Toon posts:

(Voor bezitters van een 23'' of 24''scherm)jaggys op 1080p?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zoiezo starcraft 2 draaien op 1080p zonder jaggies en het liefst zonder AA.
Mijn vraag: Heeft een 23'' of 24'' scherm @ 1900*1080 nog last van jaggies?

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:21
Als je erop let wel, maar dat heb je volgens mij bijna altijd zonder AA,

Verwijderd

Ligt dat niet gewoon aan de software? Een pixel blijft een pixel of dat nu op een 9" beeldscherm is of op een 40"?

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:21
Ja, maar een 22"scherm met dezelfde resolutie (1080p) als een 27" scherm heeft natuurlijk 'kleinere' pixels, en de pixels zitten dichter op elkaar

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zich wel ja.

Ik heb een 24" LG en draai alles in 1920x1200 en tijdens games blijf je jagged edges zien. Heeft niet zozeer met de pixels te maken, maar meer met het te tonen object. Voorbeeld hiervan:

Afbeeldingslocatie: http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/890/890140/far-cry-2--20080715051140344.jpg

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

De jaggies zijn relatief klein als je op een normale afstand van je scherm zit en vallen dus niet zo erg op als bij een 19" scherm ofzo, maar ze zijn er wel degelijk en als je erop let kan je je er best aan storen. Wil je zonder jaggies, dan zul je toch echt AA moeten gebruiken.

Everybody lies

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Een pixel is een pixel, en hoe groter het scherm, hoe lager de DPI (minder pixels per vierkante inch). Afhankelijk van hoe goed je ogen zijn, kun je wel of niet zien dat er pixels zijn. Jaggies is geen woord, dat zal ik negeren.

Pixels een probleem? Ga voor een hogere resolutie (hoewel je dan het probleem opbouwt wat je ook hebt waarom je geen AA wilt: sterke videokaart nodig, waarom zou je géén AA willen?).

Dat betekent wel dat je een duurder scherm moet kopen, een leuk 24" scherm met 25XX * 15XX resolutie moet te vinden zijn, maar het kost je een fortuintje.

Mijn advies: lees je in op Anti Aliasing! Neem wel de Engelstalige wikipedia, de Nederlandstalige is té beknopt:

Wikipedia: Anti-aliasing
Wikipedia: ClearType
Wikipedia: Subpixel rendering

Verwijderd

Topicstarter
@ all. Bedankt voor de snelle reacties.
@ Umbrah. Dus als ik een 22'' scherm neem draaiend op dezelfde resolutie, wat groot zat is voor mij, dan heb ik minder last van jaggy edges ten opzichte van een 23 of 24''?
Umbrah schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:12:
Een pixel is een pixel, en hoe groter het scherm, hoe lager de DPI (minder pixels per vierkante inch). Afhankelijk van hoe goed je ogen zijn, kun je wel of niet zien dat er pixels zijn. Jaggies is geen woord, dat zal ik negeren.

Pixels een probleem? Ga voor een hogere resolutie (hoewel je dan het probleem opbouwt wat je ook hebt waarom je geen AA wilt: sterke videokaart nodig, waarom zou je géén AA willen?).

Dat betekent wel dat je een duurder scherm moet kopen, een leuk 24" scherm met 25XX * 15XX resolutie moet te vinden zijn, maar het kost je een fortuintje.

Mijn advies: lees je in op Anti Aliasing! Neem wel de Engelstalige wikipedia, de Nederlandstalige is té beknopt:

Wikipedia: Anti-aliasing
Wikipedia: ClearType
Wikipedia: Subpixel rendering

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat Jaggy Edges zijn weet ik nog steeds niet, maar wat ik wel weet: hetzelfde aantal pixels op een kleiner oppervlakte zorgt voor kleinere pixels. Kleine pixels zijn moeilijker uit elkaar te houden, dus minder snel Pixelated randen (Engels voor randen: edges). Maar goed, ik hou me erbij: leer jezelf gebruik van Anti Aliasing aan, als je 1920*1200 draait heb je toch al wat geld in een videokaart moeten steken, en dan kun je AA overwegen.

Vertel anders maar eens: Waarom die vreemde eis van geen anti-aliasing?

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jagged edges (getande randen):

Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/jagged-edge-quilt-border-pattern-4.jpg

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Heh, dat verschijnsel. Goeie AA kan dat beperken, goeie filtering door duurdere GPU's, maar goed: je hebt er niets aan als je een of ander antiek spel draait (wat niet wil zeggen dat het spel slecht is).

Bedoel je toevallig Wikipedia: Z-fighting?

Betere videokaart, betere driver, betere Z-buffer, en betere game kan het gedeeltelijk voorkomen, maar helemaal voorkomen? Nah.

Nogmaals: waarom geen AA?

[ Voor 21% gewijzigd door Umbrah op 23-03-2010 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahah umbrah, jij met je aa. Omdat ik die rekenpower het liefst gebruik voor een hogere framerate, vooral met die 100en units in t scherm. Maar ik ben er al uit, ik koop gewoon een 23 inch.
Pagina: 1