[Glashart] Bewonersinitiatief Apeldoorn

Pagina: 1
Acties:
  • 3.784 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 15:31

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in Apeldoorn. In diverse wijken wordt al wel de FttC oplossing van KPN aangeboden, maar een echt FttH netwerk ontbreekt.
In de ons omringende steden (Deventer, Amersfoort en tegenwoordig zelfs Twello) wordt op dit moment een FttH netwerk aangelegd.

Met dit topic zou ik de behoefte willen peilen om een bewonersinitiatief te starten voor een Glashart FttH netwerk in Apeldoorn. Om zo eventueel een initiatief groep te starten.

Hieronder volgt een stukje van de Glashart site:
Glashart is bereid tot het investeren in glasvezelinfrastructuren maar wil daarbij het financiële risico beheersbaar houden. Dit betekent dat glasvezelnetwerken alleen worden aangelegd als er voldoende animo bestaat onder de bewoners van een bepaald gebied. Concreet houdt dit in dat er sprake moet zijn van een bepaald percentage deelname (meestal 40%, soms 50%) binnen een beoogd glasvezelgebied (minimaal 2.500 woningen). Deelname houdt in dat er sprake moet zijn van geldige contracten van minimaal 1 jaar op één van de diensten die over het glasvezelnetwerk worden geleverd door een serviceprovider die op het netwerk actief is..
Stap 1 is wat mij betreft het peilen van de behoefte voor Apeldoorners naar een echt FttH netwerk.
Welke Apeldoorners op tweakers zouden mee willen helpen met deze peiling en een eventueel op te starten bewonersinitiatief?

Deze OP zal ik aanpassen als er meer reacties komen

Het e.e.a. is na te lezen op de Glashart site.
Interessant is de PDF voor het opstarten van een bewonersinitiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ondertussen heb ik al contact gezocht met de gemeente Apeldoorn. De gemeente is van mening niet zelf in glasvezel te moeten investeren.

Zie het antwoord hieronder :
Gemeente Apeldoorn heeft eind 2005 besloten, na enig onderzoek, dat zij zelf geen glasvezelstructuur gaan aanleggen (of in gaan investeren) maar dit aan de marktpartijen overlaat, zie ook laatste berichtgeving op nu.nl www.nu.nl/internet/214909...glasvezel-niet-nodig.html

Apeldoorn maakt sinds 2007 deel uit van 1 van de 10 pilot van KPN.

In eind 2007 tot begin 2009 heeft KPN alle wijkverdeelkasten in het stedelijk gebied ten zuiden van de spoorlijn Zutphen-Amersfoort verglaasd FttC (Fiber to the Curb). Voor meer informatie naar mogelijkheden voor uw situatie verwijs ik u naar de site www.glasvezelapeldoorn.info, www.apeldoorn2010.nl of naar het infocentrum van KPN op de Adelaarslaan

In 2010 gaat KPN de centrales in Apeldoorn upgraden naar VDSL (very high-speed digitale subscriber). Door de Upgrading kan iedere inwoner (stedelijk gebied) een triplepay pakket afnemen snel internet, telefoon en digitale TV ontvangen.

Als concurrent voor KPN is kabelbedrijf UPC die op dit moment voor heel Apeldoorn (stedelijk gebied) triplepay kan leveren.
Blijkbaar is de gemeente dus nog niet op de hoogte van de nadelen van VDSL en DOCSIS3 techniek (VDSL is eigenlijk al verouderd en ook DOCSIS3 heeft zn max.)

Des te meer reden om een bewonersinitiatief via Glashart te starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 22:49
Het lijkt mij geen verkeerd idee. Zie inderdaad ook rondom Apeldoorn allerlei initiatieven voor ftth, behalve in Apeldoorn zelf. 8)7
Vraag is alleen hoe we genoeg mensen geactiveerd kunnen krijgen voor glas...
'k Hou dit draadje in de gaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
tering-jantje schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 00:18:
Het lijkt mij geen verkeerd idee. Zie inderdaad ook rondom Apeldoorn allerlei initiatieven voor ftth, behalve in Apeldoorn zelf. 8)7
Vraag is alleen hoe we genoeg mensen geactiveerd kunnen krijgen voor glas...
'k Hou dit draadje in de gaten...
Dat is nou juist de bedoeling van dit topic :) Hier op GoT een aantal enthousiaste Apeldoorners bij elkaar proberen te krijgen die mensen in hun buurt/wijk proberen te mobiliseren.
Vooralsnog loopt het niet alleen nog niet echt storm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:44
Zal ik dan maar een handje helpen??
Ik ben wel een voorstander van ftth, maar inderdaad in Apeldoorn loopt het niet echt storm...
Helaas helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Zandpad schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:18:
Zal ik dan maar een handje helpen??
Ik ben wel een voorstander van ftth, maar inderdaad in Apeldoorn loopt het niet echt storm...
Helaas helaas!
Gelukkig, wat meer medestanders :)
Inderdaad loopt het nog niet echt storm in het topic. Misschien niet veel Apeldoorners hier op GoT, of niet genoeg belangstelling. Het moet toch niet echt al te moeilijk zijn om mensen te overtuigen, vooral als je de prijzen van UPC en KPN ziet voor een eurodocsis 3 of FTTC aansluiting. 75 euro voor een 30/3 verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 19:07

KillGhost

\o/

B2 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:29:
[...]

Gelukkig, wat meer medestanders :)
Inderdaad loopt het nog niet echt storm in het topic. Misschien niet veel Apeldoorners hier op GoT, of niet genoeg belangstelling. Het moet toch niet echt al te moeilijk zijn om mensen te overtuigen, vooral als je de prijzen van UPC en KPN ziet voor een eurodocsis 3 of FTTC aansluiting. 75 euro voor een 30/3 verbinding...
Misschien moet je toch nog eens gaan kijken op www.upc.nl...

Succes met je initiatief iig.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Hier nog eentje met interesse. Zeker nu ze bij ons op het werk in Twello ook glashart krijgen.

Helaas momenteel te druk voor mee helpen opzetten bewonersinitiatief. Mocht dat straks minder worden, meld ik mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
KillGhost schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:52:
[...]

Misschien moet je toch nog eens gaan kijken op www.upc.nl...

Succes met je initiatief iig.
Eeh... hoezo? We hebben het hier over echte glasvezel, niet over 'coax-en-we-noemen-het-gewoon-fiber'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

B2 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 07:48:
[...]

Eeh... hoezo? We hebben het hier over echte glasvezel, niet over 'coax-en-we-noemen-het-gewoon-fiber'.
Vanwege je prijzen. Je geeft aan dat een 30/3mbit lijntje 75 euro is. Dat klopt niet. Ik ben bekend met het verschil tussen fttc en ftth etc.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
KillGhost schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:58:
[...]

Vanwege je prijzen. Je geeft aan dat een 30/3mbit lijntje 75 euro is. Dat klopt niet. Ik ben bekend met het verschil tussen fttc en ftth etc.
Even kijken op de kpnglasvezel.nl site. Een 30/3 pakket in Apeldoorn kost 75 euro per maand. (Alleen internet 50 euro)

Bij UPC misschien niet. Daar betaal ik 75 euro voor een totaalpakket van 60/6, telefonie (niet onbeperkt) en een tv pakket. Op zich kan me die telefonie en tv gestolen worden, maar dan nog moet ik 16,80 euro betalen voor iets wat ik helemaal niet hoef. Alleen een 60/6 lijn zou daar op 57,30 komen.

Ter vergelijking : een 50/50 glasvezel pakket in deventer kost na een half jaar 70 euro per maand. Dat is incl telefonie en televisie. Eventueel 75 euro voor digitale tv.
Zelfs 100/100 is mogelijk voor 90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Apeldoorn-Zuid en zit nu bij Alice maar helaas op een vrij grote afstand tot de centrale die mijn snelheid beperkt. Heb zeker interesse in glas, al was het maar om de hogere upstream. Er ligt hier vers glas in de grond wat dus verder niet gebruikt wordt.

Gemeente Apeldoorn gaat zeer zeker niet investeren, die moeten namelijk 30+ miljoen gaan besparen dit jaar en Reesink (claim, 2 milj. van de 47 milj.) moet ook nog even worden betaald en er is nog een wegdek wat voor 2.8 milj. gefixed moet worden.

VDSL gaat ook nog wel even duren. BBNed is hier nog niet echt duidelijk in.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 08-04-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Anoniem: 14124 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:24:
Gemeente Apeldoorn gaat zeer zeker niet investeren, die moeten namelijk 30+ miljoen gaan besparen dit jaar en Reesink (claim, 2 milj. van de 47 milj.) moet ook nog even worden betaald en er is nog een wegdek wat voor 2.8 milj. gefixed moet worden.

VDSL gaat ook nog wel even duren. BBNed is hier nog niet echt duidelijk in.
Klopt, maar bij de meeste gemeentes zie je ook alleen dat ze faciliteren i.p.v. investeren. Dat kan bijvoorbeeld een soepel vergunningenbeleid zijn.
Nog geen VDSL is Zuid? Volgens mij valt heel Zuid toch in het KPN FttC gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
B2 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:27:
[...]

Klopt, maar bij de meeste gemeentes zie je ook alleen dat ze faciliteren i.p.v. investeren. Dat kan bijvoorbeeld een soepel vergunningenbeleid zijn.
Nog geen VDSL is Zuid? Volgens mij valt heel Zuid toch in het KPN FttC gebied?
Klopt, mijn vriendin woont aan de kwikstraat met fttc, helaas zijn haar ouders een beetje ouderwets, 1mbit down :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

B2 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:10:
Even kijken op de kpnglasvezel.nl site. Een 30/3 pakket in Apeldoorn kost 75 euro per maand. (Alleen internet 50 euro)

Bij UPC misschien niet. Daar betaal ik 75 euro voor een totaalpakket van 60/6, telefonie (niet onbeperkt) en een tv pakket. Op zich kan me die telefonie en tv gestolen worden, maar dan nog moet ik 16,80 euro betalen voor iets wat ik helemaal niet hoef. Alleen een 60/6 lijn zou daar op 57,30 komen.

Ter vergelijking : een 50/50 glasvezel pakket in deventer kost na een half jaar 70 euro per maand. Dat is incl telefonie en televisie. Eventueel 75 euro voor digitale tv.
Zelfs 100/100 is mogelijk voor 90 euro.
Ik ben het spoor een beetje bijster. Je hebt het eerst over 30mbit voor 75 euro. Nu begin je een vergelijking met een 30mbit glasvezel. Daarna haal je voor UPC 60mbit erbij en begin je later over 50mbit. Ik snap wel waar je naartoe wilt, maar ik wilde even aangeven dat het gewoon onzin is dat je 75 euro kwijt bent voor een 30mbit lijntje.

Dus je hebt bij UPC voor 75 euro volgens jou een 60mbit met alles erop en eraan en een 50 mbit met alles erop en eraan bij glasvezel ook voor 70/75 euro. Welk punt wil je nu maken? Dat UPC beter is of...

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
KillGhost schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:57:
[...]

Ik ben het spoor een beetje bijster. Je hebt het eerst over 30mbit voor 75 euro. Nu begin je een vergelijking met een 30mbit glasvezel. Daarna haal je voor UPC 60mbit erbij en begin je later over 50mbit. Ik snap wel waar je naartoe wilt, maar ik wilde even aangeven dat het gewoon onzin is dat je 75 euro kwijt bent voor een 30mbit lijntje.

Dus je hebt bij UPC voor 75 euro volgens jou een 60mbit met alles erop en eraan en een 50 mbit met alles erop en eraan bij glasvezel ook voor 70/75 euro. Welk punt wil je nu maken? Dat UPC beter is of...
Ik ben jouw spoor een beetje bijster volgens mij. Volgens mij staat het er vrij duidelijk. Maar goed, misschien wordt het duidelijker als ik het nog een keer uitleg.

Ik heb het gewoon over de prijzen van pakketten (dus internet-telefonie-tv). Ga je uit van een pakket voor rond de 75 euro krijg je daarvoor bij KPN een 30/3 FttC pakket. (Dus totaal geen onzin....., dat KPN dat FttC ook glasvezel noemt zorgt denk ik voor jouw verwarring)
Bij UPC krijg je voor 75 euro een 60/6 pakket.

Ik noem ook nog de prijzen voor alleen een internet lijn (dus niet een totaalpakket).

Vervolgens kijk ik naar een FttH pakket zoals dat bijvoorbeeld door XMS of Solcon wordt aangeboden in Deventer.
Voor 75 euro heb je daar een 50/50 pakket (let op, dus een synchrone lijn).

Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

B2 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:10:
[...]

Ik ben jouw spoor een beetje bijster volgens mij. Volgens mij staat het er vrij duidelijk. Maar goed, misschien wordt het duidelijker als ik het nog een keer uitleg.

Ik heb het gewoon over de prijzen van pakketten (dus internet-telefonie-tv). Ga je uit van een pakket voor rond de 75 euro krijg je daarvoor bij KPN een 30/3 FttC pakket. (Dus totaal geen onzin....., dat KPN dat FttC ook glasvezel noemt zorgt denk ik voor jouw verwarring)
Bij UPC krijg je voor 75 euro een 60/6 pakket.

Ik noem ook nog de prijzen voor alleen een internet lijn (dus niet een totaalpakket).

Vervolgens kijk ik naar een FttH pakket zoals dat bijvoorbeeld door XMS of Solcon wordt aangeboden in Deventer.
Voor 75 euro heb je daar een 50/50 pakket (let op, dus een synchrone lijn).

Dat is het verschil.
Ja, maar vergelijking met KPN is dan wel heel slecht, want die is standaard way overpriced :) Ik verweest je dan ook naar UPC.nl, waar je nu inderdaad aangeeft dat je daar al 60mbit krijgt ipv 30mbit. Je krijgt dus voor 75 euro bij UPC 60mbit en 6mbit up, en bij ftth 50mbit en 50mbit. De pakketten verschillen niet zo gek veel tussen glasvezel en UPC. Het grootste verschil is de upload. Ik zou misschien zelfs kiezen voor een snellere download dan een hele snelle upload.

Bij ons in Leeuwarden zijn ze ook bezig met glasvezel aan het leggen. Eind dit jaar ben ik aan de beurt. Eerst was ik daar heel blij mee, maar de pakketten vallen me toch wel tegen. Zeker in vergelijking met UPC. Dat dat dan geen ftth is, zal mij m'n reet roesten. 60mbit is 60mbit.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
KillGhost schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:35:
[...]
Ja, maar vergelijking met KPN is dan wel heel slecht, want die is standaard way overpriced :) Ik verweest je dan ook naar UPC.nl, waar je nu inderdaad aangeeft dat je daar al 60mbit krijgt ipv 30mbit. Je krijgt dus voor 75 euro bij UPC 60mbit en 6mbit up, en bij ftth 50mbit en 50mbit. De pakketten verschillen niet zo gek veel tussen glasvezel en UPC. Het grootste verschil is de upload. Ik zou misschien zelfs kiezen voor een snellere download dan een hele snelle upload.

Bij ons in Leeuwarden zijn ze ook bezig met glasvezel aan het leggen. Eind dit jaar ben ik aan de beurt. Eerst was ik daar heel blij mee, maar de pakketten vallen me toch wel tegen. Zeker in vergelijking met UPC. Dat dat dan geen ftth is, zal mij m'n reet roesten. 60mbit is 60mbit.
Misschien dat jij niet zoveel upload. Ik heb liever een synchrone upload in bijvoorbeeld een VPN. Die 10Mbit extra download zal wel, meestal is de UPC lijn die ik heb (60/6) toch maar zo'n 56 tot 58 Mbit in download.

Ik haal de alternatieven van KPN en UPC aan omdat de beleidsmedewerker van de gemeente Apeldoorn deze aangeeft als vergelijkbare en beschikbare producten ten opzichte van FttH.
Mijn grootste bezwaar tegen KPN 'glasvezel' en in mindere mate UPC is de schaalbaarheid van de infrastructuur. KPN zit op dit moment al aan de max wat het kopernetwerk aan kan. De 30 Mbit die zij aangeven zal ook nooit worden gehaald. Zelfs niet als de wijkkast bij wijze van spreken in je huiskamer staat.
UPC kan nog wel iets opschalen, maar ook niet tot 300Mbit of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 09:34
KillGhost schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:35:
[...]
Die 50mb/50mb hoeft nog niet eens. Ligt er maar net aan welke providers in Apeldoorn willen. Zoals Concepts-ICT heb je voor 70 euro ook een all-in-one pakket (digitv, analoge, internet 100mb/100mb en telefonie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

B2 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:43:

Misschien dat jij niet zoveel upload. Ik heb liever een synchrone upload in bijvoorbeeld een VPN. Die 10Mbit extra download zal wel, meestal is de UPC lijn die ik heb (60/6) toch maar zo'n 56 tot 58 Mbit in download.

Ik haal de alternatieven van KPN en UPC aan omdat de beleidsmedewerker van de gemeente Apeldoorn deze aangeeft als vergelijkbare en beschikbare producten ten opzichte van FttH.
Mijn grootste bezwaar tegen KPN 'glasvezel' en in mindere mate UPC is de schaalbaarheid van de infrastructuur. KPN zit op dit moment al aan de max wat het kopernetwerk aan kan. De 30 Mbit die zij aangeven zal ook nooit worden gehaald. Zelfs niet als de wijkkast bij wijze van spreken in je huiskamer staat.
UPC kan nog wel iets opschalen, maar ook niet tot 300Mbit of meer.
Dat klopt. Ik upload niet superveel. Ik heb in dit geval liever 10mbit meer down dan de grote upload. Een beleidsmedewerker van de gemeente zou ik zelf niet echt als bron willen gebruiken in dit soort zaken. Voor de toekomst is glasvezel uiteraard veel beter. Daar hoor je mij ook niet over. Nogmaals mijn initieële punt was dat je op upc.nl een betere aanbieding krijgt dan de 30mbit voor 75 euro die je eerst aanhaalde. Ik hoef op dit moment ook helemaal niet veel sneller. 30mbit en eventueel 50mbit vind ik echt al snel zat. Natuurlijk heb ik het liefst ook wel 100 of 200mbit, maar daar hangt een prijskaartje aan die ik gewoon te overdreven vind. Ik hoef geen 90 euro oid te betalen voor een pakket met 100mbit. Vind ik de prijs niet waard. Daarom is glasvezel voor mij, bij nader inzien, toch een stuk minder interessant dan kabel. Wat voor jou het beste is, moet je natuurlijk zelf bepalen nav je eisenpakket, maar dat was mijn hele punt ook niet.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
KillGhost schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:13:
[...]
Een beleidsmedewerker van de gemeente zou ik zelf niet echt als bron willen gebruiken in dit soort zaken.
Ik haalde de reactie van de beleidsmedewerker (m.b.t. infrastructuur) van de gemeente Apeldoorn aan om het standpunt van de gemeente naar voren te brengen. De strekking is dat zij geen noodzaak zien te faciliteren in een glasvezelnetwerk omdat er volgens hem/hen voldoende alternatieven zijn.
En juist daar ageer ik tegen omdat het geen alternatieven zijn. Het zijn lapmiddelen van tijdelijke aard, en zoals bij VDSL eigenlijk al verouderd op moment van introductie.

Maar helaas krijg ik hier geen reactie meer op van de gemeente.

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 09-04-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:17
Beetje matig van me dat ik dit topic nu pas zie, maar ik ben ook zeker geïnteresseerd.
Op dit moment heb ik UPC Fiber Power 60/6, wat op zich wel lekker werkt, maar een beetje extra upload is vooral zeer welkom. Verder zijn de prijzen van UPC ook niet alles.

Hoi Gordijnstok :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 11:16
Ik ben wel geïnteresseerd, in de zin van, mocht het er van komen, dat ik dan nog wel eens wil nadenken of ik meedoe. Probleem is dat het mij te duur is (hou nu al niks over per maand met adsl van 25,-) voor wat ik er voor krijg (ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in internet, tv en telefonie kan ik prima zonder). Dus eigenlijk is het voor mij niet te doen, maar het kriebelt wel een beetje omdat ADSL in De Maten zo vreselijk traag is (dichtstbijzijnde wijkcentrale is in Zuid > 3km) en de kabel bij/in ons huis ook iets mis mee is. Gevolg: max 1mbit.

Dus laten we het erop houden dat ik dit topic met interesse volg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingFreak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 07:43
Ik zou ook graag glasvezel zien in Apeldoorn (Zuid in mijn geval). Ik ben zo jaloers op de steden met 50/50 of zelfs 100/100 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8145

Glasvezel in Apeldoorn lijkt mij ook wel wat, maar Apeldoorn loopt altijd achter ... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Een maand later.. Blijkbaar is er niet heel veel belangstelling, of er zijn weinig in Apeldoorn wonende tweakers. Gezien het artikel in de weekendbijlage van de stentor afgelopen zaterdag (over Reggefiber vs NL-Kabel) wil ik er nog weer eens een mail richting de gemeente Apeldoorn en eventueel de verantwoordelijke wethouder op wagen.

Misschien een idee om gezamenlijk een tekst op te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik woon dan wel in België, maar hier is er eigenlijk nog een veel grotere noodzaak aan dan in Nederland. Belgacom heeft nu wel een VDSL2-netwerk, maar is gelimiteerd op 18Mbit down (wat je met ADSL2+ ook haalt als je dicht genoeg bij de centrale zit). Telenet komt dan vanaf Juli wel met 50/2 en 100/5, maar dat is ook al niet fantastisch (rottige modem/routers waar je niets aan kan veranderen en veel te duur).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 09:34
B2 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 09:08:
Een maand later.. Blijkbaar is er niet heel veel belangstelling, of er zijn weinig in Apeldoorn wonende tweakers. Gezien het artikel in de weekendbijlage van de stentor afgelopen zaterdag (over Reggefiber vs NL-Kabel) wil ik er nog weer eens een mail richting de gemeente Apeldoorn en eventueel de verantwoordelijke wethouder op wagen.

Misschien een idee om gezamenlijk een tekst op te stellen?
Als je echt mensen wil trekken, zal een topic op tweakers niet echt helpen. Heb het zelf gezien in Twello. Amper mensen die op tweakers zitten. Artikel in een krant/folder en flyeren voor een bepaalde website o.i.d. (www.glashartapeldoorn.nl ?) heb je meer kans op mensen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Apeldoorn zal het toch ook bij VDSL blijven, aangezien het FTTC is en je dus gewoon van centrale tot woning alsnog overk koper zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Anoniem: 14124 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 10:20:
In Apeldoorn zal het toch ook bij VDSL blijven, aangezien het FTTC is en je dus gewoon van centrale tot woning alsnog overk koper zal gaan.
Het is nu VDSL2 bij KPN inderdaad, maar dat wil toch niet zeggen dat een partij als Reggefiber niet zou willen investeren in een FttH netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92325

FttH i.p.v. FTTC klinkt mij als muziek in de oren. Vooralsnog ga ik voor FTTC..heb me net ingeschreven (Gold edition)

- Krabco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:05
Ik ben heel erg voor FttH, woon zelf in de wijk loo/naald en hier kom je niet boven de 8 Mbit/s uit (afstand en kwaliteit kabels/ oude wijk). Enige optie op sneller is UPC, die er ook geregeld uit ligt. Daarnaast wil ik van UPC TV af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350661

Beetje late reactie .. Maar, beter laat dan nooit! .. Ik woon in Apeldoorn (bij het Winkel Centrum de Mheen). En wil wel graag een handje, een steentje of wat dan ook bijdragen als dat een realisering van 'glasvezel' in Apeldoorn kan bespoedigen.

Zelfs een gehucht zoals Hooglanderveen bij Amersfoort heeft een riante 100/100 mbit aansluiting per huishouden, en zeg nou eerlijk .. wie wil dat nou niet ?! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ik heb tussentijds nog weer eens geinformeerd bij Reggefiber. Zij hebben (nog) geen plannen om iets te gaan doen in Apeldoorn. Kreeg de mededeling dat er alleen wat opgezet wordt als er een bewonersinitiatief komt.

Door gezinsuitbreiding heb ik wat minder tijd om dit zelf op te zetten. Het zou echt mooi zijn als iemand dit op wil zetten. Voor hand&span diensten voor het initiatief ben ik wel beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Tja ik heb daar ook geen tijd voor, maar ben nog steeds voor stander voor glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Het lijkt me handig om een lijstje op te stellen wie hier op tweakers mee wil helpen met het initiatief?
Misschien onder verdelen in categorieen wat je wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
B2 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 13:24:
Het lijkt me handig om een lijstje op te stellen wie hier op tweakers mee wil helpen met het initiatief?
Misschien onder verdelen in categorieen wat je wil doen?
Ga je gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Vooralsnog kom ik tot het volgende lijstje met geïnteresseerden.
NaamWil meehelpenWaarmee?
Zandpad--
B2*hand & span
Happytail*?
Gordijnstok??
InZane??
prutsger??
Flyingfreak??
Mookai??
Skyflyer??
tering-jante??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Hmz, blijkbaar heeft niemand nog intresse om iets op te starten voor glas in Apeldoorn. (iets met lusten en lasten.....)

Helaas, dan hou ik er ook mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit moet je organiseren vanuit de Gemeente, en niet vanuit dit forum. Dan ga je gewoon weg niet de benodigde aansluitingen halen.

Daarnaast wordt UPC steeds interessanter. De upstream is relatief sterk met 10Mbps, en de downstream hebben de meesten genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 22:49
Moet zeggen dat ik erg loop te twijfelen om door te stappen naar UPC. Krijg waarschijnlijk een gedeelte van mijn baas vergoed i.v.m. bereikbaarheidsdienst dus het wordt financieel alleen maar interessanter om over te stappen. Glasvezel zie ik voorlopig niet gerealiseerd worden onder andere i.v.m. reactie van de gemeente.
Blijf het draadje op afstand wel volgen maar ben bang dat er verder weinig gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen de Vries
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-10-2020
Zoals ook door enkele andere geschreven is Tweakers wellicht niet de juiste startplek om de interesse te peilen.
Je zou bijvoorbeeld ook het Google zoekgedrag kunnen evalueren. Zie bijvoorbeeld http://www.google.com/ins...vezel%20leeuwarden&cmpt=q

Daarin zie je dat er op Apeldoorn in verhouding tot de steden met glasvezel wel degelijk gezocht wordt naar glasvezel.

Wat je in het begin nodig hebt is een touwtrekker (soort voorzitter), basis website en een redactioneel stuk in de lokale krant. Op die manier kun je de eerste set vrijwilligers verzamelen en een eerste meeting plannen wie welke taken oppakt.

Ps. ik ben geen bewoner van Apeldoorn, heb er wel vrienden wonen. Zelf ben ik oprichter van de site www.glasvezel.nu en sponsor vele glasvezel bewonersinitiatieven zoals Leusden, Amersfoort, Vucht, Breukelen, e.a. met kennisdeling en tools zoals een website. Ik sta er zeker voor open om Apeldoorn verder op weg te helpen, maar een touwtrekker is dan wel van belang.

Initiator @permanentfuture #tech innovation in #sharingeconomy. Google Glass explorer. Google Top Contributor / #localguide. #knowmad @s2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Jurjen de Vries schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:14:
Zoals ook door enkele andere geschreven is Tweakers wellicht niet de juiste startplek om de interesse te peilen.
Je zou bijvoorbeeld ook het Google zoekgedrag kunnen evalueren. Zie bijvoorbeeld http://www.google.com/ins...vezel%20leeuwarden&cmpt=q

Daarin zie je dat er op Apeldoorn in verhouding tot de steden met glasvezel wel degelijk gezocht wordt naar glasvezel.

Wat je in het begin nodig hebt is een touwtrekker (soort voorzitter), basis website en een redactioneel stuk in de lokale krant. Op die manier kun je de eerste set vrijwilligers verzamelen en een eerste meeting plannen wie welke taken oppakt.

Ps. ik ben geen bewoner van Apeldoorn, heb er wel vrienden wonen. Zelf ben ik oprichter van de site www.glasvezel.nu en sponsor vele glasvezel bewonersinitiatieven zoals Leusden, Amersfoort, Vucht, Breukelen, e.a. met kennisdeling en tools zoals een website. Ik sta er zeker voor open om Apeldoorn verder op weg te helpen, maar een touwtrekker is dan wel van belang.
Klinkt erg goed! Jammergenoeg kan ik door eerdergenoemd tijdgebrek niet de rol voor touwtrekker op mij nemen. Maar ik wil zeker eens samen met je kijken wat je met de site kunt betekenen. Ook wil ik nog de plaatselijke krant (De Stentor) benaderen. Dat is op dit moment echt het meeste wat ik kan doen.

Ik ben begonnen op tweakers te inventariseren omdat dat een makkelijke ingang was. Helaas is hier geen touwtrekker naar voren gekomen, maar misschien dat het via een andere weg nog wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Dit topic maar weer eens uit het slop trekken.

Ik heb de poging van B2 helemaal gemist... Volgend jaar zou ik eventueel wel actiever kunnen bijdrage (vanaf januari/februari).

Mogelijk kunnen we er voordeel uit halen dat Solcon nu een groot datacentrum heeft gebouwd in Zuidbroek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asjemenou
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-04 12:42
Nou hier ook een voorstander van glasvezel in Apeldoorn. Ikzelf woon in Apeldoorn-Sprengen, bij mijn ouders. Wij hebben nu KPN met 8mbit. Ik heb niet heel veel tijd, op dit moment ben ik heel druk met Cyberweekend (cyberweekend.info) en ook daar hebben we kpn 8mbit. Vooral voor cyberweekend zou glasvezel een verademing zijn. Het is namelijk een LAN party en zoals het nu is, valt het internet de hele tijd eruit omdat die speedtouch het niet aankan.
Nogmaals, ik ben een groot voorstander, maar heb te weinig tijd om touw trekker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33
Ook dit topic totaal over het hoofd gezien. Ik heb hier zeker ook interresse in. Alleen op dit moment te weinig tijd om een touwtrekker te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
Anoniem: 14124 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:03:
Dit moet je organiseren vanuit de Gemeente, en niet vanuit dit forum. Dan ga je gewoon weg niet de benodigde aansluitingen halen.

Daarnaast wordt UPC steeds interessanter. De upstream is relatief sterk met 10Mbps, en de downstream hebben de meesten genoeg aan.
UPC is nog steeds kabel, iets waar je toch last van hogere latency kan krijgen als s'avonds mensen hun hele 120mbit lijntje vol trekken omdat de centrales het niet meer aankunnen. Ja je kan geluk hebben dat je in een goede wijk woont maar ook zeer veel problemen hebben.

En upstream van 10Mbps is niet zo heel spannend meer trouwens (je mag hopen dat je de 1mb/s haalt), rondom Apeldoorn zijn al veel plaatsen/steden "verglast" en die zitten met 100/100 of 50/50.

Glasvezel is gewoon de toekomst, UPC/Ziggo zal nooit dezelfde kwaliteit krijgen als glasvezel en dat geldt zeker voor gamers.

En dan nog over de prijs van UPC, 102 euro in de maand voor Fiberpower? ook een naam van.. wat eigenlijk niet waar is want ik zie ze dit niet doen met hun "fiber"
Pinging www.tweakers.net [213.239.154.35] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.35: bytes=32 time=2ms TTL=59
edit;

beetje late reply, maar toch ;)

• SkyFlyer
Hoi Allemaal,

Ik wil kijken of hier volgend jaar serieus werk van de maken is, zie:

SkyFlyer in "Bewonersinitiatief Glasvezel Apeldoorn, ..."

Anoniem: 422366

Op dit moment is er gestart met de ombouw van het kopernetwerk op Zuidbroek, naar een glasvezelnetwerk. Na de ombouw van het kopernetwerk lijkt het mij handig verder door te pakken in Apeldoorn. Hoeveel mensen, uit welke wijken willen mee doen een initiatief op te starten. Ik heb contacten bij Reggefiber en zou wellicht het initiatief onder de aandacht kunnen brengen. In Zuidbroek gaan naast KPN en Lijbrandt, ook Vodafone en XS4ALL diensten leveren. Dat zijn mooie namen. Ik zou zeggen: laat maar komen die glasvezel.
Wie doet mee en wellicht dat we een bijeenkomst kunnen plannen om door te pakken? Zie de reacties graag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransv
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 12:45
Artikel in De Stentor (paginabreed over pag 2 en 3)

Glasvezel morrelt aan de voordeur

Auteur: door Gep Leeflang | vrijdag 30 september 2011 | 07:00

In de technische ruimte in Zuidbroek worden glasvezelrekken gelast. Half november kan de eerste woning op het nieuwe netwerk worden aangesloten. foto Kevin Hagens

APELDOORN - Als eerste wijk van Apeldoorn krijgt Zuidbroek glasvezel tot aan de voordeur, oftewel fiber to the home. In november wordt de eerste woning aangesloten. De aanleg van het netwerk gebeurt door het bedrijf Reggefiber, met KPN als een van de aandeelhouders. Reggefiber wil ook elders in Apeldoorn aan de slag.

Zuidbroek was door de gemeente al voorbereid op de komst van een modern glasvezelnetwerk door het aanbrengen van lege buizen. Voor het realiseren van het netwerk zijn dan ook amper graafwerkzaamheden nodig. Een technische ruimte, waarop 2500 woningen worden aangesloten, is bijna ingericht. De voorbereidingen zijn al zover gevorderd dat Reggefiber vanaf morgen iedere zaterdagmiddag van twaalf tot vier uur informatie verstrekt in het Informatiecentrum Zuidbroek (Oranjetipje 19).

Het grote voordeel van fiber to the home is de grote capaciteit, legt Henk Holtrigter namens Reggefiber uit. De vraag naar bandbreedte groeit met de dag en bestaande technieken lopen daarbij tegen hun beperkingen aan. Bij het nieuwe glasvezelnetwerk liggen de grenzen een stuk verder weg en kunnen in theorie snelheden van twee gigabit worden aangeboden. ,,De snelheden die met glas worden gehaald zijn met het koperen netwerk onhaalbaar.'' Bovendien wordt de bandbreedte niet gedeeld met anderen. De snelheid is gegarandeerd, ook als er tegelijkertijd veel ander mensen in de wijk op het netwerk actief zijn. Bovendien is de verbinding 'symmetrisch', wat betekent dat downloaden even snel gaat als uploaden. KPN heeft al aangekondigd volgend jaar 500 megabit te willen aanbieden en XS4All wil dat zelfs al volgende maand. Dat zijn twee van de vijf providers die via het nieuwe netwerk in Zuidbroek hun diensten gaan aanbieden. De andere zijn Vodafone, Lijbrandt en Kliksafe (het voormalige RDNet). ,,Kliksafe is gevestigd is gevestigd in Nunspeet en heeft een christelijke boodschap. Apeldoorn valt voor Kliksafe in de Bible Belt en wil hier graag actief zijn. Het gaat internet en telefonie aanbieden. Televisie niet, vanuit geloofsovertuiging'', aldus Holtrigter.

De komst van fiber to the home en daarmee een serie extra providers waaruit de consument kan kiezen, werkt concurrentie in de hand, stelt Holtrigter. ,,We merken vaak dat zodra UPC hier lucht van krijgt, zij alles uit de kast gaan halen en met aanbiedingen komt.''

Reggefiber heeft doorgaans de gewoonte om projecten op te pakken zodra zeker is dat er een gezonde zakelijke basis is. Daarvoor worden 'vraagbundelingstrajecten' opgezet, waarbij bijvoorbeeld drie maanden lang een marketingcampagne wordt gevoerd. Blijkt dan dan dertig procent van de wijk een aansluiting wil, dan gaat Reggefiber tot aanleg over. In Apeldoorn zal het anders gaan, verwacht Holtrigter. Als grote stad heeft Apeldoorn enerzijds genoeg potentiële klanten om al eerder te beginnen. Bovendien is er in zo'n stad te weinig 'cohesie' om te verwachten dat wijkbewoners elkaar warm gaan maken tot er dertig procent draagkracht is.

Na Zuidbroek wordt in Apeldoorn begonnen in het centrum, zegt Holtrigter, gelet op de centrale KPN-locatie in de Beekstraat. Vervolgens wordt naar buiten gewerkt, in eerste instantie richting Welgelegen, Osseveld-Woudhuis en Zevenhuizen.

Daarbij weet Reggefiber zich gesteund door enthousiasme van de gemeente. Onder meer wethouder Rob Metz is een warm pleitbezorger van het glasvezelnetwerk.

Het Rijssense Reggefiber zegt ook oog te hebben voor lokale initiatieven. Zo heeft het bedrijf al contact gelegd met de Vereniging Oud Apeldoorn, zegt Holtrigter, die zelf in Apeldoorn woonachtig is. Hij heeft geopperd om oud Apeldoorns filmmateriaal via video on demand op een tv-kanaal zichtbaar te maken. ,,Dat hoeft hen niks te kosten. Wij willen graag ook lokaal aanwezig zijn en hebben de voorzieningen hiervoor.''

[ Voor 1% gewijzigd door fransv op 05-10-2011 18:10 . Reden: dubbele zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levir3
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 17:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Dit is een oud topic. Zie hier voor het juiste nieuwe topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransv
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 12:45
Via Google Alert gepubliceerd op glasvezel.nu
voor het eerst worden nu 5 providers genoemd, waarvan bijv. Solcon ontbreekt.
iedereen weet dat XS4All is een dochter is van KPN, hier volgt de tekst:

Apeldoorn
Ook de Apeldoornse wijk Zuidbroek wordt door Reggefiber van glasvezel voorzien. In november wordt de eerste woning aangesloten. Na Zuidbroek wordt het centrum aangesloten. Daarna wordt naar buiten gewerkt in eerste instantie richting de wijken Welgelegen, Osseveld-Woudhuis en Zevenhuizen. Bewoners kunnen kiezen uit de providers KPN, XS4ALL, Vodafone, Lijbrandt en Kliksafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 12:19

IEF

Why so serious?

[Glasvezel] Apeldoorn op Glasvezel <-- Daar verder dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.