Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06-2021
Hallo Tweakers,

Ik heb kort geleden een upgrade versie van Windows 7 gekocht voor mijn Windows Vista laptop. Windows Vista stond al voorgeïnstalleerd op deze laptop zonder dat hier een installatie DVD is meegeleverd.

Bij de laptop spreken we over een HP Pavilion dv6000 series.

Gezocht op:
Google: hp downgrade windows 7 to vista
De eerste link geeft wel een optie maar niet of deze daadwerkelijk werkt en verder zie ik niet veel interessants staan.

Google: windows 7 upgrade reinstall
Ook hier niet veel bijzonders te vinden over het opnieuw installeren van Windows 7 met een upgrade DVD

1. Nu wil ik de upgrade gaan uitvoeren met de upgrade DVD van Windows 7, dat zal vast en zeker goed gaan. Stel dat ik toch niet blij ben met deze upgrade, kan ik dan weer terug naar Windows Vista (geen DVD!) of is dit niet meer mogelijk.

2. Ook had ik nog de volgende vraag, stel ik heb Windows 7 geïnstalleerd staan en ik wil deze graag opnieuw installeren vanwege ingeslopen troep of een lastig virus. Moet ik hiervoor dan de upgrade DVD gebruiken en dan kiezen voor de aangepaste installatie of moet ik downgraden naar Windows Vista (als dat mogelijk blijkt uit vraag 1) en daarna weer de upgrade uitvoeren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

1: Als je nog de standaard install van Vista gebruikt op dit moment, en je recoverypartitie is nog gewoon in tact, kun je recoverydvd's branden met de Recoverymanager van HP (staat ergens in het startmenu)
Mocht het terugzetten van de standaard vista installatie niet werken via de F11 bij het booten nadat je W7 geinstalleerd hebt kun je altijd je recoverydvd's nog gebruiken om daarmee Vista terug te zetten.

2: Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar volgens mij zul je inderdaad eerst Vista weer moeten installeren en daarna weer de upgrade van W7 gebruiken.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
Phase schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:45:
1: [...] Recoverymanager van HP (staat ergens in het startmenu) [...]
In deze manager kom ik niets tegen over het maken van een backup DVD, alleen softwareherstellen, driversherstellen en systeemrestore uitvoeren zijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In principe vervalt je licentie van Vista als je de upgrade naar 7 installeert. In praktijk blijft deze gewoon werken.
Verder kan je na de upgrade nog altijd een clean install doen van 7 zonder eerst Vista te installeren. Dat werkt hetzelfde als bij een niet upgrade versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
@Admiral, die clean install gaat gewoon aan de hand van de upgrade DVD neem ik aan (kiezen voor Aangepaste installatie)

Tevens heb ik ook nog iets gevonden wat mogelijk ook zal werken bij Windows 7 terug naar vista:
Een eerdere Windows-installatie herstellen op een computer nadat u Windows Vista hebt geïnstalleerd

Edit: ook voor Windows 7 terug naar Vista
Een eerdere Windows-installatie herstellen via de map Windows.old nadat u Windows 7 hebt geïnstalleerd

Het artikel gaat over Windows Vista terug naar een eerdere installatie en het belangrijkste de map windows.old. Deze wordt ook aangemaakt bij de upgrade van Windows Vista naar Windows 7, dat is eigenlijk een soort van backup lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefan|IA2 op 21-03-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Stefan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:01:
[...]

In deze manager kom ik niets tegen over het maken van een backup DVD, alleen softwareherstellen, driversherstellen en systeemrestore uitvoeren zijn keuzes.
Weird, dan hebben ze die optie weer ergens anders gezet. Je hebt in ieder geval 100% zeker weten de mogelijkheid om recoverydvd's te branden, anders zou je je laptop niet opnieuw kunnen installeren wanneer je de hd zou vervangen bijvoorbeeld.

Kijk eens aan de onderzijde van het toestel wat er voor productnummer vermeld staat op de Hp sticker zodat we eens een en ander kunnen opzoeken. Het productnummer bestaat uit 2 letters, 3 cijfers, 2 letters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
Ik neem aan dat het het p/n nummer is:
GQ267EA#ABH

BTW: hij is ook als product gekoppeld aan dit topic...

[ Voor 36% gewijzigd door Stefan|IA2 op 21-03-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een verse installatie gebeurt inderdaad met de upgrade DVD. Hier werkte het prima met Windows 7 Ultimate. Je gaat namelijk niet elke keer Vista eerst installeren lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Dat is idd het p/n-nummer :) (welke producten er gekoppeld zijn aan een topic zie ik nooit, daar kijk ik per definitie overheen, maar dat terzijde)

Anyhoe, uit de handleiding:
U maakt als volgt een set herstelschijven:
1. Selecteer Start > Alle programma's > Recovery Manager > Recovery Manager.
Recovery Manager verschijnt.
2. Klik op Advanced Options (Geavanceerde opties).
Opmerking Als de computer op accuvoeding werkt, wordt u verzocht de computer aan te
sluiten op een netvoedingsbron alvorens de volgende stap uit te voeren.
3. Klik op Recovery disc creation (Herstelschijf maken) en klik op Volgende.
4. Volg de instructies op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
U maakt als volgt een set herstelschijven:
1. Selecteer Start > Alle programma's > Recovery Manager > Recovery Manager.
Recovery Manager verschijnt.
2. Klik op Advanced Options (Geavanceerde opties).
Opmerking Als de computer op accuvoeding werkt, wordt u verzocht de computer aan te
sluiten op een netvoedingsbron alvorens de volgende stap uit te voeren.
3. Klik op Recovery disc creation (Herstelschijf maken) en klik op Volgende.
4. Volg de instructies op het scherm.
Stap 2 heb ik dus overheen gekeken :P, in ieder geval bedankt!
Pagina: 1