Ik heb de manual voor de Enterprise 1701 D al een tijdje geleden uitgeleend ( het is die van the next generation serie maar wat ik van de warp drive heb onthouden is dat alleen de ruimte rondom het schip gekromd wordt. Het is dus niet zo dat je een hele grote ruimte moet krommen. De warpcoils, (spoelen dus) zitten achterin die 2 staartvinnen en dan een stuk of 50 achter mekaar geschakeld die als een looplicht werken, dus eerst gaat de voorste benden, daarna die daar achter en dan weer eentje daar achter zodat je een bewegend krommings veld rondom het schip krijgt. Omdat er door de kromming aan de voorzijde van het schip meer ruimte is ( in 1 meter gekromde ruimte is bv 40 meter ruimte aanwezig vanaf de observer kant gezien) wordt het schip als het ware die gekromde ruimte ingezogen en dus is er verplaatsing.
De reden waarom er een maximum snelheid is komt omdat er steeds meer energie nodig is om de ruimte te krommen. Niet alleen zorgt elke warpfactor voor een logaritmische snelheidtoename, maar dus ook een energiebehoefte en om absolute kromming te krijgen, waardoor je dus op elke plek teglijk van je route zou zijn heb je dus oneindig veel energie nodig. Ik weet de getallen dus niet uit mn hoofd maar je moet denken als dat warp 1 0.3 lichtsnelheid is en warp 2 is al 0.9 x lichtsnelheid warp 3 is 4 x lichtsnelheid tot aan warp 11 en het energieverbruik gaat evenredig op.
Dan lees ik hier dat er een beetje gein wordt getrapt met het idee dat de strucktuur van het ship dan maar met een krachtveld wordt gegarandeerd. Nou volgensd mij heeft onze planeet ook een krachtveld dat de structuur van onze atmosfeer stabiliseert en bovendien heb ik ondertussen geleerd dat als mensen iets kunnen bedenken, dat het na een tijdje ook gewoonweg uitvoerbaar zal zijn om dat er altijd wel een manier wordt gevonden om het toch voor elkaar te krijgen, en dan meestal op een gewoonweg lachwekkend simpele manier
Toen ik in de jaren 80 begin met het lezen van SF en toe al best door veel mensen met de nek aangekeken werd omdat ik dat soort lektuur in mn huis durfde te hebben waren er zat zaken in die boeken die ik ook ik voor erg vergezocht zoniet onmogelijk vondt en ik hield me dan ook altijd verre van boeken en films a la star wars waasr ruimtescheepjes met scherpe bochtjes door de ruimte vlogen.
Maar ondertussen zijn we 30 jaar verder en dr hebben niet alleen al een aantal van die opnmogelijke ontwikkelingen plaatsgevonden maar we hebben zelfs al techniek die zelfs in star trek onmogelijk is:)
We leven in een wereld waar op dit moment de geruchtenkeuken van samsung beweert dat de galaxy III telefoon tot op 2 meter afstand draadloos oplaadbaar is (stond op de frontpage) Iets wat je met een gerust hart 3 jaar geleden hier op het W&L forum had kunnen zeggen als je er op uit was om zo snel mogelijk een slotje op je topic te krijgen. En er filmpjes op ted talk staan van artsen die met een 3D printer en stamcellen menselijke nieren voor transplantatie kunnen printen.
Ondertussen geloof ik dan ook oprecht dat zelfs the sky niet meer de limit is en dat die forcefield er uiteindelijk ook wel zal komen en er zelfs een manier gevonden wordt om ruimtescheepjes bochten te laten maken.
Laat ik gelijk ook maar het verhaal dat je geen ontploffingen in de ruimte kan horen onder uit trekken.
als ik een microfoon binnen de actieradius van een gasontploffing heb, van bv een ruimteschip en de boel ontploft, wat doen dan die schokgolven van dat gas met het membraam van die microfoon?
Dan kan je natuurlijk gaan zeggen dat de gene die die ontploffing ziet, niet binnen die acrtieradius staat, Maar zo ken ik genoeg filmscenes waar mensen op een afstand worden gefilmd en je toch mooi mee kunt luisteren wat er besproken wordt, omdat daar ook de camera en de microfoon op verschillende posities zijn opgesteld.
De moraal van het verhaal.
Sommigge dingen zijn inderdaad onmogelijk, maar niet alles wat er beschreven staat werkt ook zo als dat jij het in je hooft hebt. Die ontploffing in de ruimte wordt dan wel door een observer op afstand gezien maar het geluid komt van die microfoon die heel dichtbij staat.
En zo is een structuurveld misschien helemaal geen forcefield maar iets heel anders en das ook helemaal niet belangrijk. Het enige wat telt is het resultaat, dus dat de structuur van het schip behouden blijft en of je dat nou met een forcefield doet of met iets totaal anders zal zon kapitein aan boord van het schip geen bal uitmaken.
Das gelijk maar een veeg naar al die mensen die anderen de hele tijd moeten corrigeren op leesfouten. Its not the way you say it what is important, it is the message that counts!
Ik in iedergeval duik heel snel weg als iemand een revolver tegen mn hoofd aan houdt, Of die persoon nou dadelijk schiet of schied. maar blijkbaar denken anderen hier daar anders over..
Ik zou zeggen, K'aplah:)
[
Voor 31% gewijzigd door
verleemen op 03-04-2012 04:52
]