Toon posts:

Hoe ontstaan S.O.A's eigenlijk???

Pagina: 1
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb zelf geen S.O.A. gelukkig :), maar ik had net met iemand een discussie over het ontstaan van Sexueel Overdraagbare Aandoeningen. Hoe we ze over moeten dragen weten we allemaal, maar hoe ontstaan ze eigenlijk??

Op internet kon ik er niks over vinden. Wie heeft er een beetje biologische kennis in huis???

• Buck Danny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Buck Danny

flying ace

door jezelf niet goed wassen?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 19:20 schreef PiNDa.CoM het volgende:
door jezelf niet goed wassen?
Was dat een serieus antwoord :?

Ik kan me niet voorstellen dat aids is ontstaan door iemand die zijn washandje was vergeten te gebruiken...

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik denk dat de vraag wat groter is dan wordt voorgesteld. Want hoe ontstaan alle ziektes uit de wereld????

Verwijderd

Je kan van twee denkbeelden uitgaan:

De evolutiethorie : Alles is uit de oersoep ontstaan. Dus ook soa's e.d.

Of je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dus hij heeft ook soa's etc. geschapen

Verwijderd

Een SOA is eigenlijk een gewone ziekte, dus de vraag is eigenlijk, waarom wij een onderscheidt maken tussen SOA's en hoe ziektes in het algemeen ontstaan.

Verwijderd

Ik vraag me altijd af hoe een vrouw een man met iets als HIV kan besmetten. Moet dan vaginaal vocht via zijn pisgaatje naar binnen gaan? :?

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01-2025
Op donderdag 08 maart 2001 19:41 schreef Jiprexico het volgende:
Je kan van twee denkbeelden uitgaan:

De evolutiethorie : Alles is uit de oersoep ontstaan. Dus ook soa's e.d.
Geen voorbeeld van logika. In de oersope was er alleen maar de oersoep en ze'n eerste mutatie "samenwerkende" moleculen. Niks te SOA's
[/b]
Of je gelooft dat God alles geschapen heeft. Dus hij heeft ook soa's etc. geschapen[/quote]

OF? Is alles alleen maar zwart OF wit? Geen genuanceerde tussenwaarden?
Als je toch God erbij haalt denk dan na. Zou God een wezen kunnen scheppen, die NIET uit zijn eigen "structuur" zou voortkomen? Met andere woorden, het zou niet uit het "weefsel" van God zelf bestaan zoals een pot van een pottebakker niet van zijn vlees is maar van de aarde uit zijn tuin
Zo niet dan is de zoon ook een schepper.

Verwijderd

Ziektes worden meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen. Bacteriën zijn op dezelfde manier als ieder organisme ontstaan. Heel veel bacteriën zijn niet schadelijk maar helpen andere organismen (ook mensen) juist. Hoe virussen zijn ontstaan weet ik niet. Ik denk ook wel door evolutie, maar ze zijn anders dan andere organismen. Zelfstandig virussen leven zelfs niet eens. Ze bezitten wel iets wat op DNA lijkt, maar ze kunnen zich niet zelfstandig voortplanten, alleen m.b.v. cellen van levende organismen.

Apoc: De kans dat een vrouw een man besmet is veel kleiner dan andersom, maar wel mogelijk, omdat tijdens de sex haarscheurtjes kunnen ontstaan in de huid van de penis. De kans op besmetting bij anale sex is groter dan bij normale sex, omdat anale sex iets stroever gaat.
De huid laat trouwens ook vaak vloeistoffen door (celwanden zijn semi-permeabel) en omdat de huid van de penis erg dun is, kan een man ook op die manier besmet raken.

PS. Dit heb ik niet allemaal experimenteel onderzocht :). Ik moest me jammer genoeg beperken tot literatuur onderzoek, toen ik een tijdje geleden een werkstuk over AIDS heb gemaakt.

edit:

AIDS is een gemuteerd apen virus. Is waarschijnlijk al ver voor de 2de wereldoorlog overgegaan naar de mens, maar in de jaren 80 kwam er ineens een uitbraak. In 1999 waren er al 16,3 mijoen mensen overleden aan AIDS en 33,6 mijloen waren op dat moment geïnfecteerd met HIV, waaronder 1,2 miljoen kinderen.

• Buck Danny
  • Niet online

Buck Danny

flying ace

Op donderdag 08 maart 2001 19:33 schreef ik_zei_de_gek het volgende:

[..]

Was dat een serieus antwoord :?

Ik kan me niet voorstellen dat aids is ontstaan door iemand die zijn washandje was vergeten te gebruiken...
Nee was niet echt serieus bedoeld, maar vaak is een opeenhoping van bacterieen en vuiligheid een goede infectiehaard, denk bijv. aan onder de voorhuid of onder de nagels. Ik weet niet welke ziektes hierdoor zouden kunnen ontstaan, maar hygiene werkt vaak preventief

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op donderdag 08 maart 2001 23:27 schreef Apoc2 het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe een vrouw een man met iets als HIV kan besmetten. Moet dan vaginaal vocht via zijn pisgaatje naar binnen gaan? :?
Je huid is ook niet "waterdicht".

met papier mache kun je alles maken!!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
voor zover ik weet is AIDS het eerst in afrika ontdekt in de jaren 50 (als zijnde AIDS, daarvoor zou het er dus ook al geweest kunnen zijn), en is het inderdaad een gemuteerd apen-virus, nu weet ik niet wat die mensen daar met die apen doen.... magoed ;)

sindsdien heeft het virus een behoorlijke "wereldreis" gemaakt en met naar men denkt de sexuele revolutie van de jaren 60/70 als oorzaak, een uitbarsting in de 80's.

owh en btw, ik geloof niet in evolutie maar in degeneratie ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 23:58 schreef PiNDa.CoM het volgende:

[..]

Nee was niet echt serieus bedoeld, maar vaak is een opeenhoping van bacterieen en vuiligheid een goede infectiehaard, denk bijv. aan onder de voorhuid of onder de nagels. Ik weet niet welke ziektes hierdoor zouden kunnen ontstaan, maar hygiene werkt vaak preventief
Eerder andersom. De extreme hygiëne in de westerse wereld verzwakt ons immuunsysteem alleen maar.

Tevens geldt voor de ontwikkeling van ziektes hetzelfde als voor andere organismen: evolutie.

• Buck Danny
  • Niet online

Buck Danny

flying ace

Eerder andersom. De extreme hygiëne in de westerse wereld verzwakt ons immuunsysteem alleen maar.
Oke heb je gelijk in, maar de besnijding is vanuit hygienisch oogpunt ontstaan, zodat je het zaakje beter schoon kunt houden. Het is idd wel zo dat al die cremetjes en zeepjes en zalfjes :r en andere maatregelen ons lichaam uiteindelijk lui maken wat het aanmaken van anti-stoffen betreft.

Verwijderd

Aids is een apen ziekte en is vanuit een lange weg in de VS terecht gekomen, tijdens een culturele uitwisseling. JA, iemand heeft het met een aap gedaan, en ze weten ook precies wie dat was (hij is nu dood).

Verwijderd

Topicstarter
Degene met wie ik discussieerde had de volgende, volgens hem feiten uit zijn biologie boek, theorie:

Je hebt geen SOA, en bijv. bloedgroep B
Je gaat met iemand naar bed, die eveneens geen SOA heeft, maar bijv. bloedgroep A

Daarna met iemand, zonder SOA, met bloedgroep O enz. enz. Hoe vaker je verschillende bloedgroepen mengt, des te groter wordt het gevaar op een SOA die dan spontaan :? kan ontstaan.

Ik heb hier werkelijk nog NOOIT van gehoord |:( Wie wel :?

Verwijderd

Die worden gemaakt in laberatoria van bv: Rusland,VS,UK,Frankrijk....

Biologische oorlogvoering :'(

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 11:35 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
Degene met wie ik discussieerde had de volgende, volgens hem feiten uit zijn biologie boek, theorie:

Je hebt geen SOA, en bijv. bloedgroep B
Je gaat met iemand naar bed, die eveneens geen SOA heeft, maar bijv. bloedgroep A

Daarna met iemand, zonder SOA, met bloedgroep O enz. enz. Hoe vaker je verschillende bloedgroepen mengt, des te groter wordt het gevaar op een SOA die dan spontaan :? kan ontstaan.

Ik heb hier werkelijk nog NOOIT van gehoord |:( Wie wel :?
Flauwekul. Die gelooft zeker ook dat een maagd die voor het eerst sex heeft niet zwanger kan worden.

Verwijderd

't is wel een origineel broodje AAP btw :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 maart 2001 14:10 schreef Captain Proton het volgende:
't is wel een origineel broodje AAP btw :P
Jah dacht ik ook, maar hij heeft me beloofd zijn biologie boeken erbij te halen :P

/me is benieuwd

Verwijderd

Dat is een lange (zeer lange) termijn effect. Voor de populatie van het moment weegt een goede hygiene zeker weten op tegen de nadelen. Het positieve effect is dan veel groter.
Ziektes zoals de pest zijn nu geen grote doodsoorzaken meer dankzij een betere hygiene

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Jullie zitten een beetje moeilijk te doen hoor. Een SOA is gewoon een ziekte, en die ziekte is ontstaan, net zoals de mens is ontstaan... Het enige verschil tussen "normale ziektes" en SOA's is dat een SOA via sex wordt overgedragen...

Sorry hoor... maar een beetje loze topic, tenzij we het hier over het ontstaan van ziektes willen hebben... maar "hoe ontstaan SOA's" tsja... :?

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 11 maart 2001 11:03 schreef p_m het volgende:
Jullie zitten een beetje moeilijk te doen hoor. Een SOA is gewoon een ziekte, en die ziekte is ontstaan, net zoals de mens is ontstaan... Het enige verschil tussen "normale ziektes" en SOA's is dat een SOA via sex wordt overgedragen...

Sorry hoor... maar een beetje loze topic, tenzij we het hier over het ontstaan van ziektes willen hebben... maar "hoe ontstaan SOA's" tsja... :?
Het ging weldegelijk om SOA zelf, omdat die volgens degene met wie ik discussieerde kunnen ontstaan door verschillende bloedgroepen met elkaar te mengen. En ik had het in die discussie alleen over SOA, niet over andere ziekten.

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 18:24 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

Dat is een lange (zeer lange) termijn effect. Voor de populatie van het moment weegt een goede hygiene zeker weten op tegen de nadelen. Het positieve effect is dan veel groter.
Ziektes zoals de pest zijn nu geen grote doodsoorzaken meer dankzij een betere hygiene
Hygiene is zeker belangrijk, maar er zijn heel veel mensen die 2x per dag zeep gebruiken, en dat is absoluut niet goed voor je huid, het tast je huid aan en het verzwakt. Ja, ook Dove gebruiken helpt hier niet tegen.

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Op zondag 11 maart 2001 12:18 schreef ik_zei_de_gek het volgende:

[..]

Het ging weldegelijk om SOA zelf, omdat die volgens degene met wie ik discussieerde kunnen ontstaan door verschillende bloedgroepen met elkaar te mengen. En ik had het in die discussie alleen over SOA, niet over andere ziekten.
sorry :) dat stukje had ik niet gelezen! :Z

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

Wat ik nog altijd interessant vindt is het volgende :

Van kussen kan je geen SOA oplopen, dit is bevestigt door de GGD.

Als je gepijpt wordt, zonder condoom, dan kan je toch ook geen SOA oplopen (als man zijnde):?

(we gaan uit van niet bijten en geen al te erg bloedend tandvlees)
Pagina: 1