Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Hoi,

Ik heb hier een oud Supermicro P8SCT moederbord liggen. Volgens Supermicro kan deze 4 GB geheugen aansturen. Nu heb ik verschillende dingen getest en ik krijg steeds maar 3GB te zien in de bios. Op internet kan ik er bijna niks over vinden, ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Het is niet zo dat een slot defect of strip defect is, dat heb ik al getest.

Met vriendelijke groet,
Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-06 09:00
Kan je toevallig ook even zeggen welke OS je gebruikt? En met name hoeveel bit die is.

32bits OS kan namelijk maar ongeveer 3.2GB zien en gebruiken. Wil je de volledige 4GB gebruiken zal je moeten overstappen naar de 64bits versie van die OS.

Lees anders dit even: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/27898408

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikertje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
BIOS update kan ook wel helpen!

en inderdaad even kijken of je 32 of 64bit OS heb draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
Het gaat hier niet om het OS, in de BIOS post laat die enkel 3 GB geheugen zien en de laatste bios die draait er al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 10:44
zijn het 4 bankjes dimmen van 1 of 2 van 2? Wellicht dat je kan testen of alle bankjes dimmen goed werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Rupie op 22-03-2010 14:02 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Laatst online: 27-06 15:21
En even los alle geheugen reepjes testen, misschien is er wel een kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Kan je wat meer vertellen over het geheugen? dus merk + grote & snelheid.

Volgens jou is het niet het geheugen of de bankjes maar wat heb je precies gedaan om dat uit te sluiten?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zijn geen bankjes!! Het zijn dimmen, of sloten.

Waar het ook aan kan liggen is de memory remap functie die uitstaat, waardoor de 4e GB niet te alloceren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 20:08
Het probleem dat je ziet is een limitatie van de gebruikte Intel E7221-chipset:
When the Intel® E7221 chipset is populated to its maximum memory capacity of 4 GB (Giga Bytes), the Operating System (OS) may report a significantly lower amount of available memory. This is only an issue when the maximum memory capacity of 4 GB is used with the Intel Server Board SE7221BK1-E.

Root Cause
System Resources require addressing which overlaps physical memory below 4 GB:

– System BIOS
– Motherboard Resources (I/O APIC)
– Memory Mapped I/O
– PCI Express* Configuration Space
– Additional PCI Device Memory
– VGA Memory (Video aperture)
– Other chipset and system devices

These requirements may reduce the addressable memory space available to and reported by the Operating System.
These memory ranges, while unavailable to the OS, are still being utilized by subsystems such as I/O, PCI Express and Integrated Graphics and are critical to the proper functioning of the server.
Use of Available memory below 4 GB by system resources is not specific to Intel chipsets, but rather a limitation of existing PC architectures and current limitations of some 32-bit operating systems. Some 32-bit operating systems may not be capable of recognizing greater than 2 GB of memory. This issue potentially impacts any chipset with 4GB maximum memory configuration.

Intel has addressed this from a hardware perspective in future platforms, anticipating that future Operating Systems will provide greater than 4 GB of memory support.
Ik heb namelijk hetzelfde gezeik met een P8SC8-board. BIOS heeft geen remapping support.

[ Voor 47% gewijzigd door GraveR op 22-03-2010 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350530

Hallo Arjen,

Het is een eigenschap van dit moederbord. In de handleiding staat op bladzijde 3.4:

Knipwerk en plakwerk:

Question: After I have installed 4 pieces of 1GB Memory, why does the BIOS
only detect about 3.15 GB of memory during POST?
Answer: Because the chipset does not support memory remapping, so there is a
memory hole located around the 4GB memory address.

Met vriendelijke groet,

uon

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 350530 op 22-03-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Terw_Dan schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:19:
Het zijn geen bankjes!! Het zijn dimmen, of sloten.
sorry O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Rupie op 22-03-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We kunnen wel met z'n allen afspreken, dat we in het vervolg geheugenmodules bankjes noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 350530 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:14:
[...]

We kunnen wel met z'n allen afspreken, dat we in het vervolg geheugenmodules bankjes noemen.
Waardoor je dus gewoon verkeerd bezig bent. Banken zijn namelijk heel andere dingen. Als je dat soort dingen door elkaar gaat gooien snapt op een gegeven moment niemand meer waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
Dit betekend dus dat het helemaal niet zal gaan lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Laatst online: 27-06 15:21
Op dit moederbord schijnbaar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 06:51
Daar lijkt het wel op ja....

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
Raar dat iemand op een ander forum zegt dat hij het werkend heeft gehad op meerdere servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Terw_Dan schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:15:
[...]

Waardoor je dus gewoon verkeerd bezig bent. Banken zijn namelijk heel andere dingen. Als je dat soort dingen door elkaar gaat gooien snapt op een gegeven moment niemand meer waar je het over hebt.
Toch begrijpt iedereen wat je bedoelt als je het hebt over "banken". En naarmate het meer gebruikt gaat worden zal de term ook meer geaccepteerd worden. Nu is mijn ervaring dat de term banken steeds vaker gebruikt word dus het is een kwestie van tijd voordat de term algemeen geaccepteerd is... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 06:51
offtopic:
Maakt het uit, het is ook het BIOS in plaats van de BIOS... Iedereen begrijpt wat je bedoelt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BIOS is een engelse afkorting dus er is geen bepaald lidwoord dat erbij hoort :)

En als iemand een geheugenbankje zegt, is er iemand die niet weet wat je bedoeld? Het is een veelgebruikte term die heel duidelijk is. Sloten zullen veel mensen eerder associëren met de gleuf waar je een DIMM/bankje/plakje/flupseltje in doet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:55:
[...]

Toch begrijpt iedereen wat je bedoelt als je het hebt over "banken". En naarmate het meer gebruikt gaat worden zal de term ook meer geaccepteerd worden. Nu is mijn ervaring dat de term banken steeds vaker gebruikt word dus het is een kwestie van tijd voordat de term algemeen geaccepteerd is... ;)
Het probleem is dat 'bank' al een term is die gebruikt wordt bij ram geheugen en dus je een term voor iets verkeerd gaat gebruiken. Hoe ga je dat ander deel dan aanduiden als je over sloten en banken in dezelfde zin wil spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
Zojuist een ander moederbord besteld. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ziet er anders uit als een leuk moederbordje, waarbij ik me afvraag wat de bankjes zijn.Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/P4/E7221/P8SCT_spec.jpg
ARKO.nu schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:15:
Dit betekend dus dat het helemaal niet zal gaan lukken?
Wat gaat niet lukken? Er zal 3 GB aan geheugen zichtbaar zijn. Sommige bronnen geven aan, dat sommige functies de volledige 4GB wel gebruiken. Het verschil tussen 3 GB en 4 GB aan intern geheugen is misschien nauwelijks te merken.

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 350530 op 22-03-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
Het is ook best een leuk bordje, maar in de bios zegt die gelijk al dat er maar 3GB geheugen in zit. Ik heb niet eens een OS erop gezet toen ik dat zag. Misschien kan ik dat straks nog even voor de lol proberen. Maar ik heb er weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Maar weet je dus zeker dat het geheugen goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARKO
Dat weet ik zeker, ik heb inmiddels een heleboel verschillende geprobeerd en dan elke keer 4x 1 GB van hetzelfde merk en type. Maar inmiddels heb ik al een nieuw board besteld en deze geplaatst. Werkt prima.

[ Voor 24% gewijzigd door ARKO op 23-03-2010 18:43 ]

Pagina: 1