• maximus1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01-2025
Ik heb een Zalman zm600-HP
Doet het al bijna 3 jaar helemaal prima en is lekker stil.

Sinds een week maakte mijn computer een herrie, het blijkt dus de fan van de voeding te zijn.
Heb hem opengemaakt en helemaal schoongemaakt enz, maar hij blijft heel veel geluid produceren.

Nu is mijn vraag, ik heb al ergens in een oud topic gevonden dat iemand hem vervangen had, of hij ook echt te vervangen is.

Hij zit vast met een zwarte (waarschijnlijk - ) en een rode draad (waarschijnlijk + )

Ik heb een fan van dezelfde grootte (een ongebruikte uit m'n Coolermaster case) die ook 12V is.
Maar hij heeft een lagere A, 0.16
Volgens mij heeft de fan in de voeding 0.3, maar dat moet ik nog een keer bekijken (vergeten ^^ )

Is het mogelijk om de 2 draadjes los te knippen en er een nieuwe fan aan te hangen? en zo ja, kan dat met deze die ik nog heb liggen of is het aan te raden om er eentje te nemen met dezelfde A?

Alvast bedankt

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
ja dat kan gewoon, en ja je kan gewoon die van 0.16a gebruiken, die zal wel minder snel draaien

mijn oude has 0.32 en heb ook op dezelfde manier vervangen door een 0.16 van coolermaster en hij doet het nogsteeds en is stil

als je voeding open hebt pas dan wel op met de condesators, maak de draden aan elkaar met tape en krimpkousen

ja, daag.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Zalman geeft 3 jaar garantie, als je de bon nog hebt, geldt de aanschafdatum, anders de productiedatum.
Je hebt hem al opengemaakt schrijft je, weet niet of je dan nog garantie hebt.

Bron, FAQ, vraag 12:
How long is the warranty period?

The warranty period is 3years from the date of purchase (sales receipt is required). If the power supply has been modified, disassembled or used improperly, the user may be charged for the repair cost even within the warranty period.
※ If the receipt has been lost the power supply’s manufactured date will be referenced instead.
Wat het zelf vervangen betreft, dat moet gewoon mogelijk zijn, maar de vraag of is of je dat risico moet nemen. Ik zou ze emailen en vragen of je niet dat betreffende onderdeel los kan bestellen als je geen garantie meer hebt.

• [Remmes]
het betreffende onderdeel is gewoon een doodnormale casefan

ja, daag.

• maximus1
oke bedankt :)

En ja, de warranty is weg omdat ik een sticker moest mollen waar dat opstond, er zat een schroefje onder ^^
Maar wilde hem toch niet wegsturen want anders heb ik een paar weken geen computer meer :P

Ik ga morgenochtend dan proberen de fan veranderen en kijken of het dan allemaal weer wat stiller is.

I will let you know

• maximus1
oke, nog even voor de zekerheid.

Er zit een rode, zwarte en gele draad aan de fan die ik wil plaatsen. Die gele kan ik niet gebruiken, is dat een ramp? Volgens mij is het om de snelheid aan te passen van de ventilator of om het te controleren, meer niet toch?

Dit hadk gevonden met google:

Frequency Generator (Tachometer Output,
(FG), Yellow Wire)

In order to monitor the speed of the fan, a signal output is
generated (Yellow wire) by means of an OPEN COLLECTOR or
OPEN DRAIN arrangement as shown below. The user is
required to connect an external resistor to the yellow wire and
the other end of the resistor must be tied to an external power
supply (or to the fan’s same power supply) maintaining the
same ground potential with the Fan’s power supply. For most of
our models the maximum power supply voltage must not
exceed 35V and the maximum external resistor current must
not exceed 20mA. (See Fig. 2)
Caution: For some models the maximum voltage may not
exceed 15V and the maximum current should not exceed 5mA.

• [Remmes]
de gele is om de rpm aftelezen, gewoon rood op rood aansluiten en zwart of zwart, de gele draad vouw je dubbel en zet je met plakbandvast aan de fan, zodat je de fan later ooit nog eens gewoon kan gebruiken

ja, daag.

• maximus1
Bedankt :)

Hij werkt nu en is lekker stil.
Hopen dat hij het goed blijft doen aangezien deze fan wat langzamer draait

• [Remmes]
als pc niet uitvalt zal alles goed zijn :P , hopelijk heb je wel ervoor gezorgd dat er gen kortsluiting kan komen

ja, daag.

• maximus1
tuurlijk, alles dubbel getaped enz heb ze de vrijheid gegeven en ervoor gezorgd dat ze los hangen en nergens tegen aankomen.
:)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
maximus1 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:39:
Bedankt :)

Hij werkt nu en is lekker stil.
Hopen dat hij het goed blijft doen aangezien deze fan wat langzamer draait
De meeste PSU's regelen zelf de snelheid van de fan dmv een hoger of lager voltage. Als je PSU te heet zou worden zou ie de nieuwe fan ook op max laten draaien.

• [Remmes]
dan zou de fann inderdaad ook wel op max draaien ja maar iniedergeval langzamer dan de oude fan
de oude was 0.32a en de nieuwe 0.16a ( als ik goed heb gelezen)

ja, daag.

Verwijderd

Als de oude fan 0,32A trekt aan 12V is die P=UI is 3,84W.
De nieuwe is de helft dus 1,92W.
Je hebt dus de fan vervangen door een van het halve wattage, ik hoop dat die de zaak goed kan koelen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als je pc niet een groot stofnest is.

• maximus1
hmm, mijn computer is best wel een stofnest. Na een jaar ofso zit hij vol met stof. Nu is hij weer lekker stofvrij maar dat duurt niet zo lang denk :P

Dus het zal verstandig zijn om een fan te halen met 0.32A?

Verwijderd

Wss regelt de PSU idd het toerental van de fan. Als hij het heet krijgt zal hij vanzelf de fan de maximale 12V geven en dan hoor je het vanzelf. Het voordeel van de 3,84W fan is natuurlijk dat hij evenveel lucht verplaatst bij een lager toerental als die andere fan.
Ik zou het zo laten, eventueel kun je eens proberen te luisteren hoe hard de fan draait.
Overigens is een schoone pc wel goed voor alle componenten denk ik. Kun je niet een soort spul bij de inlaat zetten die het stof een beetje eruit filtert?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 16:05 ]

• [Remmes]
mijn pc heeft ook, stof 1 fan liep op 500-600 rpm aan voorkant en de voeding staat op plateutje van ong 1 cm ( antec p183)

toch viel de pc niet uit o.i.d ook niet tijdens overclock en stressen terwijl de voeding maar 450w was

( heb sinds kort een cm m620 en die fan is jammer genoeg weer een 0,32a fan van een of ander merk
( niet van cm zelf -.-) dus die zal ik binnenkort ook vervangen waaarschijnlijk

ja, daag.

Pagina: 1