Toon posts:

[Vista] Partitie naar SSD clonen, maar dan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie SATA-HD's in mijn systeem zitten. Er zijn 4 aansluitingen op het ASUS-MB voorzien.
C: op Disk00 start op. Disk00 (ook!), Disk01 en Disk02 bevatten data op verschillende partities.
Dit alles onder Windows Vista Ultimate.

Ik ga nu (later) die 3 schijven reduceren tot 2, en (eerst) alles laten opstarten vanaf een nieuwe SSD-SATA-schijf. Een (kleinere) partitie naar een (grotere) SSD klonen dus.
Ik kloon dus C: naar SSD, bijv. met Macrium Reflect.
Niet duidelijk is wat met de MBR moet gebeuren? Aangezien ik enkel 1 partitie kloon, toch niet compleet overnemen? Of toch?

Actief maken in Windows.
Namen veranderen? Moet ik zelf iets doen om de SSD-partitie C: te noemen? En wat met de oude C:?

En dan?
BIOS laat namelijk niet toe om een ander SATA-kanaal te laten opstarten - Enkel de schijf onder SATA00 wordt ter keuze aangeboden, naast USB, IDE, enz. Tot hier was ik al, waarbij ik gekozen had om de MBR exact te kopiëren.

Moet ik de kabels fysiek omwisselen?
En wat gebeurt er dan met de andere partities op die eerste schijf?
Behouden die zomaar hun naam?
(Of moet ik die schijf er eerst uitlaten, en achteraf pas terug aanhangen?)
En die MBR? Moet ik daar iets mee doen?

Beide andere schijven zouden ongewijzigd moeten blijven.
Achteraf kan ik er dan eentje uithalen, na wat verplaatsen.

Ik tracht op voorhand te weten te komen wat ik precies moet doen, maar ik lees steeds overal weinig meer dan simpel klonen. Over MBR wordt niet gesproken. Over schijfletters ook al niet. Over meer schijven ook niet. Wel weer over bootloaders, maar die wil ik niet gebruiken.
Ik wil dan ook geen exacte kopie van de schijf maken, enkel van een partitie.

Kan dit?
Kan iemand me dit eens in beginnerstaal (op HD-gebied) uitleggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 18:07 ]

Verwijderd

Sowieso niet een partitie op een normale HDD naar een SSD clonen, je mist de alignment en de optimalisaties die windows 7 toepast wanneer het tijdens de installatie een SSD detecteert.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:24:
Sowieso niet een partitie op een normale HDD naar een SSD clonen, je mist de alignment en de optimalisaties die windows 7 toepast wanneer het tijdens de installatie een SSD detecteert.
dat is leuk, maar hij heeft vista :+

Verwijderd

Er wordt geen reden gegeven om een image te klonen. Er wordt ook geen reden gegeven waarom Windows Vista niet in het geheel opnieuw geïnstalleerd wordt. Bij het klonen van een hele harde schijf worden ook de opstartparties meegenomen. Bij het maken en neerzetten van een image van 1 partitie hoeft dit niet het geval te zijn. Dit kan waarschijnlijk het opstarten verhinderen. Een nieuwe installatie van het besturingsprogramma lost een aantal problemen die in de topicstart staan op. Waarschijnlijk moeten na een kopie van 1 partitie met een image schijfletters en partitieletters handmatig veranderd worden in het register.

Het valt aan te raden om een backup van gegevens te maken op een externe usbschijf, die alleen voor de backup gebruikt wordt. En bij het klonen van partities is een backup helemaal aan te raden.

Een eenvoudige methode is om de kabeltjes van de harde schijven los te maken en de ssd met de kabeltjes van de opstartschijf te verbinden. De volgende stap is om het besturingsprogramma vers op de ssd te installeren. Dan kan gekeken worden of de ssd goed werkt. Later kan de 1ste harde schijf in een externe usb-behuizing gemonteerd worden.

De bestanden op de externe harde usbschijf zijn dan benaderbaar vanuit het besturingsprogramma op de ssd. De bestanden zijn ook eenvoudig vanaf de externe harde schijf te kopiëren. Als de ssd goed werkt kan later ook de 2de interne harde schijf intern aangesloten worden.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:29:
Er wordt geen reden gegeven om een image te klonen. Er wordt ook geen reden gegeven waarom Windows Vista niet in het geheel opnieuw geïnstalleerd wordt.
Ik heb nu een mooi werkend systeem. Momenteel geen tijd om alles over te doen. Het duurt nu eenmaal uren en uren om alles weer in te stellen en erop te zetten... Voor alle data geen probleem, natuurlijk.
Ik ga later een upgrade naar Windows7 doen, ook al weet ik dat een fresh install nooit kwaad kan...
Dan kan gekeken worden of de ssd goed werkt. Later kan de 1ste harde schijf in een externe usb-behuizing gemonteerd worden.
Ik was vergeten te vermelden dat de SSD inderdaad correct herkend wordt door Windows Vista. De schijf kan benaderd worden zoals de andere.

Nogmaals. Het moet toch wel kunnen zonder fresh install, ook al is dat laatste steeds zuiverder en wellicht makkelijker?
Het moet toch mogelijk zijn om een werkend besturingssysteem op een partitie, deel van een grotere HD, te klonen naar een SSD en die werkend te krijgen? (De SSD is te klein om er de ganse HD op te zetten.)
En dat gerommel in het register dat dan nodig zou zijn, kan Schijfbeheer dat dan niet? Op voorhand ofwel achteraf? Of moet ik dan herstel vanaf de Vista-disk gebruiken? Is dat echt nodig?

Als dit niet kan met Vista, kan het dan wel met de upgrade naar Windows7? Kan die dat meteen, zonder veel gedoe? Dan haal ik hem eerst in huis...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:24:
Ik las dat Vista hier wel al mee weg zou kunnen. Dat er enkel een probleem zou zijn met alignments bij XP en ouder?

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:08:
[...]

Ik las dat Vista hier wel al mee weg zou kunnen. Dat er enkel een probleem zou zijn met alignments bij XP en ouder?
Klopt. Je kunt met Acronis TrueImage een partitie klonen geloof ik, inclusief alignment. Dat zou je probleem op moeten lossen.
Pagina: 1