HTPC, Apple of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een HTPCtje.Ik heb al een brakke Iomega mediaplayer, en de op Linux gestoelde Mediaplayertjes hebben toch het nadeel dat ze niet te tweaken zijn qua codecs. Je mogelijkheden zijn bij de gratie van de fabrikant.

Daarom dacht ik aan een HTPCtje met de omvang van een mediaplayer. Een custom mediaplayer dus :P

Ik heb virtueel deze HTPC gebouwd, of ik kies voor deze.

Ik merk de volgende voor- en nadelen:

-Zoals je ziet heb ik een grafische kaart op het Zotac bordje geplakt. Zo kan je een krachtige grafische processor gebruiken. Nadeel is dat zowel de i3, als de H55 beide grafische mogelijkheden hebben naast de opgeplakte grafische kaart. Vraag is dan ook of een extra kaart dan wel nodig is? Zou het storen?
-De i3 lijkt mij sneller dan Apple's Core2Duo processor?
-De Apple is zonder TV aan te zetten met sommige programma's te bedienen vanaf een iPhone/iPod. Errug handig bij het afspelen van muziek, dat gaat waarschijnlijk danwel via Apple's eigen iTunes. Nadeel: ik heb geen iPod/iPhone. Wel een Logitech harmony One, doet ie het met de Mac, of met een IR-USB receiver?
-De Apple heeft geen HDMI uitgang, maar is eigenwijs met hun eigen Display Port meuk. Krijg je weer gezemel met HDMI verloopkabeltjes.
-Je mag niet zomaar aan het Apple doosje komen, want dan vervalt de garantie al snel.
-Mac heeft standaard Bluetooth, handig voor het uploaden van foto's vanaf je phone. Het zelfbouwsysteempje moet via USB van Bluetooth worden voorzien.
De Mac heeft geen standaard aansluiting voor 5.1 of meer geluid..

Verder maken de verschillen niet zoveel uit, op de Apple kan je ook Windows of Linux zetten, en met XBMC moet het prima allemaal te doen zijn.

Gebruikt hier iemand de Mac Mini, loopt ie tegen mijn hypothetische nadelen aan?

Ik lees graag ervaringen :)

[ Voor 17% gewijzigd door kegeltje26 op 22-03-2010 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
- gaat die videokaart wel passen in die kleine behuizing?
- met een i3/H55 heb je in principe geen videokaart nodig, die is snel zat voor alle HD video - mits je Windows gebruikt want OS X en Linux hebben bij Intel gpu's geen support voor hardware-accelerated video, dan moet er een nVidia kaart bij.
- de Display Port op de Mac Mini is wel vrij simpel met een verloopje naar HDMI te converteren maar hij geeft geen audio door.
- Mac Mini heeft wel degelijk 5.1 audio out! Er zit een SPDIF poort op.
- Mac Mini is (op het gebrek aan HDMI na) qua hardware met zijn C2D en 9400m gpu verder een uitstekende HTPC, ook voor Windows en Linux...hij is alleen vrij duur :|

En dan de OSsen, iedereen heeft natuurlijk zijn mening - mijn ervaringen:

- OS X is als HTPC platform niet geweldig, zeker niet als je TV wilt. iTunes/Front Row is erg beperkt qua formaten en doet geen TV, Plex/XBMC is flink wat configureerwerk, loopt achter bij de Linux versie, mist hardware acceleratie, en doet ook geen TV, en EyeTV is geen geweldige TV/PVR client met maar weinig ondersteunde hardware en het integreert ook slecht met Front Row/Plex. OS X doet ook geen BluRay.
- Linux is als HTPC platform erg capabel met oa MythTV, XBMC en VDR die gebruik kunnen maken van VDPAU (nVidia's hardware acceleratie). Ben niet zo'n fan van al het configureerwerk maar als 'tweakersplatform' zeker het veelzijdigst.
- Windows 7 is IMO de beste HTPC optie om zonder al te veel tweakwerk de boel draaiend en "familievriendelijk" te krijgen. Media Center doet TV heel goed, DVD's, als enige ook BluRay (icm PowerDVD). Je hebt ook nog MediaPortal en XBMC maar ben over de stabiliteit niet zo te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoewel ik voor thuisgebruik Apple producten fijn vind werken moet ik me toch aansluiten bij Dreamvoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

De Mac Mini doet eenvoudig optical out en verzorgt dan goed 5.1 geluid! :)

Maar dit was al gezegd. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Step op 22-03-2010 13:27 ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Dreamvoid schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:20:
- gaat die videokaart wel passen in die kleine behuizing?
- met een i3/H55 heb je in principe geen videokaart nodig, die is snel zat voor alle HD video - mits je Windows gebruikt want OS X en Linux hebben bij Intel gpu's geen support voor hardware-accelerated video, dan moet er een nVidia kaart bij.
- de Display Port op de Mac Mini is wel vrij simpel met een verloopje naar HDMI te converteren maar hij geeft geen audio door.
- Mac Mini heeft wel degelijk 5.1 audio out! Er zit een SPDIF poort op.
- Mac Mini is (op het gebrek aan HDMI na) qua hardware met zijn C2D en 9400m gpu verder een uitstekende HTPC, ook voor Windows en Linux...hij is alleen vrij duur :|

En dan de OSsen, iedereen heeft natuurlijk zijn mening - mijn ervaringen:

- OS X is als HTPC platform niet geweldig, zeker niet als je TV wilt. iTunes/Front Row is erg beperkt qua formaten en doet geen TV, Plex/XBMC is flink wat configureerwerk, loopt achter bij de Linux versie, mist hardware acceleratie, en doet ook geen TV, en EyeTV is geen geweldige TV/PVR client met maar weinig ondersteunde hardware en het integreert ook slecht met Front Row/Plex. OS X doet ook geen BluRay.
- Linux is als HTPC platform erg capabel met oa MythTV, XBMC en VDR die gebruik kunnen maken van VDPAU (nVidia's hardware acceleratie). Ben niet zo'n fan van al het configureerwerk maar als 'tweakersplatform' zeker het veelzijdigst.
- Windows 7 is IMO de beste HTPC optie om zonder al te veel tweakwerk de boel draaiend en "familievriendelijk" te krijgen. Media Center doet TV heel goed, DVD's, als enige ook BluRay (icm PowerDVD). Je hebt ook nog MediaPortal en XBMC maar ben over de stabiliteit niet zo te spreken.
in principe heb ik geen los media programma nodig.
met vlc+itunes kom je onder osx al een heel eind ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
HDMI is gewoon een must-have voor een HTPC, en al helemaal als je bedenkt dat je ook nog het geluid naar je tv kunt streamen als je geen externe versterker hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kegeltje26 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 02:28:
-De Apple is zonder TV aan te zetten met sommige programma's te bedienen vanaf een iPhone/iPod. Errug handig bij het afspelen van muziek, dat gaat waarschijnlijk danwel via Apple's eigen iTunes. Nadeel: ik heb geen iPod/iPhone. Wel een Logitech harmony One, doet ie het met de Mac, of met een IR-USB receiver?
Of een logitech werkt weet ik niet, maar je kunt voor €20 een apple remote kopen. Ik zie niet direct een reden dat de logitech dat protocol niet zou kunnen leren, maar ik ken 't protocol dan ook niet. Ik weet ook niet of er apps zijn die de ingebouwde IR-receiver van mac mini's kunnen gebruiken voor alternatieve protocollen. Maar dat kun je wat begooglen natuurlijk.
-De Apple heeft geen HDMI uitgang, maar is eigenwijs met hun eigen Display Port meuk. Krijg je weer gezemel met HDMI verloopkabeltjes.
Ho, daar gaan twee dingen mis. DisplayPort is niet van Apple. Het enige wat Apple eraan toegevoegd heeft, is de MiniDisplayPort connector (het fysieke ding dus). En die is inmiddels al toegevoegd aan de VESA DisplayPort standaard.

Verder heeft de Mini ook gewoon een DVI-connector. Naar HDMI zul je dus inderdaad altijd een verloop nodig hebben, maar DVI->HDMI is vrij standaard.
-Je mag niet zomaar aan het Apple doosje komen, want dan vervalt de garantie al snel.
Da's niet helemaal waar, hoewel 't wel zo is dat een mini wat lastig open te krijgen is. Maar als je er genoeg geheugen in laat zetten en hdd space, hoeft 'ie verder in principe niet open. Maar zolang jij 't ding open weet te krijgen zonder 'm te slopen (kan wel hoor, plamuurmesje nodig) vervalt je garantie in principe niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
gewoon zelf bouwen, veel sneller en je hebt windows. let alleen wel op de geluidsproductie van de koeling, en als je toch besluit een aparte videokaart aan te schaffen, passief gekoeld lijkt mij de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
Zelfbouw. Ik heb ook meerdere apple producten maar mac mini is zeer slecht geprijsd (al vanaf de g4 trouwens).

Als tv niet interessant is kan je ook eventueel een atom + ION kopen en dan xbmc live erop knallen. Voor 300 euro ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

kegeltje26 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:51:
[...]

in principe heb ik geen los media programma nodig.
met vlc+itunes kom je onder osx al een heel eind ...
Je bouwt een HTPC en je wilt VLC+iTunes gebruiken? Ik weet niet wat voor TV je hebt, maar ik raad wel zeker MediaPortal of XMBC aan, al is 't alleen maar voor de looks. Daarnaast hebben deze ook ondersteuning voor verschillende AB's en dat heeft VLC niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:58:
Ho, daar gaan twee dingen mis. DisplayPort is niet van Apple. Het enige wat Apple eraan toegevoegd heeft, is de MiniDisplayPort connector (het fysieke ding dus). En die is inmiddels al toegevoegd aan de VESA DisplayPort standaard.
Kwalijker is dat Apple is vergeten audio-over-DisplayPort toe te voegen (terwijl het wel in de standaard zit!). Niet alleen in OS X, maar ook onder Windows/Linux (Bootcamp) kan je zo geen audio-over-HDMI doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 23-03-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Dreamvoid schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:24:
[...]

Kwalijker is dat Apple is vergeten audio-over-DisplayPort toe te voegen (terwijl het wel in de standaard zit!). Niet alleen in OS X, maar ook onder Windows/Linux (Bootcamp) kan je zo geen audio-over-HDMI doen.
en dat lijkt mij dus de reden waarom je zelf een systeem moet bouwen en niet iets van apple moet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Zelf zit ik met hetzelfde probleem, twijfel al enige tijd over een aanschaf van een mac mini of een andere htpc. Heb momenteel een omgebouwde pc, die veel teveel herrie maakt en moet dus gewoon beter. Ben er wel achter dat ik geen Xtreamer oid wil, ivm de beperkingen. Nu kwam ik zelf op nog XXOD tegen, met name de XMi406 sprak mij erg aan. Ook omdat je hier een blueray lezer in kan bouwen voor een kleine 100euro. Is mijn enige vraag eigenlijk, is die atom processor wel sterk genoeg voor het converteren van zware MKV files. Er bestaan sommige MKV bestanden, die niet met hardware acceleratie werken en moet de processor dus het vuile werk doen. Heeft iemand ervaring met deze processor en hoe presteert deze vergeleken met de Core 2 Duo 2.53 van Apple?

[ Voor 4% gewijzigd door The Flow op 24-03-2010 21:11 ]

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

Pagina: 1