Image maken van hdd die bijna leeg is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een lacie edmini home edition gekocht als eerste nas. Deze nas had 1TB ruimte.
Helaas ging ongeveer een half jaar geleden de harde schijf kapot en ik heb op aanwijzing van de helpdesk het apparaat opgestuurd voor reparatie.
Ik heb het apparaat 4 weken later weer keurig ontvangen en het werkte weer. Alle data was weg, maar dit was geen probleem want de schijf werd gebruikt als backup schijf (wel lullig dat deze juist kapot ging, maar goed).

Tijdens die 4 weken heb ik een andere nas gekocht omdat ik geen last meer wilde hebben van falende harddrives. Ik heb toen een synology nas gekocht met ruimte voor 2 hdd's en die in raid 1 gezet. Dit werkt perfect.

Ik heb nu dus de ed mini na een tijd uit de kast gehaald en opengeschroefd omdat ik de hdd, die tijdens de reparatie van lacie vervangen is, eruit gehaald om die in mijn desktop te zetten voor extra ruimte.
Deze hdd blijkt een Samsung HD103UJ te zijn.

Nu wil ik voor de zekerheid een complete kopie van deze harde schijf hebben voor als ik ooit nog deze schijf, of een andere, terug ga zetten in de edmini.
Ik heb gezocht op internet en ben erachter gekomen dat verschillende programma's images kunnen maken van de harde schijf.

Wat ik niet kan vinden is hoe groot deze image gaat worden. Op de harde schijf staat namelijk bijna geen informatie behalve het os van de lacie ed mini. Ik vond op internet dat het 8 partities zouden zijn en toen de hdd nog in de edmini zat gaf hij via de webinterface aan dat er ongeveer 920GB vrij was, maar mijn vraag is: worden deze 920GB ook nog in de image opgeslagen en heb ik om de image op te slaan ook nog 1TB aan ruimte nodig op de schijf waar deze image komt te staan of wordt die image maar een paar gb groot?

En met welk programma kan ik het beste zo een image maken onder windows 7 ultimate 32 bit?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-07 22:49
Image programma's maken normaal images met een grootte van wat erop staat aan data of kleiner (compressie). Kijk eens naar drive image xml ?

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:12
Waarom wil je een image van die schijf, als ie na aankomst direct in je kast is beland?
Staat er speciale software op?
Meestal zijn het gewoon ntfs-geformatteerde schijven, niks bijzonders.

/edit, my bad, er staat dus een hele linux distro op.

[ Voor 12% gewijzigd door bas-r op 19-03-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:59
Dit is een netwerkschijf, er wordt dus een compleet os (linux) geboot vanaf partities op de schijf. Heb zelf een Lacie Network Space en daar ziet de partitie-indeling er zo vanuit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# fdisk -l /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1         125     1004031    5  Extended
/dev/sdb2             126      121601   975755970   83  Linux
/dev/sdb5               1          16      128457   82  Linux swap / Solaris
/dev/sdb6              17          17        8001   83  Linux
/dev/sdb7              18          18        8001   83  Linux
/dev/sdb8              19          40      176683+  83  Linux
/dev/sdb9              41         124      674698+  83  Linux
/dev/sdb10            125         125        8001   83  Linux
Je hebt dus een extended partitie van ongeveer 1GB (/dev/sdb1) waar de partities /dev/sdb5 t/m /dev/sdb10 inzitten waar het os en de configuratie e.d. op staat. De rest van de schijf (/dev/sdb2) is de data partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Acronis True Image (oid) heeft alletwee de opties: of een volledige (en dus 1TB) image, of alleen imagen wat er aan data op staat. Het voordeel van een volledige image zou zijn dat je later een recovery programma over de 'lege' ruimte kan laten gaan, en dus op die manier verwijderde bestanden terug zou kunnen halen. Voor jouw doeleinden is dit niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
Ik heb even een printscreen gemaakt van wat ik zie bij schijfbeheer:
http://www.plaatjesupload.../03/19/1269015137-340.jpg

Ik ga even kijken naar image xml om te zien wat dat programma mij te bieden heeft.

Van linux weet ik absoluut 0,0. ik heb alleen een keer ubuntu geïnstalleerd in een virtuele omgeving, meer niet

edit:
ik heb lekker slim op 'maak dynamische schijf' oid geklikt in windows en nu is er geen bestandsysteem aanwezig en vraagt hij of ik alles wil formatteren. is het nu nog mogelijk om een image te maken?

ik heb inmiddels acronis true image

[ Voor 27% gewijzigd door Mathieuh op 19-03-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:59
Tja, daar wordt het niet echt makkelijker op. Je zou Testdisk kunnen proberen, misschien dat die de oude indeling nog terug kan krijgen. Probeer iig niet onnodig naar de schijf te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Mathieuh schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:19:
Ik heb even een printscreen gemaakt van wat ik zie bij schijfbeheer:
http://www.plaatjesupload.../03/19/1269015137-340.jpg

Ik ga even kijken naar image xml om te zien wat dat programma mij te bieden heeft.

Van linux weet ik absoluut 0,0. ik heb alleen een keer ubuntu geïnstalleerd in een virtuele omgeving, meer niet
Ik zou booten van een clonezilla cd'tje, een speciale snelle linux live-cd gemaakt om schijfimages te maken.
edit:
ik heb lekker slim op 'maak dynamische schijf' oid geklikt in windows en nu is er geen bestandsysteem aanwezig en vraagt hij of ik alles wil formatteren. is het nu nog mogelijk om een image te maken?
Erg waarschijnlijk dat je NAS niet meer van de schijf kan booten nu je er een dynamische schijf van hebt gemaakt, maar goed, dat kun je uitproberen natuurlijk.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
bedankt voor de reacties allemaal.
ik heb toch besloten om de schijf te formatteren en hij draait nu in een andere pc. helaas wordt er maar 931gb herkend, maar daar is geloof ik weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mathieuh schreef op zondag 21 maart 2010 @ 09:48:
bedankt voor de reacties allemaal.
ik heb toch besloten om de schijf te formatteren en hij draait nu in een andere pc. helaas wordt er maar 931gb herkend, maar daar is geloof ik weinig aan te doen.
Je OS snapt niet wat giga betekend in het SI-stelsel. Eeuwenoude discussie trouwens.

Ontopic: ik maak m'n images gewoon met "cat /dev/sda" onder Tux, zo nodig van een boot-CD, dat pipe ik naar bzip2 en sla ik gecomprimeerd op. Om "lege ruimte" kwijt te raken, schrijf ik de disk vooraf vol met files met allemaal nullen. Hierna delete ik deze files weer, en weet ik zeker dat er geen "oude niet verwijderde data" in m'n gecomprimeerde bestand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

RemcoDelft schreef op zondag 21 maart 2010 @ 09:51:
[...]

Je OS snapt niet wat giga betekend in het SI-stelsel. Eeuwenoude discussie trouwens.

Ontopic: ik maak m'n images gewoon met "cat /dev/sda" onder Tux, zo nodig van een boot-CD, dat pipe ik naar bzip2 en sla ik gecomprimeerd op. Om "lege ruimte" kwijt te raken, schrijf ik de disk vooraf vol met files met allemaal nullen. Hierna delete ik deze files weer, en weet ik zeker dat er geen "oude niet verwijderde data" in m'n gecomprimeerde bestand komt.
offtopic:
Cat is inefficient, gebruik dan het dd commando met een 'bs=1M

Clonezilla heb ik hier nog niet gezien en qua imaging tool misschien erg fijn. Je hoeft ook geen software aan te schaffen of te stelen.
Pagina: 1