Toon posts:

Bekabeling over afstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn PC (analoog) verbinden met mijn versterker, en ik vraag me af wat nou de beste optie is wat geluidskwaliteit betreft. De afstand tussen de PC en de speakers bedraagt ongeveer 5 meter.

Drie mogelijkheden:

1) PC --> 3.5 Jack --> Audio kabel (5 meter) --> 3.5 Jack naar RCA tulpjes verloopstukje --> Versterker
2) PC --> 3.5 Jack naar RCA tulpjes verloopstukje --> RCA Kabel (5 meter) --> Versterker
3) PC --> 3.5 Jack naar RCA tulpjes verloopstukje --> Versterker --> Speakerkabel (5 meter) --> Speakers

Bij de laatste optie verplaats ik de versterker dus, zodat hij naast de PC staat, en overbrug de afstand met langere speakerkabels.

Ik kan dus eigenlijk 3 verschillende soorten kabels gebruiken om de afstand te overbruggen, maar welke mogelijkheid zorgt voor de beste geluidskwaliteit? Of maak het geen fluit uit? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 01:22 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bij de opstelling die ik nu heb heb ik 10 meter simpele RCA-kabel vanaf mijn werkplek liggen naar een mengtafeltje met versterker. Vanaf die tafel loopt weer 10 meter terug naar de ingebouwde speakers in mijn monitor 8)7 .

Eerlijk gezegd merk ik geen kwaliteitsverlies, ruis of iets. Alles dit op eenzelfde geaarde centrale voedingskabel (die ook langs die kabels loopt). De luidsprekerkabels naar de speakers zijn ook weer 5-10 meter.

Een tijdje terug had ik ruis maar dat kwam omdat ik de scartkabel die tussen de tv en de mengtafel zat had losgetrokken uit de tv (die was stuk) terwijl het andere eind nog in de tafel zat. Na die eruit getrokken te hebben was de ruis weg. Dus zorg ervoor dat je altijd een gesloten circuit hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 23-03-2010 02:22 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb eigenlijk de voorkeur voor optie 1, omdat het maar 1 compacte kabel is, en optie 2+3 hebben twee losse kabels voor links en rechts.

Maar als optie 2 of 3 beter zijn (minder storing, of minder signaalverlies over afstand), dan ga ik daarvoor. Waarschijnlijk maakt het niet heel veel uit, maar ze zullen toch niet alledrie precies even goed afgeschermd zijn neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Subtiele TVP ;)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Het signaal over de RCA kabel was dacht ik veel zwakker, dus zou die meer moeten afgeschermd worden, en dan zou optie 3 het beste zijn, maar ik denk dat 2 beter is dan 1 omdat de kabel dikker en beter afgeschermd is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58

franssie

Save the albatross

Als optie 3 het verplaatsen van de versterker is, dan optie 3. optie 1 en 2 kunnen ruis oppakken en dat zal dan versterkt worden al kan je het wel proberen.
Eventueel kan je (als je versterker en geluidskaart het ondersteunen) het geluid wellicht digitaal versturen via SPDIF?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een TerugVindPost is nogal kansloos in een topic waar je al in gereageerd hebt, laat staan een die je zelf gestart hebt :P

Anyway, voor de afstanden waar 't hier om gaat maakt 't feitelijk geen drol uit. Zolang je geen enorme storingsbronnen hebt en niet enorm uitversterkt zijn alle opties prima.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JvS
  • Laatst online: 19:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

K0L3N schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 20:27:
Het signaal over de RCA kabel was dacht ik veel zwakker, dus zou die meer moeten afgeschermd worden, en dan zou optie 3 het beste zijn, maar ik denk dat 2 beter is dan 1 omdat de kabel dikker en beter afgeschermd is.
Theoretisch is speakerkabel is juist een minder goede optie om te verlengen dan lijnsignaal. Dat ligt niet aan de 'sterkte' van het signaal, maar aan de invloed de de weerstand van de kabel heeft op het totale systeem. Dat is bij speakers veel sterker het geval (daarom heb je ook dikkere speakerkabels nodig bij langere afstanden). Praktisch maakt het in normale (<10m) situaties niet echt uit.

Geluidstechnisch maakt het in deze situatie dus allemaal geen fluit uit. Ik zou zelf kiezen om gewoon 1 kabel van de PC naar de set te laten lopen. Als je je echt zorgen maakt, koop je toch een iets degelijker kabeltje zoals deze:

http://www.elektronica-online.nl/?content=624 (6,50 euro)

of deze

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=9674 (16 euro)

Die gaan precies hetzelfde klinken (gewoon goed :P), alleen neemt het wellicht wat zorgen weg en is het allemaal wat steviger :).

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 27-03-2010 20:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, goede kabels kunnen hier flink helpen. Zolang je geen prut kabels gebruikt maar kabels met een goede afscherming tegen storing moet die afstand geen probleem zijn. Vijf meter stelt ook vrij weinig voor, dat is prima te doen. Maar toevallig geen optie voor digitaal signaal?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JvS
  • Laatst online: 19:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het goedkoopste kabeltje van die winkel gaat net zo goed klinken hoor. Het is alleen maar 4 euro's meer en dan heb je een wat stevigere. Omdat de topicstarter al een week twijfelt over hoe dit aan te sluiten, raad ik toch maar wat overkill spul aan :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja als je bang bent voor ruis of ander signaalverlies dan kan een iets beter geshielde kabel veel helpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 11:40
Ik heb ooit een PC met ong. 10 meter tulp aan mijn versterker gehangen. Er kwam toen wel een enorm vervelende piep in het geluid. Nu hangt mijn laptop met ong 5 meter tulp, iets dikkere ook, aan mijn versteker, en daar hoor ik geen storing bij.
Pagina: 1