Wat ik wel een keer hoorde was dat er blijkbaar niet veel Groupwise scanners (meer?) zijn, wat lastig kan zijn als je al aan een AV leverancier vast zit. Goed plannen en kiezen dus.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
[ Voor 34% gewijzigd door mutsje op 23-03-2010 10:14 ]
das opzich leuk alleen wat doe je met malware/virussen die binnen zijn gekomen zonder dat marshal te heeft herkendCAP-Team schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:06:
Bij ons hebben we een mailmarshal tussen zitten. De mail komt binnen op deze server, wordt gescand en gaat daarna door naar Groupwise.
* Zwelgje is ook marshal fan
A wise man's life is based around fuck you
Het probleem is dan natuurlijk vaak ook dat de andere scanners die niet herkennen, dus het is niet echt een probleem.Powershell schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 10:15:
[...]
das opzich leuk alleen wat doe je met malware/virussen die binnen zijn gekomen zonder dat marshal te heeft herkend
* LuckY is ook marshal fan
Ik denk dat je ook een hoop kan afvangen op de cliënt. die ook inkomende mail scanned. Het liefst crossvendor zodat je het meeste eruit haalt
Ik heb het omgaan met buitengewoon veel virussen maar opgenomen in mijn 'GroupWise migratie best practice document'...
Volgens mij is dat de enige die er nog is voor GroupWise.JoetjeF schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:03:
Je kan GWAVA gebruiken om de Post Office the scannen, dat kan met de ingebouwde Kaspersky AV of eventueel met andere AV.
[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:23 ]
Een pakket wat bovenstaande doet is dus het al gemelde GWAVA.
Een pakket als MailMarshal is vooral bedoeld voor het scannen van je binnenkomende mail (smtp-scanner). Echter, wat vaak word vergeten is de mail tussen gebruikers onderling. En dan heb je een scanner op je mailserver nodig, zoals GWAVA op GroupWise en Forefront op exchange.
En vertrouwen op de virusscanner op de clients is net zo iets als het vertrouwen van je gebruikers
[ Voor 7% gewijzigd door Rieverst op 12-07-2010 12:33 ]
Weet je zeker dat het zo werkt bij GroupWise? Het lijkt me sterk dat er geen API is voor het scannen van virussen in items. En waarom zou je het dan niet met een client-protocol doen?Rieverst schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:32:
De oplossing is afhankelijk wat je nodig hebt. Standaard ondersteund geen enkele mailserver virsusscanning op de database. Er zijn voor de meeste mailservers wel plugins. Die halen de mail uit de database, plaatsen ze op het bestandsysteem en daar pikt de reguliere virusscanner ze op. Tenminste zo ging dat tot een paar jaar geleden.
Bij Exchange kon je vanaf de eerste versie (1996) al scannen met het MAPI client protocol en vaanf 1999 is er al een speciale API voor. Het zou me verbazen dat GroupWise niet iets vergelijkbaars kent. Of is dat de reden dat er zo weinig scanners voor GroupWise zijn/waren?
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:23 ]