De situatie
Ik heb een SmartQ 5. Daarop heb ik vorige week Android gezet, dit moet op een SD kaartje. Ik heb tijdelijk het SD kaartje van de camera (4 GB) gebruikt omdat ik nog geen andere had. Dit gaat allemaal prima trouwens.Nu heb ik een ander SD kaartje (2 GB) die ik nu permanent wil gaan gebruiken voor mijn SmartQ. Nu wil ik de partities van het oude SD kaartje clonen naar het nieuwe SD kaartje.
Als ik het gewoon kopieer werkt in Android de Wifi niet meer en zijn verschillende instellingen gereset. Kopiëren werkt dus niet, dus mijn plan was om de partitie met dd te gaan clonen.
Ik ging dus het kaartje partitioneren. Er moet namelijk 1 FAT32 partitie komen van ongeveer 1,6 GB en 1 EXT3 partitie van ongeveer 256 MB, waarop Android komt te staan.
Het probleem
Het probleem is dat verschillende computers (allebei op Ubuntu, trouwens) het kaartje niet meer zien. De eerste keer werkte het wel, want toen heb ik de bestanden op de normale manier tussen de 2 kaartjes (de oude van uit de camera en de nieuwe waar dit over gaat) gekopieerd.Als ik het kaartje in mijn kaartlezer doe, verschijnt er inderdaad /dev/sdd. Maar /dev/sdd1 en /dev/sdd2 verschijnen niet.
Output van sudo fdisk -l (alleen het interessante gedeelte):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Schijf /dev/sdd: 2006 MB, 2006974464 bytes 62 koppen, 62 sectoren/spoor, 1019 cilinders Eenheid = cilinders van 3844 * 512 = 1968128 bytes Schijf-ID: 0xcd44e92c Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem /dev/sdd1 * 1 884 1699017 b W95 FAT32 /dev/sdd2 885 1019 259470 83 Linux |
Hier is te zien dat hij hem in fdisk gewoon herkent. Waarom bestaan /dev/sdd1 en /dev/sdd2 dan niet?
Ik heb hem al een stuk of 6 keer opnieuw gepartitioneerd, met zowel gParted als met fdisk, maar niks werkt.
In Windows ziet hij het kaartje wel gewoon. Het lijkt me dus niet dat hij kapot is, of wel?
PS: het is het kaartje bij de productkoppelingen, alleen dan in de 2 GB versie.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes