Toon posts:

HDD's toevoegen m.b.v. Easy swap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste computerprofs,

Ik ben in het bezit van een Acer G7200 Predator Defender. Deze computer heeft 640 GB geheugen en hier heb ik te weinig aan. Ik zit er nu aan te denken om 2TB toe te voegen. Uiteraard heb ik als beginneling niet genoeg kennis om dit helemaal alleen op te lossen. ;)

Vraag1: Wat is beter, 2x 1TB of 1x 2TB? Ik heb ruimte genoeg in de kast dus dat maakt niks uit.
Vraag2: De computer heeft Easy swap-cases. Hoe werkt dit precies, gewoon de schijf erin drukken en gebruiken of moet ik die schijf dan ook nog toevoegen??
Vraag3: Welke schijf/schijven raden jullie me aan?

Gegroet, JMA

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Vraag 1: Wil je echt 2 TB of gebruik je RAID/JBOD? ivm performance
Vraag 2: Easy swap betekent eerst gewoon mounten en evt formateren (ligt aan besturingsysteem)
Vraag 3: Afhankelijk wat je wilt stil, snelheid of verbruik.

Dit is zelf allemaal makkelijk zelf te vinden via google

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. ik heb zelf even via google gezocht maar ik kon er niks van weervinden.

1: RAID/JBOD?? Wat is dat? :) zoals ik al zij ben ik beginneling...
2: Ik gebruik nog gewoon het standaar 64-bit vista besturingssysteem.
3: Stil hoeft niet. mn pc maakt toch al onbenullig veel lawaai. snel is uiteraard wel fijn maar ik wil het geheugen gewoon gebruiken voor het opslaan en kijken van film dus een simpele schijf moet volgens mij gewoon kunne voldoen :)

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je bent een beginner, wellicht is de makkelijkste optie gewoon een externe USB harddisk van 2TB. Snel zat om 1080p HD (full high definition videobeelden) materiaal te bekijken en op te slaan. Kijk hier eens :)

[ Voor 3% gewijzigd door Neok_ op 22-03-2010 22:30 ]

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:31

NeHoX

Gamer + PV

Niks USB gewoon HDD schijfje erbij plempen.

pricewatch: Western Digital Caviar Green WD15EARS

Hatseklats klaar! 8)7 Is voor opslaan van films en andere meuk meer dan voldoende. En voor een backup kan je eventueel nog een 2e externe 2TB USB schijf eraan hangen. Niet te moeilijk doen! Dit hadden ze je in de loke shop ook wel uit kunnen leggen.

[ Voor 35% gewijzigd door NeHoX op 22-03-2010 22:33 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Wat ik vermoed is dat je nog niet hebt nagedacht het over een backup ook al garandeert een raid qua backup ook niks iig iets meer als niets. Zorg iig dat je een backup kan maken door middel van raid (mirroring) of externe schijf.

Betreft de schijven als het alleen voor opslag is en niet special voor snelheid zou ik kijken naar goedkope zuinige schijven aangezien je de snelheid op zich niet nodig heb voor opslag. Voor de Extra ruimte zou ik gewoon een grote logical disk aanmaken in windows als D: of E: iets in die trend die dan specifiek als opslag fungeert.

Hoe en wat ze gekoppeld moeten worden is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik zelf heb alleen 1 hot swap disk voor data overpompen. Verdiep je even in dit soort dingen en je kunt zo een goede keuze maken.

Verwijderd

1 Schijf van 2 TB is prima. Het is zoiets als aansluiten, toevoegen en gebruiken. De keus hangt af van het budget, van wat de gebruiker met de computer doet en andere eisen zoals stroomverbruik en geluidsproductie. Western Digital schijnt vrij goede harde schijven te maken.

Raid en Jbod zijn benamingen voor de manier waarop harde schijven zijn ingedeeld. Dit is te vinden op google en wikipedia. 1 Externe schijf in een usb-behuizing is het simpelst. Daarna is 1 interne harde schijf het simpelst. Raid heeft wat voordelen en vraagt wat instellingen.

Een externe harde schijf voor backup en andere backupmethoden met opslag op een cd, dvd, usb-stick en op internet zijn noodzakelijk voor het behoud van data bij onvoorziene omstandigheden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een externe harde schijf werkt niet echt bij mij. niet alleen omdat ik ze meer bij familie heb liggen als thuis dan maar ook omdat ik ze telkens weer sloop.

Raid en Jbod had ik inderdaad ook al even gegoogled. En inderdaad. bij de pc-shop hadden ze me dit ook kunnen uitleggen maar aangezien ik nu wat tijd over heb en deze zaken nu gesloten zijn deed ik het even op deze manier.

Een back-up lijkt me niet echt nodig omdat ik de schijf gewoon wil gebruiken voor fillms die ik op elk moment weer kan dowloaden.

Verwijderd

Een backup is wel handig voor andere belangrijke bestanden op de harde schijven. Als er iets gebeurt met de computer en de harde schijf bestaat de kans dat de bestanden weg zijn.

De aanbevolen methode is rondkijken op dit forum en bij Google, vragen aan een moderator om een topic te mogen openen, bij toestemming dit doen, bij afwijzing een post in een ander geschikt topic plaatsen en de verkoper in een computerwinkel met de informatie uit dit forum confronteren en de gegeven antwoorden per email controleren bij een webshop.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:48:
De aanbevolen methode is rondkijken op dit forum en bij Google, vragen aan een moderator om een topic te mogen openen, bij toestemming dit doen, bij afwijzing een post in een ander geschikt topic plaatsen en de verkoper in een computerwinkel met de informatie uit dit forum confronteren en de gegeven antwoorden per email controleren bij een webshop.
8)7 Tuurlijk, vergeet het ook niet in drievoud in te dienen.....

Koop gewoon een schijf, hang die in zo'n easyswap trommel en steek hem in de pc. Vervolgens in windows hopen dat hij vraagt of je er iets mee wilt dien. Als dat niet gebeurt ga je naar start > run/uitvoeren en je tik compmgmt.msc. Aan de linkerkant klik je op disk management en als je dan rechts je schijf in het lijstje ziet staan kan je deze voorzien van een partitie. Is niet moeilijk, je moet alleen weten hoe.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties.. Ik ga gewoon een schijfje bestellen en die er in hangen. Mocht het niet lukken dan kom ik wel weer langszeuren ;).

Beste moderators, excuses voor het verkeerd posten.

Allemaal hartelijk dank voor de reacties.

Verwijderd

Van de website van Acer:

Een aantrekkelijk kenmerk van de Predator is de Acer Easy-swap Hard Drive-oplossing, waarmee de maximaal 4 SATA 3-Gb/s vaste schijven ook te verwisselen zijn als de pc is ingeschakeld en in gebruik is. Deze snelle toegang en vervanging van harde schijven maakt de Acer Aspire PREDATOR tot een eenvoudig uit te breiden en schaalbaar platform.

Dit lijkt op even goed kijken, erin doen en aandrukken. Desondanks lijkt het toch beter om eerst de stekker uit het stopcontact te halen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 23:35 ]

Verwijderd

jadjong schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:55:

8)7 Tuurlijk, vergeet het ook niet in drievoud in te dienen.....
Ik ben het eens met jadjong. Prijsvergelijking bij drie winkels en informatie vragen bij 3 webshops is nog beter.
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:03:
Mocht het niet lukken dan kom ik wel weer langszeuren
Een vermelding welke schijf gekocht is, een bericht als het wel gelukt is, een verslag van de methode van montage, een reportage over de ervaringen en als het even kan foto's van de computer en de nieuwe harde schijf worden op prijs gesteld.

[ Voor 147% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Uon.. De acer quote was niet van een andere pc maar van een zelfde model. moet dus vast lukken. Ik ga morgen eens wat rondmailen en een schijfje bestellen.

Nogmaals bedankt voor alle info die ik op google nooit zo snel zou hebben gevonden ;)

JMA

Verwijderd

Als toetje komt dit voorstel:
Haal de oude harde schijf er eens uit, sluit de nieuwe harde schijf aan en zet de gratis probeerversie van Windows 7 op de nieuwe harde schijf. Waarschijnlijk is enige snelheidswinst te behalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard komt er nog een reactie over wat er gekocht is en hoe het werkt maar dat volgt later.

@het toetje. Hoef ik dan niet mijn drivers en dergelijke er ook bij te installeren? Ik heb namelijk geen idee hoe dit precies werkt en was niet van plan om mijn pc in elkaar te draaien.
Het probleem met de probeerversie is toch ook dat ik dan maar 4 van mijn 6 gig's aan werkgeheugen gebruik?
Pagina: 1