TN-panel kijkhoek écht zo slecht?

Pagina: 1
Acties:

• rammoth
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe monitor aan te schaffen, namelijk de Philips 244e1sb. Momenteel ben ik in het bezit van een Philips 190s7. Mijn vraag is of de TN-panel kijkhoek nou zo slecht is vergeleken met ander soort panelen die op dit moment beschikbaar zijn, of gewoon in het algemeen, dus ook ten opzichte van mijn huidige monitor.
Volgens de specificaties hebben beide monitoren een kijkhoek van 176h en 170v.

De reden waarom dit zo van belang is voor mij, is omdat ik regelmatig mijn monitor richting mijn bed draai en daar samen met mijn vriendin een filmpje ga kijken. Vanuit die positie zijn mijn ogen ongeveer ter hoogte van de monitorstandaard op een afstand van 2 meter.
Bij mijn huidige monitor kan ik de brightness iets omhoog zetten om zo min of meer hetzelfde resultaat te krijgen dan wanneer ik er recht voor zou zitten. Mijn vraag is of het verschil tussen mijn huidige en aankomende monitor te verwaarlozen zijn of dat het echt een wezenlijk verschil is vanuit die kijkhoek.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 10:39
Een TN paneel is mijn inziens een probleemgeval van het moment dat je naar grotere schermgrootte's gaat. Ik neem zelf 24" als het startpunt voor een PVA/IPS scherm. Op het werk hebben we ook 24" TN's en ik merk het verschil meteen als je beweegt.

Ik zou zeggen, ga het eens in een shop bekijken. TN is van oudsher zwak in kijkhoeken, maar in hoeverre je dat tolereert is dan weer persoonlijk :).

• rammoth
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Dank je wel voor je reactie.

Ik heb inderdaad een hoop gelezen over de slechte kijkhoeken, maar daarbij lees ik ook weer dat het de afgelopen tijd behoorlijk verbeterd is. Aangezien dit scherm vrij nieuw is, zal deze hoogstwaarschijnlijk van diezelfde vernieuwde TN technologie gebruik maken.
De philips heeft naar mijn weten (op papier) de grootste kijkhoek van alle andere TN schermen, helaas is deze niet te koop bij mij in de buurt en wil ik hem in Eindhoven (Zercom) bestellen, vandaar dat ik hoop via dit topic wat input te krijgen, voordat ik definitief tot aankoop over ga.

Mocht iemand hier een vrij recent 23 of 24" scherm hebben met een verticale kijkhoek van minstens 160 graden, dan zou ik graag zijn/haar bevindingen willen horen of er (ernstige) kleurveranderingen plaatsvinden, wanneer je van een afstandje ongeveer tegen de onderkant van het paneel aankijkt :)