internet delen publiek en private

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:44
Mijn huidige netwerk wil ik uitbreiden met een service. Ik zal eerst de huidige situatie uiteenzetten:

Via de internetboer heb ik een aansluitdoos waarop een netwerk kabel aangesloten wordt. Ik heb achter deze aansluiting geen toegang tot routers switchs of wat dan ook. Daar mee moet ik het doen, alles wat er achter zit is black box.

Aan het andere eind van de netwerkkabel heb ik een Linksys WRT320N geplaatst. Deze verzorgt mijn lokale netwerk (laptop + server) en draadloos.

Nu zijn er een aantal mensen die graag mee willen liften op mijn internet. Hier zijn goede afspraken over te maken, maar de realisatie is wat lastiger.

Ik heb nog de beschikking over een Linksys WRT54GL. Ik zou het graag als volgt instellen:

De 320N geeft een netwerk aan de 54GL, bijvoorbeeld 192.168.1.100. De 54GL hoeft alleen draadloos toegankelijk te zijn.

Hoe kan ik er voor zorgen dat:
- de 54GL draadloos domein naam B en de 320N draadloos domein A heeft
- hoe zorg ik ervoor dat de 54GL niet op mijn server laptop kan kijken

Ik heb erg weinig kaas gegeten van deze complexiteit. Lezen op dit forum heeft wel inzicht gegeven, maar niet tot zinnige resultaten geleid. Vlans zegt me niks, en ik kan het ook niet goed vinden op de apparaten. Misschien zijn het ook te simpele "huis tuin en keuken" routers, maar het zou fijn zijn als iemand helpen kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Op de GL kan je dd-wrt installeren, hiermee kan je vlans instellen.

Wat bedoel je met domein A, en domein B?
Bedoel je dat je verschillende pc's in verschillend subnets wilt zetten? Dat zou je dan met vlans moeten doen.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 20-03-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
wordt lid van fon.com en bestel een wifi router van hen. Fon is precies bedoelt voor dit soort delen van je verbinding, keuring met een intern en extern netwerk, dus je interne apparaten zijn veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
@HK
Een oplossing, maar dat kost geld. Natuurlijk een mogelijkheid maar als het kan met het geen wat ik heb zou ik dat kunnen waarderen.

@Job
domein A --> WRT320N
domein B -> WRT54GL

Plan van aanpak:
54GL voorzien van dd-wrt
vlan configureren

Verder tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
significant schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:20:
@HK
Een oplossing, maar dat kost geld. Natuurlijk een mogelijkheid maar als het kan met het geen wat ik heb zou ik dat kunnen waarderen.
Nu zijn er een aantal mensen die graag mee willen liften op mijn internet. Hier zijn goede afspraken over te maken, maar de realisatie is wat lastiger.
Kosten van een extra routerje of andere oplossing / aantal mensen? Dan kan het nooit veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
54GL kan je ook voorzien van de FON Firmware.. Dan is het probleem ook opgelost.

Dit is nog wel interessant mbt. het maken van afspraken:
Wikipedia: FON

En wat ook kan is dat instellen in de DD-WRT firmware:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/FON_Hotspot

[ Voor 20% gewijzigd door Steephh op 21-03-2010 14:19 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Blijkbaar ben ik een nogal grote leek want ik faal volgens mij al bij het meest simpele:

Mijn internetaansluiting gaat naar de WAN poort van de 320N, vervolgens heb ik een kabel gelegd tussen poort 4 van de WRT320N en poort 1 van de 54GL.

Op een pc, aangesloten op poort 2 van de 320N kan ik de interface van de 320N benaderen, maar niet die van de 54GL. Wel zie ik een MAC adres wat maar 1 karakter scheelt met de geen genoemd op de 54GL. Het door de 320N aangezen IP hiervoor geeft geen "gehoor".

Wat klopt er niet/doe ik fout?

In principe is alles die DHCP routing tables vastgelegd, zo heeft mijn PC een vast IP, dat moet de 54GL zo straks ook krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
320N Poort 1/2/3/4 -> WAN/1/2/3/4 poort van de 54GL

Misschien is het handig als je in ieder geval DD-WRT installeerd, dan kan je de router als switch/WAP laten draaien (waarmee je bovenstaande situatie wél kunt realiseren).

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 21-03-2010 20:49 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Zo, even een update:

DD-WRT geïnstalleerd op de 54GL. Vervolgens http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point uitgevoerd op de 54GL.

De 320N draait zijn standaard Linksys firmware. Een kabel loopt van een LAN poort van de 320 naar de WAN poort van de 54.

En hiep hoi, ik kan bij beide interfaces komen en internet op beide netwerken.

Nu vraag ik me af of ik na het volgen van eerder genoemde (en bij Steephh genoemde) tutorial de zaak ook qua beveiliging op orde heb.

Verder nog een subvraag, ben namelijk van plan de antennes van de 54GL te vervangen. Bij DealExtreme verkopen ze mooie antennes met sterktes van 16dBi. Nu heb ik het sterke vermoeden dat het aantal dBi gelimiteerd is. Kan iemand mij vertellen welke waarde dat is? Zoeken op internet gaf niet een eenduidig antwoord.

edit
Voor de veiligheid heb ik AP Isolation aan gezet

[ Voor 3% gewijzigd door significant op 24-03-2010 20:35 ]

Pagina: 1