Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 18:58
Beste Tweakers,

sinds kort loop ik tegen een "probleem" aan, Als ik bv firefox of msn of wat dan ook opstart schiet het cpu gebruik van 0% of 1% omhoog naar 12% en soms zelfs hoger, terwijl dit eerst niet gebeurde.

Mijn specs:
I7 920 Stock snelheid met Scythe mugen 2 Rev.B koeler
2x 9800GTX+
6 gb ddr3 OCZ platinum xtc 1600 mhz ( draait nu op stock <1600 dus ) (OCZ3P1600LV2G)
1 TB HDD van samsung
Gigabyte GA-EX58-UD4P

Wie-o-Wie weet het, heb het al gegoogled maar ik kom niet op iets of ze hebben een ander probleem..

[ Voor 1% gewijzigd door amst3l op 21-03-2010 18:34 . Reden: update start post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos101
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:34
Wat is nou precies het probleem? Dat je processor bezig moet zijn om een programma te starten? Dat hoort zo...
Het duurt nu waarschijnlijk iets langer omdat die programma's allemaal plugins laden, en allemaal extra dingen moeten laden. Maar goed, wat maakt het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14
Ojee ik heb een Intel 920 en hij moet wat doen ook... Daar is hij toch voor :)

Vroeger had je ook een Pentium 1 of nog ouder die moesten ook wat doen hoor...

Een cpu probeert een programma zo snel mogelijk op te starten. Dit kan pieken opleveren in je cpu graffiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Ja ik heb wss het "probleem" al gevonden namelijk men C en D schijf zitten bijna helemaal vol, Omdat deze tijdelijk worden gebruikt om wat HD films op te slaan. Waardoor er dus heel weinig swap ruimte is voor de ram, dus ik denk al dat ik erachter ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Als jij denkt dat je bij 6gb ram veel van je swap gebruikt maakt klinkt het aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van welke geheugenmodules er in de computer zitten kan het zijn dat de geheugenmodules van OCZ 1,65 volt of 1,7 volt nodig hebben. Dit moederbord levert 1,5 volt. Misschien bestaat er het overigens zeer onwaarschijnlijke geval, dat de processor extra moeite moet doen omdat de geheugenunits ondervoed worden. De genoemde geheugenmodules schijnen ook niet in de Lijst van Gecontroleerde Geheugenmodules te staan.

Als de harde schijven bijna helemaal vol zitten zal er waarschijnlijk meer gezocht worden naar vrije ruimtes op de harde schijf.

Beide effecten kunnen elkaar versterken.

Omdat informatie over het besturingsprogramma ontbreekt kan niet gekeken worden of het besturingsprogramma de hoeveelheid gebruikt intern geheugen beperkt.

En omdat de modelnummers van de geheugenmodules niet zijn kan niet gezien worden welke grootte de geheugenunits hebben. Op de Memory Support List staat:

DDR3 1600(One DIMM Per Channel Only)

Omdat informatie over de verdeling van de geheugenunits over de geheugenslots ontbreken is niet na te gaan of de plaatsen van de geheugenunits triple channel mogelijk maken.

Als de set van 3 geheugenmodules met modelnummer OCZ3P1600LV6GK in de computer zit hebben de geheugenmodules 1,65 Volt nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/platinum_triple_kit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/ddr3_platinumZ3_single_2.jpg

Daar staat tegenover, dat dit geheugenonderdeel speciaal ontwikkeld is voor de Intel i7-processor en de Intel X58 Express-chipset. De geheugenbandbreedte van de processor is in de triplokanaalsconfiguratie bij 1066 MHz 20 GB/s en in 1333 MHz 25 GB/s. Bij een beperkte opslagruimte kunnen het grote aantal knipacties om de bestanden op te delen, de zoekacties naar de beperkte en verspreide vrije ruimte en deze verwerkingssnelheid misschien leiden tot een grotere processorwerking.

Volgens het handboek van het moederbord ondersteunt het moederbord geheugenmodules van 1600 Mhz niet.
Citaat van pagina 10:
Support for DDR3 2100/1333/1066/800 MHz memory modules

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Ja, dit klopt maar ik kan toch manueel in de bios de waardes verhogen, waar deze nu niet meer op staan.

ik heb even met everest dit opgezocht: Modulenaam: OCZ XTC Platinum OCZ3P1600LV2G

Maar dat de modules "ondervoedt" worden zou wel kunnen inderdaad maar op welk voltage moet ik ze dan zetten?

Verder gebruik ik w7 x64

Maar in iedergeval alvast bedankt voor de moeite, als het goed is kan ik eind v.d. week men hdd's weer "opruimen" door alle films op de playon!DVR te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door amst3l op 21-03-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als je geen spontane crashes of problemen zonder aanwijsbare oorzaak ondervind, zou ik lekker van dat voltage afblijven.

Je HDD staat toevallig ook niet in PIO-modus ofzo?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
PIO, en dat houdt in ?

edit: het gaat over deze hdd: SAMSUNG HD103UJ ATA Device (1000 GB, 7200 RPM, SATA-II)

[ Voor 67% gewijzigd door amst3l op 22-03-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:42
amst3l schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:47:
PIO, en dat houdt in ?

edit: het gaat over deze hdd: SAMSUNG HD103UJ ATA Device (1000 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Hier staat het PIO verhaal redelijk beschreven.

http://winhlp.com/node/10

Ik denk niet dat dit echt van toepassing is, aangezien het om een SATA schijf gaat en de klacht geen stotterende harde schijf is, maar een hoge cpu load...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
In PIO-modus wordt de CPU ook veel harder belast. Ik heb ooit eens een oude SCSI RAID-array met 4 18GB schijfjes gehad in RAID0 en opeens ging de snelheid van de schijven gigantisch achteruit. De CPU kon het niet trekken in PIO-modus, heel de tijd op 100%. Even DMA reset en het werkte weer als vanouds.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
DMA reset, is dat een optie in de bios ? zoja dan wil ik wel even kijken of ik deze kan vinden, Ik heb ook even gekeken op de site van OCZ en bij elk tripplechannel setje staat 1.65V raar genoeg staat mijn serie nummer nergens bij ( OCZ3P1600LV2G ) dus ik neem aan dat ik nog een iets oudere heb. (alles is V3GK of hoger)

Maar ik dacht dat ik het voltage alleen kan opvoeren met 0,02V dus ik kan of 1,64V of 1,66V kiezen. Tevens het is een 1600 MHZ set, maar deze heb ik nu op de standaard snelheid staan aangezien mijn setje geen xmp heeft. ( voorzover ik weet regelt XMP het profiel in de bios automatisch dus je hoeft zelf niet op 1600mhz te zetten. Correct me if i'm wrong :) )

Dus of hoe moet ik DMA reset doen of het voltage opkrikken/ram snelheid verhogen

edit

er schiet me in een keer iets te binnen, een heel apart en vreemd probleem ik denk niet dat het in verbinding staat met de hdd maar misschien met het ram geheugen maar zeker weten doe ik het niet. Het is namelijk zo heel soms eerst vooral toen ik nog GTAIV speelde ( origineel ofc ) dat heel mijn pc vast bleef hangen voor ong 1 sec, dan 2/3 seconde "normaal" en dan blijft ie weer hangen. En met hangen bedoel ik dat mijn pc letterlijk stil blijft staan van het geluid tot het afsluiten van windows. Is er misschien een connectie tussen het eerder gemeld probleem en dit?

bvd

[ Voor 27% gewijzigd door amst3l op 23-03-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Oke een update, PIO is het waarschijnlijk niet, heb namelijk gekeken bij apparaat beheer en overal staat DMA
mode aan. Op ATA channel 1 staat ULTRA DMA Mode aan, en ook op ATA channel 0 staat het aan.

Iemand nog ideeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Alles zo laten.

Als er een grote behoefte bestaat om iets te doen zijn de opties:
CMOS schoon maken
Een backup van de bestanden op een andere schijf zetten
Windows 7 opnieuw schoon installeren
Windows 7 tweaken.

Dit zijn gratis acties, die als ze goed uitgevoerd worden geen kwaad kunnen.
sinds kort loop ik tegen een "probleem" aan, Als ik bv firefox of msn of wat dan ook opstart schiet het cpu gebruik van 0% of 1% omhoog naar 12% en soms zelfs hoger, terwijl dit eerst niet gebeurde.
Gebeurde dit niet onder Windows Vista?

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amst3l schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 11:59:
Ja ik heb wss het "probleem" al gevonden namelijk men C en D schijf zitten bijna helemaal vol, Omdat deze tijdelijk worden gebruikt om wat HD films op te slaan. Waardoor er dus heel weinig swap ruimte is voor de ram, dus ik denk al dat ik erachter ben :)
Das ook onzin. Die swap ruimte is van te voren gereserveerd. Al raakt je schijf vol Windows heeft nog steeds dat stukje swap ter beschikking.

Daarom is een pagefile vaak ook gelocked, wordt niet groter maar ook niet kleiner, de ruimte erin kan benut worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze instellingen kunnen gecontroleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:22:
Afhankelijk van welke geheugenmodules er in de computer zitten kan het zijn dat de geheugenmodules van OCZ 1,65 volt of 1,7 volt nodig hebben. Dit moederbord levert 1,5 volt. Misschien bestaat er het overigens zeer onwaarschijnlijke geval, dat de processor extra moeite moet doen omdat de geheugenunits ondervoed worden.
Waar heb je het in vredesnaam over :? :?

Als geheugen te weinig spanning krijgt, krijg je geheugenfouten waardoor het systeem instabiel wordt of helemaal niet wil opstarten. Daar kan de CPU niets tegen compenseren.
[...]

Volgens het handboek van het moederbord ondersteunt het moederbord geheugenmodules van 1600 Mhz niet.
Citaat van pagina 10:
Support for DDR3 2100/1333/1066/800 MHz memory modules
Dus :?

Ook hier: als het fout gaat ivm unsupported DIMMs, dan krijg je stabiliteitsproblemen, de CPU gaat er niet opeens meer cycles voor gebruiken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merk je ook werkelijk vertraging?

Volgens mij moet jij gewoon eerst dat advies van gol eens op volgen. Je kunt niet over performance issues gaan klagen terwijl je systeem total veranderd is ten opzichte van eerst. Reinstall en schijven niet te vol gooien.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:33:
Ja. Alles zo laten.

Als er een grote behoefte bestaat om iets te doen zijn de opties:
CMOS schoon maken
Een backup van de bestanden op een andere schijf zetten
Windows 7 opnieuw schoon installeren
Windows 7 tweaken.

Dit zijn gratis acties, die als ze goed uitgevoerd worden geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Ik zal eerst is kijken wat er gebeurd als de schijven weer tamelijk leeg zijn, is het nog steeds aan de orde zal ik opnieuw installeren, maar wat precies zou ik dan moeten tweaken aan w7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyser
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06-2024
mischien kan je ook testen met een live-cd van een van de linux distro's. Dat scheelt tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Bovendien zijn gare drivers vaak oorzaak van "onverklaarde" CPU usage, door met dezelfde drivers te herinstalleren loop je risico weer tegen hetzelfde aan te lopen. Een LiveCD met een andere OS sluit dat uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Oke, ik heb een ubuntu cd liggen dus daar kan ik het dan wel mee proberen
Pagina: 1