Ik heb Ubuntu Karmic op m'n laptop staan (64 bit) en maak gebruik van de LXDM login manager die in de Lucid repo te vinden is. Nu heb ik m'n sessie op 'default' staan, zodat hij ~/.xsession of ~/.xinitrc moet uitlezen om de juiste sessie te starten. Dit werkt op zich prima, hij pakt dit ook, maar niet op de juiste manier. Bij het aanmelden krijg ik namelijk de volgende fout:
Nu maakt LXDM wel gebruik van een eigen Xsession script naast de standaard Xsession script in /etc/X11/Xsession. Ik vraag mij af wat ik hierin zou moeten veranderen om van die fout af te komen, want ik denk dat daar de fout in staat.
Het betreffende script:
Zoals jullie kunnen zien heb ik de default session al aangepast naar 'startxfce4'.
Bij het aanmeldscherm heb ik wel de mogelijkheid om Xfce4 als sessie te kiezen, maar dan heb ik 2 problemen: xmodmap draait dan niet om een toets een andere functie te geven, en m'n keyboard shortcuts om applicaties te starten werken grotendeels niet.
Iemand een oplossing? Ik ben niet zo'n held in scripts lezen en zien wat waar gebeurt en waar welke variabele heen verwijst.
Hij moet helemaal niet naar 'startlxde' zoeken, want die heb ik niet. Ik gebruik Xfce4. Nu heb ik geen enkel idee waar dit precies wordt aangeroepen.Xsession: unable to launch "startlxde" X session --- "startlxde" not found; falling back to default session.
Nu maakt LXDM wel gebruik van een eigen Xsession script naast de standaard Xsession script in /etc/X11/Xsession. Ik vraag mij af wat ik hierin zou moeten veranderen om van die fout af te komen, want ik denk dat daar de fout in staat.
Het betreffende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| #!/bin/bash # use bash for "exec -l", howto run login shell by /bin/sh ? if [ $# -eq 1 -a -n "$1" ]; then LXSESSION=$1 else # default session # LXSESSION=/usr/bin/startlxde LXSESSION=/usr/bin/startxfce4 fi if [ -x /etc/X11/xinit/xinitrc-common ]; then # fedora . /etc/X11/xinit/xinitrc-common if ! [ -z "$XDG_SESSION_COOKIE" ]; then CK_XINIT_SESSION= elif [ -x /usr/bin/ck-launch-session -a -z "$CK_XINIT_SESSION" ]; then CK_XINIT_SESSION="/usr/bin/ck-launch-session" fi exec -l $SHELL -c "$CK_XINIT_SESSION \"$LXSESSION\"" elif [ -x /etc/X11/xinit/Xsession ]; then # fedora exec /etc/X11/xinit/Xsession $LXSESSION elif [ -x /etc/X11/Xsession ]; then # mandriva, debian, ubuntu exec /etc/X11/Xsession $LXSESSION elif [ -x /etc/X11/xinit/xinitrc ]; then #suse export WINDOWMANAGER=$LXSESSION exec -l $SHELL -c /etc/X11/xinit/xinitrc else # unknown, user should custom /etc/lxdm/xinitrc self if [ -x /etc/lxdm/xinitrc ]; then . /etc/lxdm/xinitrc fi if ! [ -z "$XDG_SESSION_COOKIE" ]; then CK_XINIT_SESSION= elif [ -x /usr/bin/ck-launch-session ]; then CK_XINIT_SESSION="/usr/bin/ck-launch-session" fi exec -l $SHELL -c "$CK_XINIT_SESSION \"$LXSESSION\"" fi |
Zoals jullie kunnen zien heb ik de default session al aangepast naar 'startxfce4'.
Bij het aanmeldscherm heb ik wel de mogelijkheid om Xfce4 als sessie te kiezen, maar dan heb ik 2 problemen: xmodmap draait dan niet om een toets een andere functie te geven, en m'n keyboard shortcuts om applicaties te starten werken grotendeels niet.
Iemand een oplossing? Ik ben niet zo'n held in scripts lezen en zien wat waar gebeurt en waar welke variabele heen verwijst.
Commandline FTW | Tweakt met mate