Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een Q9450 Core 2 Quad met Zalman koeler. De fan draait echter op 1500 rpm en maakt te veel lawaai, dus heb ik als experiment de fan uitgeschakeld. Dit werkt ok, maar nu wil ik eigenlijk weten of de CPU bezig is met thermal protection / throttling of niet. Hoe detecteer ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
daar zijn genoeg tools voor lijkt mij? HWmonitor, cpuz... via cpuz kan je volgens mij voltage's en clocks en dergelijke monitoren, HWMonitor kun je er bij houden voor de temperaturen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die dingen throtlen ook bij weinig belasting.

Ik kijk gewoon met samurize naar de kloksnelheid en de usage. dan zie je gauw zat wat die doet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Schijnt dat je daar Intels Thermal Analysis Tool (TAT) voor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 13:18
Ik heb een Q9450 Core 2 Duo met Zalman koeler.
Is het geen quadcore?

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
fish schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:40:
die dingen throtlen ook bij weinig belasting.
Dat weet ik en daarom wil ik weten wanneer de thermal protection ingrijpt.
Oeps
Nielson schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:45:
Schijnt dat je daar Intels Thermal Analysis Tool (TAT) voor kunt gebruiken.
TAT is niet beschikbaar voor het normale publiek. Ik heb 2.05 (April 20, 2006) gevonden, maar Vista x64 wordt niet ondersteund.

[ Voor 53% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-03-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 20:49
Olaf van der Spek schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:18:
[...]

TAT is niet beschikbaar voor het normale publiek. Ik heb 2.05 (April 20, 2006) gevonden, maar Vista x64 wordt niet ondersteund.
Dan denk ik, zoals eerder gezegd, dat je het beste CPU-Z kunt gebruiken, monitort realtime. Ik weet niet of hij een logje bij kan houden, zo niet, gewoon met je snufferd achter je pc blijven zitten. Experimenteer dan met verschillende applicaties.

Los van het feit dat het natuurlijk vreemd is dat je je Zalman helemaal uitzet. Je kunt toch gewoon met die bijgeleverde fancontroller en iets van Q-fan (Asus mobo's) de fan speed lager laten zetten? Dan kan ik me niet voorstellen dat de herrie nog van je cpu fan komt. Weet je iig zeker dat je genoeg power hebt en je q9450 gebruikt waar hij voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
PhaeTom schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:09:
Dan denk ik, zoals eerder gezegd, dat je het beste CPU-Z kunt gebruiken, monitort realtime. Ik weet niet of hij een logje bij kan houden, zo niet, gewoon met je snufferd achter je pc blijven zitten. Experimenteer dan met verschillende applicaties.
CPU-Z monitort geen temperaturen toch? Ik heb ook niet zo heel veel zin handmatig de frequentie bij te gaan houden en dan proberen af te leiden of thermal protection actief is.
Los van het feit dat het natuurlijk vreemd is dat je je Zalman helemaal uitzet. Je kunt toch gewoon met die bijgeleverde fancontroller en iets van Q-fan (Asus mobo's) de fan speed lager laten zetten? Dan kan ik me niet voorstellen dat de herrie nog van je cpu fan komt. Weet je iig zeker dat je genoeg power hebt en je q9450 gebruikt waar hij voor gemaakt is.
Het is toch of de fan controller of PWM? Beiden tegelijk kan volgens mij niet. Helaas heb ik de fan controller niet en is het dus ook geen PWM fan. De fan staat dus vast op ongeveer 1500 rpm.
Ja, het is vreemd, ik moet eigenlijk gewoon een nieuwe HSF kopen.
Maar ik ben benieuwd hoe goed het 'passief' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
trek die fan eruit, open realtemp en cpu-z en knal prime aan op small FFT's dan kom jij er wel achter of hij throttled

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat die dan throttled is natuurlijk bijna zeker, ik wil juist weten wanneer die onder normale omstandigheden throttled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Olaf van der Spek schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:18:
[...]

Dat weet ik en daarom wil ik weten wanneer de thermal protection ingrijpt.

[...]

Oeps

[...]

als de cpu (core) belasting 100% is en de clock snelheid een fractie van wat mogelijk is dan is dat wel thermal throteling dunkt me

Iperf

Pagina: 1