Toon posts:

Pc upgrade, prioriteiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag over het upgraden van mijn pc. De laatste tijd merk ik dat mijn pc games niet meer zo soepel kan handelen als vroeger, dus nu overweeg ik een upgrade. Denk hierbij aan games als Supreme Commander en Empire: Total War. Ik weet aleen niet precies welke van mijn systemen het beste een upgrade zou kunnen gebruiken. Als iemand anders meer inzicht heeft hoor ik het graag.

Mijn huidige eigenschappen:

Acer Aspire M5500 (ongeveer 2 - 2.5 jaar oud)
Intel core 2 quad cpu 2.4 Ghz
3,248 GB RAM geheugen
Nvidia Geforce 8600 GT
32 bit besturingssysteem

Als er vragen zijn hoor ik het graag!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
Ik zeg de videakaart. Je cpu'tje is niet de snelste voor gamen, maar kan nog prima mee. Je videokaart is altijd al een traag beestje geweest. Bij aanschaf al..

Ati 5770/5850 !

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-12 09:30
Inderdaad een 5770 :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Een HD5770 en een 64 Bit besturingssysteem, zodat je je volle 4GB kan benutten ;)

Je CPU houd het nog wel een jaar uit op gebied van games, mischien zou je zelfs een lichte overklok kunnen doen als je het echt nodig vind!

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2010 16:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-12 07:24

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Wat is je budget? Als je zo'n 300 euro te besteden hebt zou ik zeker voor de 5850 gaan!
D4NG3R NL schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:10:
Een HD5770 en een 64 Bit besturingssysteem, zodat je je volle 4GB kan benutten ;)
Hoe zeker weet je dat hij wel 4GB heeft?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:42

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

D4NG3R NL schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:10:

Je CPU houd het nog wel een jaar uit op gebied van games, mischien zou je zelfs een lichte overklok kunnen doen als je het echt nodig vind!
Standaard acer kan dat niet ;)

Wat je dus wel kan doen is een nieuw mobo doen. Vermoedelijk heeft de TS een Q6600 en die gaan als de brandweer :9 Als je daar een fijne kaart bij doet en een 64 bits besturingssysteem dan kan hij zeker nog 1 a 2 jaar mee!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

helemaal als je voor like een paar tientjes een beter bord koopt en de boel nog n beetje kan clocken, een beetje q6600 loopt op zn sloffen 3 ghz.
D4NG3R NL schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:15:
Een nieuwe Voeding + een HD5770 + een 64 bit besturingssysteem maakt dit plaatje wel af als je het mij vraagt.
eens, plus bordje als dr daarna nog budget over is, kan zeker nog 2 jaar mee :)

[ Voor 62% gewijzigd door AlexanderB op 23-03-2010 16:17 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hyptonize schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:11:
Wat is je budget? Als je zo'n 300 euro te besteden hebt zou ik zeker voor de 5850 gaan!

[...]

Aan het totaal aantal MB's wat er achter de 3000 staat... is precies gelijk aan dat wat een 32 bit systeem maximaal kan gebruiken.

Een nieuwe Voeding (als dit nodig is dan) een HD5770 en een 64 bit besturingssysteem maakt dit plaatje wel af als je het mij vraagt.

Edit: De post daarboven bedoelde het overclocken? Nah, is niet specifiek nodig.. maar ik d8 dat dat wel kon ook op zo'n acer bordje.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2010 16:20 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12 13:16

Praetextatus

the dutch_paki

hyptonize schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:11:

[...]

Hij heeft een dedicated video kaart en 3,248 RAM. Dit betekent 4 GB RAM en een 32 bit limmitering van zijn besturingssyteem zodat je de volle 4 GB niet ziet ;)
En voor de rest ben ik t met iedereen eens :) nieuwe grafische kaart en een nieuw OS zoals W7 64 bit ;)
[b]
Acer Aspire M5500 (ongeveer 2 - 2.5 jaar oud)
Intel core 2 quad cpu 2.4 Ghz
3,248 GB RAM geheugen
Nvidia Geforce 8600 GT
32 bit besturingssysteem

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb 4 GB in totaal maar mijn besturingssysteem kan inderdaad niet meer aan schijnbaar(wist ik eerst niet). Is het makkelijk om van 32 naar 64 bit over te stappen? Gewoon een ander besturingssysteem installeren toch?
Ik had al zo'n vermoeden dat het voornamelijk aan mijn videokaart zou liggen, maar ik zat nog te twijfelen tussen dat en de cpu. €300,- is inderdaad wat ik ongeveer voor ogen had, ik zal nog eens rond gaan kijken. In ieder geval bedankt voor alle reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 16:32 ]

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-12 07:24

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Jep, naar 64-bit overstappen kun je gewoon doen door een OS te installeren die dit ondersteunt (zoals Windows 7 64-bit). Al lees ik hierboven dat Acer dit niet aankan oid. Geen idee waarom niet? :?

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

hyptonize schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:30:
Jep, naar 64-bit overstappen kun je gewoon doen door een OS te installeren die dit ondersteunt (zoals Windows 7 64-bit). Al lees ik hierboven dat Acer dit niet aankan oid. Geen idee waarom niet? :?
Nee dat is niet mogelijk. W7 zou er gewoon out of the box mee moeten werken. Ook is de voeding sterk genoed (500 wattcorsair als ik t goed heb)

edit/ je meot t zo zien: Acers kunnen t niet jarenlang volhouden omdat ze van slechte kwaliteit zijn ;)
Soms gaat t op en soms ook niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Praetextatus op 23-03-2010 16:38 ]

• Caelorum
  • Laatst online: 00:02
Volgens mij ging dat over het overclocken en niet zozeer over een 64bits os :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 82,90€ 82,90
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,80

Voor het geld dat je overhebt kan je zo een ander Mobo halen (als je dit echt nodig vind).

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:13
Ik begrijp niet goed waarom er 10x de suggestie voorbijkomt om naar een 64-bits OS te switchen. Die 0,8gb extra voor een dikke €80 vind ik in ieder geval heel weinig toevoegen.

Koop in ieder geval een nieuwe videokaart (5770 is prima), en overweeg je cpu wat over te clocken. Koop desnoods een nieuwe CPU cooler.

• Hajame
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-12 09:30
Dnomaid schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:03:
Ik begrijp niet goed waarom er 10x de suggestie voorbijkomt om naar een 64-bits OS te switchen. Die 0,8gb extra voor een dikke €80 vind ik in ieder geval heel weinig toevoegen.

Koop in ieder geval een nieuwe videokaart (5770 is prima), en overweeg je cpu wat over te clocken. Koop desnoods een nieuwe CPU cooler.
wie zegt dat ie um legaal gaat halen :)

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:42

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

D4NG3R NL schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:40:
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 82,90€ 82,90
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,80

Voor het geld dat je overhebt kan je zo een ander Mobo halen (als je dit echt nodig vind).

Je vergeet 1 ding wat belangrijk is... Dat is dat vermoedelijk de standaard acerkast en voeding NIET voldoende zijn voor het doel wat de TS voor ogen heeft...

pricewatch: Antec New Solution NSK4480 II
pricewatch: Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE
pricewatch: Asus P5QL Pro

Dit moet perfect samen kunnen werken en dan heeft de TS zeker nog een paar jaar iets leuks in zijn vingers!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dnomaid schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:03:

Als hij al windows 7 heeft kan hij gewoon upgraden met dezelfde code.. als hij nu bijv windows XP heeft dan is het helemaal niet "Alleen maar voor die 800mb", Dan is het een compleet nieuw systeem met DX11 (waar hij ook wel gebruik van zou willen maken met die HD5770 lijkt mij)

Als hij hem illegaal download mogen wij hem niet verder helpen (Check de regels).

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33
Acer Pc's worden soms niet zo blij als je gaat sleutelen aan de onderdelen, de voeding is meestal minimaal gekozen.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:13
TS had het over SP & Total War, die zijn helemaal niet DX11.
En waarom zou die Acer behuizing niet voldoen? Toch gewoon een midi tower?
Wss heb je een nieuwe voeding nodig, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W

Mogelijk kom je er gewoon ook uit met verloopstekkertjes.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

jongens wel de replys lezen he ;) Zoals ik al eerder heb aangegeven er zit hier een 500 watt corsair voeding in naar alle waarschijnlijkheid. En een andere mobo is absoluut niet nodig. Overclocken kan later en op t eerste gezicht lijkt de TS ook geen over klokker dus geen onnodige uitgaven doen. Alleen een nieuw besturing systeem en graka zijn voldoende. En die 0,8 gb ga je zeker wel merken als je HD begint te swappen. Eventueel is een nieuw OS ook later mogelijk.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Correct me if I'm wrong maar als je een 1GB-videokaart neemt snoept dat weer intern geheugen af door die 32-bit limitatie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

bwerg schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:58:
Correct me if I'm wrong maar als je een 1GB-videokaart neemt snoept dat weer intern geheugen af door die 32-bit limitatie.
dat is incorrect. Als je onboard geheugen hebt kun je RAM toewijzen als videogeheugen. Dat is hier niet t geval daar de ts een apparte/dedicated video kaart heeft. dus blijft limitering door 32 bit over :)

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 22:13

Harrie

NederVlaming

Praetextatus schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:07:
[...]

dat is incorrect. Als je onboard geheugen hebt kun je RAM toewijzen als videogeheugen. Dat is hier niet t geval daar de ts een apparte/dedicated video kaart heeft. dus blijft limitering door 32 bit over :)
Maar die 1GB gaat waarschijnlijk wel de 4GB address space af? Dus kan je effectief nog minder gebruiken.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Harrie schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:11:
[...]

Maar die 1GB gaat waarschijnlijk wel de 4GB address space af? Dus kan je effectief nog minder gebruiken.
Dit gaat alleen op voor ONBOARD videochips.
Dedicated Video RAM (Op de genoemde HD5770 bijv) neemt NIKS van het systeem ram af, en de IGP word uitgeschakeld waneer er een Videokaart word geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/6475/showb.png

Hier heb je een voorbeeld voor mijn Server computertje*. Deze heeft 1GB ram, maar er word 64mb af gehaald door de IGP. als ik een GraKa in dit systeem plaats heb ik opeens wel weer de "volle"* 1024mb RAM
(Zo doe ik het wel heel "groots" klinken die 1GB ram 8)7 )

(Ik host spellen als COD4 en CS:S hierop, text based (Ik krijg zo'n console in beeld) dus geen extra GPU nodig).

*Ik heb wel een betere computer, maar ik was toevallig even een server rebooten (Een of andere hacker was aan't kloten geweest met de CVARS.... :'( ) en moest ff wachten, dus ik ff op tweakers kijken 8)

Verwijderd

Bekijk ook goed of je kast het wel toestaat om een andere voeding erin te plaatsen. Sommige kasten van merk-computers zijn zo gemaakt dat alleen hun voeding er in past en dat een andere afmeting voeding er dus niet zonder zaag werk in te krijgen is.

Wat betreft Windows, als je scholier of student bent kun je deze meestal voor wat minder geld aanschaffen via Surfspot.nl of equivalenten. Dat kost je € 42,75 voor W7 Professional Upgrade (64-bits) (SL) NL. Voor een upgrade heb je dus wel een legale XP/Vista versie nodig, maar aangezien je een Acer hebt lijkt me dat je daar wel over beschikt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 23:58 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 22:13

Harrie

NederVlaming

D4NG3R NL schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:35:
[...]

Dedicated Video RAM (Op de genoemde HD5770 bijv) neemt NIKS van het systeem ram af, en de IGP word uitgeschakeld waneer er een Videokaart word geplaatst.

[afbeelding]

Hier heb je een voorbeeld voor mijn Server computertje*. Deze heeft 1GB ram, maar er word 64mb af gehaald door de IGP. als ik een GraKa in dit systeem plaats heb ik opeens wel weer de "volle"* 1024mb RAM
(Zo doe ik het wel heel "groots" klinken die 1GB ram 8)7 )

(Ik host spellen als COD4 en CS:S hierop, text based (Ik krijg zo'n console in beeld) dus geen extra GPU nodig).

*Ik heb wel een betere computer, maar ik was toevallig even een server rebooten (Een of andere hacker was aan't kloten geweest met de CVARS.... :'( ) en moest ff wachten, dus ik ff op tweakers kijken 8)
Ja, bij jou is dat zo, omdat je nog niet de volledige 4GB adresseringsruimte (komend van de 32-bit beperking) gebruikt...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

Harrie schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:36:
[...]

Ja, bij jou is dat zo, omdat je nog niet de volledige 4GB adresseringsruimte (komend van de 32-bit beperking) gebruikt...
mee eens, naslagwerk kan hier gevonden worden.

Maargoed, ik zou het OS mooi laten voor wat het is. Eventueel een herinstallatie van hetgeen je al hebt doet wonderen. die paar honderd MB geheugen ga je niet missen. (supreme commander 1 is een 32 bit app en kan (met tweaks) slechts maximaal 3 GB benutten)

Daarnaast is DX11 nog lang niet in alle games geintegreerd, en is de vraag of je van de DX11 features gebruik kan maken als je geen high-end videokaart hebt.

Voor de rest, als je nog budget over hebt, schaf een SSD aan. Gewoon een klein SSD'tje. Zet daar je OS en wat belangrijke veel gebruikte programma's op, en je systeem voelt in ieder geval een stuk sneller aan.

En bekijk ook de overklokopties.

-_-

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

*Facepalm* lees mijn tekst voor de gein nog eens door.. ik had het ook niet over de 32 bit beperking daar, maar over een IGP dat een deel van je RAM gebruikt...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

D4NG3R NL schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:00:
*Facepalm* lees mijn tekst voor de gein nog eens door.. ik had het ook niet over de 32 bit beperking daar, maar over een IGP dat een deel van je RAM gebruikt...
ik heb gelezen:
D4NG3R NL schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:35:
[...]

nee dit geldt niet enkel en alleen voor onboard chips. Als ik een 32 bits OS heb, en een dedicated videokaart met eigen geheugen, én die videokaart heeft 1 GB geheugen, én ik heb in totaal 4 GB geheugen, dán houd ik minder dan 4 GB over. Stop ik er nog een tweede kaart bij, houd ik nog minder over. die ene gigabyte haal je natuurlijk niet van je ram geheugen af... [facepalm terug :)] en nergens in dit topic komt een IGP in voor. (of uberhaupt iets dat lijkt op een videokaart die naast zijn eigen geheugen, ook nog ram geheugen inpikt als VRAM.

Feit is dat je minder geheugen overhoud, naar mate je videokaarten en spul toevoegd aan een 32 bits systeem. De vraag is, of het kleine beetje wat je mist, een bottleneck gaat vormen.

edit:
zie hier de tabel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d06670d7d6fd0921cb5011f37873101e/full.gif

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 25-03-2010 22:06 ]

-_-

Pagina: 1