[Licenties] Welke licentie moet de code hebben?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een websysteem geschreven wat ik graag wil gaan uitgeven, maar omtrent licenties e.d. heb ik een aantal vragen:

Het liefst zou ik willen dat mensen voor de code moeten betalen, echter hier voorzie ik een probleem, bij mijn weten moet ik dan ook een KvK-nummer aanvragen en dat soort dingen, dat is niet mijn bedoeling, ik wil er geen echt bedrijf van maken, gewoon een project met een eigen site en dat is het dan zo'n beetje. Of mag ik code gewoon verkopen zonder KvK etc.?

Een andere optie is dat ik de code gratis uitgeef, en dan een donate knop erbij (volgens mij mag dit wil zonder KvK toestanden), maar dan weet ik niet onder welke licentie ik moet releasen, dit zijn de eisen:
- Ik wil niet dat anderen mijn code mogen wijzigen
- Ik wil niet dat het gratis voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden, alleen privé- en thuisgebruik
- Anderen moeten credits geven als ze de code gebruiken

Wat is nu het slimste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je mag ook gewoon als particulier dingen verkopen hoor. inschrijven als bedrijf (zzp?) wordt denk ik pas interresant als je aftrekposten hebt.

Als je niet wilt dan anderen je code wijzingen geef je je code dus niet uit? of is dat geen optie?

[ Voor 26% gewijzigd door leuk_he op 19-03-2010 21:58 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:32
Wat belangrijk is, maar je niet vermeld. Waarin heb je het systeem geschreven?

Alles is te kraken, dus daar moet je het niet voor doen. Je kunt het hoogstens ontmoedigen met een encryptie of codering van je source.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het systeem is een combi van AJAX, MySQL, JavaScript en PHP. Qua sourcecode beveiliging niet veel aan te doen lijkt me.
Ik zag laatst wel een commercieel PHP pakketje dat de sourcecode helemaal base64 gecodeerd had en vervolgens eval(base64_decode($encodeddata)) deed, maar volgens mij schiet dat z'n doel ook maar een heeel klein beetje voorbij 8)7

Dus ik mag als particulier ook gewoon software verkopen zonder er een bedrijf o.i.d. achter te hebben? (Daar heb ik namelijk totaal geen zin in) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

L0calh0st schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:03:
Ik zag laatst wel een commercieel PHP pakketje dat de sourcecode helemaal base64 gecodeerd had en vervolgens eval(base64_decode($encodeddata)) deed, maar volgens mij schiet dat z'n doel ook maar een heeel klein beetje voorbij 8)7
Dat, en het is ook nog eens compleet zinoos. Maak van die eval een "schrijf naar file" en je "encryptie" is weg.
Dus ik mag als particulier ook gewoon software verkopen zonder er een bedrijf o.i.d. achter te hebben? (Daar heb ik namelijk totaal geen zin in) ;)
Yep, dat mag gewoon. Let er wel op dat je de extra inkomsten netjes opgeeft bij je belastingaangifte en houd er rekening mee dat je er dus 40%, 42%, 52% of whatever voor jou van toepassing is belasting over moet betalen.
Houd daar rekening mee bij de bepaling van je prijzen en houd een schatting van wat je moet betalen achter op een spaarrekening ofzo zodat je niet ineens voor een verrassing komt te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 19-03-2010 22:10 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 21:38
Misschien is dit een optie:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/

Gebruikt mijn moeder ook voor het plaatsen van haar foto's op internet. :)

Edit:
Zie dat het niet de juiste licentie vorm is, maar creativecommons bied verschillende vormen aan, misschien staat de juiste licentie er voor je tussen.

[ Voor 32% gewijzigd door Mr.Meeuw op 19-03-2010 22:20 ]

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:57
Een andere mogelijkheid is dat je de gegeven code omvormt tot iets onleesbaar. Bijvoorbeeld "class Person" wordt dan "class JUhjkhAZ" en zulke zaken. Ik heb het al paar keer zien voorbij komen, voornamelijk in talen waarbij je kan decompilen (Java, C#) of talen die geïnterpreteerd worden (PHP, Python, ...). Er is wel een term voor, maar ik kan er even niet op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Styxxy schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 13:26:
Een andere mogelijkheid is dat je de gegeven code omvormt tot iets onleesbaar. Bijvoorbeeld "class Person" wordt dan "class JUhjkhAZ" en zulke zaken. Ik heb het al paar keer zien voorbij komen, voornamelijk in talen waarbij je kan decompilen (Java, C#) of talen die geïnterpreteerd worden (PHP, Python, ...). Er is wel een term voor, maar ik kan er even niet op komen.
Obfuscation

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Obfuscation gaat het moeilijker maken om je code meteen te doorgronden, maar niet onmogelijk. De aanhouder wint, tenslotte. :-)

We are shaping the future

Pagina: 1