Ziektes worden meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen. Bacteriën zijn op dezelfde manier als ieder organisme ontstaan. Heel veel bacteriën zijn niet schadelijk maar helpen andere organismen (ook mensen) juist. Hoe virussen zijn ontstaan weet ik niet. Ik denk ook wel door evolutie, maar ze zijn anders dan andere organismen. Zelfstandig virussen leven zelfs niet eens. Ze bezitten wel iets wat op DNA lijkt, maar ze kunnen zich niet zelfstandig voortplanten, alleen m.b.v. cellen van levende organismen.
Apoc: De kans dat een vrouw een man besmet is veel kleiner dan andersom, maar wel mogelijk, omdat tijdens de sex haarscheurtjes kunnen ontstaan in de huid van de penis. De kans op besmetting bij anale sex is groter dan bij normale sex, omdat anale sex iets stroever gaat.
De huid laat trouwens ook vaak vloeistoffen door (celwanden zijn semi-permeabel) en omdat de huid van de penis erg dun is, kan een man ook op die manier besmet raken.
PS. Dit heb ik niet allemaal experimenteel onderzocht

. Ik moest me jammer genoeg beperken tot literatuur onderzoek, toen ik een tijdje geleden een werkstuk over AIDS heb gemaakt.
edit:
AIDS is een gemuteerd apen virus. Is waarschijnlijk al ver voor de 2de wereldoorlog overgegaan naar de mens, maar in de jaren 80 kwam er ineens een uitbraak. In 1999 waren er al 16,3 mijoen mensen overleden aan AIDS en 33,6 mijloen waren op dat moment geïnfecteerd met HIV, waaronder 1,2 miljoen kinderen.