Externe schijf aan/uit switch en master/slave stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 23:54
Ik heb hier een externe harde schijf (met platters, geen SSD ;)) waarop één keer per week een backup wordt gedraaid (handmatig). Nu vroeg ik mij af of er USB-kabels bestaan met aan/uit knoppen, zodat de harde schijf niet elke keer gaat spinnen als ik bijvoorbeeld 'Mijn computer' open en zodat de computer sneller opstart (nu wacht ie tot de schijf op snelheid is...).

Daarnaast heb ik een master/slave stekkerdoos waar nog wel een plaats vrij is voor een slave: kan het kwaad om de harde schijf direct na afsluiten ook de stroom te ontzeggen (er worden geen programma's e.d. vanaf de schijf gedraaid: puur backups)?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) huh ja je koopt een 220 verleng snoertje en je zet er een knipje tussen. doet precies wat je wil

2) Je computer (aangenomen master) is dus uit.
wanneer is het dan volgens jou het geschikte moment om de hd uit te zetten ?
(omdat je twijfeld)

als mijn aanname klopt is het geen probleem

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 21-03-2010 18:09 ]

Iperf

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-02 10:08

kronolith

[EDIT]

Mm volgens mij heb ik wel eens usb-hubs met een aan/uit knop gezien? Weet niet of zoiets ook goed is?

EDIT: Zoiets dus: http://www.lightinthebox....b-with-Switch_p85037.html

[ Voor 33% gewijzigd door kronolith op 21-03-2010 18:10 ]

• Xirt
fish schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:06:
1) huh ja je koopt een 220 verleng snoertje en je zet er een knipje tussen. doet precies wat je wil
Dat is inderdaad ook geen gek idee; eigenlijk zou dat de tweede vraag ook beantwoorden: kan ik zomaar de stroom van de externe schijf af halen.
fish schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:06:
2) Je computer (aangenomen master) is dus uit.
wanneer is het dan volgens jou het geschikte moment om de hd uit te zetten ?
(omdat je twijfeld)

als mijn aanname klopt is het geen probleem
Momenteel schakelt de harde schijf zich enkele seconden later zelf uit; met een master/slave krijgt ie die seconden niet meer.
kronolith schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:09:
Mm volgens mij heb ik wel eens usb-hubs met een aan/uit knop gezien? Weet niet of zoiets ook goed is?

EDIT: Zoiets dus: http://www.lightinthebox....b-with-Switch_p85037.html
Die kwam ik ook tegen, maar ik zoek er dan eigenlijk één die behoorlijk klein is en maximaal twee poorten heeft (genoeg poorten op m'n pc en zoveel externe harde schijven zullen er niet standaar bij komen liggen ;)).

[ Voor 25% gewijzigd door Xirt op 21-03-2010 18:12 ]

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
is dit wat: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31863

bij mij werkt deze perfect. hd in de huiskamer, pc waar deze aanzit staat 5 meter boven

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Xirt
Nog een keer dezelfde; ik ga even rondkijken op dExtreme of ze ook nog een kleine hebben (kan bijna niet aan het bedrag te zien ;)). Maar het is dus geen probleem op 'zomaar' de stroom van dat ding te halen (ook al heeft ie zichzelf niet uitgezet, zoals ik hierboven beschreef)?

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-02 10:08

kronolith

[EDIT]

ZeroSixZero schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:14:
Nog een keer dezelfde; ik ga even rondkijken op dExtreme of ze ook nog een kleine hebben (kan bijna niet aan het bedrag te zien ;)). Maar het is dus geen probleem op 'zomaar' de stroom van dat ding te halen (ook al heeft ie zichzelf niet uitgezet, zoals ik hierboven beschreef)?
Volgens mij niet. Tenminste: heb hier ook een externe schijf staan voor back-ups en die trek ik er ook simpelweg uit. Werkt nog steeds (al een jaar) :P

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
die slave werkt alleen als de master uit is, dan is de pc dus ook uit en zijn alle usb drives geunmount.

dus kan geen kwaad

edit: als je de usb schakelaar overhaalt op de usbhub, zou ik wel ff handmatig unmounten.
dat kan nl nooit kwaad

[ Voor 31% gewijzigd door Mr.Nobody op 21-03-2010 18:20 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Xirt
Hehe, als ik er aan denk zal ik dat doen; misschien moet ik het geheel maar even automatiseren als dat kan: if (online) { mount + data erop + umount }. Tx voor de info, zo even een hubje bestellen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:56
kronolith schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:17:
[...]

Volgens mij niet. Tenminste: heb hier ook een externe schijf staan voor back-ups en die trek ik er ook simpelweg uit. Werkt nog steeds (al een jaar) :P
Daarvoor heb je dus dat "Veilig verwijderen" icoontje bij je klok in de taakbalk.

Dat het bij goed gaat hoeft niet te betekenen dat het altijd zo kan. Als hij net aan het lezen/schrijven is naar de schijf dan ben je wel mooi f*cked namelijk :+

• Xirt
In principe gaat het bij om backups die gemaakt worden als ik het zeg (even ingesteld dat dat altijd om 3PM gebeurd); ik weet dus wanneer ie klaar 'zou moeten zijn'. Ook is de informatie niet zo heel gevoelig (relatief); als het de eerste dag fout gaat, wordt er de volgende dag om 3PM een overheen gezet. Lijkt mij dat het in dat geval dan niet verschrikkelijk veel schade aanricht (ik was meer bang voor schade aan de schijf zef: hardware schade).

NB. Ik moet overigens ook eerlijk bekennen dat ik mijn USB sticks er ook gewoon uit trek als ik klaar ben. 'Safely remove device' is zo jaren '00 ;)?

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
ZeroSixZero schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:32:
In principe gaat het bij om backups die gemaakt worden als ik het zeg (even ingesteld dat dat altijd om 3PM gebeurd); ik weet dus wanneer ie klaar 'zou moeten zijn'. Ook is de informatie niet zo heel gevoelig (relatief); als het de eerste dag fout gaat, wordt er de volgende dag om 3PM een overheen gezet. Lijkt mij dat het in dat geval dan niet verschrikkelijk veel schade aanricht (ik was meer bang voor schade aan de schijf zef: hardware schade).

NB. Ik moet overigens ook eerlijk bekennen dat ik mijn USB sticks er ook gewoon uit trek als ik klaar ben. 'Safely remove device' is zo jaren '00 ;)?
Ik heb al 2 USB sticks verloren aan het niet safely removen: gewoon dood, niet herkend, of in eerste instantie gewoon de partities die verdwenen waren...

Verwijderd

Het valt aan te bevelen om te wachten totdat de harde schijf alle activiteiten gestopt heeft. Als de stroom wordt afgesloten en als de usbkabel wordt onderbroken op het moment van een schrijfactie bestaat de kans op beschadiging van het oppervlak van de harde schijf door het lees- en schijfelementje slechte sectoren, verlies van data en verstoring van de partitietabel. De stroom afsluiten, de usb-stroom afbreken, de usb-stekker uit de computer halen en een usb-stick uit de computer halen nadat de computer uitgezet is zonder de veilige verwijderingsknop in te drukken en nadat de externe schijf de actie afgerond heeft kan waarschijnlijk zonder problemen. De computer zendt dan geen data meer naar de externe harde schijf, de externe harde schijf heeft de gekregen data verwerkt en het armpje met het leeskopje en het schrijfelementje staat stil. Dit geldt zonder de acties van het lees- en schrijfelementje ook voor een usb-stick.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 20:18 ]

• Xirt
In principe spint ie nog een paar seconden door, maar het lijkt mij niet dat ie nog schrijft in die paar seconden (nadat de pc uit is). Probleem zit 'm in het feit dat dat ding willekeurig spint als de computer aan is en dat dat lawaai maakt en de pc onnodig vertraagd (zowel tijdens opstarten als tijdens gebruik). Ik neig naar het gebruik van een USB-switch: zelfs al ie ie nog aan het schrijven dan zal de data misschien verloren gaan: de arm van de HD heeft echter nog wel gewoon stroom, dus de HD zou er niet onder mogen lijden lijkt mij. Moet ik eigenlijk alleen de potentiele corrupte sectoren ondervangen. Misschien iets van een schijfcontrole op de achtergrond voor het schrijven van de backup :P? Zal ik wel even een thread over moeten openen in het non-windows forum, aangezien er tientallen commands lijken te zijn hiervoor...
Pagina: 1