Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ik ben op zoek naar een RAID controller maar kan niet echt een keuze maken.

Wat ik zoek is een controller met 4 of 8 (voorkeur) poorten die op PCI-E werkt. Ik heb 4 schijven van WD die ik in RAID5 heb draaien op een ICH10. Dit wil ik overzetten naar een aparte controller zodat ik het nadeel van RAID5 niet meer heb. Mijn voorkeur gaat uit naar 8 poorten omdat ik op deze manier kan uitbreiden.

Over het algemeen worden controllers als de ARC-1220/2 of de RocketRAID 3520 aangeraden maar deze zijn al "oud".

Met hardware heb ik altijd het gevoel dat als het ouder is dan een jaar dat het niet meer up to date is. Uitzonderingen voor optische spelers, kasten en voedingen daargelaten. Of passen RAID controllers ook in dit lijstje?

Ik wil voorkomen dat ik nu een controller aanschaf die me een rib uit me lijf kost en later erachter kom dat ik een 2 jaar oude kaart heb terwijl er een nieuwe versie is die gelijk geprijsd is maar beter presteert.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik wil voorkomen dat ik nu een controller aanschaf die me een rib uit me lijf kost en later erachter kom dat ik een 2 jaar oude kaart heb terwijl er een nieuwe versie is die gelijk geprijsd is maar beter presteert.
Welkom in de wondere wereld van de IT. Ik ken geen categorie die niet daaronder lijdt. Hardware van vandaag is morgen altijd oud.

Wat betreft de RAID Controller. De belangrijkste keuze om te maken, is of je voor snelheid of compatibiliteit gaat. Wil je het nieuwste en het snelste ( en dus duur) of wil je dat het gewoon een paar jaar werkt en blijft
werken.

Ikzelf heb al (even denken...) een jaar of 3 een P400 controller van HP, en die werkt prima. haalt prima snelheden en is stabiel als een huis. Recentelijk een P410 op de kop getikt, en kan zo mijn array overzetten.
Is mijn P400 en slechte investering geweest? Nee, hij is 75% waard van wat ik er toendertijd voor betaald heb, dus dat is relatief weinig.

Ik ben persoonlijk fan van de HP Smart Array familie, maar andere mensen zweren bij HighPoint, Areca, Dell, of LSI. De keuze hangt af van je wensen (SAS, Een BBWC)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
thijs_cramer schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:12:
[...]

Welkom in de wondere wereld van de IT. Ik ken geen categorie die niet daaronder lijdt. Hardware van vandaag is morgen altijd oud.

Wat betreft de RAID Controller. De belangrijkste keuze om te maken, is of je voor snelheid of compatibiliteit gaat. Wil je het nieuwste en het snelste ( en dus duur) of wil je dat het gewoon een paar jaar werkt en blijft
werken.

Ikzelf heb al (even denken...) een jaar of 3 een P400 controller van HP, en die werkt prima. haalt prima snelheden en is stabiel als een huis. Recentelijk een P410 op de kop getikt, en kan zo mijn array overzetten.
Is mijn P400 en slechte investering geweest? Nee, hij is 75% waard van wat ik er toendertijd voor betaald heb, dus dat is relatief weinig.

Ik ben persoonlijk fan van de HP Smart Array familie, maar andere mensen zweren bij HighPoint, Areca, Dell, of LSI. De keuze hangt af van je wensen (SAS, Een BBWC)
Bedankt voor het welkom heten maar ik ben al een tijdje actief en ben me er bewust van dat de boel verouderd. Daarom ook dit topic, het lijkt wel of RAID controllers niet zo snel verouderen omdat de ARC-1222 nog steeds actueel is.

Ik denk zelf aan de RocketRAID 3520 maar ik zou het wel leuk vinden als deze een upgrade of twee mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAIDcontrollers gaan meestal wel een aantal jaren mee, ook omdat ze meer gericht zijn op de markt waarop zo'n ding wordt neergezet en het gewoon x aantal jaar moet doen. Daarbij, een Areca 1222 is nog niet eens zo heel oud, dus dat is imho een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Terw_Dan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:11:
RAIDcontrollers gaan meestal wel een aantal jaren mee, ook omdat ze meer gericht zijn op de markt waarop zo'n ding wordt neergezet en het gewoon x aantal jaar moet doen. Daarbij, een Areca 1222 is nog niet eens zo heel oud, dus dat is imho een prima optie.
Terw_Dan _/-\o_

Ik twijfel voornamelijk tussen de ARC-1222 en de RocketRAID 3520. Over het algemeen zijn ze (voor zover ik kan zien) gelijk. Wat zou de beste keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Areca is (naar verhalen) de kwalitatief betere, de rocketraid de goedkopere...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:11:
Daarbij, een Areca 1222 is nog niet eens zo heel oud, dus dat is imho een prima optie.
Een vergelijking van de specificaties, die de fabrikanten geven, kan meer duidelijkheid geven. En de keus voor computeronderdelen is ook een kwestie van budget.

Verder kunnen verschillende oplossingen voor de vraag vergeleken worden. Voor het bedrag van een raidcontrollerkaart kunnen waarschijnlijk een processor en een moederbord met 8 sata-aansluitingen gekocht worden. En er bestaan ook (e)sata-hubs om het aantal aansluitingen voor harde schijven uit te breiden.

Areca 1222
Rocketraid 3520

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De ARC-1220 zou ik niet meer nemen vanwege de verouderde I/O-processor die niet meer dan ca 370MB/s leesdoorvoor en 250MB/s schrijfdoorvoer haalt. De ARC-1222 heeft een nieuwere (maar inmiddels ook aardig oude) IOP die meer bandbreedte heeft. Als je zo'n ding gebruikt kunt kopen voor een goede prijs kun je er wel een goede deal aan hebben. Anders zou ik wachten op de nieuwere generatie raidcontrollers van Areca en Adaptec of een nieuwe LSI halen, die hebben een veel hogere doorvoer en zijn beter op de toekomst voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

die 'hubs' waar jij het over hebt zijn portmultipliers. En die werken lang niet op iedere chipset.

Daarbij, ik heb toch liever een dedicated RAIDcontroller in m'n systeem dan de onboardchip. Ik gebruik naar volle tevredenheid een Areca 1220 met 8x 1TB eraan en daarmee haal ik prestaties die met een onboardchip niet te doen zijn met nauwelijks cpubelasting.

Daarbij ben ik niet gebonden aan systeem. Ik prik de controller zo over in een andere bak.

Wat Femme zegt klopt natuurlijk wel, nu nog een 1220 kopen is niet handig, de 1222 is er inmiddels en die is een stuk vlotter.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 23-03-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:12:
Wil je het nieuwste en het snelste ( en dus duur) of wil je dat het gewoon een paar jaar werkt en blijft
werken.
In de prijswatch staat wel een kaart uit 2009. Die is duurder dan de kaarten uit 2008, die bovenaan dit topic staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:36:
Ik gebruik naar volle tevredenheid een Areca 1220 met 8x 1TB eraan en daarmee haal ik prestaties die met een onboardchip niet te doen zijn met nauwelijks cpubelasting.
Link naar benchmarks, alstublieft?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 16:31 . Reden: Het bestaat alleen met een link. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En je hebt dus wellicht 2 raid controllers nodig he? Want als de raid controller stuk gaat moet je die vervangen. Of je over x jaar een identieke kunt terug vinden in een korte tijd voor een redelijke prijs is ook de vraag. Maar dan kun je wel meteen een backup/ontwikkel/acceptatie server inrichten met die 2e kaart.

@ hieronder. Vergeet je toch niet 'Altijd' tussen quotes te zetten. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 23-03-2010 17:37 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik zou in jouw geval serieus wachten, binnen een maand komt areca met een nieuwe generatie Sata3 controllers, welliswaar zal die duurder zijn maar je bent dan wel future-proof en heb je een snellere controller.

http://www.webconnexxion....524d66620e0c0de41dc8ecc06
leuk_he schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:35:
En je hebt dus wellicht 2 raid controllers nodig he? Want als de raid controller stuk gaat moet je die vervangen. Of je over x jaar een identieke kunt terug vinden in een korte tijd voor een redelijke prijs is ook de vraag. Maar dan kun je wel meteen een backup/ontwikkel/acceptatie server inrichten met die 2e kaart.
Dat is niet waar, eenmaal gebonden aan een 'merk' kan je altijd 'upgraden' naar een nieuwe controller (van hetzelfde merk). Bij areca heb ik de ervaring dat ik zonder problemen kon overstappen van een 1120 naar een 1220 en vervolgens naar een 1281. Heeft geen enkel probleem opgeleverd. Ook met Highpoint heb ik die ervaring, begonnen op een 1820A en vervolgens naar een 3520. Uiteraard moet je wel nieuwe drivers installeren ;)

[ Voor 57% gewijzigd door dvl-2 op 23-03-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
leuk_he schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:35:

@ hieronder. Vergeet je toch niet 'Altijd' tussen quotes te zetten. ;)
Nee, niet 'altijd' maar _altijd_... HP garandeert het zelfs... Is officieel supported...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

thijs_cramer schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:56:
[...]

Nee, niet 'altijd' maar _altijd_... HP garandeert het zelfs... Is officieel supported...
Als het er expliciet bijstaat lijkt me dat inderdaad absoluut geen probleem ,aangenomen dat je een support contract bij HP erbij koopt, zodat binnen 24 uur zo'n controller bij jou op d stoep ligt, of als je leverancier gewoon gold support levert en binnen een paar uur een taxi met een nieuwe kaart stuurt, ik ben bang dat dat niet de prijsklasse is die TS zoekt.

Bij de arc1212 zie ik het al niet expliciet staan, bij hele goedkope oplossingen heb ik gezien dat een firmware upgrade de raid compatibiliteit brak.

om "Altijd" even te relativeren. :>

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
leuk_he schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:03:
[...]

Als het er expliciet bijstaat lijkt me dat inderdaad absoluut geen probleem ,aangenomen dat je een support contract bij HP erbij koopt, zodat binnen 24 uur zo'n controller bij jou op d stoep ligt, of als je leverancier gewoon gold support levert en binnen een paar uur een taxi met een nieuwe kaart stuurt, ik ben bang dat dat niet de prijsklasse is die TS zoekt.

Bij de arc1212 zie ik het al niet expliciet staan, bij hele goedkope oplossingen heb ik gezien dat een firmware upgrade de raid compatibiliteit brak.

om "Altijd" even te relativeren. :>
Nu weet ik dus weer waarom ik bij HP blijf :)

Even niets...

Pagina: 1