Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Welke van de volgende monitors zijn aan te raden en ja ik wil de monitor graag kalibreren (met de Spyder 3 pro).
De monitor zal voornamelijk gebruikt worden voor foto en later videobewerking en op de 2de plaats komt office en internet gebruik.

Momenteel gaat mijn voorkeur wel uit naar de HP 2475w, vanwege de gunstige prijs en de vele goede reviews.

Philips 240pw9es +/- 472 Euro met IPS-panel

HP 2475w +/- 545 Euro met IPS-panel

Nec 2490WUXi2 +/- 700 Euro met eH-IPS-panel

Eizo Flexscan S2431W +/- 800 Euro S-PVA panel

Ik werk vooral met sRGB-profielen en vroeg mij af of ik de monitoren met een wide-gamut, net zo goed kan gebruiken als mijn vorig scherm met een PVA-panel?
Ook maak ik zelf af en toe wel een afdrukje hier thuis, maar laat meestal mijn foto's afdrukken door een labo.
Als besturingsysteem gebruik ik Windows 7 64bit en als browser wil ik Firefox gebruiken om geen problemen te krijgen met de kleuren!

Mijn bewerkte foto's zullen vooral worden opgeslagen in sRGB en de originele blijven onbewerkt in RAW bewaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Moris op 20-03-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Omdat de meeste IPS-monitoren wide gamut zijn, vroeg ik me af of ik bij de monitoren die in mijn keuze lijstje hierboven staat.
Ook fotobewerking kan doen in een sRGB omgeving of moet ik eerst de bewerkingen doen in aRGB om hierna alles te converteren in sRGB?

Kortom, welke monitor is het beste geschikt voor mijn doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Iemand, die op de hoogte is en me kan helpen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Blijkbaar geen kenners hier op het forum aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 13:27
Er is bij het fotografie topic wel gesproken over wide-gamut LCDs en de voordelen/ nadelen daarvan. Zie ook het monitor forum op dpreview. Als je foto workflow vooral sRGB is, zou ik zelf voor een sRGB monitor gaan. Je kan een wide gamut monitor wel calibreren als sRGB monitor, maar volgens mij gaat dit niet optimaal.

Als je games speelt op een wide gamut monitor, krijg je felle/ overdreven kleuren, want de games doen niet aan color space en zijn dus sRGB. Internet heeft hetzelfde probleem, al zou FF wel colourspace aware moeten zijn. Niet iedereen heeft hier last van, maar voor mij is het nix...

Heb nu zelf al tijden een 19" NEC gecallibreerd in sRGB en schiet RAW. Ik bewerk in photoshop en druk af in zwartwit of Adobe-RGB kleur. Gegeven de trammelant met lelijke kleuren in games en op internet heb ik noot de behoefte gehad een wide gamut monitor te kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door dudok12 op 24-03-2010 15:53 . Reden: Tiepvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
De meeste IPS monitoren zijn ook wide gamut, dus hier zit ik helaas al aan vast.
Games speel ik nooit, maar doe wel aan photoshop, videobewerking, office en internet.

Zoals jezelf al aangaf, kan ik een wide gamut monitor kalibreren als wide gamut.
Kan ik nu mijn foto's na de bewerkingen gewoon converteren naar het sRGB of ziet er dan alles verkeerd uit?
Ik kan het helaas niet op mijn huidige sRGB monitor uit testen.

Mijn foto's schiet ik ook steeds in het RAW-formaat.
Is het verstandig om in de toekomst de foto's ook in Adobe RGB te schieten, ook al is mijn workflow sRGB?

[ Voor 24% gewijzigd door Moris op 24-03-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Volgens mij is de NEC uit je lijstje een sRGB monitor, dus daarmee hou je een hoop gedoe buiten.

Je kan besluiten een Adobe RGB workflow te gaan nemen. Hiermee schiet je in RAW, converteer je deze naar bv 16 bits TIFF in Adobe RGB en bewerk deze vervolgens als Adobe RGB. De meeste printers kunnen Adobe RGB aan, dus dit gaat prima. Het enige probleempje is dat Adobe RGB fotoos op een sRGB scherm, of in een normale webbrowser, er bleek en flets uitzien. Dit is simpel te verhelpen door fotoos te converteren naar sRGB als je deze op het web wilt bekijken, aan andere mensen wilt sturen per mail en als je deze wilt laten afdrukken, want de meeste afdruksites kunnen niet overweg met Adobe RGB platen.

Bovenstaande workflow gebruik ik voor kleur, want mij printer drukt A3+ Adobe RGB. Mijn scherm is sRGB, wat betekent dat ik niet alle kleuren zie op het scherm die de printer kan drukken. Hier heb ik in de praktijk nog nooit problemen mee gehad. Fotoos bewaar ik als RAW en soms als versie voor op het scherm (sRGB, niet te groot, aangescherpt) of voor de printer (Adobe RGB 16 bits, A4/ A3, aangescherpt) of als tussenversie met lagen. De laatste gooi ik weg als ik klaar ben met bewerken,

Dus, als je niet met games bezig bent en vooral met fotoos werkt in kleur, kan je besluiten een wide gamut scherm te kopen en deze als Adobe RGB scherm te calibreren. Dan kan je vervolgens een Adobe RGB workflow volgen. In een applicatie die colorspace-aware is, zoals photoshop, zien sRGB en Adobe RGB fotoos er OK uit. Daarbuiten (web etc) heb je afwijkende kleuren. Je kan het wide-gamut scherm ook als sRGB caliberen, wat niet altijd zo goed werkt, zie bv recensies op PRAD, en dan heb je dezelfde situatie als ik heb.

Hope this helps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Oké, dit alles maakt het veel duidelijker en hier kom ik een heel eind mee verder.

Na deze nuttige info, heb ik dus besloten om een Adobe RGB workflow te gaan nemen.
Zoals ik al eerder deed schiet ik mijn foto’s dus steeds in RAW, zo kan ik deze converteren naar bv 16 bits TIFF in Adobe RGB, deze foto’s kan ik dan bewerken als Adobe RGB.
Mijn Canon printer kan gelukkig ook Adobe RGB aan en heeft hiervoor ook een ICC-profiel, dus dit zal moeten werken.

Om het probleem te omzeilen, dat Adobe RGB foto’s op een sRGB scherm of in een normale webbrowser, er wat bleek en flets uitzien.
Zou dit eenvoudig op te lossen zijn, door de foto’s te converteren naar sRGB als ik deze op het web wil bekijken, aan andere mensen wil laten zien op hun tv-toestel of deze wil laten afdrukken omdat de meeste afdruksites niet overweg kunnen met het Adobe RGB profiel.

Ik gebruik mijn monitor vooral voor foto’s, office, internet en later op een eenvoudige manier videobewerking.
Mijn beslissing staat dan ook vast dat ik opteer voor een Wide Gamut monitor en zal deze dan ook op het advies van hier, als Adobe RGB scherm kalibreren en zo kan ik vervolgens een Adobe RGB workflow volgen.

Nog enkele vragen:
Zijn er afdrukcentrales die een betaalbare oplossing bieden om in Adobe RGB af te drukken :?
Zet ik de instellingen van een Wide Gamut monitor om te kunnen kalibreren in Adobe RGB en de kleurtemperatuur op 6500K :?
Welke monitor kan ik het beste kiezen, als het gaat tussen de “HP LP2475w” en de “Dell U2410” :?

Volgens verschillende reviews liggen deze beiden monitors zeer dicht bij elkaar, maar de “HP 2475”, schijnt veel betere zwartwaarden te hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Antwoorden:

Adobe RGB fotoos zijn prima op het web te bekijken als je ze eerst converteert naar sRGB. Dit kan in photoshop en vast ook in andere beeldbewerkingsprogsels.

profotonet is een afdrukcentrale die met adobe RGB om kon gaan en vast is dit nog steeds zo. Ik heb ze al een tijd niet meer gebruikt, want ik print alles zelf ;)

Als je een Adobe RGB scherm wilt calibreren moet je een beetje experimenteren, denk ik. Ik zou 6500K aanhouden, of eventueel native. Zet je scherm niet te licht! Ik calibreer op 120 cd/m2, anders worden mijn printjes te donker.

Met de monitorkeuze kan ik je niet helpen, zorry. Ik heb een 19" NEC (1990SXi) en het volgende scherm wordt weer een NEC. Er komt een betaalbaar 24" IPS scherm aan van HP, maar of deze al te koop is, weet ik niet. Succes met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Oké,

Dudok12, bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet je niet de U2410 van Dell?

Goed zoeken en te krijgen voor iets meer dan 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb gisteren gebeld naar een winkel waar de HP 2475w het goedkoopste stond met de vraag wanneer de monitor leverbaar zou zijn ?
Ze konden me helaas geen datum geven en deze zou zeker niet vroeger leverbaar zijn dan 14 dagen, maar het kon ook langer duren :(

Mijn keuze ligt tussen de “HP LP2475w” en de “Dell U2410”.
Op verschillende forums blijkt de HP wel betere zwartwaarden te kunnen weergeven dan de Dell en dat is toch een belangrijk pluspunt :9~

Als ik Dell u2410 rechtstreeks bij een Dell reseller afneem, dan heb ik ook 3 jaar garantie en als extra een 0 bright-pixel garantie voor een directe omruiling :9~

De keuze blijft moeilijk tussen beide schermen 8)7
Helaas vind ik geen directe review tussen beide schermen :?
Pagina: 1