als k mijn cpu verder koel, gaat de cpu snelheid dan omhoog? en hoe zie ik dat, want bij ht opstarten blijft het op hetzelfde staan = 291 (233PII en bussnelheid op 83)
Koelen heb niks met je snelheid te maken, maar ga je overclocken dan is de koeling belangrijk aangezien hij dan koeler is blijft deze ook stabieler, te heet is crash!
no comment
wel ik heb een PII 233 en ik heb de bussnelheid tot het max (83) omhoog gehaald en hij draait nu, met koeling op 300 stabiel, maar kan ik hem dan nog hoger krijgen?
als ik de multiplyer verander gaat mijn agp TNT2m64 ni meer
als ik de multiplyer verander gaat mijn agp TNT2m64 ni meer
Martinus:
Oehoehoeh, Niet waar. Ik geloof dat de optimale prestaties van een P3 bij -100C liggen. Dus Lasher, je hebt gelijk, alleen zal je bios nooit een hogere snelheid aangeven. De prestaties (snelheid) van de chip worden wel beter.
Oehoehoeh, Niet waar. Ik geloof dat de optimale prestaties van een P3 bij -100C liggen. Dus Lasher, je hebt gelijk, alleen zal je bios nooit een hogere snelheid aangeven. De prestaties (snelheid) van de chip worden wel beter.
Hoe warm en hoe koud? Bij 20 C merk denkt ik geen verschil. Bij 100 C wel. Ik weet ook niet of de clocksnelheid van de processor wel sneller wordt, maar de CPU werkt wel sneller. (ik weet het nu zelf ook niet meer precies)
Als je de multiplier verhoogt, verander je niks aan de stabiliteit van je videokaart. De agp-frequentie wordt namelijk beinvloedt door je fsb, en niet door je multiplier. AGP draait op 1/1 of 2/3 keer je fsb, onafhankelijk van je multiplier.als ik de multiplyer verander gaat mijn agp TNT2m64 ni meer
leuk natuurlijk maar hoe komt dat dan...
het gebeurd alleen als de multyplyer veranderd, dus ik veronderstel dat dat daar iets mee te maken heeft...
het gebeurd alleen als de multyplyer veranderd, dus ik veronderstel dat dat daar iets mee te maken heeft...
Als je de multiplier van een gelockte proc veranderd boot de comp gewoon niet, daarom gebeurt er niets.
Verwijderd
SJR en Lasher: de prestaties van je CPU hebben dus helemaal niets te maken met de temp van die CPU, ook al is ie -200C.
Waar het om gaat is: als de temp te hoog wordt dan gaan er dignen mis en crasht de CPU. En hoe lager de temp van de CPU hoe minder snel hij slijt (boeit onder de 50 graden ofzo nauwelijks hoor).
Maar de prestaties zijn alleen afhankelijk van hoeveel megahertzjes hij draait (FSB en multiplier dus) (en nou probeer ik niet te zeggen dat een 700Mhz Atlon == 700Mhz PIII hoor).
Waar het om gaat is: als de temp te hoog wordt dan gaan er dignen mis en crasht de CPU. En hoe lager de temp van de CPU hoe minder snel hij slijt (boeit onder de 50 graden ofzo nauwelijks hoor).
Maar de prestaties zijn alleen afhankelijk van hoeveel megahertzjes hij draait (FSB en multiplier dus) (en nou probeer ik niet te zeggen dat een 700Mhz Atlon == 700Mhz PIII hoor).
Eh TheVinz wel eens van super geleiding gehoort?
als je dus de temp van b.v. cpu's verlaagt naar een zeer lage temp zeg rond de -200c dan kunnen de elecronen die door de transitoren lopen er makeljiker door heen(simpel uitgelegt)---> beter prestaties van cpu's
maar voor normaal gebruik van peltiers en coolers zal je dit nooit kunnen bereiken dus voor onsw Tweakers is het dromen
als je dus de temp van b.v. cpu's verlaagt naar een zeer lage temp zeg rond de -200c dan kunnen de elecronen die door de transitoren lopen er makeljiker door heen(simpel uitgelegt)---> beter prestaties van cpu's
maar voor normaal gebruik van peltiers en coolers zal je dit nooit kunnen bereiken dus voor onsw Tweakers is het dromen
Paradigm: Shift happens.
Verwijderd
Jongens, jongens, jongens (?), wat zitten jullie ernaast...
Een koude cpu wordt echt niet sneller. En die onzin over supergeleiding... Leeg geblaat. Tuurlijk, snellere electronen is erg leuk, maar daar ligt in ons tweakersgeval niet de winst.
Let op: Een cpu wordt sneller door de kloksnelheid op te voeren. Echter: daar wordt hij warmer van. Deze warmte zul je af moeten voeren. Doe je dat niet, dan wordt hij instabiel.
Behalve door hem te koelen kun je de instabiliteit ook opheffen door het verschil tussen "0" en "1" groter te maken. Ofwel: een hogere spanning op je cpu zetten. Echter, daar wordt hij ook weer warmer van. Dus: nog meer warmte afvoeren= beter koelen.
Het koelen zelf maakt de proc. dus niet sneller. Het koelen maakt alleen het STABIEL sneller klokken van je proc. mogelijk.
Dit alles tot op zekere hoogte uiteraard. 2GHz uit een 350 MHz lukt nooit, ook al koel je tot 0 Kelvin.
En te hoge spanning is ook niet goed. Dan krijg je zeg maar kortsluiting tussen de verschillende stroombaantjes in je cpu. Ofwel: hij brand door.
Ik bedoel jullie niet af te zeiken ofzo hoor, maar ik dacht dat dit toch wel ff recht gezet moest worden...
Gegroet.
Een koude cpu wordt echt niet sneller. En die onzin over supergeleiding... Leeg geblaat. Tuurlijk, snellere electronen is erg leuk, maar daar ligt in ons tweakersgeval niet de winst.
Let op: Een cpu wordt sneller door de kloksnelheid op te voeren. Echter: daar wordt hij warmer van. Deze warmte zul je af moeten voeren. Doe je dat niet, dan wordt hij instabiel.
Behalve door hem te koelen kun je de instabiliteit ook opheffen door het verschil tussen "0" en "1" groter te maken. Ofwel: een hogere spanning op je cpu zetten. Echter, daar wordt hij ook weer warmer van. Dus: nog meer warmte afvoeren= beter koelen.
Het koelen zelf maakt de proc. dus niet sneller. Het koelen maakt alleen het STABIEL sneller klokken van je proc. mogelijk.
Dit alles tot op zekere hoogte uiteraard. 2GHz uit een 350 MHz lukt nooit, ook al koel je tot 0 Kelvin.
En te hoge spanning is ook niet goed. Dan krijg je zeg maar kortsluiting tussen de verschillende stroombaantjes in je cpu. Ofwel: hij brand door.
Ik bedoel jullie niet af te zeiken ofzo hoor, maar ik dacht dat dit toch wel ff recht gezet moest worden...
Gegroet.
Wat een kneuzen hiero zeg sorry ik geloof toch echt dat da-lyn gewoon gelijk heeft, klaar!
SJR bedoelt misschien cmos performence, bij -100C was die meen ik 140% van de performence als bij 100C
Jongens jongens jongens........ jullie weten toch wel dat er net zo'n discussie (een hele erge grote) aan de hand is geweest? Lees maar: http://gathering.tweakers.net/Forum6/HTML/000172.html
zoals bavaria al zei. Als je dit leest weten jullie het allemaal en als je het niet snapt moet je maar bij superbit of bavaria gaan uithuilen maar niet bij mij!! (mag wel maar ik heb geen zakdoekjes, alleen van die papieren maar daar krijg je zo'n schrale neus van......)
uh volgens mij was de conclusie dat hoe koeler hoe beter de prestaties ..... toch bavaria?
oftwel da-lynx en andere ongelovige...... ga lezen en word wijs!!!
zoals bavaria al zei. Als je dit leest weten jullie het allemaal en als je het niet snapt moet je maar bij superbit of bavaria gaan uithuilen maar niet bij mij!! (mag wel maar ik heb geen zakdoekjes, alleen van die papieren maar daar krijg je zo'n schrale neus van......)
uh volgens mij was de conclusie dat hoe koeler hoe beter de prestaties ..... toch bavaria?
oftwel da-lynx en andere ongelovige...... ga lezen en word wijs!!!
Verwijderd
/me heeft net ff die andere thread gelezen...
auw, dat deed pijn
zelden zoveel misverstanden naast elkaar gezien... gelukkig kwam iedereen er uiteindelijk wel uit, zonder al te veel gescheld, viel me mee 
en gelukkig komen de conclusies overeen met wat dalynx en ik zeggen, dus daar zijn we ook weer uit
morgoth: ik lees t.net pas sinds een week, daarom had ik die thread gemist. En pas op met flamebait he
auw, dat deed pijn
en gelukkig komen de conclusies overeen met wat dalynx en ik zeggen, dus daar zijn we ook weer uit
morgoth: ik lees t.net pas sinds een week, daarom had ik die thread gemist. En pas op met flamebait he
TheVinz ik wil niet lullig doen ofzo maar de conclusie was juist dat het er wel sneller van word (koelen) alleen niet zo heel veel. Ik snap nog steeds niet waarom het bij mij dan sneller werd maar ja.... En supergeleiding is GEEN bullshit!
Sjeez Unbelivers 
Had die andere thread nog niet eens gezien
he he...
TheVinz
geloof dat je het nog niet begrepen hebt
lees de thread dan goed!!!
en da-Lynx geloof dat jij er erg naast zit
no hard feelings BTW
Had die andere thread nog niet eens gezien
he he...
TheVinz
geloof dat je het nog niet begrepen hebt
lees de thread dan goed!!!
en da-Lynx geloof dat jij er erg naast zit
no hard feelings BTW
Paradigm: Shift happens.
Verwijderd
Wat een gezeik over wie wel en wie niet gelijk heeft. Waarom denk je dat Bavaria niet meer reageert?? Hij heeft net toch alles netjes uitgelegd!! Als je dat niet snapt en/of gelooft, ga dan ff naar school terug en lees een paar hoofdstukken over electronica en warmteleer. Daar staat alles wat simpeler en eenvoudiger dan Bavaria het zei, maar uiteindelijk staat er hetzelfde. Bavaria heeft er alleen wat meer diepgang in gebracht en het ff wat verder uit gediept voor mensen die het wel snappen...Bla bla bla
yackidyschmackidy
bla bla
- Vader van Taz -
Joey
- Elke dag zat is ook een geregeld leven -
Verwijderd
*zucht*
De conclusie was dat de electronen bij een lagere temperatuur misschien wel ietsjes sneller gaan maar dat dat geen invloed heeft op de performance omdat de klokfrequentie hetzelfde blijft. Overclocken geeft hogere performance omdat de klokfrequentie hoger is. Koelen is dan nodig om de boel stabiel te houden maar zorgt niet direct voor een performance increase.
Lezen jullie die thread nog maar eens goed. Bavaria is zo ongeveer de enige die weet waar ie over praat in die thread. Dus ik sluit me bij ZIJN conclusies aan, ok?
/me hoopt dat dit het laatste is wat hij er over hoeft te zeggen...
De conclusie was dat de electronen bij een lagere temperatuur misschien wel ietsjes sneller gaan maar dat dat geen invloed heeft op de performance omdat de klokfrequentie hetzelfde blijft. Overclocken geeft hogere performance omdat de klokfrequentie hoger is. Koelen is dan nodig om de boel stabiel te houden maar zorgt niet direct voor een performance increase.
Lezen jullie die thread nog maar eens goed. Bavaria is zo ongeveer de enige die weet waar ie over praat in die thread. Dus ik sluit me bij ZIJN conclusies aan, ok?
/me hoopt dat dit het laatste is wat hij er over hoeft te zeggen...
je wou zeggen dat superbit niet wist waarover die praatte? hmm...... toch nog is goed lezen......... ik ga het ook nog is doen.
Pagina: 1