Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Hallo tweakers;)

Ik gebruik al een tijdje de NZXT zero case. Prima, en erg stille kast ondanks de 7 12cm fans.

Helaas is de kast sinds vervanging van mijn 2x seagate 7200.11 schijven (firmware problemen) voor 2x samsung spinpoint f3 niet meer zo stil. Ik heb last van enorme resonantie, de hele kast trilt en zoemt.

Het probleem zit hem vermoedelijk in de driverails; plastic reepjes die met 2 uitstekende pinnetjes in de hd klemmen waarna ze in de case worden geschoven. Het rekje waar deze schijven inkomen loopt van boven naar onder iets scheef waardoor onder meer speling is dan boven, er is zeker 2mm speling. Ik ben aan de slag gegaan met sateprikkers om tekijken of dat helpt, en het helpt inderdaad iets maar er is nog steeds een pulserende brom.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik dacht zelf aan een stukje rubber waardoor de schijven beter gefixeerd worden maar zou niet weten hoe ik hier aan kom (met name de juiste dikte).

Ik zag ook een idee met elastiekjes: http://www.spodesabode.com/archive/content/article/hddnoise
Echter ik heb totaal 4 schijven in mijn case hangen dus dat gaat een beetje link worden lijkt me. (Heb ook nog een spinpoint f1 en een 7200.11 500gb).

Interne plaatjes en de rails: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=982&pageID=2671

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• unkaputbar
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-03-2012
Ik heb de mijne in bandelastieken hangen, gaat al twee jaar perfect. Precies zoals op de foto's in je link, maar dan niet met rubberen elastiekjes maar met bandelastiek (voor textiel). Nadeel van die volledig rubberen elastieken is dat het bros wordt en op een gegeven moment knapt.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meestal is het gebrom bij meerdere schijven het feit dat de ene bijv. 7200tpm draait, en de andere 7201tpm, dan krijg je zon zoem die langzaam harder en zachter wordt.
In ieder geval zorgen dat het metaal niet makkelijk trilt, dor het bijv. onder een lichte spanning te zetten, beetje te buigen, of rubber ertussen.

Daarnaast had zalman bijvoorbeeld een koeler, waarmee je de schijf ook meteen in rubbers hing. Dan moeten ze echter wel in een grote bay IPV een kleine.

• sdk1985
quote:
unkaputbar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:20:
Ik heb de mijne in bandelastieken hangen, gaat al twee jaar perfect. Precies zoals op de foto's in je link, maar dan niet met rubberen elastiekjes maar met bandelastiek (voor textiel). Nadeel van die volledig rubberen elastieken is dat het bros wordt en op een gegeven moment knapt.
Ik ben er zelf niet bekend mee maar als ik even naar wat plaatjes van bandelastiek kijk heb ik het idee dat het min of meer hetzelfde spul is als wat boven aan je sok zit.

Krijg je dan geen problemen met de temperatuur ( 30-55 graden) in combinatie met het gebruikte rubber (kan smelten of hard worden, geen idee wat voor rubber ze gebruiken)?

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:42

AlexanderB

7800 rpm

neehoor, dat smelt pas bij veel hogere temps, en dankzij de stoffe doorweving van zo'n band pleurt je schijf niet uit je kast ook al word de elastiek in de eleastiekband broos en droog.

een andere optie is siliconenslang, maar daar is blijkbaar nog best lastig aan te komen voor een normale prijs..

• sdk1985
quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:45:
Meestal is het gebrom bij meerdere schijven het feit dat de ene bijv. 7200tpm draait, en de andere 7201tpm, dan krijg je zon zoem die langzaam harder en zachter wordt.
In ieder geval zorgen dat het metaal niet makkelijk trilt, dor het bijv. onder een lichte spanning te zetten, beetje te buigen, of rubber ertussen.

Daarnaast had zalman bijvoorbeeld een koeler, waarmee je de schijf ook meteen in rubbers hing. Dan moeten ze echter wel in een grote bay IPV een kleine.
Bedankt voor de verklaring van de brom.

Helaas niet genoeg ruimte voor drivebays Tenzij zon cooler maar 1 slot pakt en er dan 2 hd's in passen. (3/4 in gebruik door fancontroller/temperatuurdisplay, dvdlezer en dvd brander). Via de zalman site kwam ik alleen de ZM-2HC2 tegen. Ik zag wel een scyte versie maar die pakt 3 bays voor 4 hd's dus denk niet dat het mogelijk is.

Iemand nog tips voor rubber? Heb ondertussen dat elastieke band gevonden en heb ook een elastiekje om een oude hd heengespannen waarna deze ook nog net in de case kan. Maar wil even kijken wat het beste werkt.

edit: aangezien een hd open is aan de onderkant; geleid het textiel deel van zon textielband niet? Misschien een onnodige vraag maar beter het zekere voor het onzekere;).

sdk1985 wijzigde deze reactie 23-03-2010 15:11 (6%)

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:44

Gé Brander

MS SQL Server

Vreemd, ik heb dezelfde kast en deze tot voor kort helemaal vol gehad met 7200 schijven. Nooit een probleem mee gehad. Wellicht dat het inderdaad aan een verschil in RPM ligt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• _eXistenZ_
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23-09 10:11
Ik heb het zo opgelost, over deze manier loopt ook een (oud) topic op GoT. Werkt perfect!

There is no replacement for displacement!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:10:
[...]
edit: aangezien een hd open is aan de onderkant; geleid het textiel deel van zon textielband niet? Misschien een onnodige vraag maar beter het zekere voor het onzekere;).
geleid niet. zit toch geen metaal in? ;) remember natuurkunde?

• sdk1985
quote:
AlexanderB schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:08:
[...]

geleid niet. zit toch geen metaal in? ;) remember natuurkunde?
Jawel daarom juist de vraag, metaal is niet de enige stof die geleid :o .

Elastieken band verhaal in voorbeeld vorm valt af omdat er een casefan aan de rechterkant zit in een metalen jasje waardoor je er min of meer niet bij kunt. Kan via de voorkant die fan wel verwijderen maar dan is er hierna geen ruimte voor een sateprikker met 2mm band erbij, dan loopt de fan hoogst waarschijnlijk aan.

Kan hem evt wel rijgen door 2 gaatjes zodat alleen de band uitsteekt maar dan tijdens droog oefenen (buiten de kast) ging de schijf dan scheef hangen dus dat schiet ook niet op.

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-10 16:25
dun laagje schuimrubber ertussen maybe?

ja, daag.

• sdk1985
quote:
Remmes_NT schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:38:
dun laagje schuimrubber ertussen maybe?
Zou dat nog voldoende dempende werking hebben?

Heb ondertussen meteen maar een custom fanfilter gemaakt nav een topic wat ik hier toevalig zag over afzuigkapfilter bij de blokker :P.

sdk1985 wijzigde deze reactie 23-03-2010 19:26 (26%)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:29:
Jawel daarom juist de vraag, metaal is niet de enige stof die geleid :o .
metaal en vloeibare danwel opgeloste zouten (en grafiet/koolstof). rubber, katoen, plastic en eeuh.. alle andere materialen ter wereld dus niet.

• sdk1985
(Alexander B; vergeet statische electriciteit niet, die kan opbouwen in allerlei materialen)

Ik heb ondertussen het even geprobeerd met een broodtrommel elastiek om elke hd (omtrek dus, niet opgehangen). Dit helpt een beetje, de brom is er helaas nog wel.

Ik heb meteen maar even getest en de pc gestart zonder hd's. Toen was de brom weg maar ik voelde de kast bovenop nog wel trillen. Ik verdenk de voeding alhoewel die slechts 1000 rpm draait. Met 2 hd's erin was de brom weer een klein beetje terug en met alle 4 is hij weer hoor baar op je stoel. De vibratie in het deel net boven de hd's is wel zeker 25% van wat het eerst was. Bovenop de kast echter nog steeds pulsen.

Mijn voeding heeft al zon rubberen rand tegen vibraties dus dat zou eigenlijk niet de oorzaak moeten zijn. Beetje lastig testen alleen, heb niet nog een 500+W voeding liggen...:P.

• [Remmes]
  • Laatst online: 07-10 16:25
het is neit zo omdat je rubber gebruikt dat je dan opeens 0% vibaties meer hebt

ja, daag.

• sdk1985
Ok het moet niet gekker worden, zet net de pc aan en het is erger geworden 8)7 . De brom is evenhard als het volume waarop ik bijv een liedje zou luisteren.

• Daywalk3r
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09-09 09:56

Daywalk3r

Walks at night 2

Dan lijken me de schijven niet goed.
Heb zelf vanmiddag de schijven in "kleuter" elastiek gehangen van de hema.

Dit spul dus. Hoor ze niet meer. Maar ze zitten nog niet supergoed vast.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• Fid3lity
  • Laatst online: 14-10 19:21

Fid3lity

Spectre X

Is dit nog wel goed stevig? Dat het niet 2 cm uitzakt als je ze vast hangt zeg maar :) Heb voor komende mod ook een oplossing nodig om mijn HD's op te hangen, en dit lijkt me prima geschikt! :D

• T-!-M
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 14:59
Interessante oplossingen allemaal! Ik denk dat ik ook eens voor dat 'kinderelastiek' ga. Heb zelfs overwogen om een hele silentcase voor mijn hdd's te maken.

Zoiets dus.

Maar als de elastieken goed helpen is dat natuurlijk een veel makkelijkere optie!

• sdk1985
(Lijkt me wel dat je het elastiek heel erg strak moet spannen, als je schijf kan bewegen dan gaat het vroeg of laat natuurlijk een keer mis met de lees/schrijf kop.)

Ik ga van de week eens kijken of ik om het probleem van de bezette rechterkant heen kan om ze evt dan toch nog te fixeren.

a) schuimrummer installeren.
b) rubber noppen of staven installeren (heb per hd laag 3 gaten in de zijkant vh rack) om hier de hd's bovenop te bevestigen (nog geen idee hoe hier aan te maken),

edit: Dit wil ik dus maar dan custom zodat het past

sdk1985 wijzigde deze reactie 26-03-2010 17:43 (43%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True