Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-08-2019
Beste Tweakers,

Ik ben er na een lange tijd van onwetendheid achter gekomen dat de internetsnelheid op deze PC langzamer is dan zelfs de PS3 die ernaast staat. Zo geeft de site www.speedtest.nl op deze computer een downloadsnelheid van maximaal 1140Kbyte/sec weer, terwijl ik op de PS3 (draadloos aangesloten) op dezelfde site een snelheid van 12400Kbyte/sec krijg aangegeven.
Nu heb ik als eerste wat gezocht op google en wat instellingen proberen te veranderen maar dat verliep zonder succes. Ook het installeren van nieuwe drivers voor mijn Fujitsu Siemens Computers WLAN 802.11b/g (SiS163u) heeft niet geholpen.
Nu dacht ik dus eerst dat het lag aan de instellingen van mijn computer of netwerkkaart, echter heb ik het ook een getest op een laptop met Vista erop. Deze gaf ook weer een snelheid aan van zo'n 1000kbyte/sec max.

Ik maak gebruik van ADSL dat door middel van een router draadloos wordt ontvangen op deze Vista computer. De router is de WRT45G.

Het lijkt me een probleem dat veroorzaakt wordt door Vista, alleen weet ik dat natuurlijk ook niet helemaal zeker. Ik hoop dan ook dat jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De PS3 is bedraad aangesloten en je computers waar je trage internet verbindingen hebt draadloos?
Dat is een oneerlijke vergelijking en appels met peren vergelijken.

Het ziet ernaar uit dat je Wifi verbinding gewoon niet zo snel is (omgevingsvariabelen, config, drivers).
Daar kan Vista niets aan doen.

Daarbij als je Wifi momenteel loopt op 802.11b dan is de snelheid van bijna 8 Mbit/s (die je nu haalt) helemaal niet slecht maar zelfs uitmuntend te noemen. Check even op welke snelheid hij *denkt* te lopen (11 Mbit/s of 54 Mbit/s respectievelijk 802.11b en 802.11g)

[ Voor 29% gewijzigd door remco_k op 19-03-2010 20:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:52

page404

Website says no

Tijdens de introductie van Vista werd trots aangekondigd dat ze de ' IP stack geheel herschreven hebben'. Dat zal vast, maar zoals MS betaamd hebben ze dat natuurlijk niet efficient gedaan. Een vergelijking tussen Ubuntu en Vista, onder gelijke omstandigheden, leverde op dat de downloadsnelheid onder Ubuntu 10% hoger lag. Ofwel, de ip stack van Vista is gewoon fokking slow. Dikke pech, niks aan te doen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

page404 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:33:
Tijdens de introductie van Vista werd trots aangekondigd dat ze de ' IP stack geheel herschreven hebben'. Dat zal vast, maar zoals MS betaamd hebben ze dat natuurlijk niet efficient gedaan. Een vergelijking tussen Ubuntu en Vista, onder gelijke omstandigheden, leverde op dat de downloadsnelheid onder Ubuntu 10% hoger lag. Ofwel, de ip stack van Vista is gewoon fokking slow. Dikke pech, niks aan te doen.
Als dit waar zou zijn, zou ik met DEZE computer waar ik NU aan werk dus een "fokking" trage link moeten hebben... Right.
Best kans dat Vista minder efficient omgaat met netwerk verkeer dan Linux, maar om altijd de schuld zomaar aan Vista te geven zonder iets verder te kijken dan je neus lang is, gaat mij te ver.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Lijkt me dat het probleem wordt veroorzaakt doordat je gebruik maakt van een WLAN-kaartje?
Draadloos haalt je kaart een theoretische max. van 54Mbps, dat is 6.75MB/s. Dat haal je praktisch nooit.

Je PS3 is daarentegen bedraad aangesloten, en haalt dus een theoretische max. van 100Mbps, wat met zo'n 12.5MB/s overeenkomt.
page404 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:33:
Ik haal met Vista SP2 netjes even hoge snelheden als onder MacOS X en Ubuntu 9.10 op dezelfde PC.
Nooit iets gemerkt van een slechte IP-stack of iets dergelijks. Volgens mij spreek je klinklare onzin. Heb je een bron?

[ Voor 53% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-03-2010 20:40 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacino
remco_k schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:27:
De PS3 is bedraad aangesloten en je computers waar je trage internet verbindingen hebt draadloos?
Dat is een oneerlijke vergelijking en appels met peren vergelijken.

Het ziet ernaar uit dat je Wifi verbinding gewoon niet zo snel is (omgevingsvariabelen, config, drivers).
Daar kan Vista niets aan doen.

Daarbij als je Wifi momenteel loopt op 802.11b dan is de snelheid van bijna 8 Mbit/s (die je nu haalt) helemaal niet slecht maar zelfs uitmuntend te noemen. Check even op welke snelheid hij *denkt* te lopen (11 Mbit/s of 54 Mbit/s respectievelijk 802.11b en 802.11g)
Nee de PS3 is draadloos aangesloten op het internet ;-)
En als je de snelheid bedoelt dat staat aangegeven in het 'Status van Draadloze Netwerkverbinding' schermpje, daar staat Snelheid: 54,0 Mbps.

Maar dat zou dus betekenen dat er in mijn PS3 een betere netwerkkaart zit dan in mijn PC én de nieuwe laptop? Of zou de snelheid al flink oplopen als ik Windows 7 installeer?

Alvast bedankt voor de vorige reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Probeer eens een andere speedtest. Bijvoorbeeld deze: http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/
Of door gewoon ergens een groot bestand te downloaden.
Speedtest.net is niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Michaelslijpkop schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:40:
[...]
Nee de PS3 is draadloos aangesloten op het internet ;-)
En als je de snelheid bedoelt dat staat aangegeven in het 'Status van Draadloze Netwerkverbinding' schermpje, daar staat Snelheid: 54,0 Mbps.
Dat is mooi, dan draait je hele draadloze netwerk op 54 Mbps.
Maar dat zou dus betekenen dat er in mijn PS3 een betere netwerkkaart zit dan in mijn PC én de nieuwe laptop?
Ja en nee. Het kan ook gewoon zijn dat je PS3 binnen goed bereik staat van de Wifi access point, en dat je PC's verder weg of op een wat minder goed punt staan.
Wat heel belangrijk is, is als je deze test doet, dat er geen andere computers/ps3 aan het Wifi netwerk staan te trekken, want dat maakt een groot verschil.
Of zou de snelheid al flink oplopen als ik Windows 7 installeer?
Ga er maar vanuit dat dat niet scheelt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacino
De PS3 staat zo'n 40cm van de computer af momenteel dus verschil in bereik zal wel meevallen. En de snelheid van de PC heb ik gemeten zonder de PS3 aangesloten te hebben, terwijl ik bij de PS3 ook nog eens deze computer in het netwerk had zitten.
Ik zal eens de speedtest van UPC proberen.

De UPC speedtest geeft voor de PC een snelheid van 10.27Mbps aan. Voor de PS3 een snelheid van 6.8Mbps

[ Voor 17% gewijzigd door Pacino op 19-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacino
Zou ik dit dus alleen kunnen verhelpen door een snellere netwerkkaart te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:38
als je router niet meer kan dan 54mbps wireless dan heeft een snellere wireless kaart in je vista machine geen zin

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacino
Toevallig ben ik van plan om morgen de TP-Link TL-WR1043ND aan te schaffen, die heeft 300 Mbps. Vandaar eigenlijk ook dat ik me afvraag of het wel zin heeft om die router te kopen, of moet ik dan ook nog een nieuwe netwerkkaart om snelheidsstijging te krijgen?

Excuses voor de vele vragen, ik ben nou niet zo'n expert op dit gebied ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Het 'probleem' is toch wel erg duidelijk hier, TS heeft een ADSL abonnement, het snelste ADSL abonnement is ongeveer 20Mbit, grofweg 2MB/s (2 Megabyte per seconde). Deze snelheid haal je alleen als je ongeveer naast de ADSL centrale woont ongeveer, dus meestal haal je deze snelheid niet.
We kunnen dus concluderen dat de snelheid die je PS3 aangeeft (12400 Kilobyte/s, ongeveer 12Megabyte/s) gewoon niet klopt en dat de maximale snelheid van jouw internetverbinding ongeveer 1140Kilobyte/s is die je PC aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Als je een 54 mbps kaart hebt gaat die nooit 300 halen. Een nieuwe netwerkkaart is dan noodzakelijk om er effectief gebruik van te maken. En voor vele vragen hoef je geen excuses te maken, als jij er iets van leert is dat toch mooi?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacino
Jimster schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 21:38:
Het 'probleem' is toch wel erg duidelijk hier, TS heeft een ADSL abonnement, het snelste ADSL abonnement is ongeveer 20Mbit, grofweg 2MB/s (2 Megabyte per seconde). Deze snelheid haal je alleen als je ongeveer naast de ADSL centrale woont ongeveer, dus meestal haal je deze snelheid niet.
We kunnen dus concluderen dat de snelheid die je PS3 aangeeft (12400 Kilobyte/s, ongeveer 12Megabyte/s) gewoon niet klopt en dat de maximale snelheid van jouw internetverbinding ongeveer 1140Kilobyte/s is die je PC aangeeft.
Dat is inderdaad precies het geval, raar genoeg hebben de speedtest sites me een probleem gegeven dat niet bestaat. Maar goed, nu weet ik tenminste ook meteen hoe dat zit met de routers en wat ik moet doen bij de aankomende snelheidsbevordering.

Het 'probleem' is dus opgelost, bedankt iedereen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:52

page404

Website says no

Petervanakelyen schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:38:

Ik haal met Vista SP2 netjes even hoge snelheden als onder MacOS X en Ubuntu 9.10 op dezelfde PC.
Nooit iets gemerkt van een slechte IP-stack of iets dergelijks. Volgens mij spreek je klinklare onzin. Heb je een bron?
tests van mij en collega's van mij, door op een computer eerst onder vista kopieertests te doen (dus filetransfers), en vervolgens diezelfde tests op een ubuntu livecd. Voor de duidelijkheid: een van die collega's was een enorme Microsoft aanhanger, dus zeker niet negatief bevooroordeeld tov MS.
Helaas kan ik geen officiele benchmarks vinden op dat punt. Maar goed, ik begrijp best dat mijn ervaringen hier evenveel waard zijn als jullie bereidheid om ' een of andere gast op een forum' te geloven, dus maak je niet druk.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1