Ik heb drie SATA-HD's in mijn systeem zitten. Er zijn 4 aansluitingen op het ASUS-MB voorzien.
C: op Disk00 start op. Disk00 (ook!), Disk01 en Disk02 bevatten data op verschillende partities.
Dit alles onder Windows Vista Ultimate.
Ik ga nu (later) die 3 schijven reduceren tot 2, en (eerst) alles laten opstarten vanaf een nieuwe SSD-SATA-schijf. Een (kleinere) partitie naar een (grotere) SSD klonen dus.
Ik kloon dus C: naar SSD, bijv. met Macrium Reflect.
Niet duidelijk is wat met de MBR moet gebeuren? Aangezien ik enkel 1 partitie kloon, toch niet compleet overnemen? Of toch?
Actief maken in Windows.
Namen veranderen? Moet ik zelf iets doen om de SSD-partitie C: te noemen? En wat met de oude C:?
En dan?
BIOS laat namelijk niet toe om een ander SATA-kanaal te laten opstarten - Enkel de schijf onder SATA00 wordt ter keuze aangeboden, naast USB, IDE, enz. Tot hier was ik al, waarbij ik gekozen had om de MBR exact te kopiëren.
Moet ik de kabels fysiek omwisselen?
En wat gebeurt er dan met de andere partities op die eerste schijf?
Behouden die zomaar hun naam?
(Of moet ik die schijf er eerst uitlaten, en achteraf pas terug aanhangen?)
En die MBR? Moet ik daar iets mee doen?
Beide andere schijven zouden ongewijzigd moeten blijven.
Achteraf kan ik er dan eentje uithalen, na wat verplaatsen.
Ik tracht op voorhand te weten te komen wat ik precies moet doen, maar ik lees steeds overal weinig meer dan simpel klonen. Over MBR wordt niet gesproken. Over schijfletters ook al niet. Over meer schijven ook niet. Wel weer over bootloaders, maar die wil ik niet gebruiken.
Ik wil dan ook geen exacte kopie van de schijf maken, enkel van een partitie.
Kan dit?
Kan iemand me dit eens in beginnerstaal (op HD-gebied) uitleggen?
C: op Disk00 start op. Disk00 (ook!), Disk01 en Disk02 bevatten data op verschillende partities.
Dit alles onder Windows Vista Ultimate.
Ik ga nu (later) die 3 schijven reduceren tot 2, en (eerst) alles laten opstarten vanaf een nieuwe SSD-SATA-schijf. Een (kleinere) partitie naar een (grotere) SSD klonen dus.
Ik kloon dus C: naar SSD, bijv. met Macrium Reflect.
Niet duidelijk is wat met de MBR moet gebeuren? Aangezien ik enkel 1 partitie kloon, toch niet compleet overnemen? Of toch?
Actief maken in Windows.
Namen veranderen? Moet ik zelf iets doen om de SSD-partitie C: te noemen? En wat met de oude C:?
En dan?
BIOS laat namelijk niet toe om een ander SATA-kanaal te laten opstarten - Enkel de schijf onder SATA00 wordt ter keuze aangeboden, naast USB, IDE, enz. Tot hier was ik al, waarbij ik gekozen had om de MBR exact te kopiëren.
Moet ik de kabels fysiek omwisselen?
En wat gebeurt er dan met de andere partities op die eerste schijf?
Behouden die zomaar hun naam?
(Of moet ik die schijf er eerst uitlaten, en achteraf pas terug aanhangen?)
En die MBR? Moet ik daar iets mee doen?
Beide andere schijven zouden ongewijzigd moeten blijven.
Achteraf kan ik er dan eentje uithalen, na wat verplaatsen.
Ik tracht op voorhand te weten te komen wat ik precies moet doen, maar ik lees steeds overal weinig meer dan simpel klonen. Over MBR wordt niet gesproken. Over schijfletters ook al niet. Over meer schijven ook niet. Wel weer over bootloaders, maar die wil ik niet gebruiken.
Ik wil dan ook geen exacte kopie van de schijf maken, enkel van een partitie.
Kan dit?
Kan iemand me dit eens in beginnerstaal (op HD-gebied) uitleggen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 18:07 ]