Filco Majestouch Tenkeyless Tactile Touch REVIEW

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grilkip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik typ sinds enige tijd op een Filco tenkeyless voorzien van Cherry Brown schakelaars. Aangezien dit product niet in NL te bestellen is kan ik geen review indienen volgens de geijkte weg.

Her en der zal ik wat Engelse termen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://elitekeyboards.com/proddata/images/th/FKBN87MEB_all_th620x400.jpg

Waarom?

De toetsenborden die je over het algemeen tegenkomt in het bedrijfsleven en privésfeer zijn zogeheten 'Rubber dome' toetsenborden. Deze toetsenborden hebben onder de toetsen een rubber kapje dat je in moet drukken, dit geeft een wat rare aanslag waarbij je niet zeker weet of je de toets ver genoeg hebt ingedrukt om de toets te laten registreren, dus moet je doordrukken (bottoming out).

Velen van ons weten niet beter, maar voor productief toetsenbord gebruik is een goede feedback tijdens de aanslag zeer nuttig. Hier komen de 'mechanical keyboards' in beeld.

In deze review worden zaken zoals media keys niet behandeld, sommigen vinden deze belangrijk, anderen zoals ik zien het nut niet.

Schakelaars

Er zijn vele verschillende schakelaars in gebruik in mechanical keyboards. De Filco is te krijgen met 'Cherry Browns', 'Cherry Blues', 'Cherry Blacks'. De Das toetsenborden maken gebruik van Cherry Blues of Cherry Browns, afhankelijk van het type (met uitzondering van de allereerste Das, welke rubber domes gebruikte).

Cherry Browns: zeer subtiele feedback, relatief stil.
Cherry Blues: zeer duidelijke feedback, vrij luid.
Cherry Black: geen feedback (linear), relatief stil.

Ik heb de Filco met Cherry Browns gekocht, als ik de financiële middelen had zou ik de Blues ook bestellen om uit te proberen.

Wat krijg je?

Het is te laat voor uitpak-foto's, maar de Filco arriveerde in een simpele saaie doos, waar nog een rode escape toets en een USB naar PS/2 omzetter bij in gedaan zijn.

Dus geen handleiding of cd-roms e.d.

De rode escape toets heb ik er een paar dagen op gehad maar ik vind het toch niet zo mooi.

Typen

Ikzelf typ ongeveer 60 woorden per minuut. Voor een nerd is dat nog aan de lage kant, maar genoeg om een wens te hebben naar een toetsenbord dat 'fijn' typt. En een fijn toetsenbord heb ik inderdaad gevonden. Wanneer je hier mee begint lijkt het in het begin niet veel bijzonders, totdat je na een poosje wennen weer een rubber dome toetsenbord moet gebruiken! Bah! alsof je op een matras aan het typen bent. Ik merk dat ik toch vaak aan het doordrukken ben (bottoming out), om die reden wil ik ook graag nog eens de Cherry Blues uitproberen, omdat dan de klik iets duidelijker voelbaar (en hoorbaar!) is.

De geluidsproductie is hoger dan die van het gemiddelde rubber dome toetsenbord, maar niet irritant. Het meest irritante aspect is dat je in volledige stilte de schakelaars hoort nazingen, alsof je aan een gitaar snaar trekt. Maar dit hoor je al niet meer zodra er wat geluid in je omgeving is. Ik kan er mee leven.

Dit toetsenbord is tevens voorzien van N-key rollover, dat wil zeggen dat wanneer je meerdere toetsen tegelijk bedient, deze ook allemaal registreren. Dit is voornamelijk voor gamers van belang, om dit volledig te benutten moet je de USB naar PS/2 converter gebruiken omdat USB niet geschikt is voor meer dan 6 key rollover.

Voors en tegens

+Goede typ-beleving.
+Subtiel simpel uiterlijk (subjectief)
+Geen overtollige media keys (subjectief)
+N-key rollover
-Nazingen van schakelaars
-De Capslock en Scrolllock leds zijn enorm fel, je hebt hier onder een gangbare kijkhoek geen last van.
-Naar verluid gaan de toetsen na enige tijd van gebruik nogal glanzen, hier kan ikzelf nog niets zinnigs over zeggen.

Conclusie

Dit toetsenbord heb ik geïmporteerd uit Amerika, helaas voordat ik erachter kwam dat deze ook in Groot-Brittannië te bestellen is (http://www.keyboardco.com/). Ik kreeg dus nog een leuke heffing van de douane. Tevens is dit toetsenbord in 'Otaku' te krijgen, dit wil zeggen dat er geen letters/symbolen op de toetsen staan, zoals bij bepaalde Das varianten.

Ik ben zeer tevreden, of een toetsenbord $121 + importbelasting waard is verschilt natuurlijk voor iedereen. Velen zullen met hun G-XX met LCD scherm en een berg functie toetsen vinden dat ze een fantastisch toetsenbord hebben, anderen zoals ik hechten meer waarde aan de typ-beleving. Het laatste soort mens wil ik de Filco van harte aanraden. Ik heb geen spijt.

Sinds kort is er ook een gebroken wit variant te krijgen (alleen Otaku en alleen vanuit Amerika voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
je kunt het ook kopen bij gamebear.be
http://www.gamegear.be/pr...h=102_49&products_id=1621

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou 'm gewoon halen bij http://www.keyboardco.com/index.asp, dat is namelijk de officiele importeur en qua prijs maakt het niet zoveel uit. Heb daar net ook zelf een Filco Majestouch met Cherry Browns vandaan, full-size(geen tenkeyless), en ben erg tevreden over de afhandeling. Was daar een beetje huiverig voor door de web 1.0 website, maar echt goed en duidelijk mailcontact gehad.

Het toetsenbord zelf bevalt echt heel erg goed, dit typt echt zoveel beter dan eigenlijk alles (behalve misschien de Model M die ik jaaaaaaaaaaaaaaaren geleden gebruikte). Had hiervoor een Logitech Illuminated Keyboard en dit is gewoon duidelijk beter. En dan nog te bedenken dat ik die Logitech had gekocht omdat ik toetsenborden met normale toetsen zo verschrikkelijk vond typen. Achteraf gezien lag dat dus aan de rubberdomes die in de meeste toetsenborden worden gebruikt.

Zo fel vind ik de ledjes trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Prijzen vind ik echt ziekelijk hoog, op Japanse webshops heb je het 104keys model met brown switches en NKRO voor omgerekend 104 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barcawinner schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:13:
Prijzen vind ik echt ziekelijk hoog, op Japanse webshops heb je het 104keys model met brown switches en NKRO voor omgerekend 104 euro..
Je kan ze inderdaad ook via buitenlandse websites bestellen, na importheffing is het dan nog steeds wat goedkoper. Maar ik heb bewust gekozen voor keyboardco door de goede ervaringen van mensen en het makkelijker rma sturen als het een doa was of er een ander probleem voordoet. Die 3 tientjes maken mij dan ook niet zoveel meer uit, stimuleer liever een goede kleine zaak met deskundig personeel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
barcawinner schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:13:
met shipping, btw en importheffing zal het niet zo heel veel uit maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
De mijne is binnen: 104 brown switch.
Voor 150 euro bij gamegear.be
De leds vind ik ook meevallen.

_/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door matty___ op 28-02-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Iemand enig idee waarom ze zulke keyboards niet wireless maken? Heeft het misschien een technische reden? Ik heb het ook al eens gevraagd aan dasKeyboard, maar nooit een antwoord op gekregen.

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
glrfndl schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 21:36:
Iemand enig idee waarom ze zulke keyboards niet wireless maken? Heeft het misschien een technische reden? Ik heb het ook al eens gevraagd aan dasKeyboard, maar nooit een antwoord op gekregen.
misschien heeft het invloed op de nkey rollover.

oh nee ik weet het al: dan wordt het te zwaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Het zijn zware keyboard, dat wel :P

Ik heb zelf een Das Keyboard, en iedere keer dat ik type, en dat doe ik veel en heel vaak ben ik weer heel blij dat ik dit toetsenbord gekocht hebt. Enig nadeel is dat alle andere toetsenborden, in het bijzonder die standaard HP en Dell dingen ineens zo goedkoop aanvoelen en totaal niet fijn meer typen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:05
Hier vandaag ook m'n Filco Tenkeyless (MX Brown) binnengekregen. Rode Esc en W/A/S/D bij besteld voor een iets andere look :P Afgelopen vrijdag eerst hetzelfde tobo van een vriend mogen proberen (al heeft hij de otaku versie) en beviel bijzonder goed, zodoende voelde m'n oude toetsenbord aan als een spons.

Het is even wennen na 4 jaar een ergonomisch toetsenbord te hebben gebruikt, maar de precisie is nu al aardig toegenomen in m'n favoriete game. Heb eerst ook nog naar alternatieven gekeken zoals, maar die vielen al snel af nadat er op de Filco (welke m'n eisen precies invulde) werd gewezen. Zat eerst nog aan de full sized te denken, maar later voor de Tenkeyless gegaan i.v.m. extra muisruimte :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=820

Nu ook met cherry red switches. _/-\o_

Kost je wel een klein vermogen: £168.00 inc. VAT

oh en zo te zien hebben ze nu ook Topre Realforce keyboards. maar die zijn helemaal niet meer te betalen

[ Voor 25% gewijzigd door matty___ op 10-03-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glrfndl schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 21:36:
Er is een wireless versie (alleen te vinden op de japanse website van Filco). Maar meer dan dat weet ik ook niet, geloof niet dat iemand 'm heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grilkip
  • Niet online
Ik heb de afgelopen tijd twee tobo's gekocht via een buying agent in China, 1x een Topre 103UB en 1x een Filco 104 met browns (geen NKRO).

In beide gevallen een aanzienlijk gunstigere prijs dan wanneer binnen de EU gekocht. De betreffende buying agent was bereid om het pakket als geschenk aan te merken.

De Topre tobo's die bij keyboardco.com worden verkocht zijn alleen als tenkeyless in ANSI layout te krijgen, 103 zijn allemaal EU (ISO) layouts. Is voor mij een nadeel want ik lust alleen ANSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
grilkip schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 15:44:
Ik heb de afgelopen tijd twee tobo's gekocht via een buying agent in China, 1x een Topre 103UB en 1x een Filco 104 met browns (geen NKRO).

In beide gevallen een aanzienlijk gunstigere prijs dan wanneer binnen de EU gekocht. De betreffende buying agent was bereid om het pakket als geschenk aan te merken.

De Topre tobo's die bij keyboardco.com worden verkocht zijn alleen als tenkeyless in ANSI layout te krijgen, 103 zijn allemaal EU (ISO) layouts. Is voor mij een nadeel want ik lust alleen ANSI.
en welk typt lekkerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grilkip
  • Niet online
Doe mij de Filco maar.

De Topre was de 'variable keyweighting' variant, dat beviel totaal niet omdat de lichtere toetsen te licht zijn. Ik heb ook wel eens een 55g gehad, voelde best lekker maar na een tijdje wel aan de zware kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week even mijn toetsenbord schoongemaakt. Het is toch wel erg handig dat je alle toetsen er gewoon af kan trekken (wel even voorzichtig zijn met de gestabilizeerde toetsen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:01:
Van de week even mijn toetsenbord schoongemaakt. Het is toch wel erg handig dat je alle toetsen er gewoon af kan trekken (wel even voorzichtig zijn met de gestabilizeerde toetsen :P).
wat zijn gestabiliseerde toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

matty___ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:24:
[...]

wat zijn gestabiliseerde toetsen?
Brede toetsen zoals de spatiebalk, shift, enter, keypad zero. Die hebben metalen stabilizer om ze te stabiliseren, check deze site maar: http://geekhack.org/showwiki.php?title=Island:12649

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
Ik zit er ook aan te denken om een mechanisch toetsenbord te kopen, maar zit behalve Filco ook aan WASD keyboards te denken. Alleen in Amerika te krijgen, maar wel erg mooi te "tweaken".

http://www.wasdkeyboards.com / http://geekhack.org/showt...se-and-review-on-Geekhack

Ik wacht nog even af om te kijken hoe de kwaliteit is t.o.v. Filco, maar volgens mij is het wel ok. oeveel is de importbelasting eigenlijk voor een keyboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
pascoa341 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:29:
Ik zit er ook aan te denken om een mechanisch toetsenbord te kopen, maar zit behalve Filco ook aan WASD keyboards te denken. Alleen in Amerika te krijgen, maar wel erg mooi te "tweaken".

http://www.wasdkeyboards.com / http://geekhack.org/showt...se-and-review-on-Geekhack

Ik wacht nog even af om te kijken hoe de kwaliteit is t.o.v. Filco, maar volgens mij is het wel ok. oeveel is de importbelasting eigenlijk voor een keyboard?
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=748 voor de WASD toetsen.
Pagina: 1