Toon posts:

Bierbak voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in mijn laatste jaar op de middelbare school in België en dit weekend vertrekken we voor een week naar Berlijn. Aangezien ik in een informatica richting zit, en we 11 uur op de bus zitten, kreeg ik een idee om een batterij voor alle onze gadgets te maken. Vooral laptop en nintendo DS..

Ik weet dat er hier op het forum een topic is over bierkrat radio's, en dat idee sprak me aan om een grote batterij te maken.
Het doel ik om een 10tal mensen van stroom te voorzien of 1x de laptop op te laden. Dit wil dus zeggen in het slechtste geval 10-15x de lading van een laptopbatterij.

Aangezien ik 0,0 kennis van electronica heb, vraag ik het hier ff. Ik wil dus een bierbak of iets kleiner met een aantal gel of auto batterijen vullen en die batterijen dan op een stroomstekker aansluiten.

Een bierbak met een stekkerdoos op dus.
Concreet. Hoeveel Ah heb ik dan nodig, en hoe schakel ik de 12v van de batterijen (parallell?) om naar de gangbare 220 van een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

als omvormer kun je het een auto omvormer halen.
Verder heb ik geen idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Kun je niet beter die omvormer aansluiten op de bus :P ? Hoef je ook geen kilo's aan accu's mee te slepen (met 1 autoaccu red je dat niet namelijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gerekend op een 20 Ah, ik vermoed dat ik daar wel mee toekom. het moet met batterijen alleen te doen zijn, aangezien er in de bus niets voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:57
Precies, en daar til je je helemaal een breuk aan ws. Mocht je voor een omvormer gaan let er dan op dan een bus (net als een vrachtwagen) vaak 24V gebruikt, en dat je omvormers globaal in twee soorten hebt. De goedkopere produceren een uitgangsspanning met een soort blokgolf, de duurdere een echte sinus. Veel geschakelde voedingen (zoals van opladers en laptop voedingen) hebben soms moeite met de eerste, en worden dan erg warm of gaan lawaai maken.

/edit: Zie net je laatste post, als je het vanaf accu gaat doen haal dan een omvormer die rechtstreeks 12V --> 15-20V doet (zoiets bv), zodat je niet eerst naar 230V moet en dan weer terug met de laptop voeding. Vaak hebben die omvormers ook wel een (usb) uitgang van 5V voor bv telefoons en andere apparaten die via usb gevoed kunnen worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Nielson op 22-03-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja een usb voeding zou ook wel handig zijn, hoewel ik er toch ook 1 normaal stop contact op mag. Eventueel met 2 kleine gel batterijen?

zoiets als Nielson aanhaalt is dus niet meteen een optie. Ik zou gewoon 2 normale stopcontacten willen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 21:40
ik weet niet hoelang de accu's van jullie laptops meegaan, maar over het algemeen niet langer dan 3 uur.
Mac's & uitzonderingen daargelaten.

Dus zal je meer stroom nodig hebben, dan je hierboven beschrijft. Dus dan zal je zeker een keer of 20 / 25 de lading van een laptopbatterij nodig hebben.

Verder kan ik je helaas niet helpen bij het maken van zoiets. Ik zou eerst even navragen of het niet mogelijk is om een omvormer aan te sluiten in de bus. De meeste bussen hebben vast wel ergens een sigarettenaansteker zitten namelijk.

succes! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet iedereen heeft een laptop bij, en de laptop word niet altijd gebruikt dus ik zat te denken aan een 20 tal Ah. Het is nagevraagd en er is geen mogelijkheid tot opladen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:06:
Ik had gerekend op een 20 Ah, ik vermoed dat ik daar wel mee toekom. het moet met batterijen alleen te doen zijn, aangezien er in de bus niets voorzien is.
De meeste laptopbatterijen zijn 5-7 Ah. Via inverter, voeding, en laadcircuit denk ik dat je al met al in je handjes mag knijpen als je nog 50% redendement haalt. Kortom ga je met 20 Ah dus niet zo heel ver komen. Verder zou ik als chauffeur zo iets hebben van "leuk bedacht, maar dus niet in mijn bus", want met zo'n zelf gefrobelde oplossing is de kans op vervelende rook of chemische branden niet compleet denkbeeldig.

Misschien best toch gewoon een boek meenemen ofzoiets >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:37
zonnecellen tegen de ruiten van de bus plakken voor je DS op te laden? ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 15:35
Het feit dat je over een bierbak begint en nog in het middelbaar zit, veronderstel ik dat je verwacht een goedkope en werkende krachtbron te kunnen maken uit een aantal batterijen. Ikzelf weet heel veel van elektronica (studie zowel als beroep) en zal maar alvast zeggen dat (zware) batterijen duur zijn en als je met een gewone 12V batterij werkt, dat je zelf nog een laad-circuit zal moeten uitvinden. Iets wat je veel te veel moeite en ergernis gaat kosten om dat uiteindelijk tot een bierbak, 2x 6V batterijen en een geplakte printplaat te komen. Iets wat je waarschijnlijk nog niet eens de bus gaat durven meezeulen omdat het er afzichtelijk uit ziet...

Als dat je idee is, zou ik nog eerder investeren in een 2e accu voor je laptop. Dat kost ergens tussen 60 en 90€ (waarschijnlijk hetzelfde als de constructie die je zou willen maken) en je gaat daar na je busrit nog plezier aan hebben.

Of je haalt je mosterd bij de fotografen. Professioneel fotografen werken ook dikwijls buiten of op verplaatsing en hebben stroom nodig voor hun studioflitsers, laptop, batterijopladers, ... http://www.konijnenberg.b...813/tronix_snappower.html
excuseer, ik lees net dat die Tronix 230VDC uitgeeft, vandaar de relatief goedkope prijs...

[ Voor 3% gewijzigd door B-BOB op 23-03-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen internet op de bus hé, onthou dat :)

Dan zijn de meesten na 12 minuten al wel uitgelaptopt tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:23
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:21:

3G anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Zomaar een idee, maar ik heb hier een Acer Aspire One met een gigantische accu van DealExtreme (9-cell). Hier doet hij als je geen filmpjes of spelletjes speelt makkelijk 7-8 uur mee.
Als je twee van dit soort accu's hebt, redt je t makkelijk (en je heb je ook nog eens USB-poorten).
Punt is dat je waarschijnlijk niet nu al een AAO + 9-cell hebt liggen, anders had je voor $50 = 35 euro bij DealExtreme er nog een kunnen bestellen.

Je zou dus kunnen proberen een gigantische accu te maken die stroom voor de laptop output, maar zoals al eerder gezegd zal de chauffeur dit niet echt waarderen. Consumenten-accu's mogen maar een bepaalde maximum Ah en bepaalde maximum-dichtheid hebben. Wat jij wil gaat hier wss ver overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik mijn plannen maar begraven. Toch bedankt voor de respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:21:

Films / series kijken :) ? Deed ik ook vaak in de auto onderweg naar vakantie. Ik heb een autolader voor m'n laptop.

Het vervelende is alleen dat de limiterende factor in mijn geval niet bij de laptop zit, maar bij mezelf. Ik kan het namelijk niet te lang doen want dan wordt ik misselijk ;(
Maar dat valt in een grote bus die zo'n beetje alleen maar rechtdoor rijdt wel mee.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Het klinkt inderdaad heel leuk, als idee, maar als je eerst 100 euro, of veel meer uitgeeft aan een 1 weekeindje is het een beetje, ehm geldverspilling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is een week en we zijn met een 6 tal om het te financieren, dus daar lag het probleem niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:28 ]

Pagina: 1