Onstabiele MSI X58 Pro-E, i7 920, 6gb geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Uittenbogaard
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:14
Hallo mensen,

Ik keer mij tot Nederlandsch beste tweakers, want ik weet het echt niet meer. Ik heb nu echt wel heel veel geprobeerd.

Dit is wat ik heb:
Mobo: MSI X58 PRO-E
BIOS: 8.8
CPU: Intel i7-920 (Géén OC)
RAM: OCZ3G1333LV6GK (6GB OCZ Gold)
Vid: MSI NX8800GT
PSU: Sharkoon SilentStorm 660W
HDD: 2x502HJ RAID0

Ik merkte de instabiliteit pas toen ik aan het gamen was - hij liep zo maar vast, met rare geluiden en al. Daarna heb ik gelijk Prime95 laten draaien, die errors gaf binnen de minuut. (blend en large FFT's)
Ik heb een post aangemaakt bij het OCZ forum, omdat ik dacht dat het aan mijn geheugen zou liggen. Daar kreeg ik te horen dat ik de volgende settings in mn BIOS moest veranderen (geheugen draaide namelijk op 1066Mhz):

Spread Spectrum: Disabled
1N/2N: 2N
timings to (9-9-9-20)
forced speed to 1333Mhz
DRAM voltage: 1.65v
QPI voltage: 1.35v

Met deze waardes heb ik memtest gedraaid - geen errors. De computer wil echter niet windows starten, zodra deze de vlag heeft geladen loopt ie vast.

Daarna werd bij gevraagd om met OCCT te testen - dat was dus al helemaal om te janken. De memtest van OCCT slaagde met volle glorie - 10 passes, maar de CPU test gaf direct errors op core #6 aan. Ik weet dus niet wat ik hiermee moest - ik kreeg echter wel mooie grafiekjes. Hieronder de grafieken:

Linpack test:
CPU+TEMP
VCORE
VOLT3.3
VOLT12
VOLT5

CPU test:
CPU+TEMP
VCORE
VOLT3.3
VOLT12
VOLT5

Aangezien er weinig op dat forum staat en er weinig te vinden is over OCCT resultaten, kon ik er ook weinig mee.

Temps worden onder stress niet gekker dan hoort volgensmij:
CPU: +- 70
IOH: +- 70

Ik ben "out of suggestions". Heeft iemand nog ideeën? Alvast bedankt..!

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Misschien moet je je CPU iets meer prik geven? Dat zou de instabiliteit op kunnen lossen.

• Uittenbogaard
volgens het OC center (tool van MSI) is de VCore idle rond de 0.936, en bij stress weet ik dat het ongeveer 1.19-1.21/1.22 wordt.

Het zou toch vreemd zijn als de stockspeeds en voltages instabiel zijn? :?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Misschien geeft je moederbord/voeding nét te lage voltages, waardoor het toch net instabiel is.
Heb je überhaupt al geprobeerd je CPU-voltage iets te verhogen?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Uittenbogaard
Nee - dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb echter wel een update:

Ik heb geprobeerd met de settings te booten die hierboven staan - zo staan ze overigens ook op de reepjes.

Reepje 1:
Bootte wel, maar traag. Direct na booten een totale vastloper. Bij poging 2 iets langer, maar zodra Prime95 werd afgevuurd liep hij weer vast.

Reepje 2:
Prime-stable, zoals we dat mogen zeggen. Bootte heel snel, en heeft een uurtje Prime staan draaien zonder errors. Lijkt me dus dat dit het goede reepje is.

Reepje 3:
Liep de eerste keer op dezelfde manier vast als Reepje 1: Gewoon een vastloper bij het openen van een map of programma. Bij 2e keer booten draait hij wel, en ben "as we speak" P95 aan het draaien. 5 van de 8 Workers zijn al gestopt wegens errors (rounding error). Hij draait echter wel nog steeds. Hoe kan dat zo wispelturig zijn - het ene moment kom je niet eens normaal door je boot met dit reepje, de andere keer loop je zo door P95 heen(met errors dan wel)? Dit was overigens met de stick in SLOT 2

Het lijkt me onwaarschijnlijk maar toch de meest logische keuze: Dit setje is verrot. Kan ik die conclusie trekken?

Update 2:
Blijkbaar was het stabiel draaien van reepje 2 puur geluk. Ik probeerde weer te booten met het goede reepje en nu wil hij niet meer, hij loopt gewoon weer vast. Ik kan er geen koek meer van bakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Uittenbogaard op 22-03-2010 22:25 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Probeer je Vcore eens te verhogen, dat zou best kunnen helpen.

• Uittenbogaard
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit aan mn vcore gezeten - met wat voor marges mag ik die verhogen?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Voor overklokken op lucht geldt over het algemeen het standaard voltage +10%.
Maar in jouw geval zou ik eerst proberen met 0.01V te verhogen, dat kan al een stuk schelen.

• Uittenbogaard
Goed, ik blijf testen natuurlijk, maar ondertussen alvast wat resultaten.

Op een of andere manier pakt het mobo soms sporadisch een geheugenbankje - ik weet niet of het te maken heeft met welk slot. De laatste paar keer ging het tot bepaalde hoogte goed met slot 3. Ik krijg nog steeds instabiliteit met +0.01, 0.02, 0.03v erbij. Ik ben nu 0.04 aan het testen met 6gb, maar ik krijg weer errors in P95. Ik zal morgen de bankjes los testen met 0.04v erbij.

Alvast bedankt voor je hulp. Heb je enig idee wat dit kan zijn? Dit hoort toch niet zo te gaan met stock spul?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Normaal gesproken zou stock alles natuurlijk moeten werken. Het kan echter altijd dat je net die ene rotte appel hebt, en dan heb je gewoon pech, en moet je RMA'en. :(

Krijg je bij alle reepjes geheugen af en toe vastlopers?
Heb je ook al geprobeerd het voltage op het geheugen wat te verhogen? 0.05V zou hier aardig wat uit kunnen maken, hoger dan 1.75/1.80V zou ik niet gaan.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
demonteer je cpu eens, controleer of alle pinnen van de socket in orde zijn, controleer het contactvlak op je cpu ook eens, misschien vuil (corrosie, al is dat wel heel knap, maar misschien heb je met je vingers aan dat vlak gezeten tijdens montage en heeft het zuur uit je handen het vlak geraakt) de problemen lijken mij in de geheugencontroller/geheugen verbinding te zitten, misschien zijn je Dimm sloten op je mobo stuk, misschien je cpu of dus die pinnen/banen op je mobo naar de sloten. beste manier om dit uit te vinden is dan toch alles te testen op andere hardware, ken je iemand met i7? test zijn cpu en mem op jouw bord en andersom. enz..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Uittenbogaard
Ghost Dog schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 02:17:
Krijg je bij alle reepjes geheugen af en toe vastlopers?

Heb je ook al geprobeerd het voltage op het geheugen wat te verhogen? 0.05V zou hier aardig wat uit kunnen maken, hoger dan 1.75/1.80V zou ik niet gaan.
Is het niet zo dat de IMC op de lange duur heel snel doodgaat bij voltages hoger dan 1.65v? Daar draai ik namelijk al op. En ja, ik krijg bij alle reepjes vastlopers op 1333Mhz. Op 1066Mhz loopt alles wel, maar kreeg ik tijdens BFBC2 een gigantische vastloper, die zeker weten om technische redenen was (ongelofelijk veel herhaaldelijke electronische signalen over de boxen, geen reactie). Daarom deed ik P95 en kreeg ik daar errors.

Daarna had ik dus op 1333 de boel draaiend gekregen. Dan lijkt alles goed met 1 reepje, dan loopt ie een half uur prime te draaien zonder errors, en dan is het opeens weer foute boel - gewoon vast.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?
Heb je de meuk al op een andere mamaplank geprobeerd?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Op hoeveel staat je vcore nu eigenlijk? En misschien is het eens handig om je geheugen te testen als je zegt dat die daar vreemd doet.

• Uittenbogaard
Goed,

Ik ben aan het testen geweest - het komt erop neer dat elk stickje errors geeft in de blend test van P95, ik ga ze zo ook nog stuk voor stuk door memtest heen gooien. Ik krijg geen BSOD's, mn computer loopt gewoon vast. Ik heb vCore met +0.010, 0.020, 0.030, en 0.040 geprobeerd - mocht niet baten.

En nee, ik heb et niet op een ander mobo geprobeerd. Ik heb helaas het geld niet om zomaar een 2e aan te schaffen, en daarnaast wonen mensen met een i7 ver van mij vandaan.

resultaten van memtest komen zo..!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 13:40
Geheugen rma sturen, doet ocz niet moeilijk over. Contacteer ryderocz op het forum,,,

• Uittenbogaard
Memtest geeft schone resultaten terug. Volgensmij mag ik er dan vanuit gaan dat het geheugen het gewoon doet..?

edit: Ik post ook op het MSI forum, misschien kunnen jullie hier ook wat mee. Om dat 2x te typen... :P
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=136697.0
Mijn post bij OCZ:
http://www.ocztechnologyf...g-OCZ3G1333LV6GK&p=501021

[ Voor 56% gewijzigd door Uittenbogaard op 23-03-2010 18:43 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02 21:32
ik zal je zeggen ik heb een i7 860 op een asus bordje en ik had heel wat problemen met ocz
ik had 2 keer OCZ3G1333LV4GK . 4 repen van 2GB.
Windows en games draaide bij mij, wel geen probleemen. maar een stress test daar vlogen de fouten om mijn oren.

heel wat afgespeured en bleek dat die OCZ geheugen eigelijk niet werken op mijn moederbord. ja 1 reepje zou moeten kunnen volgen Asus. ik heb het geheugen terug gebracht en Kingston value ram KVR1333D3N9K2/4G 2x werkt in 1 keer alles staat op auto en staat gelijk op 1333. geen fouten meer
na 12 uur testen. met verschillende programma's prime en occt.

Ik zal eens ander geheugen proberen. als het maar geen OCZ is. de winkel waar ik het setje kocht hadden meer mensen met deze problemen met een i7 processoren en OCZ geheugen. ze zeiden zelfs dat het met de I7 9 serie nog erger was.

• Uittenbogaard
Goed, even een update zodat dit topic afgesloten kan worden:

Ik heb Corsair 6GB kit ontvangen, draait out of the box Prime stabiel op 1333Mhz, 9-9-9-24 timings met een voltage van 1.5v, de rest alles op standaard. Bedankt voor jullie hulp!

Voor de geïntereseerden of mensen met hetzelfde bord/probleem: Kitnummer is CMX6GX3M3A1333C9.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wederom draait OCZ dus niet zo lekker icm de rest. :(

Pagina: 1