[TFT] Voeding repareren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb hier een ACER 19" scherm met een defecte voeding waarvan ik wil proberen om de voeding te maken maar ik weet nog niet waar te beginnen.

Het probleem:

Het scherm fluit hoog freqeunt bij het inschakelen / spanning erop zetten en de led knippert

Tot nu toe:

Ik heb het scherm opengehaald en de voedingsprint verwijderd. Tot nu toe is mij nog niet iets bijzonders opgevallen maar zeer waarschijnlijk zit er op het forum meer expertise.

De fotos:

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/acer/CIMG4618.JPG
Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/acer/CIMG4619.JPG
Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/acer/CIMG4620.JPG
Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/acer/CIMG4621.JPG

De specificaties:

Op de voedingsprint zijn de volgende nummers terug te vinden
FSP043-2PI01
P/N: 3BS0101313GP
REV:1

Overige:

Een voedingsprint voor een zachtprijsje is ook een oplossing overigens

Bestellijst:

1 x 470uF 10v (ondervoorbehoud)
3 x 470uF 25v
2 x 1000uF 10v

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 21-03-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Zo te zien staan er redelijk wat elco's bol. Ik zou beginnen met deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Dat vermoeden had ik ook inderdaad, maar ik dacht dat ze dan ook zouden moeten lekken. Ik ga dan toch mn conrad bestel lijstje bestellen...

Ik gok dat ik deze nodig heb

2x Panasonic Elco FC 1000µF 35V 105C 421975-8A
3x Panasonic Elco FC 470µF 25V 105C 421951-8A

[ Voor 126% gewijzigd door raymonvdm op 21-03-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tip: vervang direct ALLES, scheelt hoop gedonder met Elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
ik denk elco's of de grote condensator

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:23

Aganim

I have a cunning plan..

Dat vermoeden had ik ook inderdaad, maar ik dacht dat ze dan ook zouden moeten lekken.
Bol staan is het eerste symptoom, op dat punt kan het zijn dat de elco's hun werk al niet meer naar behoren doen. Lekken zal uiteindelijk waarschijnlijk ook gaan gebeuren, maar ik zou daar niet op gaan wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik had nog op een moederbordje wat elco`s gevonden maar ik krijg ze er niet af met mn 12 of 15 watt soldeerbout. Ik moet dus ook nog een andere bout hebben, want de 30 watt ben ik nog steeds kwijt |:( |:(

Hmm die dingen zijn betaalbaar

http://link.marktplaats.nl/331478706 lijkt me goed genoeg toch ?

Kan bij dil ook gelijk condensatoren bestellen want dat deden we vroeger op school ook..

[ Voor 46% gewijzigd door raymonvdm op 21-03-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
Xtresis schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:36:
Zo te zien staan er redelijk wat elco's bol. Ik zou beginnen met deze te vervangen.
Idd, ook mijn 1e gedachte. Alleen de kleine helemaal onderaan lijkt nog goed op het oog

de rest staat al (wat) bol. Brakke condensatoren is niet per definitie pas als ie lekt.Bolstaan is een fase, gevolgd door echt lekken. Maar ook op het oog goed lijkende condensatoren kunnen allang overleden zijn. Zonder een ESR meter is het eigenlijk niet te beoordelen. Het advies is dan ook zoals al gezegd, om alle condensatoren te vervangen. Dus de 4 in de voeding, de kleinere in de voeding en de ene bij de invertor.
De elco aan de primaire zijde (die grote) gaat minder vaak defect. Die krijgt ook lang niet zoveel te voorduren (immers, die hangt eigenlijk direct aan gelijkgerichtte 220V, de uitgangscondensatoren krijgen meer te voorduren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtual Reality
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03:10
Zekering doormeten of deze nog goed is, en inderdaad de elco's vervangen. Mocht dit niet helpen zou je de transistors op de heatsink eens kunnen doormeten om te controleren of deze niet defect zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

raymonvdm schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:44:
Ik had nog op een moederbordje wat elco`s gevonden maar ik krijg ze er niet af met mn 12 of 15 watt soldeerbout. Ik moet dus ook nog een andere bout hebben, want de 30 watt ben ik nog steeds kwijt |:( |:(

Kan bij dil ook gelijk condensatoren bestellen want dat deden we vroeger op school ook..
als het echt lastig is en de kand op beschadeging hoog is wil ik wel eens een elco van zijn pootjes aftrekken, die zitten meestal relatief los. en dan kun je pootje voor pootje desolderen. of gewoon een nieuwe aan de oude pootjes vastbakken, maar dat is wel erg :X

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
Schrammy89 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:49:
Zekering doormeten of deze nog goed is, en inderdaad de elco's vervangen. Mocht dit niet helpen zou je de transistors op de heatsink eens kunnen doormeten om te controleren of deze niet defect zijn
Zit op het oog maar 1 zekering in, en als die defect was had ie ook niet gefloten of andere dingen gedaan (die zit direct in de ingang).
raymonvdm schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:44:

Prima boutje voor 1 keer. Als je wat vaker wilt gaan solderen zou ik zeker een bout met een longlife puntje nemen, anders is ie zo weggebrand. Voor 50 eur koop je een prima simpel soldeerstationnetje waar je jaren plezier van kunt hebben, en een (2ehands) Weller is ook prima betaalbaar. (Een Weller WTCP-S boutje koop je ook voor 50 eur ofzo, en die moet gewoon 24V AC hebben dus je hoeft nieteens de dure originele trafo te hebben)
Prima dingejte is bv de Aoyue 937. Ding kost je iets van 50 eur. Wel even een paar puntjes erbij, voor bv condensatoren is een wat 'groter/botter' puntje handiger dan de meegeleverde.

tip: als je toch besteld, bestel wat desoldeerlitze mee. Dan kun je heel netjes je condensatoren eraf te halen zonder iets te slopen.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 21-03-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Sinds vandaaag ben ik ook de bezitter van een Weller SP40L moet alleen nog mooie puntjes vinden. Maar dat is voor latere zorg, ik moet een puntje hebben van 6.3 mm diameter

Ik heb nu echter nog een andere uitdaging welke condensatoren moet ik nu precies bestellen, er zijn verschillende keuzes bij Conrad als ik kies voor merk panasonic dan heb ik de volgende opties

Elco FC 470µF 25V 105C
Elco NHG-R 470µF 25V

Als ik lees dan zijn er op de print de volgende condensatoren

3x 470uf 25v CapXon 16mm(h) x 10mm(d) KF
1x 470uf 10v CapXon 12mm(h) x 8mm(d) KF
2x 1000uf 10v CapXon 16mm(h) x 10mm(d) KF

Wat is het verschil tussen NHG en FC ?

Ik zie wel op internet dat CapXon ook wel CrapXon genoemd wordt
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=8844

Maar verder kan ik daar niks op vinden tenzij KF ook een type is (ja dat is dus een type, lees ik net)

[ Voor 124% gewijzigd door raymonvdm op 22-03-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Niemand die weet wat ik precies moet bestellen qua condensators?, ik heb ook nog geen geschikt tipje voor mn Weller SP40 gevonden en ook google helpt me niet veel verder.

[ Voor 55% gewijzigd door raymonvdm op 23-03-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tuurlijk dat staat op de condensator zelf. en als het kan/past neem dan een hogere spanning. meestal zijn de condensatoren net binnen de marge berekend en kun je ze wel van een paar volt hoger kopen.
als je het mij vraag zijn ze allebei goed, de eerste kan een wat hogere bedrijfstemperauur aan

een tipje koop je ook gewoon in de elektronica winkel. zo te zien is het een standaard punt die je vastschroeft ook wel in de bouwmarkt te vinden

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 23-03-2010 17:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
fish schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:00:
tuurlijk dat staat op de condensator zelf. en als het kan/past neem dan een hogere spanning. meestal zijn de condensatoren net binnen de marge berekend en kun je ze wel van een paar volt hoger kopen.
als je het mij vraag zijn ze allebei goed, de eerste kan een wat hogere bedrijfstemperauur aan

een tipje koop je ook gewoon in de elektronica winkel. zo te zien is het een standaard punt die je vastschroeft ook wel in de bouwmarkt te vinden
Nope bouwmarkt had geen tipjes, daar komt de bout wel vandaan.. Op de condensator staat geen type wat ik ook kan terug vinden op de conrad website. Op de condensator staat namelijk KF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Uiteindelijk heb ik bij de conrad besteld:

code:
1
2
3
10 stuk(s)  Elco FC 470µF 25V 105C  421951 - 8A     Uitgevoerd
10 stuk(s)  Elco FC 470µF 10V 105C  421915 - 8A     Uitgevoerd
10 stuk(s)  Elco FC 1000µF10V105C   421918 - 8A     Uitgevoerd

En nog wat los spul om boven de 25 euro uit te komen. Echter hebben ze de 470uF 25V condensatoren uitgeleverd in de 20mm hoog variant en niet in de 15/16mm hoogte hierdoor komen de condensatoren nu tegen de behuizing aan en hier heb ik nu wat isolatie tape op geplakt. Ik dacht zeker te weten dat ik op de hoogte had gelet bij de bestelling...

Maar er is gelukkig wel resultaat. Ik heb alle bolle condensatoren vervangen en ik heb weer beeld. Wel is het zo dat bij het opstarten en bij het starten van het beeld even een hoogfrequent fluittoon te horen is. Ik weet nog niet wat hier een oplossing voor is.

Ik ga nog op zoek naar 3 x 470uF 25V 15mm condensatoren en dan zet ik het scherm weer in elkaar. In iedergeval wel suc6 geboekt vandaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 08:32
Die hoge fluittoon kan komen van de transformator van de inverter, deze slingert de spanning omhoog zodat je CCFL verlichting kan gaan werken. Hier is niet heel veel aan te doen, zolang je scherm werkt zou ik hier gewoon vanaf blijven.
Pagina: 1