windows schijfletter veranderd naar O, hoe terug naar C?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-08 18:15
(in de titel moet verandert zijn; veranderd)

Geachte dames en heren,

Ik ben bezig een kloon te maken van mijn Windows.

Normaal gesproken doe ik dit met mijn trouwe partition magic 8 cdtje, ware het niet dat volgens PM8 mijn oude windows partitie een partition table error heeft.

Heb dus met Acronis Disc Director de oude windows partitie gekopieerd naar mijn nieuwe 1TB hdd.
Daarvoor wilde Acronis wel even rebooten op dit buiten een actieve Windows om te doen.
Daarna ook de MBR gekopieerd naar de 1TB.
Vervolgens de windows serial van de 1TB op 0 gezet (anders doet zo'n cloon het meestal niet).

Echter, bij booten via de 1TB kreeg ik telkens de melding "NTLDR missing".
Toen diverse pogingen gedaan met fixboot en fixmbr en het plaatsen van NTDETECT.Com en NTLDR in de root (dat was steeds H:)

Toen kwam ik op het idee om de 1TB handmatig de schijfletter C: toe te wijzen.
Dit kon ik alleen doen vanuit mijn oude Windows.
Daarvoor moest mijn oude Windows wel eerst haar C: vrijgeven.

Toen heb ik dus de fantastische move uitgehaald door Acronis Disc Director de schijfletter C: te laten veranderen naar O:. 8)7
(Ook hiervoor wilde Acronis eerst even rebooten.)

Het gevolg is nu dat mijn oude Windows schijf blijft hangen in het Welkom-scherm.

HELP!
Hoe krijg ik die schijfletter van mijn oude Windows weer terug naar C:?
Alle programma's die werken onder windows zelf zullen eerst die C: moeten vrijmaken en daarmee dus ook die windows weer slopen.

[ Voor 213% gewijzigd door Mogwai82 op 22-03-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Ok, ben nu een stapje verder

Ik kan nu de 1TB opstarten via een floppy waar boot.ini NTDETECT.COM en NTLDR opstaan.

De boot.ini ziet er zo uit:

[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="1ST TRY THIS seleccione esto primero" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows="2ND TRY THIS essayez ceci en deuzieme" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\Windows="3RD TRY THIS wahlen Sie diesen Third" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\Windows="4TH TRY THIS selezioni questo fourth" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows="5TH TRY THIS selecione este fifth" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\Windows="6TH TRY THIS seleccione este sexto" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\Windows="7TH TRY THIS essayez ceci en septieme" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\Windows="8TH TRY THIS wahlen Sie dieses achte" /fastdetect
C:\="9TH TRY THIS selezioni questo nono"
D:\="10TH TRY THIS selecione este decimo"

Nu heb ik de bestanden met dezelfde namen die op de 1TB staan allemaal.bak genoemd en vervolgens de bestanden van het floppy op de 1TB gezet.

Ik krijg dan echter gewoon weer de melding "NTLDR is missing".
Kennelijk weet de MBR windows niet te vinden ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door Mogwai82 op 22-03-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

How to restore the system/boot drive letter in Windows
Is dit iets wat jouw probleem beschrijft/kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Allereerst bedankt voor de moeite!

Ik ben nu vooral bezig met het NTLDR probleem wat zich voordoet op de nieuwe 1TB schijf waar de Windows naartoe is gekopieerd.

De oude schijf waarvan ik de schijfletter heb veranderd, heb ik eigenlijk niet meer nodig zodra de nieuwe 1TB Windows netjes opstart.

Ik probeer dus eerst nog wat dingetjes op de nieuwe 1TB.
Als dat niet lukt zal ik zeker even naar je post kijken.

Ik kan nu via de omweg van het floppy de nieuwe Windows op de 1TB gewoon starten.

Zonder hulp van het floppy krijg ik weer de melding "NTLDR is missing"

Ik moet dus iets herstellen in de MBR ofzo. Die zoekt kennelijk helemaal op de verkeerde plaats naar een Windows ofzo?

[ Voor 55% gewijzigd door Mogwai82 op 22-03-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude schijf los gekoppeld laten, opstarten met Windows cd/dvd->herstellen->boot bestanden herstellen, zou moeten werken.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Heb het op een andere manier gefixed.

Het probleem zat hem erin dat op de 1TB schijf al een partitie stond (genaamd Video's)

Ik heb daar een partitie bijgemaakt (actief, primair e.d.).
Die wel vòòr de Video-partitie gezet.
Maar het probleem zit hem erin dat voor de partitietabel dit toch echt de TWEEDE partitie is.

Toen ik namelijk mijn partitietabel bekeek (m.b.v. een andere pc en Acronis Disk Director),
zag ik dat rij 1 begon met:

begin cylinder 1023 etc etc

en rij 2 met

begin cylinder 0 etc etc

Toen ik deze 2 rijen netjes heb gewisseld startte Windows gewoon netjes op!

[ Voor 15% gewijzigd door Mogwai82 op 22-03-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Oh,

Volgens mij had ik ook gewoon even het vinkje genaamd "boot" kunnen verplaatsen naar de partitie met de "begin cylinder" van 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Wil tevens nog even kwijt dat veel "oplossingen" die via de Recovery Console van een Windows CD niet hebben gewerkt:

--- Fixboot, fixmbr, bootcfg /rebuild, copy i386/ntdetect.com, copy i386/ntldr ---

Toch gek dat een Windows CD geen Windows weet te vinden op een harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Moet ik nu vragen om een slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toch gek dat een Windows CD geen Windows weet te vinden op een harde schijf
Als je met partition magic bezig bent geweest is dat niet zo raar. Ik ken geen software die meer partities verneukt dan PM.

Het zou verboden moeten worden!
Pagina: 1