ideetje voor SSD als insteekkaart

Pagina: 1
Acties:

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb net m'n eerste SSD, en ik zat me af te vragen of het volgende bestond:

Een PCI(e) insteekkaart waar je weer een SSD in kan stoppen. De SSD krijgt stroom via de PCI(e)-sleuf en via een kort SATA-kabeltje sluit je 'm verder aan op de controller op je mobo.

Dit lijkt me wel een nette oplossing in tegenstelling tot twee lange kabels in je kast en te prutsen met 3,5" brackets etc. om zo'n klein dingetje te accommoderen.

Lijkt jullie zoiets ook niet handig?

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Er bestaan al PCI express SSD kaarten. Die hebben overigens helemaal geen kabels nodig, je prikt het hele ding gewoon in een slot, en klaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn wel brackets die je in een PCIslotplaatje kunt schroeven waar vervolgens 1 of 2 SSDs inkunnen.
Maar inbouwkitjes die we nu hebben zijn wel lekker universeel en nemen geen ruimte in in een PCI(e) slot.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

Edd

Bestaat wel..
nieuws: OCZ verkoopt pci-e-ssd 'Z-Drive' vanaf 9 mei

Alleen een beetje duur in dit geval ;)

Maar er zullen vast ook weleens goedkopere versies voor particulieren komen.

-

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-01 18:17
Een ander nadeel aan PCI-SSD's is dat we tegenwoordig nog niet kunnen booten vanaf een PCI-medium.

Verwijderd

HotFix schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:37:
Een ander nadeel aan PCI-SSD's is dat we tegenwoordig nog niet kunnen booten vanaf een PCI-medium.
Dus jij zegt dat als ik een I/O controller in een PCI slot stop en daar harddisks op aansluit, dat ik daar niet van kan booten? :z

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ja daar zit meteen een hele controller etc. bij in, wat het meteen zo duur maakt. Daarom leek mijn idee wel wat, heb toch sleuven genoeg over. Ik bedoel een SSD is ook maar gewoon een printplaatje, niet een dik trillend blok dat stevig vast moet zitten.

www.nintendocasemods.com

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ow?
Dat heb ik toch al redelijk vaak gedaan hoor. Op mijn Athlon MP bakkie had ik een losse PCIcontroller om van te booten. Je moet alleen zorgen voor de juiste drivers en de controller moet bootable zijn. Maar tenzij je het allergoedkoopste kaartje zonder bootrom haalt geeft dat niet echt een probleem.
Je kunt prima vanaf een externe controller (dus buiten je chipset) booten.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:28:
Er zijn wel brackets die je in een PCIslotplaatje kunt schroeven waar vervolgens 1 of 2 SSDs inkunnen.
Maar inbouwkitjes die we nu hebben zijn wel lekker universeel en nemen geen ruimte in in een PCI(e) slot.
links?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Booten kan als sinds ISA. Die ouwe moederborden hadden behalve een keyboard-aansluiting (zo'n ouwe grote din-plug) niks onboard. Als je parallelle poorten (printer en scanner) of seriele poort (com1 com2 voor muis en laserpennen) moest je toch echt lossen insteek kaarten halen.

Dan praten we al over de 286'er als ik me niet vergis.

Jumpers _/-\o_

Ey!! Macarena \o/

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 15:55
Ik heb net m'n eerste SSD, en ik zat me af te vragen of het volgende bestond:

Een PCI(e) insteekkaart waar je weer een SSD in kan stoppen. De SSD krijgt stroom via de PCI(e)-sleuf en via een kort SATA-kabeltje sluit je 'm verder aan op de controller op je mobo.

Dit lijkt me wel een nette oplossing in tegenstelling tot twee lange kabels in je kast en te prutsen met 3,5" brackets etc. om zo'n klein dingetje te accommoderen.

Lijkt jullie zoiets ook niet handig?
Wat heet handig. Ik weet niet wat voor een PC je hebt, maar ik kom altijd insteeksloten te kort, ik moet ook nu weer kiezen welke kaarten ik buiten de kast laat. Heb altijd wel Sata kabels / poorten over. Tie-rips en zit netjes. Nooit onhandig gepruts vanwege hot-swap 2.5" frames. Nee, PCI-e oplossingen zijn onhandig. Of je moet denken aan kasten / moederborden waar je aan 2 kanten insteeksloten hebt.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wist je dat de controller op je moederbord ook aan een PCI of PCI-Express aansluiting zit? ;)
Zit dan wel geen contactrand met kaart tussen, maar de verbinding is gelijk ;)
Dus hoe je het ook wend of keert, je boot altijd van een PCI device ;)

Ennuh, for the record, booten vanaf een insteekkaart is al mogelijk sinds de eerste x86 computers ;) Die hadden niet eens een onboard IDE controller dus je moest wel ;)

* McKaamos denkt terug aan z'n ouwe IBM PS/2 M80 bak met ESDI controller op een MCA bus...
Dat waren nog eens tijden... Een full length kaart om een harddisk ter grootte van 2 DVD spelers aan te sturen :P En dan had je wel 300MB opslag ruimte op je ouwe 386 :P
Was dat niet een bracket van Zalman?

Edit: nee, van Sunbeam blijkbaar. De "Where-ever PCI Rack"

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 21-03-2010 01:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

McKaamos schreef op zondag 21 maart 2010 @ 00:53:
[...]

Wist je dat de controller op je moederbord ook aan een PCI of PCI-Express aansluiting zit? ;)
Zit dan wel geen contactrand met kaart tussen, maar de verbinding is gelijk ;)
Nee hoor. Die controller zit in de southbridge en zit dus NIET aan de PCI of PCIe bus als we uitgaan van moderne bordjes.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 15:55
Terw_Dan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 01:13:
[...]
Nee hoor. Die controller zit in de southbridge en zit dus NIET aan de PCI of PCIe bus als we uitgaan van moderne bordjes.
Dan heb ik wat gemist. T/m 2009 was het iig zo dat er bepaalde PCIe lanes beschikbaar waren en binnenin de bridgechip delen waren gekoppeld via deze PCIe bus. Zo had je vaak 1x PCIe voor Sata II, dus max 250MB/s, etc. Chip overzichten van recentere aankopen laten dit zien. Op de Cebit geen tekenen gezien dat er een nieuwere interne busstructuur zou komen. Zal aan mij liggen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
RaZ schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:55:
[...]

Booten kan als sinds ISA. Die ouwe moederborden hadden behalve een keyboard-aansluiting (zo'n ouwe grote din-plug) niks onboard. Als je parallelle poorten (printer en scanner) of seriele poort (com1 com2 voor muis en laserpennen) moest je toch echt lossen insteek kaarten halen.

Dan praten we al over de 286'er als ik me niet vergis.

Jumpers _/-\o_
tuurlijk kan het al sinds mensenheugenis; niet in elke BIOS kun je dit echter instellen. het kan dus best zijn dat zowel de TS als degene die stelt dat het niet kan, het ook daadwerkelijk met hun PC's niet zouden kunnen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hardware Junk schreef op zondag 21 maart 2010 @ 01:31:
[...]

Dan heb ik wat gemist. T/m 2009 was het iig zo dat er bepaalde PCIe lanes beschikbaar waren en binnenin de bridgechip delen waren gekoppeld via deze PCIe bus. Zo had je vaak 1x PCIe voor Sata II, dus max 250MB/s, etc. Chip overzichten van recentere aankopen laten dit zien. Op de Cebit geen tekenen gezien dat er een nieuwere interne busstructuur zou komen. Zal aan mij liggen.
Dat geldt voor externe controllers wel ja.
In 2009 (en daarvoor) was het al niet meer zo dat deze controller aan een PCIe lane hing.
Neem bijvoorbeeld de P45 chipset (uit 2008).
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/Assets/Image/diagram/p45_Block-Diagram.gif
Zoals je kunt zien hangt de souhbridge via een DMI interface aan de P45 Northbridge en hangen de SATApoorten niet aan een PCIelane. En als je verder teruggaat zul je zien dat dit al langer zo in elkaar steekt.
iceheart schreef op zondag 21 maart 2010 @ 01:34:
[...]

tuurlijk kan het al sinds mensenheugenis; niet in elke BIOS kun je dit echter instellen. het kan dus best zijn dat zowel de TS als degene die stelt dat het niet kan, het ook daadwerkelijk met hun PC's niet zouden kunnen.
Tenzij je een hele beperkte OEMbios hebt kun je dit in de regel wel gewoon instellen hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door TERW_DAN op 21-03-2010 08:43 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Met een Scythe Kama Stay kun je SSD's/HDD's monteren in je mobo backplate.
Pagina: 1