De Thinkpad T400 van m'n broer (die hij van mij heeft overgenomen), start plots niet meer door. Bij een normale opstart blijft het systeem hangen na het Vista denkbalkje (net voor je paswoord invoer, het scherm blijft dan zwart). In veilige modus blijft het systeem hier hangen:

Ik heb via een cd een pc-doctor analyse laten draaien:
PCdoctor (enige scherm met fail):

Aangezien er nog garantie op zit, Lenovo gebeld. Lenovo heeft o.a. op basis van deze PCdoctor analyse het moederbord (
) laten vervangen. Dit heeft het probleem niet verholpen. De engineer gaf aan dat het dan waarschijnlijk een software probleem was, zodat ik vista opnieuw moest installeren (en dan kon ik eventueel een rekening ontvangen m.b.t. de on-site verleende service), maar stelde dat ook de harde schijf het probleem kon zijn. Hij liet daarom de bios HDD diagnose draaien (wat ik zelf nog niet had gedaan). Hij moest weg (ging op vakantie naar Aruba
), zodat hij het resultaat niet meer kon afwachten:
Bios:

Vraag
Dat er een lees probleem met de harde schijf is lijkt me dus duidelijk. Wat voor mij echter onduidelijk blijft, is of dit een softwarematig of een hardwarematig probleem is (uiteindelijk is dat ook van belang voor de vraag of dit onder de garantie valt en of ik eventueel een rekening kan verwachten m.b.t. de ontvangen service). Voordat ik Lenovo dus weer benader, wil ik eerst zien of ik het probleem zelf kan verhelpen.
Verder zijn alle tips en opmerkingen welkom.
Bad sector
Mocht het een 'bad sector' zijn, dan zijn er waarschijnlijk een aantal mogelijkheden om het met software te herstellen, zo ik begrijp uit Google en GoT. Is het in dat geval een softwarematig probleem?
Gegevens back-uppen
Indien het volledig een hardware probleem is, dan zal er een nieuwe harde schijf moeten komen. Is het dan een goede optie om - voordat de schijf vervangen wordt - een gratis OS (Linux?) op een USB-stick te zetten, te proberen vanaf de USB te booten en dan te bekijken of de harde schijf nog aangesproken kan worden om data te back-uppen (voordat de schijf wordt vervangen)?
Achtergrond info

Ik heb via een cd een pc-doctor analyse laten draaien:
PCdoctor (enige scherm met fail):

Aangezien er nog garantie op zit, Lenovo gebeld. Lenovo heeft o.a. op basis van deze PCdoctor analyse het moederbord (

Bios:

Vraag
Dat er een lees probleem met de harde schijf is lijkt me dus duidelijk. Wat voor mij echter onduidelijk blijft, is of dit een softwarematig of een hardwarematig probleem is (uiteindelijk is dat ook van belang voor de vraag of dit onder de garantie valt en of ik eventueel een rekening kan verwachten m.b.t. de ontvangen service). Voordat ik Lenovo dus weer benader, wil ik eerst zien of ik het probleem zelf kan verhelpen.
Verder zijn alle tips en opmerkingen welkom.
Bad sector
Mocht het een 'bad sector' zijn, dan zijn er waarschijnlijk een aantal mogelijkheden om het met software te herstellen, zo ik begrijp uit Google en GoT. Is het in dat geval een softwarematig probleem?
Gegevens back-uppen
Indien het volledig een hardware probleem is, dan zal er een nieuwe harde schijf moeten komen. Is het dan een goede optie om - voordat de schijf vervangen wordt - een gratis OS (Linux?) op een USB-stick te zetten, te proberen vanaf de USB te booten en dan te bekijken of de harde schijf nog aangesproken kan worden om data te back-uppen (voordat de schijf wordt vervangen)?
Achtergrond info
- Google leert dat de 0000 error code ook voorkomt in gevallen waarbij de laptop wel opstart maar last heeft van freezes. Dat wijst er m.i. dan waarschijnlijk op dat een bepaalde sector corrupt is en voor een freeze zorgt als je die aanspreekt...
- Zoeken op de error code 0000 op IBM levert dit op. Het gaat uit van een situatie waarbij de harde schijf geen problemen vertoont, zodat ik hier niks mee kan.