Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:33
Ik wist niet hoe ik de vraag moest stellen en waar, dus doe ik het maar zo.

Ik heb al een langere tijd het idee in mijn hoofd om een SSD te kopen, omdat overal gezegd wordt dat de stap maken nu wel erg handig is. Nu is mijn ook gevallen op deze SSD

Ik zit alleen met het volgende probleem: Hoe krijg ik mijn bestaande data gemakkelijk op deze 40GB SSD.
De situatie: Een WD Caviar Black van 500GB met drie partities, één voor Windows 7 en de andere twee voor Vista (die ik nauwelijks gebruik, maar de data wens te behouden).
Hoe krijg ik de data van Win7 makkelijk op de SSD, zonder data verlies? (Hoe krijg ik het hele OS op deze SSD, plus program files (like Modern Warfare 2 data enzo))

Er is denk ik nog een maar, de Win7 OS is Ultimate 64 bit, maar OEM.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 19:42

Haan

dotnetter

Normaal gesproken zou je dat met software doen die partities kan 'clonen' (Norton Ghost, Acronis True Image), maar Windows 7 en SSD is een apart verhaal, omdat Windows 7 tijdens de installatie detecteert dat je een SSD hebt, en daarvoor automatisch de beste instellingen instelt. Dat zou betekenen dat je beter een nieuwe installatie kan doen. Of dat achteraf ook nog goed te doen is, zodat je wel kan clonen, durf ik niet te zeggen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157002

Een nadeel van klonen is ook dat je de alignment van je partitie verliest dacht ik. Dit weet ik echt niet zeker, iemand die dit kan bevestigen? Nadeel van als je de alignment verliest is dat wanneer je sectoren van 4KB hebt en je een bestand van 4KB weg moet schrijven het voor kan komen dat je hiervoor 2 sectoren nodig hebt omdat het begin van sector 1 gemapped staat op 1/4e van de sector waardoor er nog maar 3KB in de sector terecht kan en je dus 2 schrijfacties nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350750

De makkelijkste manier, die meestal goed bevalt, is om de harde schijf in een usb-behuizing te bouwen en op die manier de bestanden te benaderen en te kopiëeren. Op de ssd kan Windows 7 vers geïnstalleerd worden. De harde schijf in de usb-behuizing kan gebruikt worden als backup schijf. Een backup is altijd aan te bevelen. Dat geldt vooral bij het overzetten van gegevens via een image. Dat geldt hier nog meer omdat het image overgezet wordt naar een kleinere opslagruimte.

Waarschijnlijk zal de installatie van een oemversie geen problemen geven. Voor problemen met de activatie kan de helpdesk van Microsoft gebeld worden.

40GB lijkt wat klein voor Windows 7 met spelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 350750 op 20-03-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

beetje offtopic maar hoeveel ruimte is uw 1ste partitie, waar windows 7 opstaat.. en hoeveel is er van gebruikt?
want 40GB lijkt me echt krap als je er ook games op gaat installeren..
Ik heb een 80GB SSD en met m'n windows+office+visual studio+vmware+adobe creative suite, gebruik ik 25-28GB..
Als je er dan nog games gaat bijgooien die een installatie hebben van 7-8GB... dan telt het wel heel snel op..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be