Data versleutelen/verbergen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste Tweakers,

Ik zit met wat persoonlijke data die ik graag prive houd en ik zoek een goeie en gebruiksvriendelijke oplossing om die te verbergen of te versleutelen.

Ik heb indertijd met programma's zitten klooien die op basis van versleutelde containers werken, maar dat is me iets te omslachtig. Ik heb een nette datastructuur die ik dan uit elkaar moet trekken om de prive dingen in een containertje te kunnen stoppen, dus dat doe ik liever niet.

Het scenario dat ik wel heel fijn zou vinden is dat ik ergens een wachtwoord kan ingeven waarna een boel beveiligde zaken zichtbaar of toegankelijk worden op mijn hardeschijf. Bestaat zoiets, of vraag ik teveel? :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Als je Windows Vista of Windows 7 gebruikt kun je BitLocker gebruiken. BitLocker is een full-disk encryption die in de Ultimate en Enterprise versies van Windows Vista en Windows 7 zit.
Zie hier voor het werkt voor Windows 7:
BitLocker Drive Encryption Step-by-Step Guide for Windows 7

En hier voor Vista:
Enable BitLocker Encryption on Vista

Met TrueCrypt kun je inderdaad containers maken om dingen in te plaatsen die je geëncrypt wil hebben, maar je kunt er ook een hele disk mee encrypten. Dus als je iets open-source wil hebben, zou ik kijken naar TrueCrypt. Maar TrueCrypt is ook een heel goed alternatief i.p.v BitLocker.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 21-03-2010 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Belangrijke vraag is natuurlijk of het lokaal opgeslagen data is, of een netwerkschijf.

Lokaal is het een stuk gemakkelijker. Stel, je slaat alles op de D: schijf op, dan versleutel je gewoon met TrueCrypt de volledige D schijf.

Staat de data op een netwerkschijf, dan zal je of met containers moeten werken, of een oplossing zoals LANCrypt toe moeten passen. File-based-encryption dus.

Staat het gewoon op je laptop/computer over de hele disk (overal en enrgens) dan is een volledige disk versleuteling handiger. Dan kan je alsnog kiezen voor TrueCrypt, of zoals Shadowman12 al aangeeft: BitLocker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
En eventueel kun je ook nog EFS overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nielson schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:20:
En eventueel kun je ook nog EFS overwegen.
Ja, dat kan, maar dan moet je wel een goede MS PKI omgeving ingericht hebben met een aparte recovery agent. (zijnde niet de administrator).
Doe je het zonder PKI, dan heb je straks een wirwar van certificaten op verschillende servers en ben je niet blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Let wel even op. Full disk encryption en backuppen gaan niet echt goed samen, maar mij lijkt de full disk encryption de beste oplossing gezien jou vraag. Misschien bedoel je dat je graag losse bestanden hier en daar wil verbergen voor een mede gebruiker van je computer, maar dat blijkt niet uit je vraag.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
skinlee78 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:34:
Let wel even op. Full disk encryption en backuppen gaan niet echt goed samen, maar mij lijkt de full disk encryption de beste oplossing gezien jou vraag. Misschien bedoel je dat je graag losse bestanden hier en daar wil verbergen voor een mede gebruiker van je computer, maar dat blijkt niet uit je vraag.
Ik heb geen problemen met Truecrypt en windows 7 full disk encryption hoor :)
Ik gebruik de Windows 7 Backup tool die netjes elke week een full backup maakt, echter weet ik niet hoe het zit met een image trekken :)
Echter is mijn backup niet encrypted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een volledig versleutelde disk kan je gewoon een image van trekken. Alleen kan je niet op file niveau naar die backup kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
skinlee78 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:34:
Misschien bedoel je dat je graag losse bestanden hier en daar wil verbergen voor een mede gebruiker van je computer, maar dat blijkt niet uit je vraag.
Wel daar komt het op neer ja, sorry als dat niet duidelijk was uit mijn vraag. Ik wil eigenlijk gewoon dat mijn computer een modus heeft voor als andere mensen even ermee willen spelen, en eentje voor als ik alleen ben zeg maar. Dus dat als ik hier een foto heb van ik die een theekrans hou met mijn knuffels, en daar een mapje met een persoonlijke videocollectie, dat ik een lijstje maak met al die zaken zodat ik die allemaal kan verbergen met een druk op de knop.

Nu heb ik en programmatje gevonden dat Hide Folders 2009 heet en z'n werk goed doet, maar misschien bestaat er nog iets beters erlders, want ik denk dat dit programma enkel mijn geselecteerde data verbergt en ontoegankelijk maakt, maar niet versleutelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom niet gewoon een aparte account (met eventueel aangepaste acl's) om de gegevens privé te houden.

of een ongecomprimeerd maar wel versleuteld winrar bestand met txt extensie in een alternate data stream plaatsen. dit kan eenvoudig door winrar benaderd worden, intern in mappen opgedeeld worden, er staat een wachtwoord op en winrar kan vervolgens transparant gebruikt worden als "windows verkenner".
Pagina: 1