Extreem hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-11-2023
Dag iedereen,

Zonet heb ik het programma SpeedFan geinstalleerd. Nu zie ik bij temp3 een waarde van 80 graden staan, soms zelf meer. Hoe kan dit? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Meer info over de hardware is altijd wel handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:42

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En meerdere programma's proberen voor het uitlezen van temperaturen ook..

Bovendien kan er gewoon een brakke sensor in je systeem zitten. Ik heb in mijn pc ook een sensor die altijd 106/115/127°C doorgeeft, terwijl mijn systeem echt wel goed gekoeld wordt.
En als die sensor op de grafische kaart zit, en je je graka hebt gestressed is 80°C sowieso niet raar.

[ Voor 7% gewijzigd door Ghost Dog op 20-03-2010 23:18 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:25
pc of laptop open maken en je CPU fan schoonmaken.

Idd, meer info is wel handig ennuh dat je temp op 80c zit had er bij jezelf al wel een lampje moeten gaan branden...

Wat is het weer zo makkelijker hier om op tweakers snel een bericht te plaatsen met zo min mogelijk info en zoveel mogelijk opties c.q. antwoorden te verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Moederbord: Gigabyte GA-77TA-UD3
Voeding: Be Quit! Pure Power BQT L7-530W
Processor: AMD Phenom 2 X4 955 Black Edition
CPU Koeler: Cooler Master Hyper TX3
RAM: Kingston ValueRAM 4GB
HDD: Samsung spinpoint HD103SJ
Optische Drive: Sony NEC Optiarc AD-7240S
Grafische kaart: Club 3D HD5770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en nu?

het zou handig zijn als je nog even vermeld om welke temp het gaat

gebruik anders eens coretemp , en gpu-z, of anders everest als je het niet kunt vinden om welke temparatuur we het hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
peak schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:18:
Wat is het weer zo makkelijker hier om op tweakers snel een bericht te plaatsen met zo min mogelijk info en zoveel mogelijk opties c.q. antwoorden te verwachten..
Dat is inderdaad makkelijk en ook precies de reden dat ik hier post. Ikzelf had niet zozeer het idee dat het aan mijn hardware lag, daarom heb ik in eerste instantie niet verteld om wat voor hardware het gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wat heb je zelf al geprobeerd?
Correleert die waarde ook ergens mee?
Bijvoorbeeld stress van CPU/GPU?
Hoe verandert de waarde mettertijd?
Wat zeggen andere programma's, zoals HWMonitor?

Nog steeds bar weinig info... :/

edit:
Negio schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:28:
Dat is inderdaad makkelijk en ook precies de reden dat ik hier post. Ikzelf had niet zozeer het idee dat het aan mijn hardware lag, daarom heb ik in eerste instantie niet verteld om wat voor hardware het gaat..
Laat dat nu net niet de bedoeling zijn op GoT... :S
Wat wel de bedoeling is, is zelf eerst dingen onderzoeken/proberen, alvorens het hier als topic neer te zetten.
Met een beetje zoeken had je kunnen vinden dat er ook andere programma's zijn dan SpeedFan, en dat alleen 80°C als waarde erg weinig zegt.

[ Voor 60% gewijzigd door Ghost Dog op 20-03-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
HWMonitor geeft ook 3 verschillende temperaturen, maar er staat niet bij over welk hardeware onderdeel het gaat.

TEMPIN0 = 37
TEMPIN1 = 32
TEMPIN2 = 84

Vervolgens staat daaronder de temperaturen van mijn processor, grafische kaart en HDD. Deze temperaturen zijn in orde (tussen de 30 en 40 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Als de sensor goed is, zou dit de Southbridge moeten zijn die erg warm wordt. Blaast je GPU niet zijn hete lucht over de southbridge eronder? Raak hem eens aan met je vinger als het systeem draait (bij 84 graden is dat echt auw).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ik weet niet precies wat de Southbridge is. Is dit misschien waar de naam 'Gigabyte' op staat? Deze is wel gloeiend heet. Wordt ook niet direct gekoeld trouwens. Ik heb hier in een link met een plaatje van mijn moederbord. http://www.extrahardware....y_gigabyte/GA-P55-UD5.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Negio op 21-03-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Dat plaatje is een Gigabyte GA-P55-UD5 terwijl je een Gigabyte GA-77TA-UD3 hebt.

Dit is een GA-77TA-UD3.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1263198722.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Blord schreef op zondag 21 maart 2010 @ 00:49:
Dat plaatje is een Gigabyte GA-P55-UD5 terwijl je een Gigabyte GA-77TA-UD3 hebt.

Dit is een GA-77TA-UD3.
[afbeelding]
Niet goed gezien inderdaad. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ik heb everest gedownload en deze geeft het volgende aan:

Moederbord: 34 graden
CPU: 84 graden (!)
CPU kern 1: 37 graden
CPU kern 2: 37 graden
CPU kern 3: 37 graden
CPU kern 4: 37 graden
Aux: 38 graden
HDD: Trial version

Het lijkt er dus op dat mijn CPU de hoge waarde veroorzaakt. De fan draait wel gewoon en het gekke is ook dat hij deze waarde bijna direct na het opstarten al geeft (begint bij 78 graden direct na opstarten en binnen paar min zit die op 84 graden). De CPU kernen lijken daarnaast wel in orde kwa temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:43

Speedmaster

Make my day...

Negio schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:46:
Ik heb everest gedownload en deze geeft het volgende aan:

Moederbord: 34 graden
Aux: 38 graden
HDD: Trial version

Het lijkt er dus op dat mijn CPU de hoge waarde veroorzaakt. De fan draait wel gewoon en het gekke is ook dat hij deze waarde bijna direct na het opstarten al geeft (begint bij 78 graden direct na opstarten en binnen paar min zit die op 84 graden). De CPU kernen lijken daarnaast wel in orde kwa temperatuur.
Zou het niet de temperatuur in Fahrenheit zijn, 84 graden Fahrenheit is 28 graden Celsius ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
volgens mij heb je het verkeerd overgetikt en moet het GPU zijn.
Bij alle programma's die ik ken staat de GPU ook bovenaan het rijtje. En dan is die 84graden opeens niet zo heel gek meer (ATI kaarten kunnen dat makkelijk hebben)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Tuut-Tuut schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:01:
[...]

Zou het niet de temperatuur in Fahrenheit zijn, 84 graden Fahrenheit is 28 graden Celsius ?
Nee het is wel Celsius.
.Sjoerd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:17:
[...]

volgens mij heb je het verkeerd overgetikt en moet het GPU zijn.
Bij alle programma's die ik ken staat de GPU ook bovenaan het rijtje. En dan is die 84graden opeens niet zo heel gek meer (ATI kaarten kunnen dat makkelijk hebben)
Nee heb het niet verkeerd overgetikt. Er staat echt CPU met daaronder 4 keer de CPU kernen. Het gekke is dat in de BIOS en in andere programma's deze hoge waarde niet bij de CPU staat... Dan kom ik rond de 40 graden uit bij de CPU. In de BIOS kom ik overigens ook nergens een waarde tegen van 84 graden.

Bij programma's zoals Everest en SpeedFan kom ik wel waarden van 84 graden tegen, alleen is het me dan niet duidelijk over welk onderdeel het gaat. Dat het aan mijn CPU ligt lijkt me in iedergeval sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat een temperatuursensor kapot is, al zou dat niet verklaren waarom andere programma's andere waardes uitlezen...

[ Voor 73% gewijzigd door Fid3lity op 21-03-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:21
speedfan geeft ook weleens een rare waarde. Te hoog of te laag of een waarde die eigenlijk niet te achterhalen is waar deze vandaan komt.

kijk ook eens of deze temperatuur ook echt wordt beïnvloed door systeemgebruik. Doe dit door te stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen mieter dat speedfan eraf en download voor je gpu eens gpu-z, dat is een veel beter programma om je videokaart uit te lezen.

Voor je processor is everest zeker niet verkeerd, je kan ook eens coretemp downloaden om te kijken hoe warm de cores van je cpu worden, die 84graden zou normaal al een lockup veroorzaken bij die cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Ga naar je moederbord firma, je vind daar software die bij je moederbord hoort, en ja ook met de goede namen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Laatst online: 09:48
Ik heb exact hetzelfde probleem met ditzelfde moederbord.
De CPU geeft standaard 80 graden aan terwijl de cores amper boven de 30 uitkomen.\
Ik hou het zelf op een brakke sensor.

Zoals al is gezegd zou ik je cpu stressen en kijken wat er met de waarde gebeurd.
En hoe draait je cpu fan? Als deze volle bak draait is er wel wat mis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Grompoe schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:33:
Ik heb exact hetzelfde probleem met ditzelfde moederbord.
De CPU geeft standaard 80 graden aan terwijl de cores amper boven de 30 uitkomen.\
Ik hou het zelf op een brakke sensor.

Zoals al is gezegd zou ik je cpu stressen en kijken wat er met de waarde gebeurd.
En hoe draait je cpu fan? Als deze volle bak draait is er wel wat mis denk ik.
Ik denk ook aan een brakke sensor. Mn CPU fan draait rustig. Ik zal wel eens even een tijdje gaan gamen om te kijken wat dat met de temp. doet. Maar heb zo'n idee dat het gewoon een foutje is. Hoe kan anders een computer die een tijd uitstaat direct na het opstarten zo'n waarde aangeven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 16:02
Slecht contact met het koelelemt geeft slechte tempraturen.(ook direct opstarten na 2 a 3 seconde ) maarja dat kan niet verklaren waarom: 4 x 24/26 graden 80 aan de buitenkant geeft natuurlijk...
Hou he maar op een kapotte sensor.
En stressen doe je met prime95 of wat andere progjes. Bij mij is 3x word opstarten vermoeiender dan een spel opstarten en spelen. Core2Duo 8)7 . Ik heb 22 idle(kamertempratuur is 19tot21) en 34 stressed met mijn E4500 op dikke 3Ghz.
Lijkt me laag. Maar het kan best :) !
Der zitten zovaak slechte sensor in die dingen. Als het koelblok niet (extreem)warm is dan is er geen probleem...

[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 21-03-2010 23:20 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
80 graden overleeft jou Phenom processor niet eens.....

Misschien gewoon een uitleesfout oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ik heb even een stresstest gedaan met prima95. Temp3 blijft op een waarde van 84 staan, op den duur daalde hij zelf even naar 83. Kunnen we nu concluderen dat het om een kapotte sensor gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ja denk het wel, wat gaven de andere aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
De andere temperaturen lagen rond de 50 graden toen ik een paar minuten gestressed had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 15:07
In de ATI control panel kun je de temperatuur uitlezen van je grafische kaart, als het goed is. Neem aan dat de bios in ieder geval de juiste temperaturen aangeeft voor je moederbord en cpu... dus waar die 80 graden C. vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Negio schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:22:
Moederbord: Gigabyte GA-77TA-UD3
Voeding: Be Quit! Pure Power BQT L7-530W
Processor: AMD Phenom 2 X4 955 Black Edition
CPU Koeler: Cooler Master Hyper TX3
RAM: Kingston ValueRAM 4GB
HDD: Samsung spinpoint HD103SJ
Optische Drive: Sony NEC Optiarc AD-7240S
Grafische kaart: Club 3D HD5770
Het is Northbridge temp als ik me niet vergis (of Southbridge), het is een bekend probleem. Gigabyte reageert erop dat dit geen schokkende temp is.
Je zal ook zien dat de temp ultra constant is.
Ik heb zelfde mobo en CPU als jij trouwens...

PiRiVi

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Aan temperaturen anders dan uit t BIOS of ATI control center hecht ik sowieso weinig waarde.
Verder is 80 voor welk onderdeel dan ook veel in idle, maar bedenk wel dat vooral Southbridges (en North toruwens ook) echt loeiheet mogen worden (ik kwam ooit eens er ergens een tegen die 110 graden mocht worden, celsius).

Verder slaan, juist omdat North en South veel heter mogen worden dan andere onderdelen, de tempsensors pas veel later aan. Mijn Intel bordje geeft voor de North of South steevast 70 graden aan in t BIOS, omdat er in de manual doodleuk staat dat als de temp <70 is, hij alsnog 70 aangeeft (oftewel, dan pas gaat de tempsensor een ander signaal versturen).

De CM Hyper TX3 is een towerkoeler: hij blaast dus geen koele lucht richting t mobo.
Bij de onderdelen op t mobo is dus nagenoeg geen luchtstroom, en dan kunnen de onderdelen hun warmte dus niet kwijt.
Zet een keer een klein (of groot) fannetje voor het onderdeel wat zo heet wordt, en kijk of het uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
PiRiVi schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:44:
[...]

Het is Northbridge temp als ik me niet vergis (of Southbridge), het is een bekend probleem. Gigabyte reageert erop dat dit geen schokkende temp is.
Je zal ook zien dat de temp ultra constant is.
Ik heb zelfde mobo en CPU als jij trouwens...

PiRiVi
Ultra constant is die niet. Bij het opstarten ligt die rond 78 graden, na een paar min zit die op 84, maar veel heter is die nog niet geweest volens mij. Heb jij dit ook?
lolcode schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:00:

De CM Hyper TX3 is een towerkoeler: hij blaast dus geen koele lucht richting t mobo.
Bij de onderdelen op t mobo is dus nagenoeg geen luchtstroom, en dan kunnen de onderdelen hun warmte dus niet kwijt.
Zet een keer een klein (of groot) fannetje voor het onderdeel wat zo heet wordt, en kijk of het uitmaakt.
Als ik thuis ben zal ik het eens proberen met een ventilator..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:13
Negio schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:05:
Ik heb even een stresstest gedaan met prima95. Temp3 blijft op een waarde van 84 staan, op den duur daalde hij zelf even naar 83. Kunnen we nu concluderen dat het om een kapotte sensor gaat?
Ik zou HWInfo32 (tabje sensors - bij alle temperaturen staat ook wat het is) gebruiken om je temps is te bekijken het is waarschijnlijk een probleem met je sensor aangezien deze bij mij ook aangeeft dat de Northbridge 80 graden Celcius is op mijn MSI 790-FX-GD70. Maar zowel als ik de Northbridge of Southbridge aan raak is daar niks van te voelen. (Sinds andere CPU fan kennelijk niet meer maar geeft nog steeds 53 graden Celcius aan wat ook niet te voelen is). Probeer op de passive cooling van de Northbridge eens te voelen of de temperatuur ook aanvoelt als 80 Celcius zo niet no big deal.

Met 80 graden celcius zou je moederbord zich als het goed is moeten zorgen dat je systeem zichzelf uitschakelt.

Het hoeft niet dat het om een kapotte sensor gaat het is ook best mogelijk dat je moederbord het niet toestaat dat deze sensors uitgelezen worden door de programma's. Mogelijk dat met een BIOS update (of uitlees programma update) wel de juiste temperaturen worden weergegeven.

Edit: Grammar/Spelling >_>

[ Voor 9% gewijzigd door Starke op 24-03-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
De Northbridgekoeler wordt wel vrij heet (ik kan hem een paar seconde aanraken voordat het pijnlijk wordt). Ook zit die erg los. Zou het misschien kunnen dat de waarde van 80 graden toch klopt omdat er iets niet goed is met de koelpasta of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het is wel vaker zo dat heatsinks op moederborden e.d. vrij los zitten. Ze zitten meestal ook vast met 2 simpele en ruim zittende plastic plugjes met een veertje.
Als hij heet wordt maakt hij in elk geval contact, maar je kan natuurlijk altijd de heatsink eraf halen en er wat koelpasta tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Wordt hij dan lager als je er op drukt? Met een pen ofzi 7)8 . Maar als het koelblok heet is en het zit (vrij, de mijne kun je gewoon verschuiven is trouwens ook vrij heet..) los. Dan moet de chip zelf toh wel loei heet zijn.
Dus als je er op drukt en de temp veranderd dan ligt het idd daar aan.
Misschien bij het opstarten al er op duuwen en dan(heel atletisch met een arm) HWmonitor opstarten en dan kijken of die nog rond de 80 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Negio schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:55:
De Northbridgekoeler wordt wel vrij heet (ik kan hem een paar seconde aanraken voordat het pijnlijk wordt). Ook zit die erg los. Zou het misschien kunnen dat de waarde van 80 graden toch klopt omdat er iets niet goed is met de koelpasta of iets dergelijks?
Toch tijd voor een wat andere chipset cooler dan? ;)

Jay voor prutswerk zou kijken of je een actieve chipset cooling kan vinden aangezien je chipset kennelijk echt 80 celcius wordt. Hier zou ik kijken of je iets kan vinden dat je bevalt en mogelijk Arctic koelpasta naar eigen keuze gebruiken ik zelf raad Arctic MX-3 aan maar je bent natuurlijk vrij om een koelpasta naar eigen keuze te gebruiken.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk in dit geval met deze overdreven temperaturen gaan voor de Thermalright HR-05 gaan samen met de Papst 712 F/2L, 70mm en wat Artic MX-3 koelpasta (maja ik hou van overdrijven) maar zoals ik zeg je moet zelf kijken wat het je beste lijkt aangezien het ook een kwestie van smaak is en niet alleen koelvermogen telt (ook al heb je dat wel nodig :p).

Alhoewel je misschien beter een fan naar boven chipset koeling kan gebruiken tenzij je front of back een outtake fan hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door Starke op 26-03-2010 11:57 . Reden: verkeerde quote + extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Starke schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 11:26:
[...]
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk in dit geval met deze overdreven temperaturen gaan voor de Thermalright HR-05 gaan samen met de Papst 712 F/2L, 70mm en wat Artic MX-3 koelpasta (maja ik hou van overdrijven) maar zoals ik zeg je moet zelf kijken wat het je beste lijkt aangezien het ook een kwestie van smaak is en niet alleen koelvermogen telt (ook al heb je dat wel nodig :p).

Alhoewel je misschien beter een fan naar boven chipset koeling kan gebruiken tenzij je front of back een outtake fan hebt.
Die oplossing lijkt me inderdaad een beetje overdreven.
Ik zou eerst proberen of nieuwe koelpasta het probleem verlicht, en zorgen voor een goede luchstroom door de kast, zodat de heatsink zijn warmte ook kwijt kan (hoe is die situatien nu?).
Een (kost toch niets :P) pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12, 120mm voor in je kast en een achter zorgen voor een aardige luchtstroom, dus dat zou best een stuk kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ghost Dog schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:45:
[...]

Die oplossing lijkt me inderdaad een beetje overdreven.
Ik zou eerst proberen of nieuwe koelpasta het probleem verlicht, en zorgen voor een goede luchstroom door de kast, zodat de heatsink zijn warmte ook kwijt kan (hoe is die situatien nu?).
Een (kost toch niets :P) pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12, 120mm voor in je kast en een achter zorgen voor een aardige luchtstroom, dus dat zou best een stuk kunnen helpen.
Ik geef ook aan ik hou van overdrijven met een motto beter teveel dan te weinig (kan je als je wil ook nog prutsen met NB chipset overclocken etc ;)) Maar persoonlijk denk ik niet echt dat die koelpasta veel zal uithalen omdat het maar een behoorlijk kleine heatsink is die op de NorthBridge zit als je bij mijn moederbord kijkt die loopt die (standaard) heatsink van de NorthBridge naar de SouthBridge en nemen ook een stuk grooter oppervlak in dan alleen de NorthBridge en/of SouthBridge chip.

Maar een goede airflow doet inderdaad wonderen en 2 fans kosten ook niks vegeleken met zo een oplossing als ik bied.

Hmm MX-2 vanwege de prijs zou liever de MX-3 nemen voor die €3,- meer die koelt immers beter volgens Arctic zelf.

Ik weet niet hoe je setup er uit ziet met de Cooler Master Hyper TX-3 (staat de fan naar de binnenkant van de kast *richting geheugen/optische drives/HDD's/floppy* aangezien het een fan is die lucht aanzuigt) zodat deze direct naar de outake fan van je kast blaast dit scheelt heel erg in warmte alleen al in de kast zelf.

En natuurlijk als je toevallig 2 fans op deze Cooler Master Hyper TX-3 koeler heb geplaatst (wat ik niet verwacht) zorg dat ze allebei dezelfde kant opblazen en niet tegen elkaar in.

Hoeveel en wat voor intake en of outtake fans zitter er in je kast als je geen extra fans erin heb geplaatst of er standaard fans in je kast zitten probeer die dan eens te plaatsen of te vervangen door zoals aangegeven wat Nexus fans bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 26-03-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Starke schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:41:
Hmm MX-2 vanwege de prijs zou liever de MX-3 nemen voor die €3,- meer die koelt immers beter volgens Arctic zelf.
In de meest optimale omstandigheden scheelt dat misschien 0.5°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ik heb nieuwe koelpasta zonet geprobeerd. Dat heeft helaas niet geholpen. Nu maar een extra fan erbij gekocht maar dit lijkt ook niet erg te helpen.

De Cooler Master Hyper TX-3 staat naar beneden toe gericht. Hij zuigt van boven lucht aan en blaast dat naar onderen (richting videokaart)...

Ik heb zonet dus een fan gekocht en die heb ik aan de zijkant van de kast gemonteerd. Deze blaast half tegen de Cooler Master Hyper en half tegen de northbridge...

Ik wil wel een foto maken maar weet niet hoe ik hier een foto kan uploaden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Negio schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:43:
Ik heb nieuwe koelpasta zonet geprobeerd. Dat heeft helaas niet geholpen. Nu maar een extra fan erbij gekocht maar dit lijkt ook niet erg te helpen.

De Cooler Master Hyper TX-3 staat naar beneden toe gericht. Hij zuigt van boven lucht aan en blaast dat naar onderen (richting videokaart)...

Ik heb zonet dus een fan gekocht en die heb ik aan de zijkant van de kast gemonteerd. Deze blaast half tegen de Cooler Master Hyper en half tegen de northbridge...

Ik wil wel een foto maken maar weet niet hoe ik hier een foto kan uploaden? :)
Foto uploaden bij www.tinypic.com en dan de link tusse [img][/img] tags zetten.

Overigens creëer jij een hele rare airflow als je de tx3 naar beneden laat blazen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ja dat besef ik mij nu ook. Misschien in idee om hem een kart slag te draaien en zoals Starke zegt de lucht richting de HDD, optische drive enz laten blazen. Maar zal het daar aan liggen dat de northbridge meteen zo heet is? dat lijkt me sterk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Dit is de kast waar het om gaat:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/f6gp5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dat is nog steeds redelijk onconventioneel. Meestal gaat de lucht aan de voorkant de kast in, en komt deze er aan de achterkant weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Negio schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:51:
Ja dat besef ik mij nu ook. Misschien in idee om hem een kart slag te draaien en zoals Starke zegt de lucht richting de HDD, optische drive enz laten blazen. Maar zal het daar aan liggen dat de northbridge meteen zo heet is? dat lijkt me sterk..
Ik bedoel dus dat je de fan richting naar het geheugen/optische drivers/etc. doet aangezien het een Fan is die lucht aanzuigt en zoals gezegd meestal is de lucht intake aan de voorkant van de kast (koele lucht) die de CPU-fan dan gebruikt om de hitte die de heatsink van de HyperTX3 af te voeren naar de outtake van de kast (achterkant). Op de manier dat je CPU fan nu staat blaast die de warmte je processor produceert over de northbridge en naar de videokaart toe wat niet echt een fantastische situatie is. Tevens verwacht ik dat mensen die een CPU cooler monteren in hun systeem minstens de handleiding bekijken om de meest ideale situatie te zien om je CPU cooler te plaatsen waarin dus word aangegeven dat deze geplaatst moet worden zoals ik aangeef ;). Bij plaatje 4 onderaan kan je zien dat de Fan richting het geheugen staat aangezien je de PCI brackets nog links boven van de CPU koeler kan zien. Verder wordt er tevens in plaatje 4 onderaan aangegeven dat de fan lucht aanzuigt dus gezond verstand verteld dan zorg dat die koude lucht aanzuigt (intake air) en dat die de warme air die, de koer afgeeft bij voorkeur direct uit de kast kwijt kan mbv een outtake fan in ideale situatie.

Sorry dat ik een beetje hard klink maar een handleiding gebruik je ook om je reset, power, etc. knoppen op je moederbord aan te sluiten waarom niet bij de CPU cooler als je CPU door misplaatsing 90 celcius wordt (vreemde gedachten) en je MOBO/CPU of in jouw geval NorthBridge (ook al kunnen deze inderdaad behoorlijke temperaturen aan) daardoor defect raken ben je verder van huis weg.

[ Voor 25% gewijzigd door Starke op 26-03-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ja nouwja mn pc heb ik laten assembleren door Azerty. Vervolgens heb ik zelf de hyper TX3 erop gezet. Ik heb toen wel de handleiding erbij gehad maar kon niet echt vinden hoe deze het beste gemonteerd kon worden. De temperatuur van mijn CPU is prima, maar pas het morgen toch wel even aan.

En ik vind niet dat je hard klinkt hoor, al het advies is welkom :).

Heb zonet mn NorthBridge weer even gevoeld en die is nu toch wel heel heet. Ik neem morgen maar even contact op met Azerty.

[ Voor 16% gewijzigd door Negio op 26-03-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Laatst online: 14:23
Mja ik heb hier ook last van hoor.

Heb een I7 860 op een Gigabyte P55-UD4 en Speedfan zegt ook dat men CPU op 80° draait ... Maar heb nogal gehoort dat dit een probleem in de gigabyte bordjes is dus ik lig er zo wakker niet van ...

zit een Arctic Freezer Pro Rev.2 op btw en is geklokt tot 3.2Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ja inderdaad, je leest erg veel van 'dit probleem' icm gigabyte bordjes. Maar toch vind ik het niet echt een lekker idee. Ik heb een pc van nog geen week oud en dit klopt natuurlijk niet... Maargoed, misschien moet ik me er maar niet druk over maken en net als jou lekker slapen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waar je pc nu waarschijnlijk last van heeft (en vooral je northbridge) is warme lucht die in de kast blijft hangen.
Je grafische kaart blaast zijn lucht namelijk niet echt de kast uit via de bracket, maar vooral de kast in. Je CPU-koeler blaast ook naar onderen, en je fan in het zijpaneel ook, en dat terwijl je geen outtakefan aan de achterkant hebt. Hierdoor ontstaat er een heel chaotische luchtstroom en komt uiteindelijk de warme lucht voor een groot deel bij - jawel - je northbridge te hangen, en ontstaat daar een soor 'dead spot' (rode cirkel), waardoor de NB zijn warmte slecht kwijtkan.
Schematisch ongeveer zo (blauw is koud, rood warm 8)7):
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/2865/f6gp6.png

Als ik jou was zou ik de TX3 een kwartslag rechtsom draaien, en een 120mm fan achterin hangen en de fan op het zijpaneel weghalen (of verplaatsen naar achterin), zodat de lucht voorin de kast koud wordt aangezogen, en achterin warm de kast verlaat. Zo ongeveer (vergeef me de lelijke paintjob O-) - die mooie ster is een fan ;)):
Afbeeldingslocatie: http://img532.imageshack.us/img532/1298/f6gp7.png

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 27-03-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de resultaten die uit dit topic komen.

Ikzelf heb ongeveer de situatie die Ghost Dog als tweede heeft getekend maar dan met:
200 mm front intake fan
200 mm top outtake fan
120 mm back outtake fan
en 120 mm bottom intake fan

Maar bij mij is er, ondanks de goede luchtstroom, ook een temperatuur van 81 graden.
(Het is trouwens zeker de northbridge temp want als ik er op ga lopen duwen schiet de temp vrijwel gelijk naar 84 graden.)
Dus wellicht dat er een andere koeling op moet.
Ik blijf het volgen in ieder geval,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

NB's worden sowieso wel vaker heet (80°C is geen uitzondering (onderaan)).

Wat misschien een optie is, is een betere heatsink kopen, zoals deze. Maar eigenlijk zou ik me niet te druk maken om die 80°C, want dat moet het moederbord gewoon kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ik heb de situatie inmiddels veranderd naar hoe GhostDog aangegeven heeft. Desnondanks blijft mijn Northbridge temp te hoog (tussen de 80 en 84 graden).

Dit schijnt echter normaal te zijn voor deze chipset (AMD770). Mensen die een andere koeler hebben geplaatst hadden nauwelijks tot geen resultaat. Ik laat het denk ik dus maar zo.

Grompoe, heb jij hetzelfde moederbord als ik (Gigabyte GA-77TA-UD3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Zijn je anders temperaturen nog merkbaar veranderd? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ghost Dog op 29-03-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negio
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een goede vergelijking heb gemaakt :). Was wel interessant geweest eigenlijk! Maar volgens mij zijn alle temperaturen wel een paar graden lager dan eerst (behalve de NorthBridge dan ;)).

Bedankt voor je mooie afbeeldingen trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Negio schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:19:
Bedankt voor je mooie afbeeldingen trouwens!
Tnx!
l33t h4xx0r p41nt 5k1ll5! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een maand hetzelfde moederbord in een CM 690 II Advanced. SIW geeft een constante temperatuur tussen de 80 - 82°C aan. Neem aan dat het niets ernstigs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
Jeps exact hetzelfde MB als jij hebt.
Ik laat het denk ook maar zo. je zal er hooguit last van krijgen als je flink gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verandert er veel als je de fans uitzet, AvarnoV? Zo niet, niks van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 19:56
Dit topic is erg behulpzaam geweest voor mij. Zelf heb ik een GA 770TA UD3 mobo met NB temps van tussen de 80 en 84C. Ik heb Gigabyte gevraagd of deze temperatuur te hoog is, maar ik lees hier dat het uiteindelijk niet echt een probleem is.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:09

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

PjotrStroganov schreef op zondag 27 juni 2010 @ 12:49:
Dit topic is erg behulpzaam geweest voor mij. Zelf heb ik een GA 770TA UD3 mobo met NB temps van tussen de 80 en 84C. Ik heb Gigabyte gevraagd of deze temperatuur te hoog is, maar ik lees hier dat het uiteindelijk niet echt een probleem is.
Klopt, het is alleen een bottleneck als je wil gaan overclocken want dan kan ie wel te warm worden.

Signature

Pagina: 1