[Excel 2003] Huidige waarde renteopbouwproduct berekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Ik probeer een formule te maken waarbij het mogelijk is om de dagwaarde van een spaarrekening te berekenen. Als voorbeeld de volgende gegevens:

Inleg: maandelijks, op de 1e
Bedrag: €100
Rente: 5% op jaarbasis
Aantal termijnen: 300 (ofwel 25 jaar)

Via de TW formule in Excel kan ik uitrekenen dat ik over 25 jaar € 59.799,10 opgebouwd heb, maar dit is niet exact. Er wordt namelijk rekening gehouden met 12 termijnen in een jaar die exact even lang zijn, en niet met variabele maandlengte.

- Hoe kan ik deze formule (of een andere) specificeren zodat er rekening gehouden wordt met de exacte inlegdatum?
- Hoe kan ik met deze formule (of een andere) op elke specifieke dag bekijken wat de waarde van van de rekening is? Startdatum kan gedefiniëerd worden op 1 januari 2010.

Is dit mogelijk, en waar moet ik het zoeken. De TW functie is voor zover ik kan vinden hetgeen het dichtste in de buurt komt, zijn er andere opties?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Weet je zeker dat je de rente wel op dagniveau krijgt? Ik zou bij zo'n spaarrekening eigenlijk verwachten dat ze met 30/360=1/12 rekenen, zie voorwaarden. Wordt de rente op basis van 360, 365 of 365/366 dagen(schrikkeljaar) berekend volgens jou? De meeste banken werken dacht ik met 360 dagen, dus dan is dit geen issue. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Ik ben er eigenlijk blind van uit gegaan dat het dagrente was: Uiteraard is dit een vereenvoudigd voorbeeld nav een werkelijke situatie. Ben op de 29e van de maand een hypotheek opbouwrekening aangegaan, en kreeg over die maand (=3dagen) meteen al rente. Vandaar mijn aanname.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)