Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 13:16
Hallo allemaal
Ik heb een mooi moederboard op het oog met SATA-300 aansluiting. De Asrock X58 Deluxe3
Het probleem is alleen dat ik op zoek ben naar een Optical Drive met SATA-300 aansluiting
Dus ik ging even kijken op Pricewatch voor Optical Drives met SATA-300 aansluiting.
Alleen het probleem is dat ik alleen Blu-rayspelers zag die een SATA-300 aansluiting hebben.
Mijn eerste vraag was dat Blu-rayspelers ook DVD's kunnen afspelen? Ja
Mijn tweede vraag is of een de andere SATA kabels compatible zijn met de SATA-300?
Ik wil de Blu-ray speler in een CM 690 ll monteren dus geen Optical Drives voor laptops. Anders passen ze niet, denk ik...

Alvast bedankt!

XcelentTom

[ Voor 28% gewijzigd door XcelentTom op 21-03-2010 11:52 ]

Mijn dank aan Tweakers is eeuwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://tweakers.net/price...DpwNV2NfYl12JpHHRqDuZTyAw

Met een optische drive, dvd of blu-ray, haal je de maximale bandbreedte van SATA-150 bij lange na niet. Hier hoef je dus niet op te letten en dit ga je niet merken. De leessnelheid van je drive is de bepalende factor, niet de snelheid van je sata aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Het probleem is dat de Asrock X58 Deluxe3 alleen SATA-300 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA-300 is gewoon backwards compatible met SATA-150, die kun je dus gewoon gebruiken. Vrijwel alle moederborden op het moment hebben alleen maar SATA-300 of SATA-300 + 2 SATA-600 poorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:03:
SATA-300 is gewoon backwards compatible met SATA-150, die kun je dus gewoon gebruiken. Vrijwel alle moederborden op het moment hebben alleen maar SATA-300 of SATA-300 + 2 SATA-600 poorten :)
Exact, het is gewoon backwards compatible.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat een dvd-schrijver met Sata II bovenaan de lijst.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
XcelentTom schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:43:
Alleen het probleem is dat ik alleen Blu-rayspelers zag die een SATA-300 aansluiting hebben.
En dat is een probleem omdat...? Aan je topictitel te zien zoek je toch juist een blu-rayspeler?
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:47:
Hier staat een dvd-schrijver met Sata II bovenaan de lijst.
Da's een slimline drive, ook niet erg praktisch. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Xander schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:50:
[...]

En dat is een probleem omdat...? Aan je topictitel te zien zoek je toch juist een blu-rayspeler?

[...]

Da's een slimline drive, ook niet erg praktisch. ;)
Ja, ik zoek inderdaad een Blu-rayspeler die ook DVD compatible is. Maar dat zijn ze vrijwel allemaal neem ik aan. En ik wil de Blu-rayspeler in een CM 690 Advanced ll

Ik zat namelijk zelf ook te denken aan de ASUS BR-04B2T
Vooral omdat deze SATA-300 heeft maar ook vooral omdat deze DVD's ook aan kan

[ Voor 13% gewijzigd door XcelentTom op 21-03-2010 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom vind je SATA 300 zo boeiend? Geen enkele optical zal die snelheden daadwerkelijk nodig hebben, want meer dan 150MB/s ga je toch niet halen. Sterker nog, je doorvoersnelheid zal nog vele malen lager liggen dan dat.
SATA 300 biedt wel TCQ en NCQ, maar command queuing doet een optical toch niet echt aan.

Dus je kunt net zo goed een SATA 1.5Gbps ding nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
XcelentTom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:57:
[...]

Ja, ik zoek inderdaad een Blu-rayspeler die ook DVD compatible is. Maar dat zijn ze vrijwel allemaal neem ik aan. En ik wil de Blu-rayspeler in een CM 690 Advanced ll

Het maakt echt niets uit of je nou een sata-150 of een sata-300 drive hebt, de doorvoersnelheid van een sata-150 drive is meer dan voldoende. Tis echt een verkeerd punt om over te vallen imao... Overigens is de helft van de beschikbare drivers met sata-300 uitgevoerd. Prijs/kwaliteit is een veel beter punt om naar te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
XcelentTom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:57:
[...]

Dan herhaal ik m'n vraag, wat is nou je probleem? :? Je hebt een drive gevonden die alles kan wat je wilt en die zelfs het nutteloze "SATA-300" labeltje draagt wat je blijkbaar zo graag ziet.... kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://www.afuture.nl/img/artikelen/thumb/2024m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cool-prices.nl/picture.php?picture=./userfiles/coolermaster.cm.690.advanced.jpg&width=218&height=280

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Het is niet zozeer dat ik perse SATA-300 wil. Het is eerder de compabiliteit van de Asrock X58 Deluxe3 waar ik hem op wil. Er staat vermeld dat de X58 Deluxe3 SATA-300 gebruikt, ik twijfel namelijk aan de compabiliteit dat een SATA-150 /SATA-200 op een SATA-300 past. Zelf heb ik nog nooit een SATA kabel aangeraakt, daarom dat ik twijfel. Zelf gebruik ik namelijk nog een flatband cable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
XcelentTom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:49:
Het is niet zozeer dat ik perse SATA-300 wil. Het is eerder de compabiliteit van de Asrock X58 Deluxe3 waar ik hem op wil. Er staat vermeld dat de X58 Deluxe3 SATA-300 gebruikt, ik twijfel namelijk aan de compabiliteit dat een SATA-150 /SATA-200 op een SATA-300 past. Zelf heb ik nog nooit een SATA kabel aangeraakt, daarom dat ik twijfel. Zelf gebruik ik namelijk nog een flatband cable
Heb je je al eens een beetje verdiept in wat de verschillende SATAstandaarden inhouden?
Sowieso is het in dit topic ook al aangegeven, het spul is gewoon compatible met elkaar. Waarom zou het niet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het staat 7 keer vermeld dat dat niet uitmaakt. Weet je wat: ik maak er 8x van

het maakt niet uit. Kopen dat ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Niet online
XcelentTom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:49:
Zoals hier al tig keer gezegd, en je ook zelf via google kan vinden. SATA 2 is backwards compatible met SATA 1, oftewel SATA-150 apparenten werken prima op een SATA-300 of SATA-600 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het niet werkt, neem ik hem voor -25% van je over, hoe klinkt dat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Terw_Dan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:51:
[...]

Heb je je al eens een beetje verdiept in wat de verschillende SATAstandaarden inhouden?
Sowieso is het in dit topic ook al aangegeven, het spul is gewoon compatible met elkaar. Waarom zou het niet passen?
Ik heb zelf absoluut geen ervaring met het bouwen van computers, alleen heb ik wel een beetje verstand van wat inelkaar past. Dat het inelkaar past heb ik begrepen, maar als de transfer rate van de SATA-300 hoger ligt dan SATA-150 dan is het toch niet handig als hij onderpresteert? Ja, dat halen de meesten niet, toch lijkt het MIJ persoonlijk verstandiger om wat meer ruimte daarin te hebben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:59:
Als het niet werkt, neem ik hem voor -25% van je over, hoe klinkt dat? :P
Is goed. Word waarschijnlijk in de zomervakantie btw. Krijg dan pas budget voor nieuwe PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt er volgens de Pricewatch op, dat er geen dvd-schrijvers met Sata II verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je denkt verkeerd. De blu-ray "produceert" een aantal MB/s aan data als hij aan het lezen is. Dit gaat richting mobo, dat er vervolgens iets mee doet. De hoeveelheid data die uit de blu-ray komt, komt NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT boven de 150 MB/s, omdat het een te langzaam medium is. Het is hetzelfde als banden die wel 400 KM/h kunnen onder een Fiat Panda gooien, die krap aan 120 KM/h gaat. Totaal nutteloos. Dus, samengevat, SATA 1 is meer dan snel zat voor een speler. Dat je mobo sneller KAN maakt helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XcelentTom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:02:
[...]

Ik heb zelf absoluut geen ervaring met het bouwen van computers, alleen heb ik wel een beetje verstand van wat inelkaar past. Dat het inelkaar past heb ik begrepen, maar als de transfer rate van de SATA-300 hoger ligt dan SATA-150 dan is het toch niet handig als hij onderpresteert? Ja, dat halen de meesten niet, toch lijkt het MIJ persoonlijk verstandiger om wat meer ruimte daarin te hebben. 8)7
Ok, eventjes heel simpel uitgelegd met het voorbeeld van harde schijven.

SATA-150 kan tot 1,5Gb/s (192MB/s)
SATA-300 kan tot 3,0Gb/s (384MB/s)

Stel jij koopt nou een leuke SSD die maximaal 140MB/s kan lezen uit zijn geheugen chips. Maakt het dan uit of je op SATA-150 of SATA-300 zit? Nee, je haalt de maximum snelheid van de bus niet.

Koop je nou een SSD die 240MB/s kan uitlezen, dan kom je dus boven die 192MB/s en heb je dus wel echt die SATA-300 bus nodig. Jou Blu-Rayspeler zal echt niet aan 192MB/s komen en je merkt dus geen verschil tussen SATA-150 en SATA-300. De snelheid waarmee je speler de disk leest is de beperkende factor. Het zit allemaal niet zo moeilijk in elkaar... O-)

edit: Getalletje aangepast, geen rekening gehouden met overhead O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Dat je geen ervaring hebt is geen kwaad, maar je hebt nu echt geen idee waar je het over hebt.
Hoezo zou het ding onderpresteren?
Als je kijkt naar die BRspeler die je aanhaalde zie je dat die 4x is, 1x is bij Bluray 36Mb/s. Dat vier keer kom je dus uit op 144Mb/s. Dat past heel ruim in de 150MB/s die je kunt halen op een SATA150 interface. Dus waarom zou je daar NOG meer ruimte in willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Terw_Dan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:09:
Dat je geen ervaring hebt is geen kwaad, maar je hebt nu echt geen idee waar je het over hebt.
Hoezo zou het ding onderpresteren?
Als je kijkt naar die BRspeler die je aanhaalde zie je dat die 4x is, 1x is bij Bluray 36Mb/s. Dat vier keer kom je dus uit op 144Mb/s. Dat past heel ruim in de 150MB/s die je kunt halen op een SATA150 interface. Dus waarom zou je daar NOG meer ruimte in willen hebben?
Het leek mij verstandiger om meer ruimte te hebben. Kennelijk is dat niet nodig. Met een SATA-150 haal je volgensmij 172 mb/s oid. En dat is dus genoeg kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Nog meer ruimte?
Die 144Mb/s kan al dik 8 keer in de 150MB/s die SATA 150 je biedt (daar is 172MB/s misschien theoretisch het max, maar iedereen gaat uit van een overhead, dus zit je op 150MB/s).
Zelfs als je drive een 10 of 12x drive zou zijn (wat momenteel de hoogste snelheid is die ik kon vinden) dan heb je nog een kleine 100MB/s over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie de crux: Kleine Tom snapt het verschil niet tussen Mb en MB!

Tom, een byte bestaat uit 8 bits. Dus, 8 Mbit is 1 Mbyte. Mb = MegaBIT MB = MegaBYTE. In de post van TERW_DAN van 12:09 dacht je waarschijnlijk dat het om 144 MB ging, dat natuurlijk akelig in de buurt komt van 150 MB, die SATA 1 ondersteunt. Maar daar zit dus nog een factor 8 tussen, het past er ruim 8 keer in.

Leesvoer voor Tom: Verschil tussen BIT en BYTE, SATA standaarden em probeer een beetje een idee te krijgen van ordes van grootte van datastromen. Dan zul je zien dat 150 MB/s best wel veel is. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Terw_Dan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:18:
Nog meer ruimte?
Die 144Mb/s kan al dik 8 keer in de 150MB/s die SATA 150 je biedt (daar is 172MB/s misschien theoretisch het max, maar iedereen gaat uit van een overhead, dus zit je op 150MB/s).
Zelfs als je drive een 10 of 12x drive zou zijn (wat momenteel de hoogste snelheid is die ik kon vinden) dan heb je nog een kleine 100MB/s over.
Dat is waar. Ik heb net op de Pricewatch gekeken en daar stond grappig genoeg de ASUS BR-04B2T voor € 82,-
Deze gebruikt SATA-300 en kan ook DVD's lezen wat ik voornamelijk verwacht. De Samsung SH-B083L voor een prijs van € 81,57- oid maar die leest alleen Blu-ray's. Dus het is eigenlijk mooi mee genomen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:23:
Ik zie de crux: Kleine Tom snapt het verschil niet tussen Mb en MB!

Tom, een byte bestaat uit 8 bits. Dus, 8 Mbit is 1 Mbyte. Mb = MegaBIT MB = MegaBYTE. In de post van TERW_DAN van 12:09 dacht je waarschijnlijk dat het om 144 MB ging, dat natuurlijk akelig in de buurt komt van 150 MB, die SATA 1 ondersteunt. Maar daar zit dus nog een factor 8 tussen, het past er ruim 8 keer in.

Leesvoer voor Tom: Verschil tussen BIT en BYTE, SATA standaarden em probeer een beetje een idee te krijgen van ordes van grootte van datastromen. Dan zul je zien dat 150 MB/s best wel veel is. Succes ermee!
Eh,dat had ik zelf niet eens door. Ik lette niet op de hoofdletters maar dankjewel! Dat is mooi mee genomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
XcelentTom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:25:
[...]
De Samsung SH-B083L voor een prijs van € 81,57- oid maar die leest alleen Blu-ray's. Dus het is eigenlijk mooi mee genomen. 8)
Ik weet niet hoe je aan die informatie komt, maar die Samsung drive kan zelfs DVD's schrijven.

http://www.samsung.com/ca...etail&tab=spec&fullspec=F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maak hem nou niet in de war ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Ok, ff kijken naar de maten. Als hij niet past is het een beetje onhandig xD
Qua design is de Samsung SH-B083L wel passender met de CM 690 ll Advanced

[ Voor 33% gewijzigd door XcelentTom op 21-03-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn allemaal 5,25" drives... Ze passen allemaal.. Dat is waarom er een form-factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XcelentTom
Ok, dan denk ik dat ik voor de Samsung SH-B083L ga.
Mooier design iets lager qua prijs. Maar dat maakt geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om het een of het ander, maar ik zou even iemand vragen om mee te kijken bij het inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Nou, zo bijzonder moeilijk is het inbouwen van een SATA drive toch echt niet hoor. Natuurlijk kan het stuk, maar dat is alleen als je de hamer ter hand neemt imho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:30
Terw_Dan schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:46:
Nou, zo bijzonder moeilijk is het inbouwen van een SATA drive toch echt niet hoor. Natuurlijk kan het stuk, maar dat is alleen als je de hamer ter hand neemt imho :P
Je zou er van versteld staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:^

zelfs ondersteboven komt voor
Pagina: 1