"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
@sanderdam: misschien eerst even testen voordat je iets roept, dit gaat niet werken
[ Voor 30% gewijzigd door Creepy op 22-03-2010 16:53 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
1
2
| select b.parentid from child b inner join child c on b.parentid=c.parentid where b.code='B' and c.code='C' |
Dat zou werken, maar wordt dat niet ontzettend traag als ik op 100 of zelfs 1000 code's wil filteren?dsltv schreef op maandag 22 maart 2010 @ 16:58:
ik denk dat een join van tweemaal de child-tabel het efficientste is in dit geval.
code:
1 2 select b.parentid from child b inner join child c on b.parentid=c.parentid where b.code='B' and c.code='C'
1
2
3
4
5
6
7
| SELECT Parent.Id, Child.Code FROM Parent INNER JOIN Child ON Parent.Id = Child.ParentId WHERE Child.Code == 'B' OR WHERE Child.Code == 'C' |
Lijkt mij? Heb al tijden geen SQL meer geschreven, dus correct me if I'm wrong
Hij is op zoek naar de Parents die zowel een child met code B als een child met code C hebben, dat is net ff wat anders dan hetgeen jij schetstHMS schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:01:
code:
1 2 3 4 5 6 7 SELECT Parent.Id, Child.Code FROM Parent INNER JOIN Child ON Parent.Id = Child.ParentId WHERE Child.Code == 'B' OR WHERE Child.Code == 'C'
Lijkt mij? Heb al tijden geen SQL meer geschreven, dus correct me if I'm wrong.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
1
2
3
| select distinct parent.id [...] where child.code in ( 'b' , 'c' ) |
Dan kom je een heel eind denk ik
Edit:
Maar niet ver genoeg

[ Voor 12% gewijzigd door Reinier op 22-03-2010 17:05 ]
Die distinct lijkt me wel nodig ja, maar mijn voorbeeld geeft echt niet het goede resultaatHMS schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:05:
Nou, dan een DISTINCT(Parent.Id) oid erover heen en dan is het effect er wel.
Twee keer die child-tabel joinen (met een inner join) is m.i. de oplossing.
Zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| select distinct parent.id from parent inner join child as c1 on parent.id = c1.parentid inner join child as c2 on parent.id = c2.parentid where c1.code in ( 'b' , 'c' ) and c2.code in ( 'b' , 'c' ) and c1.code <> c2.code |
[ Voor 26% gewijzigd door Reinier op 22-03-2010 17:09 ]
Nee, want dan krijg je nog steeds allerlei Parents die alleen een B-child of alleen een C-Child hebben.HMS schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:05:
Nou, dan een DISTINCT(Parent.Id) oid erover heen en dan is het effect er wel.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ah op die manier. Ok.Orion84 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:07:
[...]
Nee, want dan krijg je nog steeds allerlei Parents die alleen een B-child of alleen een C-Child hebben.
Weet zo niet meer de discussie met JOIN vs Subqueries, maar ik zou voor zoiets gaan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| SELECT DISTINCT Parent.Id FROM Parent WHERE Parent.Id IN ( SELECT Child.ParentId FROM Child WHERE Child.Code == 'A') AND WHERE Parent.Id IN ( SELECT Child.ParentId FROM Child WHERE Child.Code == 'B') |
Voetnoot: Ik doe al tijden geen SQL meer, NHibernate ftw
select c.ParentID from Child c where c.Code = 'B'
intersect
select c.ParentID from Child c where c.Code = 'C'
42.7 percent of all statistics are made up on the spot.
Nee, want een join gaat zeer snel als de database de juiste indices heeft. Maar test het anders gewoon uit.jelmervos schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:00:
[...]
Dat zou werken, maar wordt dat niet ontzettend traag als ik op 100 of zelfs 1000 code's wil filteren?
Of bedoel je bij 100'en codes om op te zoeken? Gebruik dan anders iets als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| SELECT Parent.Id FROM Parent INNER JOIN Child ON Parent.Id = Child.ParentId WHERE Child.Code IN ('B','C',...) GROUP BY Parent.Id HAVING COUNT(*) = 100 |
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Ik ga het morgen even testen.
Met subqueries zou ik niet gaan werken (zeker niet als je een parentid zoekt waar 100 child id's in voor moeten komen). Die van mij hierboven is mooi als je 2 (of 3 of 4, in die orde van grootte) wilt checken. Voor meer (en met meer flexibiliteit) zou ik die van Pedorus nemen.
Maar hij kan nog iets korter, want die parent tabel heb je helemaal niet nodig als je alleen parent id's zoekt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| SELECT ParentId FROM Child WHERE Child.Code IN ('B','C',...) GROUP BY ParentId HAVING COUNT(*) = <aantal criteria> |
De query met HAVING gaat dus verkeerd als ik alles wil met A EN B uitgaande van deze voorbeeld data:
1
2
3
4
5
6
| Id Code 1 A 1 A 2 A 2 B |
Ik krijg nu dus Id 1 en 2, terwijl 1 helemaal geen B heeft en ik daar wel op wil filteren.
Ik heb ook de query van Reiner geprobeerd, maar die geeft helemaal geen result.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
En met een having count( distinct * )?jelmervos schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:03:
De query met HAVING lijkt het goed te doen, maar wat ik vergeten ben te vertellen in mijn start post is dat er per Id veel dezelfde codes voor kunnen komen.
De query met HAVING gaat dus verkeerd als ik alles wil met A EN B uitgaande van deze voorbeeld data:
code:
1 2 3 4 5 6 Id Code 1 A 1 A 2 A 2 B
Ik krijg nu dus Id 1 en 2, terwijl 1 helemaal geen B heeft en ik daar wel op wil filteren.
Dan snap ik niet hoe je parent en child tabellen er verder uitizen, ik heb het hier nagebootst en het werkt precies zoals ik bedoelIk heb ook de query van Reiner geprobeerd, maar die geeft helemaal geen result.