Significante cijfers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 21:09
Als ik in de pricewatch kijk bij harde schijven, zie ik dat er per product een groot verschil is in het aantal significante cijfers, bij de indeling EUR/GB. De harde schijven hebben dan 1 significant cijfer, terwijl de SSD's er 3 hebben. EUR0,05 heeft als afrondingsfout namelijk 20%. De echte prijs kan dus 20% van de pricewatch prijs afliggen, terwijl dit bij de SSD' s van EUR 2,50 slechts 0,4% is.

Een oplossing zou dus kunnen zijn om bij harde schijven het cent teken te gebruiken, waardoor je wel weer 2 of 3 significante cijfers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het probleem niet zo. Niemand maakt een beslissing die is gebaseerd op 1 cent per gigabyte verschil.
Het is een leuke indicatie, meer niet. Zo precies hoeft het dus ook niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 21:09
Natuurlijk kun je een beslissing maken op basis van 1 cent per eenheid verschil, als je maar genoeg van die eenheden koopt, net zoals de kilowattuur prijs bij stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Die kolom wordt intern berekend met een float en pas bij de weergave afgerond getoond. Dus als je er op sorteert zou je de goedkoopste versie van ongeveer 5ct bovenaan (of onderaan) moeten zien. Bij de disks van 6ct zie je dat ook gebeuren, de goedkoopste 1.5TB disk staat bovenaan.
Aangezien het bereik zo ver uit elkaar ligt is het helaas niet heel praktisch er zomaar een waarde kleiner dan een cent er soms wel en soms niet bij te tonen.

[ Voor 41% gewijzigd door ACM op 21-03-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devil777 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 00:43:
Natuurlijk kun je een beslissing maken op basis van 1 cent per eenheid verschil, als je maar genoeg van die eenheden koopt, net zoals de kilowattuur prijs bij stroom.
De meneer die beslist kijkt dan toch echt naar de totaalprijs van de investering, niet naar hoeveel GB's hij voor zijn euro krijgt ;)