Upgrade pc voor hd videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik wil graag advies van jullie omtrent het upgraden van mijn pc.
In de toekomst wil ik mijn pc gaan gebruiken voor hd videobewerking.

Ik ben van plan om voor deze upgrade 400 a 500 euro uit te gaan geven.
Omdat het een upgrade betreft gaat het alleen om een moederbord, geheugen, processor en eventueel een videokaart.

Graag zou ik willen weten of voor de prijs die ik in gedachten heb een redelijke upgrade-kit samen te stellen is en zo ja, wat de specs hiervan zullen zijn.

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Geen enkel probleem, lijkt me. Alleen is het natuurlijk wel handig om te weten wat je nu hebt, aangezien het samenstellen van een upgradekit ook gebaseerd is op de voorgaande onderdelen.

Wat altijd een andere optie blijft is om de huidige pc te verkopen en de opbrengst daarvan bij je bestaande budget te voegen. Als je bijvoorbeeld een nogal verouderde computer hebt denk aan P4, Athlon XP etcetera), is een upgrade ook helemaal niet handig meer. Vooral omdat de daarbij behorende voeding niet meer voldoet. Een systeem staat of valt met een goede of slechte voeding, dus die is zeer belangrijk.

Als je de benodigde informatie hebt gegeven vind ik, en natuurlijk de rest van Tweakers het geen probleem om te helpen :)
Wat je trouwens kan doen is het bezoeken van [BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem maart 2010 of [BBG aanschaf] Game- en high-end Gamesysteem maart 2010 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Momenteel heeft mijn pc een:
- intel pentium 4 dual core 2.8
- een voeding van 450 watt
- 2x sata hardeschijf 750 gb (300 mb/s)
- dvd brander + dvd speler

Het type geheugen weet ik zo een twee drie niet, wel dat het 2gb betreft.

Ik hoop hierbij voldoende informatie te hebben gegeven.

Groeten Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je tevens HD beelden capturen? Ik toevallig dat bij HD capture beelden bijv. van een Xbox 360 je minimaal twee 7200 rpm's aan elkaar moet linken, dat zou in jou geval sowieso nodig zijn.

Voor de rest zou de processor wel een upgrade mogen gebruiken, tevens een 2gb werkgeheugen erbij kopen (1333 mHz) en wat voor videokaart heb je?

HD editing vereist toch een hoop van je pc. Wil je het allemaal zeer vloeiend werkend hebben zijn het bijna de zelfde config's als voor game pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Hardeschijven en dvdbranders/lezers bewaren en kast (if compitable) en rest verkopen. en dan iets geheel nieuws kopen

bijv:
pricewatch: Intel Core i5 650
pricewatch: Gigabyte GA-H55M-UD2H
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
pricewatch: Antec Basiq BP500U

en eventueel nog een 5770 erbij ofzo
pricewatch: Gigabyte GV-R577UD-1GD
, zou wel zo'n beetje voldoen. correct me if i'm wrong? en dan het hele zooitje buiten je dvd/cd lezers(als ze compitable met Mobo zijn) en je HD's behouden. en als het kan, ook de kast.

[ Voor 21% gewijzigd door ErgoStijn op 22-03-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Hoewel je de schijven en DVD-brander/lezer kan recyclen, raad ik je aan om de rest gewoon te verkopen als semi-compleet systeem. De reden daarvoor is dat je de voeding (je gaf geen naam/type aan, dus denk ik dat het een goedkoop ding is) beter kan vervangen. Laat dan de rest van het systeem intact en verkoop hem in zijn geheel :)

Voor de rest:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! L7 430W€ 42,60€ 42,60
1Cooler Master Elite 310€ 29,95€ 29,95
1Intel Core i5 750€ 163,-€ 163,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 85,-€ 85,-
1MSI P55M-GD45€ 90,70€ 90,70
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 68,-€ 68,-
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,15

Het enige wat ontbreekt is een optical (DVD-brander). Die kan je uit de kast trekken en gebruiken voor je nieuwe pc, natuurlijk :)
Ik heb toch gekozen voor de nieuwere schijven van Samsung, met 500GB per platter. Daar kun je er twee van nemen als het nodig is, maar dat moet je zelf even bekijken. Je wilt natuurlijk niet dat je systeem straks sloom is doordat je verouderde schijven gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijven heb ik onlangs aangeschaft en zijn gelukkig nog niet aan vervanging toe.
Ik lees op de website van intel dat bij een i5 processor geen extra videokaart nodig is. In hoeverre is het noodzakelijk om videokaart aan te schaffen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:33:
De harde schijven heb ik onlangs aangeschaft en zijn gelukkig nog niet aan vervanging toe.
Ik lees op de website van intel dat bij een i5 processor geen extra videokaart nodig is. In hoeverre is het noodzakelijk om videokaart aan te schaffen?

alvast bedankt
als je HD videobewerking doet, is het zeer zeker aan te raden een extra videokaart te nemen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 12:12
videobewerking is echt zwaar belastend. Ik had hiervoor een athlon x2 4200 dual core, met 4 gb ddr geheugen en 7200 rpm schijven. Bewerken in Studio 14 was een crime. Traaaaaag.... En dat renderen lang duurt is niet erg, maar het bewerken zelf was niet vooruit te krijgen.
Nu ben ik de verwende eigenaar van een zelf samengesteld core i7 systeem met 4 GB, vorige week opgewaardeerd naar 8GB. Erg lekker. Wat de aller-, aller-, allerbeste upgrade was, was de Intel SSD. Dat maakt het nu tot een soepel systeem.

Wat betreft jouw systeem: een P4 gaat gewoonweg met HD materiaal niet werken. SD wel, overigens. Een normale quad core, zoals die van AMD, zullen zeker voldoen. Maar schaf ajb een SSD aan! Doet wonderen!

Bij menig winkel kun je upgrade setjes kopen. Ik keek net bij die winkel in Ridderkerk naar een setje:

Upgrade Kit Athlon II X4 630/A760G/4GB

Kit, Moederbord, Geheugen, CPU, kost E 215.

Plak daar een SSD (ongeveer E 200) bij en je bent helemaal de koning.

Overigens onderschrijf ik het verhaal van stijnovinchi niet, een videokaart voegt m.i. niets toe.
Het setje van HotFix ziet er ook prima uit, ik zou echter de harde schijven en de videokaart vervangen voor een SSD.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik zou dit doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 310€ 29,95€ 29,95
1Intel Core i5 750€ 164,-€ 164,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 85,-€ 85,-
1MSI P55M-GD45€ 90,70€ 90,70
1OCZ Agility Series SATA II 2.5" SSD€ 94,90€ 94,90
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 50,80€ 50,80
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 129,90€ 129,90
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 26,95€ 26,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,20

SSD voor het booten, en ik zou je HDD's in RAID 0 draaien zodat de video's snel inladen, maar dat hoef je niet te doen i.v.m. het dataverlies wat wel eens gebeurd. En een custom processor koeler om het allemaal een beetje stil te houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
@Jan Smit
Inderdaad is een SSD een zeer welkome update, dus dat zou ik als TS zeker overwegen.
Van de videokaart ben ik eigenlijk wel overtuigd dat je die nodig hebt; als je vloeiend HD video wilt afspelen is het genoeg, maar als je opties wil openhouden (bijvoorbeeld voor het spelen van spelletjes) is een videokaart nodig.

Trouwens, alleen de dual-core CPU's hebben ondersteuning voor Intel HD Graphics, dus wil je die i5 750 gaan gebruiken, wat ik je wel aanraad, moet je sowieso een videokaart erbij nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misschien begrijp ik het verkeerd maar op de website van intel staat : Intel® HD Graphics is beschikbaar op geselecteerde modellen van de nieuwe Intel® Core™ processorfamilie van 2010. waar volgens mij de core i5 750 ook onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Nope, de i5-750 hoort daar niet bij (wat te wijten is van de nogal verwarrende naamgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij de lokale pc boer is het volgende systeem te koop:

Behuizing: NoRRoD Midi ATX
Voeding: Recom 450 Watt ATX
Moederbord: MSI P55M-GD45
Processor: Intel Core i5 750
Cooler: Intel Boxed
Videokaart: MSI GeForce GT220 1GB
Geluidskaart: 7.1 onboard
Netwerk: Gigabit LAN onboard
Geheugen: 4 GB DDR3 1333 MHz (2x 2 GB)
Harde schijf: Samsung Spinpoint F3 1 TB (SATA II)
CD/DVD: NEC AD-7240S DVD-rewriter
Cardreader: Interne cardreader zwart
Software: Microsoft Windows 7 Home 64-bit (OEM)
Kaspersky Anti-Virus (OEM)
Monitor: Niet inbegrepen
Toetsenbord/muis: Niet inbegrepen
Speakers: Niet inbegrepen

zal dit aan mijn eisen voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik denk dat de videokaart (GeForce GT220) niet voldoen aan je eisen.

@HotFix:
Een i5 heeft een geïntegreerde videokaart, die voor videobewerking te zwak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Geloof me nou maar, de i5 750 valt daar buiten. Alleen dual-core modellen hebben een geïntegreerde GPU.

@Boksbal
geen idee wat ze voor het systeem vragen, geef eens een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
699 euro, meer dan ik in gedachten had. Maar heb van jullie begrepen dat ik mijn huidige pc beter kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Klopt, maar of je nu zoveel kan verdienen met een P4 systeempje. Ik gok dat je ergens uitkomt op 100 euro (Pentium D 920 processor heb je nu?) zonder harde schijven en dvd brander/lezer

Als je voor iets meer dan 600 een compleet nieuw systeem hebt zou ik daarvoor gaan :) haal de harde schijven weg, kies eventueel voor een iets ruimere voeding, misschien ook een processorkoelertje erbij en je kan aan de slag met die computer! En dan zit je volgens mij nog onder de 600 euro :)
Pagina: 1