Splitten van coaxkabel; Waar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 18:19
Hey,

Ik zit met de volgende vraag. Ik heb van Ziggo het alles in 1 paket aangeschaft. En nu ga ik dit installeren maar twijfel over 1 ding.

Ik heb in de huiskamer mijn hoofdaansluiting zitten. Dit is dus de groene kabel die afgewerkt zit in een doos.
Nu staat de TV hier ruim 10 meter vandaan. Dus ik zal vanaf dit hoofdpunt een coaxkabel moeten trekken naar de tv. Maar…

Ik kan er voor kiezen om bij de hoofdaansluiting de groene kabel te splitten voor tv en internet, en dan 2 coax kabels door te trekken. 1 kabel moet dan 5 meter verder afgewerkt worden op het internetmodem, en de ander 10 meter verder op de digitale TV ontvanger.

Ik kan ook vanuit de hoofdaansluiting 1 coax kabel doortrekken naar de tv. En dan bij de tv de splitter erop steken, om vanaf daar weer een kabel naar het modem en de digitale ontvanger te trekken.

Dit is misschien een moeilijk omschrijving maar waar het op neer komt is…
Waar moet ik de kabel splitsen voor het beste signaal.
Ofwel… is het verstandiger om een lange kabel na of voor je splitter te hebben.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Splitter zo dicht mogelijk bij je outlet houden; tenminste, dat is wat Ziggo me vroeger 2x heeft verteld toen ik in een ouder huis woonde en ook problemen had met mijn splitter.

En tegenwoordig heb ik in mijn huidige huis "default" al een splitter in mijn outlet zitten; hierdoor kan ik over 1 kabel naar mijn digitale decoder en de andere kabel analoog naar de slaapkamer bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
MAX3400 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:25:
Splitter zo dicht mogelijk bij je outlet houden; tenminste, dat is wat Ziggo me vroeger 2x heeft verteld toen ik in een ouder huis woonde en ook problemen had met mijn splitter.

En tegenwoordig heb ik in mijn huidige huis "default" al een splitter in mijn outlet zitten; hierdoor kan ik over 1 kabel naar mijn digitale decoder en de andere kabel analoog naar de slaapkamer bijvoorbeeld.
Dat staat inderdaad ook in mijn handleiding, maar ik dacht.. als ik een kabel split, dan heb je dus de helft van de signaal sterkte over de 2 geplitste lijnen. en dan moet dit "halve signaal" ieder 10 meter afleggen.
Als ik wacht met splitten tot na die 10 meter, dan gaat het volle signaal dus over 10 meter.... En dat bracht mij aan het twijfelen.

Of het moet zijn dat de kabnel leverancier, de signaal sterkte insteld per situatie. Dus dat ze een bepaalde waarde willen hebben op het afwerkpunt (waar de groene kabel eindigd) en dat het daarom alteid de bedoeling is dat je de splitter bij het afwerkpunt plaatst. Want anders zou je het afwerkpunt als het ware verlengen, en dan pas splitten. In het verlengde stuk kan dan signaal verlies optreden...

[ Voor 19% gewijzigd door World Citizen op 23-03-2010 11:40 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Misscien moet ik het anders vragen.

Waneer treed er het meeste signaal verlies op. Is dit VOOR of NA de splitter.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Je zou kunnen kiezen voor een versterker. Maar deze moet wel NA het splitten. Een versterker is niet bidirectineel. en kan maar 1kant uitzenden!!!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:30:
Je zou kunnen kiezen voor een versterker. Maar deze moet wel NA het splitten. Een versterker is niet bidirectineel. en kan maar 1kant uitzenden!!!!
Er zijn anders ook prima retour geschikte versterkers. Toevallig net nog naar zitten kijken.

Kijk eens op www.kabelkeur.nl

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eigenlijk zou je deze situatie helemaal niet moeten willen.

Je "moet" je internetmodem zo dicht mogelijk bij de aansluiting plaatsen. Vanaf dat moment splits je dan ook af voor je TV en daar plaats je dan meteen je retourgeschikte versterker (indien nodig).

Alles gaan verlengen om kastjes op een "handige" plaats te krijgen geeft geheid gedonder en veel belangrijker, elke keer als Ziggo een scheet laat moet jij alles anders gaan aansluiten omdat ze iets niet ondersteunen.
"Nee meneer, volgens onze boekjes moet het modem binnen 1 meter van het aansluitpunt zitten, anders kunnen wij u niet helpen. Goedemiddag"

Mijn stelregel is dan ook:
Houd alle interne kabels voor belangrijke spullen zo kort mogelijk, voor versterkers, modems of andere dingen. Dan hoef je daar nooit aan te twijfelen.
(Hoeveel topics zijn er niet al geweest of "x meter" kabel tussen modem en aansluitpunt te veel is... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
TheGhostInc schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:03:
Eigenlijk zou je deze situatie helemaal niet moeten willen.

Je "moet" je internetmodem zo dicht mogelijk bij de aansluiting plaatsen. Vanaf dat moment splits je dan ook af voor je TV en daar plaats je dan meteen je retourgeschikte versterker (indien nodig).

Alles gaan verlengen om kastjes op een "handige" plaats te krijgen geeft geheid gedonder en veel belangrijker, elke keer als Ziggo een scheet laat moet jij alles anders gaan aansluiten omdat ze iets niet ondersteunen.
"Nee meneer, volgens onze boekjes moet het modem binnen 1 meter van het aansluitpunt zitten, anders kunnen wij u niet helpen. Goedemiddag"

Mijn stelregel is dan ook:
Houd alle interne kabels voor belangrijke spullen zo kort mogelijk, voor versterkers, modems of andere dingen. Dan hoef je daar nooit aan te twijfelen.
(Hoeveel topics zijn er niet al geweest of "x meter" kabel tussen modem en aansluitpunt te veel is... )
Ja dat adviseer ik ook iedereen, maar ik ben zelf ergens gaan wonen waar de hoofdaansluiting dus echt MIDDEN in de huiskamer op bijna ooghoogte zit...
Bij voorkeur plaats ik alles bij dit punt... maar echt mooi is het niet.
Ik was dus even aan het bekijken wat er nodig was om het punt toch te verleggen.
Ik snap je opmerking van de hoeveelheid topics, maar ik hoef niet te weten hoeveel meter kabel er tussen mag... want zoals je zelf al zecht; bij voorkeur nog geen meter. Mijn vraag was meer gerelateerd aan het signaal verlies. Dus kan ik een kabel beter verlengen voor of na de splitter als ik hem uberhaubt wil verlengen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn redenatie is altijd veel simpeler, welke kant van het modem geeft de minste problemen bij verlengen, de coax-kant of UTP-kant. Aangezien een netwerkkabel tot 100meter lang kan zijn, en coax 30 meter zonder versterker als max heeft (voor alle kabels bij elkaar opgeteld, ongeacht of ze serieel of parallel zitten), is mijn advies altijd om het modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting te zetten.
Gezien de rotte plaats bij jou, is het niet mogelijk om je afnamepunt te verplaatsen? En anders is het een mogelijkheid om een TRAS1000 in het afnamepunt te zetten (sowieso altijd verstandig vanwege de galvanische scheiding) en dan met een enkele kabel naar een makkelijker punt te gaan. 5 meter meer kabel maakt dan op zich niet zo heel veel meer uit en het aangeboden signaal dermate sterk zijn dat dit geen probleem mag opleveren in de ontvangst.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Ik heb ook Ziggo alles in 1, en ik heb de doos met splitter die je krijgt direct aan de muur bij de inlet geplaatst, de kabel naar de TV is dan wel maar 2 meter, maar de modem heb ik veel verder in de meterkast zitten, die heb ik met een sataliet kabel "F-connector" (die je er ook bij hebt zitten voor internet, maar die was te kort) verlengt met iets van 10 meter. Ik heb geen last van signaal verlies. Je moet gewoon zorgen dat je de TV zo goed mogelijk signaal geeft, die van internet maakt niet veel uit. Werkt prima zo. Je krijgt namelijk een aansluitbox die je over de basis aansluiting moet plaatsen bij de inlet. En die heeft de splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:48
Bulls schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:34:
Ik heb ook Ziggo alles in 1, en ik heb de doos met splitter die je krijgt direct aan de muur bij de inlet geplaatst, de kabel naar de TV is dan wel maar 2 meter, maar de modem heb ik veel verder in de meterkast zitten, die heb ik met een sataliet kabel "F-connector" (die je er ook bij hebt zitten voor internet, maar die was te kort) verlengt met iets van 10 meter. Ik heb geen last van signaal verlies. Je moet gewoon zorgen dat je de TV zo goed mogelijk signaal geeft, die van internet maakt niet veel uit. Werkt prima zo. Je krijgt namelijk een aansluitbox die je over de basis aansluiting moet plaatsen bij de inlet. En die heeft de splitter.
Die van internet maakt zeker wel uit. Kabels zo kort mogelijk houden = stabiele verbinding en support. Langere kabels kan prima werken, maar het valt of staat bij de kwaliteit vd kabels. En bij problemen zal de provider daar ook als eerste naar verwijzen. Als je kabels moet verlengen, gebruik dan KOKA799 of vergelijkbaar. 10m kan al teveel zijn. Je signaalnivo's op je AOP zijn standaard, 10m verderop kan dat al een stuk lager zijn. Zeker met bv de hogere docsis3 snelheden kan dit het verschil zijn tussen wel of niet werken.

AOP verleggen mag officieel niet. Kan natuurlijk wel ;) (Zelf ook gedaan). Wel zoals al aangeraden een goed AOP plaatsen, de genoemde tras1000 bijvoorbeeld. Ik heb een TRPR-10 (Tratec). Voordeel hiervan is dat er ook meteen al een modemaansluiting op zit.
Daarnaast heb je dan ook een goede galvanische scheiding wat de nodige ellende kan voorkomen.

Versterkers is een 2e optie, maar dan moet je echt grote kabellengtes hebben (of veel TVs). Retourgeschikte versterkers zijn er uiteraard ook, maar als je modem voor je versterker hangt heb je die niet nodig (al is dat misschien wel raadzaam als je later ook video-on-demand enz wilt gaan gebruiken. Voor normale analoge en digitale TV is retourband niet noodzakelijk). Als je toch volledig retourgeschikt bezig wilt zijn, neem dan een versterker met actieve retourbandversterking, en als je met lange kabellengtes gaat werken ook met vereffeningsregeling.
Pagina: 1