Thinkpad T400 start niet op - 'Read verification failed'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:36
De Thinkpad T400 van m'n broer (die hij van mij heeft overgenomen), start plots niet meer door. Bij een normale opstart blijft het systeem hangen na het Vista denkbalkje (net voor je paswoord invoer, het scherm blijft dan zwart). In veilige modus blijft het systeem hier hangen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/safemodehangen.jpg

Ik heb via een cd een pc-doctor analyse laten draaien:

PCdoctor (enige scherm met fail):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/pcdoctorhdddiagnose.jpg

Aangezien er nog garantie op zit, Lenovo gebeld. Lenovo heeft o.a. op basis van deze PCdoctor analyse het moederbord ( 8)7 ) laten vervangen. Dit heeft het probleem niet verholpen. De engineer gaf aan dat het dan waarschijnlijk een software probleem was, zodat ik vista opnieuw moest installeren (en dan kon ik eventueel een rekening ontvangen m.b.t. de on-site verleende service), maar stelde dat ook de harde schijf het probleem kon zijn. Hij liet daarom de bios HDD diagnose draaien (wat ik zelf nog niet had gedaan). Hij moest weg (ging op vakantie naar Aruba :+ ), zodat hij het resultaat niet meer kon afwachten:

Bios:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/bioshdddiagnose.jpg

Vraag
Dat er een lees probleem met de harde schijf is lijkt me dus duidelijk. Wat voor mij echter onduidelijk blijft, is of dit een softwarematig of een hardwarematig probleem is (uiteindelijk is dat ook van belang voor de vraag of dit onder de garantie valt en of ik eventueel een rekening kan verwachten m.b.t. de ontvangen service). Voordat ik Lenovo dus weer benader, wil ik eerst zien of ik het probleem zelf kan verhelpen.

Verder zijn alle tips en opmerkingen welkom.

Bad sector
Mocht het een 'bad sector' zijn, dan zijn er waarschijnlijk een aantal mogelijkheden om het met software te herstellen, zo ik begrijp uit Google en GoT. Is het in dat geval een softwarematig probleem?

Gegevens back-uppen
Indien het volledig een hardware probleem is, dan zal er een nieuwe harde schijf moeten komen. Is het dan een goede optie om - voordat de schijf vervangen wordt - een gratis OS (Linux?) op een USB-stick te zetten, te proberen vanaf de USB te booten en dan te bekijken of de harde schijf nog aangesproken kan worden om data te back-uppen (voordat de schijf wordt vervangen)?

Achtergrond info
  • Google leert dat de 0000 error code ook voorkomt in gevallen waarbij de laptop wel opstart maar last heeft van freezes. Dat wijst er m.i. dan waarschijnlijk op dat een bepaalde sector corrupt is en voor een freeze zorgt als je die aanspreekt...
  • Zoeken op de error code 0000 op IBM levert dit op. Het gaat uit van een situatie waarbij de harde schijf geen problemen vertoont, zodat ik hier niks mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Schop

[ Voor 77% gewijzigd door Tommy The Cat op 20-03-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het is zonder meer een goed idee om met een (bijvoorbeeld Ubuntu) live cd op te starten en proberen om je data te backuppen. Eventueel kun je met Gparted (is partitie en diagnosetool van linux) kijken of je kunt achterhalen welke sector slecht is.

Windows opnieuw installeren zal je waarschijnlijk niet veel verder helpen, want dit probleem komt ook buiten windows (BIOS tool) aan het licht.

Ik zou je data backuppen en de schijf laten vervangen. Garantie is garantie. Dat ze een nieuw moederbord in je laptop zetten is jou schuld niet, dus kunnen ze je daar ook geen rekening voor sturen. Dat de monteur op vakantie gaat is al helemaal jou probleem niet, en (foute) beslissingen die hij maakt in verband met 'haast' zijn ook niet jou probleem. Ik kan me niet voorstellen dat Lenovo moeilijk gaat doen over een harde schijf als ze zonder na te denken het moederbord vervangen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zodra het een hardware probleem is, hoef ik niet in te zitten over een eventuele rekening. In dat geval heb ik immers terecht de Lenovo service aangesproken. Dat zij daarin fouten maken gaat mij niet aan. Mocht het echter een software probleem zijn, dan is het mogelijk dat er een rekening volgt. Maar dat lijkt me geen regel en dus afhankelijk van de omstandigheden (ik heb de voorwaarden nog niet gelezen..). Toch is dat niet echt belangrijk, het gaat mij voornamelijk om het redden van m'n broers bestanden en het met zo min mogelijk tijd oplossen van het probleem.

Uit je reactie maak ik op dat je denkt dat het een hardware gerelateerd probleem is. Als dat zo is zal ik Lenovo benaderen en hen vragen om assistentie bij het redden van bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zonder meer; als je alleen in windows een probleem zou hebben dan kan het een windows-gerelateerd probleem zijn, maar omdat je ook met PC dokter (of zoiets) en tijdens een BIOS test problemen tegenkomt lijkt het me vrij zeker een hardwareprobleem.

Voor het opslaan van data zou ik je een live-cd (of USB-versie) van Linux aanraden, is lekker makkelijk en snel. Gewoon booten van cd, data kopieren naar externe schijf/USB-stick en afsluiten. Je kunt, als je echt wilt uitsluiten dat het een softwareprobleem is ook daarna de schijf formatteren en windows opnieuw installeren. Het risico wat je daarbij loopt is dat de laptop het in eerste instantie lijkt te doen tot er zoveel data op de schijf staat dat de 'bad sector' beschreven wordt, en bij uitlezen weer je systeem laat vastlopen.

Mijn advies: Backuppen en Lenovo bellen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Hartelijk dank. Ik kan hiermee uit de voeten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik wilde even melden dat alles succesvol is verlopen. Ten eerste heb ik een nieuwe harde schijf ontvangen, nadat ik de bovenstaande diagnoses had gemaild. Vervolgens met succes Ubuntu gedownload, op CD gebrand (dat heeft overigens nog wat voeten in aarde gehad, maar staat los van dit alles), Ubuntu opgestart zonder te installeren en met succes de bestanden gekopieerd naar een externe harde schijf.

Eveneens ontving ik recovery media. Helaas de verkeerde, namelijk windows XP terwijl er vista op zat. Welnu gelukkig had ik nog een Windows vista anytime upgrade disk en had ik van een vorige frisse installatie de OREV-backup tool nog staan waarmee ik windows succesvol heb kunnen activeren. Dat alles dus ondanks het feit dat ik met upgrade media op een lege harde schijf heb geinstalleerd.

Helemaal tevreden dus. Maar nog wel één vraag.

Moet ik constateren dat je met zo'n Ubuntu Live-CD heel simpel andermans wachtwoord of finger print reader kunt omzeilen? Ik kon immers bij alle bestanden komen, terwijl ik geen wachtwoord o.i.d. heb ingevuld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Tommy The Cat schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:51:
Moet ik constateren dat je met zo'n Ubuntu Live-CD heel simpel andermans wachtwoord of finger print reader kunt omzeilen? Ik kon immers bij alle bestanden komen, terwijl ik geen wachtwoord o.i.d. heb ingevuld!
Ja :Y :+
Pagina: 1