Ervaring met computerbrillen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 19:09
Sinds kort heb ik een baan (Oh nee!) bij een internet helpdesk (Ik zei toch: Oh nee!) en ik merk dat ik daar de laatste tijd soms nogal last heb van hoofdpijn. En dan niet door de volslagen idioten die ik soms aan de lijn krijg.

Dus ik ben even een paar dingen nagegaan over wat de reden kan zijn. Voor zover ik kan zien is mijn houding over het algemeen wel goed en ik denk dat het misschien komt omdat ik nu veel vaker en langer dan eerder naar een computerscherm staar. (Het is nog altijd interessanter dan naar de klanten luisteren) Dit op de werkvloer ter sprake brengend kreeg ik van een collega een tip over computerbrillen maar veel meer informatie dan het algemene praatje wat op de website van elke opticien staat kan ik niet vinden.

Zijn er hier mensen die een computerbril gebruiken?
Ik draag in het dagelijks leven geen bril en maak ook geen gebruik van een leesbril. Heeft het dan wel nut? Want de meeste websites hebben het hoofdzakelijk over de houding en het focuspunt van de bril. Ik denk zelf meer last te hebben van het scherpe licht waarom ik ook altijd mijn scherm bijna op zijn donkerst zet.

http://www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/miscellaneous/c411/

http://www.brilpoint.nl/alles-over-ogen-computerbril.htm

[ Voor 5% gewijzigd door DeJaapS op 20-03-2010 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:19

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
DeJaapS schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 08:02:
Ik denk zelf meer last te hebben van het scherpe licht waarom ik ook altijd mijn scherm bijna op zijn donkerst zet.
Daar zou het wel eens door kunnen komen, omdat je ogen zich dan extra moeten inspannen om het beeld goed te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:40
Ga eerst 'ns langs een opticien voor een oogmeting.

Zelfs een sterkte van +0.5 of een lichte cylinderafwijking kan deze klachten veroorzaken terwijl je zelf gewoon scherp ziet hiermee.

Pas als je zeker weet dat je geen lichte brekingsafwijking hebt kun je naar computerbrillen als die op thinkgeek gaan kijken. Of je stelt de monitor zo in dat hij niet zo blauwig meer is, dan bereik je hetzelfde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 20:48
Richub schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 08:14:
Ga eerst 'ns langs een opticien voor een oogmeting.

Zelfs een sterkte van +0.5 of een lichte cylinderafwijking kan deze klachten veroorzaken terwijl je zelf gewoon scherp ziet hiermee.

Pas als je zeker weet dat je geen lichte brekingsafwijking hebt kun je naar computerbrillen als die op thinkgeek gaan kijken. Of je stelt de monitor zo in dat hij niet zo blauwig meer is, dan bereik je hetzelfde. ;)
Eens met ↑
Vooral als het verschil in afwijking tussen 2 ogen groot is kunnen hoofdpijnklachten onstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Flikkerende TL lampen kunnen hetzelfde probleem veroorzaken overigens, het hoeft niet van je computerscherm te komen.
Niet iedereen is er gevoelig voor, maar er zijn zeker wel mensen die behoorlijk last kunnen hebben van slecht TL-licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

CherandarGuard schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 12:44:
Flikkerende TL lampen kunnen hetzelfde probleem veroorzaken overigens, het hoeft niet van je computerscherm te komen.
Niet iedereen is er gevoelig voor, maar er zijn zeker wel mensen die behoorlijk last kunnen hebben van slecht TL-licht.
of simpelweg een slecht scherm, heb je daar een merk- en typenummer van?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Zelf heb ik sinds kort een computerbril aan mogen schaffen via mijn werkgever. Op mijn werk zijn wij constant aan het monitoren over zo n 8 beeldschermen en moeten ook regelmatig het toetsenbord hanteren. Mijn ogen raakten inderdaad altijd vermoeid en op enig moment werd alles een beetje wazig en moest ik met mijn leesbril dichter naar de schermen toe. Geen echte werkbare situatie dus. Gevolgen hoofdpijn en meer stressklachten. Aangezien de afwijking +2.25. en - 0,75 was is de computerbril multifocaal.

De bril die ik nu heb is echt een verademing. Kan veel ontspannender en zonder enige moeite en klachten achteraf nu mijn diensten draaien, en thuis gebruik ik m ook.

Misschien dat jouw werkgever via CAO ook kan voorzien in de aanschaf van een computerbril?!

Al met al, een beeldschermbril zou een oplossing voor je klachten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syneast
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Werk hier zelf ook bij een internet hel(p)desk.

Moet eerlijk zeggen dat het TL-licht echt verschrikkelijk is. Het lijkt wel of er een waas over de vloer hangt. Heb er in de zomerdagen minder last van gezien er meer licht van buiten komt, maar zodra het donker wordt begint het bij mij ook. Droge/rode ogen, en ook soms lichte hoofdpijn.

Zo'n brilletje heb ik hier nog niemand zien dragen. Is dit wel wetenschappelijk onderbouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:40
210667 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 12:58:
Zelf heb ik sinds kort een computerbril aan mogen schaffen via mijn werkgever. Op mijn werk zijn wij constant aan het monitoren over zo n 8 beeldschermen en moeten ook regelmatig het toetsenbord hanteren. Mijn ogen raakten inderdaad altijd vermoeid en op enig moment werd alles een beetje wazig en moest ik met mijn leesbril dichter naar de schermen toe. Geen echte werkbare situatie dus. Gevolgen hoofdpijn en meer stressklachten. Aangezien de afwijking +2.25. en - 0,75 was is de computerbril multifocaal.

De bril die ik nu heb is echt een verademing. Kan veel ontspannender en zonder enige moeite en klachten achteraf nu mijn diensten draaien, en thuis gebruik ik m ook.

Misschien dat jouw werkgever via CAO ook kan voorzien in de aanschaf van een computerbril?!

Al met al, een beeldschermbril zou een oplossing voor je klachten kunnen zijn.
Zo'n computerbril heb ik ook.

Ik heb +7 voor afstand, en +9 voor het lezen. Maar m'n beeldscherm is te dichtbij voor die vertesterkte, maar weer te ver weg voor mijn leesmaantjes.

De oplossing: Een bril met +7.75 voor veraf, en +9 voor dichtbij. Alles wat 1 meter of verder weg is is wat vaag, maar achter de computer is het een zegen, gewoon lekker relaxed op m'n scherm kijken. :)

Extra dunne multifocale glazen in mijn sterkte zijn bijna onbetaalbaar (600+ euro per glas :X), ik heb dus de klassieke 'maantjes' in mijn brillen.
Pagina: 1