dual router adsl + cable oplossing gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dispie
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12-2024
hallo

Ik ben voor me bedrijf opzoek naar een niet al te duren oplossing om het volgende te doen,
bedrijf bestaat uit 6 man toekomst misschien 10. waarvan max 3 af en toe thuis werken.

De meeste van de applicaties die wij gebruiken zijn web based of draaien offsite dus worden gehost door andere partijen, (zijn vrij zware applicaties) en lopen niet echt snel.

Probleem daarbij is dat zodra internet weg valt we niet kunnen werken waardoor we heel wat inkomsten mis lopen, dit is al een paar keer gebeurt buiten de schuld om van de isp.

Op dit moment werken we op een particuliere verbinding van Xs4all omdat deze minder vaak down is dan de zakelijke waar je 6x zo veel voor betaald hier zit alleen niet de garantie bij dat het binnen een dag gemaakt is.

Nu is het als nog goedkoper om een ADSL en een Kabel verbinding te hebben dan een zakelijke verbinding van 1 van beide.

opstelling nu is een speedtouch in spoefing met daar achter een Cisco ASA firewall.

Dus ik ben opzoek naar een router die beide verbindingen tegelijk kan gebruikt, dus ADSL en Kabel tegelijk.

Daarnaast staat voor de toekomst het gebruik van viop telefonie op de agenda dus daar moet het apparaat ook gelijk geschikt voor zijn, Of dat het deze door kan laten op een veilige manier, of dat het apparaat zelf een voip module aan boord heeft.

ik had al zitten kijken bij cisco maar daar hangen prijskaartjes aan, die we na vorig jaar niet kunnen veroorloven, of het moet heel erg snel aantrekken op de logistieke markt maar dat ziet er nog niet zo uit.

-Dus mijn vraag aan jullie is een apparaat wat deze functies in zich heeft ?
-En waar ik zo'n apparaat aan kan schaffen voor een niet al te hogen prijs ? (max 500 euro of zo)

ps: Het apparaat mag 2de hands zijn dat is geen probleem,

alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://www.draytek.nl/pag...n/index.php?product=V2820

Voor de helft van je budget krijg je de meest uitgebreide versie volgens mij.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

dispie schreef op zondag 21 maart 2010 @ 02:28:
Op dit moment werken we op een particuliere verbinding van Xs4all omdat deze minder vaak down is dan de zakelijke waar je 6x zo veel voor betaald hier zit alleen niet de garantie bij dat het binnen een dag gemaakt is.
Hmm, dat is vrij vaag.. Een zakelijk contract loopt over precies hetzelfde telefoonkabeltje, precies dezelfde DSLAM als particuliere klanten (mits SDSL?) en gaat daarna over precies hetzelfde glasvezeltje weer naar buiten toe.. Het kan uiteraard wel dat het bij XS4all (of welke ISP dan ook) wel op een seperaat netwerk uitkomt.

Anyway, die Draytek apparaten bieden redelijk wat waar voor je geld. Kan je waarschijnlijk het beste voor een Draytek 2930 kijken, zodat je je eigen DSL modem nog kan gebruiken. Die zal waarschijnlijk het stabielst met je lijn omspringen.

Anders zou je kunnen kijken naar een PFsense installatie op bijvoorbeeld een Alix board (routeer je ~80mbit+ mee als je niet teveel doet naast NATten, zou voldoende moeten zijn) of op een oude energiezuinige machine met drie netwerkkaartjes, denk een oude PIII. Dat kost je in feite niets en is imho net zo betrouwbaar (al dan niet betrouwbaarder, als je merkt dat de NAT table ooit aan z'n max komt plaats je gewoon geheugen bij en zet je de tabel groter..)

[ Voor 20% gewijzigd door BHQ op 21-03-2010 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
Jarpse schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:58:
[...]

Hmm, dat is vrij vaag.. Een zakelijk contract loopt over precies hetzelfde telefoonkabeltje, precies dezelfde DSLAM als particuliere klanten (mits SDSL?) en gaat daarna over precies hetzelfde glasvezeltje weer naar buiten toe.. Het kan uiteraard wel dat het bij XS4all (of welke ISP dan ook) wel op een seperaat netwerk uitkomt.
SLA's enz zijn maar beperkt nuttig. In de praktijk is het vaak 'overmacht' , en soms krijg je bij het niet halen van de SLA je maandbedrag terug. (alsof dat je gederfde inkomsten compenseert)

1x DSL en 1x kabel is idd de mooiste oplossing: Je bent totaal niet afhankelijk van 1 kabel/netwerk. Als er geen kabel mogelijk is (en geen glasvezel) dan kun je 2x DSL nemen, maar voor volledige redundancy natuurlijk bij 2 netwerken/providers (bv KPN en BBned). Blijft natuurlijk de fysieke telefoonkabel nog wel je SPOF.
Ik zou wel een zakelijk abbonement nemen. De KPN OfficeDSL lijntjes zijn niet zo heel duur, en je hebt dan meerdere IP's enz tot je beschikking. 12Mbit kost je 40 eur excl. Kabelinternet (bv UPC?) ook zakelijk nemen: 34 eur voor 25Mbit. (En dan heb je ook een vast IP adres)

Een Draytek kan ook, maar zelf heb ik betere ervaringen met Sonicwall. PFSense is uiteraard ook een mogelijkheid, maar raad ik niet aan, tenzij je dit zelf volledig kunt onderhouden. De kosten van de hardware hiervoor, stroomverbruik en de tijd in het configureren/onderhouden/debuggen zijn hoger dan een kant-en-klare appliance. Dat PFSense misschien meer kan, is denk ik voor TS niet relevant.

Kwa router is een Sonicwall bv prima geschikt. Een Sonicwall TZ100 kost bv iets van 200 eur en kan prima wat je wilt.Je kan hiermee ook fatsoenlijk gebruik maken van VPN en je hebt dual-wan (dus te configureren als fail-over). Een iets zwaardere (TZ200) zou je ook kunnen bekijken, zeker als je een wat snellere internetverbinding neemt of overweegt.

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 21-03-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb zelf voor thuisgebruik :P een draytek 2820VN draaien puur om er mee te spelen ;)
Maar deze kan in ieder geval wat de TS wil. De 2820 (dus zonder VN) is ook genoeg en dat scheelt behoorlijk in de kosten.
Het mooie van deze router is dat je de thuiswerkers ook nog eens via vpn kunt laten "inbellen" naar de zaak. (tot 30 gebruikers ff uit het hoofd). Maar dat zal de hierboven genoemde sonicwall ook vast wel kunnen. Daarnaast zijn ook vlan's mogelijk en als je een type neemt met wireless dan kun je zelf per SSID (max 4) aangeven of deze in een los VLAN zit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dispie
alvast bedankt voor de snelle reactie drayTek 2930 serrie en de sonicwall TZ200 kunnen inderdaad wat we willen en zit ruim binnen buget.

Graag zou ik nog een paar opties hebben voor ik werkelijk ga rond shoppen,

we zitten nu op een Xs4all 20Mbps/1Mbps lijn en zitten te denken om er een Fiber Power Internet 90Mbps 6Mbps naast te leggen deze kost net 50euro dus zijn we voor beide lijnen 100 euro kwijt en hebben we echt heel snel internet.

Vooral de Up van de Upc line is perfect voor de online backups die worden gedaan van onze database en alle documenten die we scannen wat nu vaak 5-10 min duurt voor ze werkelijk zichtbaar in de applicatie zijn.

Waarom particulier:
Particulier kon over de aanwezige bekabeling
Maakt gebruik van Adsl en een Gratis modem
Is 50 euro per maand maar bijna nooit down op een paar keer na maar toen hadden ze de kabel opgegraven dus dat is nog buiten de schuld van de isp.
-We zijn al 8 jaar trouwe klant van Xs4all en staan achter hun kijk op privacy.
-helpdesk is het zelfde als de zakelijke

De zakelijke:
-Moest eerst een kabel aangelegd worden a 300 euro
-Maakt gebruik van Sdsl en moest ook een modem van 250 euro voor aangeschaft worden.
-De koste rond de 150 tot 250 euro per maand en daarbij konden ze de snelheid van 1.5Mbps/1.5Mbps niet eens garanderen omdat we te ver van de centrale zouden zitten.
-Daarnaast las ik al dat de zakelijke verbinding van Xs4all wegens onderhoud meer down time heeft dan de particulieren en de vergoeding van een maand bedrag staat in verhouden met 4 opdrachten we doen er zo 40-60 op een dag dus dat is een verlies van over de 2500 euro
-Voordeel je zit maar met 1 tot max 10 gebruikers op de lijn dus je hebt wel de hele bandbreedte continu.

De KPN officeDSL is een gewone DSL lijn waar ze iets meer garantie op geven maar je deel deze nogsteeds met de rest in je omgeving het is een leuke stunt maar niet werkelijk een zakelijke lijn.

De PIII oplossing is een leuk projectje voor thuis, maar voor een bedrijfs omgeving te gevoelig en te bewerkelijk die PIII stoppen er altijd mee na een jaar continu aan staan. Ik heb er zelf al meerdere van dat soort gehad projectjes gehad:
linux floppy firewall (waarbij de floppy uitpakte in geheugen),
VMware firewall ook op een kleine linux kernel die vanaf een usb stick booten en dan vmware opstarten en daar een virtual machine ( IP COP) opstarten die een DMZ opbouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De Draytek is wel een mooi ding, wij hebben zelf de 2820 met 10Mbit ADSL2 + 60Mbit UPC.

Afhankelijk van hoe groot je bedrijf is en hoe belangrijk internet is voor de bedrijfsvoering zou je nog kunnen kijken naar de duurdere modellen zoals de Vigor 3300. Als je hier twee van koopt kun je ze redundant inzetten (als er één stuk gaat neemt de ander het automatisch over).

Natuurlijk kun je ook 2x een 29XX nemen, maar dan moet er wel iemand zijn die het apparaat gaat omwisselen, alle kabels omwisselt etc :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik weet overigens net hoe het zit met de sonicwall maar de draytek die ik hier thuis heb staan kun je ook laten loadbalancen. En bij gebruik van bv DynDNS kun je ook nog aangeven voor welke wan verbinding deze moet worden gebruikt. Stel je laat je vpn over de upc heen komen omdat je daar mee up vrij hebt en het gewone internet primair over ADSL met als voorwaarde dat wanneer die lijn vol raakt het overige via upc weer binnen komt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

DJSmiley schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:12:
[...]
SLA's enz zijn maar beperkt nuttig. In de praktijk is het vaak 'overmacht' , en soms krijg je bij het niet halen van de SLA je maandbedrag terug. (alsof dat je gederfde inkomsten compenseert)
Dat is natuurlijk alleen maar waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet niet welke licenties er op die ASA draaien, maar je kan hier iets op configureren wat DUAL ISP heet.
Hierbij geef je twee IP adressen op die de ASA monitort. (Meestal de DNS servers van beide ISP's.)
Valt de verbinding met ISP A uit, dan wordt de verbinding omgeschakeld naar ISP B.

Voor DUAL ISP heb je wel een "-SEC" of "Security Plus" platform licentie nodig.
Maar dit is, of ISP A, of ISP B.

Wil je beide links kunnen gebruiken dan heb je een router nodig.
( De ASA kan dan nog steeds blijven firewallen. )

Met Cisco Optimized Edge of Performance Routing kan je routeren op basis van zaken als jitter, latency, enz.
Voor Cisco OER / PfR heb je een router nodig met minimaal SP Services IOS.
Er is nu een nieuwe serie 1900 routers, dus je zou naar een refurbished 1800 router kunnen kijken.

Bovenstaand verhaal geldt alleen voor uitgaande connecties. Inkomende connecties (t.b.v. servers) moet je vast configureren op ISP A of B. Een host op van het internet heeft namelijk geen weet of je ISP A of B gebruikt. Je hebt dan support nodig van beide ISP en routerings protocollen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 22-03-2010 00:47 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dispie
@blackbird
Even navraag gedaan over welk model ASA we hebben we hebben de PUN -K9 dat houd in dat je deze zal moeten upgraden naar een -SEC en ook de smartnet bundel moet dan geupgrade worden.

kosten voor het upgraden naar -SEC zijn ca 450 euro extra kosten voor de smartnet bundel zijn 155 extra extra per jaar.

Dat maakt een lossen Router kopen die meer mogelijkheden heeft eigenlijk als nog interessanter qua kosten zeker als de 1800 of 2800 in de refurbished beschikbaar is.

Maar als je dan kijkt naar wat Cisco bied en wat andere merken bieden qua mogelijkheden en prijs zie ik toch dat je een Cisco 2800 serie qua opties bij andere toch voor een 3de van de prijs kan krijgen vandaar dat ik dit topic ook gestart ben om wat meer andere merken te vinden.

Want zodra je bedrijfs netwerk routers roept, roept iedereen Cisco maar ik neem aan dat er nog velen andere op de markt zijn, heb nu al 2 interessante gevonden maar hoop dat er toch echt wel meer zijn zodat ik een beetje kan gaan vergelijken wat me mogelijkheden zijn binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Want zodra je bedrijfs netwerk routers roept, roept iedereen Cisco maar ik neem aan dat er nog velen andere op de markt zijn
Die zijn er. Maar je moet even kijken of de support van andere merken ook van het niveau is als van Cisco.
Smartnet biedt niet alleen recht op hardware replacement (Soms al in 2 uur. Ook op officiele refurb apparatuur / dus geen grijze handel / marktplaats :P.)

Maar je kan ook TAC cases loggen als je configuratie problemen hebt. 90% van de vragen die bij TAC binnen komen zijn niet hardware gerelateerd, maar hebben te maken met slechte configuratie, slecht netwerk ontwerp, software bugs, enz. Een andere router afsturen is dan vaak geen optie.

Je kan hier een simpele ROI berekening op los laten:
Wat zijn de kosten van netwerk downtime voor je organisatie?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dispie
Met de service heb je zeker gelijk Cisco is daarmee wel heel erg goed vandaar dat we ook een Smartnet contract hebben op onze ASA.

En het is inderdaad eerder de software die verkeerd gaat dan de hardware dit geeft een hoop te denken en uit te zoeken zeker bij de andere merken hoe dat zit met dit soort services.

Aan de andere kant kan je een iets minder veilige Router nemen omdat de Cisco ASA er achter staat om alle dingen die daar doorheen komen af te vangen.

Ik heb eens zitten denken en rekenen wat downtime zou kosten ik ben niet de boekhouden maar kan wel een grove schatting maken omdat ik wel een goede kijk heb op onze organisatie.

Ons maatwerk paket waarmee we alles bevestigen wat we aannemen en administreren werkt of site, maar ook de mail werkt dan niet alleen de boekhouding staat lokaal op het netwerk en is niet van internet afhankelijk.

Zeg in ergste geval dat we niets kunnen doen lopen we in 1 dag zo 5500 euro mis dit is dus personeel dat niets kan doen opdrachten die we niet kunnen bevestigen, opdrachten te laat (claims even buiten beschouwing gelaten) en nieuwe opdrachten die we niet aan kunnen nemen.

in 4 dagen loopt dit al gauw op tot een ca 30000 euro en dat is voor een klein bedrijfje zoals het onze niet echt te veroorloven.

ik ben blij dat ik dit topic ben begonnen want ik wordt zo op een heleboel dingen attent gemaakt die ik anders misschien vergeten was mee te nemen in mijn conclusie en zoektocht voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
dispie schreef op zondag 21 maart 2010 @ 02:28:
Daarnaast staat voor de toekomst het gebruik van viop telefonie op de agenda dus daar moet het apparaat ook gelijk geschikt voor zijn, Of dat het deze door kan laten op een veilige manier, of dat het apparaat zelf een voip module aan boord heeft.
Bij VoIP kan je connecten met het public telefoon netwerk via traditioneel ISDN (BRI of PRI) of via een SIP trunk. (Van bijvoorbeeld Priority Telecom) Je kan ook primair een SIP trunk gebruiken en secundair een ISDN link. Als je alleen een SIP trunk gebruikt, dan is je telefonie ook weg als internet weg valt. ( Of je moet er een SDSL lijn naast hebben liggen specifiek voor VoIP. )

Iedereen heeft tegenwoordig wel een mobieltje, dus de soep wordt niet zo heet gegeten...
Maar klanten bellen vaak naar het primaire nummer van het bedrijf.
Ook een puntje om rekening mee te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 23-03-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dispie
Het viop zal voornamelijk voor uitgaan bellen zijn maar de isdn lijnen blijven gewoon liggen voor inkomende telefonie en als internet weg valt uitgaande.

De planning hier hebben ieder 3 telefoons staan
90% van onze klanten zit in duitsland dus wilde ik 1 van de telefoons per planner een viop telefoon laten worden zodat ze daarmee uit kunnen bellen de viop zal over de cable gaan zodat de telefoon lijn weg kan vallen zonder dat we dan echt niet meer kunnen bellen.

daarnaast heb je gelijk en hebben de planners ook allemaal een bedrijfs mobiel.

ik zat te denken om mail en viop en scannen over de kabel te doen en gewoon internet en het software packet over de normale lijn adsl lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
dispie schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:46:
Het viop zal voornamelijk voor uitgaan bellen zijn maar de isdn lijnen blijven gewoon liggen voor inkomende telefonie en als internet weg valt uitgaande.

De planning hier hebben ieder 3 telefoons staan
90% van onze klanten zit in duitsland dus wilde ik 1 van de telefoons per planner een viop telefoon laten worden zodat ze daarmee uit kunnen bellen de viop zal over de cable gaan zodat de telefoon lijn weg kan vallen zonder dat we dan echt niet meer kunnen bellen.

daarnaast heb je gelijk en hebben de planners ook allemaal een bedrijfs mobiel.

ik zat te denken om mail en viop en scannen over de kabel te doen en gewoon internet en het software packet over de normale lijn adsl lijn.
Heb je geen telefooncentrale? Dan kun je natuurlijk ook gewoon bv alle 0049 verkeer via voip laten routeren, met fallback naar je ISDN lijn. En als je centrale geen voip kan, kan dit ook via ISDN, je kan er een Patton tussenknuppen welke je verkeer routeerd, of deze op een aparte ISDN poort van je centrale (en die gebruiken voor de betreffende uitgaande gesprekken).

Maar in alle gevallen kun je eigenlijk wel bij elke fatsoenlijke router (of dat nu een Draytek, Sonicwall of Cisco is, in volgorde van prijs) dit dmv QoS prima regelen.

Van de hier genoemde merken is Cisco vanuit de 'historie' natuurlijk de partij. Alleen is de prijs daar ook na: Een vergelijkbare oplossing van andere merken is een stuk voordeliger. De vraag of de meerwaarde van Cisco het je waard is? Die kun je zelf beantwoorden. Maar ook met een duidelijke SLA van een leverancier van je hardware ben je goedkoper uit dan een Cisco.
Sterker nog, voor de prijs van een Cisco kun je soms zelf een extra device als sparepart kopen en nog goedkoper uit zijn. bij Cisco heb je natuurljik goede support, maar in hoeverre TS daar wat aan gaat hebben (het is een simpele config) betwijfel ik.
Pagina: 1