server met Debian

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
Hallo

Ik ben een echte noob op het gebied van linux maar wil het toch gaan proberen een servertje op te zetten.
Ben in het bezit van een kabel modem waar ik een d-link router aan heb hangen. ( dir 655 )
Dit hangt in een hoekje in de woonkamer, met op de router aangesloten htpc.
Op de router zit ook nog een switch aangesloten, deze staat op de eerste verdieping waar nog 3 computers staan.
Nu wil ik graag van 1 van die pc's een centrale opslag ( media server, file server ) maken met beveiligde shares.

Heb ook gedacht aan een nas maar deze kosten nogal wat.
Deze week ben ik wat aan het klooien geweest met debian en kom niet verder dan proberen mapjes te delen met samba, en dit krijg ik dan ook niet voor elkaar.
Ik kan op de server wel de andere pc's zien maar delen ho maar, en andersom werkt al helemaal niet.

Ook heb ik nogal wat ruzie met IP adressen want in mijn router zit een dhcp server.

Op het internet kan ik wel wat informatie vinden maar als noob kom ik daar toch niet helemaal uit.
Er wordt gelijk met allemaal termen gegooid ( dns server, dhcp server, samba, bind ..... ) en meestal werken die jongens niet met een grafische desktop dus is het een beetje lastig te volgen.

Nu is mijn vraag aan jullie heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een leuke site waar ze het stap voor stap uitleggen ?
En wat moet je zowiezo installeren naast een standaard debian install om er een servertje van te maken met bepaalde rechten ?

Ik weet dat dit TWEAKERS is maar ik probeer toch maar om een beetje hulp in de goede richting te vragen.

Alvast bedankt voor jullie reactie, een noob. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:46
Wat lukt er niet aan het delen met samba? Zien je clients de shares wel, of krijgen ze een foutmelding? Post je smb.conf eens.
Voor je IP-probleem kan je 1) een vast IP instellen op je netwerkkaart, buiten de range van de DHCP-server van je router, of 2) DHCP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Samba kan soms even stoeien zijn met rechten e.d. daar moet je op letten. Je zou ook kunnen proberen Webmin o.i.d. te installeren waardoor het met een grafische webinterface misschien wat makkelijker voor je wordt.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
of 2) DHCP gebruiken

Sorry hoor maar als mijn router al een dhcp heeft gaat het toch niet werken met een tweede dhcp server.
Dit ging bij mij ook verkeerd met de installatie.
Heb toen gekozen voor een uitgebreide install en zelf een ip adres ingesteld waardoor de install wel goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Truffeltje schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 19:04:
of 2) DHCP gebruiken

Sorry hoor maar als mijn router al een dhcp heeft gaat het toch niet werken met een tweede dhcp server.
Dit ging bij mij ook verkeerd met de installatie.
Heb toen gekozen voor een uitgebreide install en zelf een ip adres ingesteld waardoor de install wel goed ging.
DHCP is een protocol om adressen toe te wijzen aan clients. Je hebt daarbij een dhcp server (in jouw geval je router), en een client (in jouw geval de debian pc of andere pc's).

Wat AlterMann bedoelde is dat je op de debian pc kunt kiezen uit 2 oplossingen: het ip-adres statisch instellen, of dhcp-client gebruiken. Bij de laatste optie geef je dus aan dat je debian pc automatisch een ip-adres vraagt aan je router.

Waar je misschien mee in de war bent, is dat je ook de debian server kunt instellen als dhcp server, zodat deze ip-adressen gaat uitdelen. Dat wil je inderdaad niet, want dat doet je router al.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Truffeltje schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:50:
Op het internet kan ik wel wat informatie vinden maar als noob kom ik daar toch niet helemaal uit.
Er wordt gelijk met allemaal termen gegooid ( dns server, dhcp server, samba, bind ..... ) en meestal werken die jongens niet met een grafische desktop dus is het een beetje lastig te volgen.

Nu is mijn vraag aan jullie heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een leuke site waar ze het stap voor stap uitleggen ?
En wat moet je zowiezo installeren naast een standaard debian install om er een servertje van te maken met bepaalde rechten ?
In linux land zijn er maar weinig mensen die alles met de GUI doen, dus als je lekker wilt knutselen met linux ontkom je er niet aan om toch een beetje rond te neuzen in de terminal.

Wat je moet weten is dat bijna alle linux tools, zoals Samba (het pakket om folders te delen naar Windows clients), al hun configuratie in een enkel configuratiebestand hebben staan. Als je dus problemen hebt met Samba, zal dus ook iedereen omdat configuratiebestand (smb.conf) vragen. Ik ken geen goede sites, maar met de juiste zoektermen moet je een eind kunnen komen: http://www.google.nl/search?q=samba+tutorial+for+beginners

Ik weet niet of je een firewall aan hebt staan op je debian machine, misschien zit die nog in de weg. Zet die eens uit (de server hangt toch niet direct aan het internet, dus dan kan het niet zoveel kwaad). Geen idee hoe dat moet in debian, maar daar kom je vast wel uit.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Je kunt misschien ook voor een andere distributie gaan, waarbij wel alles via grafische schils te configureren is. Je zou bijvoorbeeld eens bij ClearOS kunnen rondneuzen om te zien of dat alles kan wat jij wilt. De mogelijkheden om de boel volledig naar eigen wens in te stellen zijn dan wel kleiner, maar het kost je wel veeeeeel minder tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:12

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Of je kan webmin installeren, welke een hoop kan instellen via een webbased pagina. Zo heb je geen grafische schil nodig op je server zelf en kun je alles vanaf je desktop instellen.

In een terminal:
code:
1
sudo apt-get install webmin

Hier staat wel het een en ander uitgelegd over de installatie van webmin.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Pagina: 1