Ik studeer Werktuigbouwkunde aan de TU Delft sinds september 2007, ben nu derdejaars. Eerst heb ik 2 jaar een eigen (dus niet de Dell die TUD toen aanbood) windows laptop gebruikt. Was een heel goed ding alles werkte prima. Had tot toen nog nooit zelf een Mac gehad.
Aan het eind van mijn 2e jaar heb ik toen mijn laptop ingeruild voor een nieuwe MBP 15" 2.66Ghz Mid 2009 (dus mét 9600). Ik was het crashen van windows wel een beetje zat.
Toen via surfspot gekocht, daar krijg je
12% korting!!
Ik kan je zeggen: Ik wil nooit meer terug!
Compatibiliteit met netwerk/printen enz is uitstekend overal zijn goede handleidingen voor net als bij windows. Alle software is voor iedereen gratis te verkrijgen (bij ons via BlackBoard), wat voor laptop je ook hebt.
Sommige programma's zoals Matlab (wat ik bijna dagelijks gebruik) zijn gewoon in OSX versie te krijgen en dat werkt uitstekend. Er zijn enkele andere programma's die niet voor OSX geschikt zijn. Zoals Pro/Engineer, deze draai ik zonder enige problemen op Bootcamp via Parallels onder Windows 7 of XP (waar ik zin in heb

). Ook licenties zijn zo dus geen enkel probleem.
Over de grafische capaciteiten: De EliteBook doet CAD enzo goed en spellen wat minder. De 9600M van Apple doet CAD goed en spellen beter, keuze ook daar snel gemaakt dus lijkt mij.
De 13" modellen moeten in principe ook alles draaien, het kan zijn dat je dan bij renderen dan een minuutje langer moet wachten maar verder trekt hij het prima (meer mensen met 13" dan 15" MB hier om mij heen). Ook de 3 jaar oude Dell M1330 van een vriend van mij trekt alles prima, en daar zit een 8400M in.
Ik gebruik mijn MBP enkel voor school en op vakantie, thuis heb ik gewoon een mooie snelle i7 windows bak staan voor vrijetijd doeleinden
Conclusie: Als je het geld kan missen (bvb €1581 voor 15"2.66Ghz MBP met surfspot korting of €860 voor Elitebook via TU). Dan zou ik echt voor de Apple gaan, hij is veel lichter, minstends net zo snel en in mijn opinie mooier.