Problemen met WRT160n router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 15:30
Hallo,

Ik ben al maanden bezig met dit probleem en de precieze oorzaak kan nog steeds niet gevonden worden. Misschien dat jullie me kunnen helpen :)
Ik woon in een appartementje en heb internet via WIFI van mijn huisbaas die aan de overkant van de straat woont. Met mijn of zijn laptop hebben we redelijk signaal (2 tot 3 streepjes) en het internet is redelijk snel. Dit is voor zowel webpagina's als downloaden van bestanden of P2P.
Er staan nog 2 pc's in ons appartement, één met XP SP3 en één met Windows7 Ultimate. Met deze pc's kan ik soms verbinding met de router (Linksys WRT160N) maken, maar soms blijft het ook bij 'limited connectivity'. Áls ik verbinding heb (2 streepjes) worden er behoorlijk wat pakketten ontvangen op de W7 computer, maar ik heb dan geen internet. Ook als ik inlog in de router via IP adres gaat het niet of erg langzaam.

Mijn vraag is dus hoe dit kan. Op sommige dagen is het ineens prima internet maar soms zit ik dagenlang zonder. Ik heb al geprobeerd te werken met een Repeater (WRE54G) maar dit werkt niet zo fijn met een N-router. Het signaal werd doorgegeven maar alleen als de beveiliging uit stond (ik heb zowel WPA als WPA2 geprobeerd).
Inmiddels ben ik echt het spoor bijster en weet ik niet waar ik de oplossing nog kan vinden. Heeft iemand tips of ideeën? In het ergste geval ben ik bang dat ik een eigen abbonement moet gaan kopen.

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal! ;)

Filmpje uitzoeken? www.filmoftheday.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 07:04
Als windows geen ipadres kan krijgen, is het vaak de router die er geen meer heeft (linksys heeft er standaard maar 100 geloof ik, kan meer ingesteld worden).
Probeer is met een statisch ip connectie te maken, en of dat wel goed gaat.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Lijkt me dat je gewoon een issue hebt met te laag signaal. Mijn ervaring met laptops is dat de ingebouwde WiFi-kaartjes vele malen beter zijn dan een PCI of USB-stick in een normale PC.

In ieder geval hebben we meer info nodig: heb je op beide computers de allerlaatste drivers voor je kaart? Maak je gebruik van een USB-stick of een PCI-kaart? Is er een mogelijkheid tot verplaatsen van de desktops?

Overigens is WiFi ook afhankelijk van verscheidene andere factoren. Mijn idee is dat met echt slecht weer ik veel betere verbinding heb met de buren dan zonder. :P
MisterX1992 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 12:25:
Als windows geen ipadres kan krijgen, is het vaak de router die er geen meer heeft (linksys heeft er standaard maar 100 geloof ik, kan meer ingesteld worden).
Probeer is met een statisch ip connectie te maken, en of dat wel goed gaat.
Kans is veel groter dat je gewoon te ver zit, en daardoor geen IP krijgt. In Linksys-routers dacht ik zit een range van 192.168.1.100 tot 192.168.1.149, dus max. 50 IPs. Maar dan nog lijkt het me het gek dat er 50 man tegelijk zou zijn ingelogd.

[ Voor 34% gewijzigd door Petervanakelyen op 20-03-2010 12:29 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
De IP range zit wel goed, er zijn maximaal 6 IP's verbonden en er is ruimte voor 150 ;) Ik heb nog geen statische verbinding kunnen maken, hoe doe ik dat precies?

@Petervanakelyen: Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd, en gebruik een netwerkkaartje van Linksys. Ik heb zelfs een speciale antenne van een halve meter eraan hangen, maar dat scheelt ook niets. Verplaatsen is helaas niet mogelijk door gebrek aan ruimte.
Ik ken het slecht-weer fenomeen: met harde regen heb ik überhaupt geen ontvangst.

Is er misschien een manier om dat N signaal te repeaten? En dan het liefst op een niet al te dure manier (ik heb als tip ook gekregen om nog een N router te kopen en die te gebruiken als repeater, maar dat ligt echt buiten mijn budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Moet het perse N zijn? Anders kan je misschien een Linksys WRT54GL routertje nemen (€50 ongeveer) en daar DD-WRT mee opzetten in repeater mode.

Geen idee of je niet hetzelfde probleem gaat hebben als met je Netgear though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wifi-kaartjes in laptops zijn niet noodzakelijk beter, de antennes in laptops zijn over het algemeen gewoon vele malen beter.
Vergeet niet dat de retransmit van een wireless repeater de doorvoersnelheid nog een keer halveert. Dus stel je gebruikt een G-apparaat dan default de verbinding sowieso al naar 54Mbps (maximaal) laat je die ook nog repeaten blijft er niet veel over. Dan is dat wat overblijft ook nog eens half-duplex. Daarnaast is het mixen van B/G met N wireless apparaten geen goed idee, zo beïnvloed je de snelheid van N clients nadelig. Al helemaal als de B/G apparaten zeer actief zijn zoals bijvoorbeeld een G-repater.(Zie Fix #3)
Weet je zeker dat het een goede antenne op je PC is? Misschien eens proberen met een andere. Staat de router ingesteld op het gebruik maken van 40MHz wide channels? Wellicht is er veel interferentie van andere wireles Access Points en zou het veranderen van channel of niet gebruiken van channel bonding (dus 20Mhz wide channels) het bereik kunnen verbeteren.
Het niet gebruiken van 40Mhz channels is natuurlijk wel nadelig voor de snelheid, maar de WRT160N kan sowieso niet de maximale downlink van 150Mbps halen omdat deze immers maar 100Mbps poorten heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivk op 21-03-2010 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Van mij hoeft het geen N te zijn. Sterker nog, volgens mij zijn alle apparaten die met de router linken in G, dus er had net zo goed een G-router kunnen staan. Ik heb het programma NetStumbler gedraaid om inzicht te krijgen in de kanalen etc, en daar zie ik dat de verbinding 48 Mbps is. Veranderen van kanaal heb ik geprobeerd maar daar wordt het niet beter van. Standaard staat deze op 11 (omdat dit schijnbaar het beste is voor de WRT160n). Ik heb hem maar even op Automatic gezet. Verder heb ik alleen de keuze tussen Automatic en 20Mhz voor de bandbreedte.
Voor zover ik het begrijp gebruik ik nu de meest efficiënte instellingen, maar nog weinig succes. Overigens heb ik spontaan nu ook geen internet meer op mijn laptop :')

Een repeater gebruiken lijkt me dus niet echt een goede oplossing. De verbinding is al erg instabiel (en volgens mij veel packetloss) en met de halvering wordt het al helemaal niets. Het enige wat nog zou kunnen helpen is een betere antenne. Heb je tips waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Heeft de router de laatste firmware? Dacht dat ik mijn 320n toch op 40MHz kon instellen.
Maar goed, wat antennes betreft kan je zo ver gaan als je wil.

Kijk eens op http://aerial.net/shop/ naar een goede antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
De router heeft de laatste firmware. Misschien komt het doordat ik de 160 versie heb?
Ik zal eens kijken naar de antenne's. Toch betwijfel ik of het zoveel zal uitmaken, als ik kijk naar signaalsterkte in Windows (niet heel erg betrouwbaar, ik weet het, maar het moet toch ergens op gebaseerd zijn) dan heb ik toch 2 streepjes signaal en er worden pakketten ontvangen. Ik heb het idee dat er ontzettend veel data 'verkeerd' aankomt. Dat zou ook verklaren waarom ik soms maar halve webpagina's krijg, of zonder opmaak. Hoe je dat oplost? Geen idee, een kabeltje leggen misschien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Cyroq schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:06:
De router heeft de laatste firmware. Misschien komt het doordat ik de 160 versie heb?
Ik zal eens kijken naar de antenne's. Toch betwijfel ik of het zoveel zal uitmaken, als ik kijk naar signaalsterkte in Windows (niet heel erg betrouwbaar, ik weet het, maar het moet toch ergens op gebaseerd zijn) dan heb ik toch 2 streepjes signaal en er worden pakketten ontvangen. Ik heb het idee dat er ontzettend veel data 'verkeerd' aankomt. Dat zou ook verklaren waarom ik soms maar halve webpagina's krijg, of zonder opmaak. Hoe je dat oplost? Geen idee, een kabeltje leggen misschien? :P
Kabel of powerline is natuurlijk het beste, maar of dat gaat naar de overkant van straat weet ik natuurlijk niet ;)
Er zijn diverse tooltjes waarmee je veel beter het signaal kan uitlezen dan gewoon in Windows.
Daarmee kan je misschien de beste positie van je PC, antenne of router bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Dan heb ik nog een vraagje. Zou het mogelijk zijn om een antenne op een goede positie neer te zetten, en met een kabeltje (niet al te lang) deze door te trekken naar de PCI kaart? Of zou het signaal daar te zwak voor zijn? Mijn pc kan ik namelijk niet verplaatsen maar de antenne natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Cyroq schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:20:
Dan heb ik nog een vraagje. Zou het mogelijk zijn om een antenne op een goede positie neer te zetten, en met een kabeltje (niet al te lang) deze door te trekken naar de PCI kaart? Of zou het signaal daar te zwak voor zijn? Mijn pc kan ik namelijk niet verplaatsen maar de antenne natuurlijk wel.
Natuurlijk gaat dat. Ik denk dat ze daar gewoon COAX-kabel met een RP-SMA connector voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

overkant van de straat. ik zou een wireless bridge opzetten (met bijv wds) met 2 richtantennes e.g. pringles bus
en dan eventueen een 2e ap op een ander kanaal om het singaal wireless in je eigen huis te verdelen

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 21-03-2010 19:57 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
@Petervanakelyen: Denk je dat een meter of 10 problemen zou opleveren?

@fish: Dat klinkt interressant :P Wat doet die bridge precies? Het klinkt als een repeater. Kun je dat systeem misschien wat meer uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is het ook wel, maar je kan het ook gebruiken voor je lan. en daar dus weer een 2e ap aan hangen op een andere werkfrequentie. zodat je geen last hebt van de nadelen van een normale repeater

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Cyroq schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:37:
@Petervanakelyen: Denk je dat een meter of 10 problemen zou opleveren?

@fish: Dat klinkt interressant :P Wat doet die bridge precies? Het klinkt als een repeater. Kun je dat systeem misschien wat meer uitleggen?
Nee, en dat zou het signaal volgens een flinke boost kunnen geven.
fish schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:57:
overkant van de straat. ik zou een wireless bridge opzetten (met bijv wds) met 2 richtantennes e.g. pringles bus
en dan eventueen een 2e ap op een ander kanaal om het singaal wireless in je eigen huis te verdelen
Probleem is dat je dan de WRT160N die er nu staat moet gaan vervangen door 2x een WRT54GL ofzo.
Of je kan die er ook achter hangen, maar da's niet handig. De WRT160N heeft namelijk geen RP-SMA connector of iets dergelijks om antennes aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
Ik denk dat ik ga proberen die WRT54GL te kopen en te gebruiken als een bridge. Hoewel het 2 verschillende routers zijn maken ze in mijn geval beiden gebruik van G signaal, dus in theorie zou dit moeten lukken toch? Mocht het nou niet lukken, dan heb ik in ieder geval een router in huis voor als ik zelf een abonnement moet gaan kopen :P
Als ik tegen problemen op loop met de router keer ik hier weer terug. Tot nu toe: erg bedankt voor de tips!
Overigens, zal een router als repeater de snelheid ook halveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De router is gewoon dan een access point in repeater mode en dat zal de snelheid niet gunstig beïnvloeden maar misschien in jouw situatie voor je PC wel. Zie: WDS
Pagina: 1