Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MKV naar DVD omzetten (met 5.1 geluid)

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb dikwijls MKV bestanden die ik niet op mijn computer maar op mijn TV wil bekijken. Nou heb ik bij mij TV geen mogelijkheid om MKV bestanden af te spelen. Ik zou dus graag mijn 720p of 1080p MKV bestanden om willen zetten naar DVD files (video_ts of iso).

Het gaat om x264 bestanden denk ik, met AC3 5.1 geluid. Dit zijn de gegevens van een 720p bestand dat ik heb, van de 1080p bestanden kan ik geen informatie vinden.

Ik heb al veel op internet gezocht naar geschikte programma's die deze conversie zouden uitvoeren. Om precies te zijn heb ik 3 programma's geprobeerd. Twee van die programma's (waarvan één ConvertXtoDVD is) leverden een eindresultaat met hele slechte beeldkwaliteit (divx achtig), een andere (weet de naam niet meer) gaf goede kwaliteit maar daar werd de beeldverhouding omgegooid (horizontale strepen aan weerszijden).

Ik weet dat het mogelijk is om een 720p bestanden om te zetten naar DVD versie met behoud van goede beeldkwaliteit (wel lager dan 720p bestanden uiteraard) en 5.1 geluid......Maar met welk programma doe ik dit? Iemand tips en/of ervaring? :)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:04

CeesKees

I rest my Kees

De allerbeste manier (in mijn ogen) is het aanschaffen van een media speler. Nooit meer omzetten van bestand A naar bestand B (of andersom) en altijd zonder problemen afspelen.

Neem bijvoorbeeld een WDTV live, ben je voor 100 euro klaar. Is uiteindelijk veel goedkoper dan iedere keer alles op DVD branden.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• monnick
  • Niet online
CeesKees schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:56:
De allerbeste manier (in mijn ogen) is het aanschaffen van een media speler. Nooit meer omzetten van bestand A naar bestand B (of andersom) en altijd zonder problemen afspelen.

Neem bijvoorbeeld een WDTV live, ben je voor 100 euro klaar. Is uiteindelijk veel goedkoper dan iedere keer alles op DVD branden.
Bedankt voor je inbreng maar dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :) DVD-RW werkt prima om even snel wat te bekijken trouwens.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik ben het met CeesKees eens: een mediaspeler of NMT is toch wel een geniale uitvinding.
(Ik gebruik een Popcorn Hour A-110 die gewoon alles (zowel HD als SD) perfect afspeelt.)

Vroeger zette ik ook alles om met ConvertX. Als je echter HD materiaal daarmee gaat omzetten, dan ben je eigenlijk aan het downscalen van HD naar SD-kwaliteit.

Mocht je een Blu-ray speler hebben, dan kan je de MKV altijd omzetten naar AVCHD (duurt een minuutje) en blijft de HD-kwaliteit zo goed als behouden.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 09:47
monnick schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:00:
[...]

Bedankt voor je inbreng maar dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :) DVD-RW werkt prima om even snel wat te bekijken trouwens.
Alleen de conversie duurt + 1 uur ;-)

720 of 1080 P bestanmden heb je niet binnen 3 minuten omgezet hoor, daarnaast de problemen met geluid sync.

Ik ben het eens met CeesKees.

Het omzetten van een HD fil naar SD kwaliteid verlies je zoveel informatie mee. dat je beter de DVD kan huren/kopen omdat het kijk plezier gewoon zwaar achteruit gaat. die is dan echt niet te vergelijken met DVD kwaliteid.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• monnick
  • Niet online
Jaja, ik geloof best dat een mediaspeler erg fijn is. Dat wordt alleen een beetje lastig met een draadloos netwerk hier (of ik moet steeds de schijf loshalen van mn TV). En bovendien ben ik ook maar een arme student ;)

Ik zie op internet op niet nader te noemen plaatsen vaak DVD releases voorbij komen van 720p bestanden die zijn omgzet naar DVD. Hier is de kwaliteit _wel_ heel goed, veel beter dan divx (wel minder dan het oorspronkelijk 720p bestand natuurlijk). Het gaat in deze gevallen vaak om aflevering van een serie. Met welk programma gebeurt deze conversie, dat is dus mijn grote vraag?? Kennelijk geen ConvertXtoDVD want daarmee wordt de kwaliteit heel laag.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik begrijp de vraagstelling niet meer...
Ik zie op internet op niet nader te noemen plaatsen vaak DVD releases voorbij komen van 720p bestanden die zijn omgzet naar DVD. Hier is de kwaliteit _wel_ heel goed, veel beter dan divx (wel minder dan het oorspronkelijk 720p bestand natuurlijk). Het gaat in deze gevallen vaak om aflevering van een serie.
Niet om het een of ander maar LOSSE TV-episodes worden nooit op DVD gezet ongeacht het source-materiaal (720p capture of 1080p BluRay-image). Ik denk dat je mogelijk eens je software op orde moet krijgen; de conversie van HD-materiaal naar "lager materiaal", of dat nou DVD, MPEG, XviD is inclusief dus een verandering van de resolutie en de bitrate, gaat vlekkeloos.

Sterker nog, met het uitzoeken van de goede codec, multi-pass etc, kan je 720p omzetten naar DVD en als je die weer afspeelt op een FullHD-TV, zie je amper artefacts of andere smearing.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

Sorry, hoor, maar wat een onzin dat je kwaliteit verder achteruit gaat dan een normale, in de winkel gekochte DVD. Als je een HD-stream goed omzet naar DVD kan de kwaliteit soms wel beter zijn dan een in de winkel gekochte DVD, simpelweg omdat de bitrate hoger is.

Als je een fatsoenlijk programma (Zoals ConvertXtoDVD) pakt en die gewoon even goed insteld met een fatsoenlijke bitrate op de DVD is de kwaliteit voor een DVD gewoon goed te noemen.

Zelf heb ik mijn PC aan m'n TV hangen, maar als ik een keer een DVD nodig heb pak ik altijd ConvertXtoDVD en heb er altijd zeer acceptabel resultaat mee. Het is echt een kwestie van instelling. Zorg er in elk geval voor dat je bitrate zo rond de 6000 kbps ligt anders is het resultaat ondermatig.

DVD releases van 720p dingen waar je het op internet over hebt, is niks anders dan een 720p film van 4,4GB en welke dus op een DVD gebrand kan worden, om te bewaren of ergens naar toe mee te nemen. Het is zeer zeker geen film die een DVD speler kan afspelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mojo op 19-03-2010 17:28 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Mojo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:27:
[...]
Als je een fatsoenlijk programma (Zoals ConvertXtoDVD) pakt en die gewoon even goed insteld met een fatsoenlijke bitrate op de DVD is de kwaliteit voor een DVD gewoon goed te noemen.
[...]
Hier ben ik gestopt met lezen. Dat programma biedt dus geen goede kwaliteit.

De eerste vraag die bij mij opkomt is altijd: Wat voor MKV's ?
Waren het gedownloade films (aka warez ?).

Ten tweede: x264 is helemaal geen video-formaat, maar een encoder. Ook al voor de tigste keer gemeld.

Ten derde: Het zou eens fantastisch zijn als mensen eens een beetje zouden gaan rondkijken over dit soort zaken. Google zal wss binnen 2 a 3 resultaten op een site als Doom9 uitkomen. En laten daar nou heel goede faq's en howto's staan om dit te doen.

En iedereen die dit al eens heeft gedaan (ik dus ontelbare keren) weet dat je Avisynth nodig hebt, graphstudio, HCEnc, muxman/ifoedit etc. Tenminste als je acceptabele resultaten wilt hebben. Met andere woorden, het is minder makkelijk mooi te krijgen dan je denkt. Daarnaast vergt het kennis van MPEG2 encoderen etc.

Allicht zijn er apps die eea voor je kunnen doen, maar reken dan niet op fatsoenlijke kwaliteit. Aan de andere kant: Leer encoden en video-editen. 't Is een leuke hobby, en wellicht weet je op een gegeven moment zelf MKV's te produceren of iets dergelijks.

Een media-box, of zoals ik tegenwoordig een HDMI verbinding heb op mijn 2e video-uitgang, is verreweg de makkelijkste optie. En die levert veel betere kwaliteit, want je kijkt in HD en niet meer in SD (wat een beetje passee is :p)

• monnick
  • Niet online
Thanks G_M_C en Mojo, aan jullie reacties heb ik wat!

Ik zal zeker een kijkje nemen op Doom9 en het één en ander gaan lezen over encoding e.d. Avisynth klinkt veelbelovend, ik zal er over lezen. :)

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:39:
[...]

Hier ben ik gestopt met lezen. Dat programma biedt dus geen goede kwaliteit.
Dit is de zoveelste topic die ik over dit onderwerp zie.
Dan mag je mij vertellen waarom ik er zeer acceptabele resultaten mee heb gehaald... :-)
De eerste vraag die bij mij opkomt is altijd: Wat voor MKV's ?
Waren het gedownloade films (aka warez ?).
Tuurlijk zijn het gedownloade films, ik zie zelden MKV's van andere bronnen. :P
Ten tweede: x264 is helemaal geen video-formaat, maar een encoder. Ook al voor de tigste keer gemeld.
x264 is een codec. Een encoder is een programma zoals bijvoorbeeld MeGUI of x264.exe. Kleinigheidje. :P
Ten derde: Het zou eens fantastisch zijn als mensen eens een beetje zouden gaan rondkijken over dit soort zaken. Google zal wss binnen 2 a 3 resultaten op een site als Doom9 uitkomen. En laten daar nou heel goede faq's en howto's staan om dit te doen.
Mee eens, alleen dingen die hier staan zijn vaak niet erg makkelijk.
En iedereen die dit al eens heeft gedaan (ik dus ontelbare keren) weet dat je Avisynth nodig hebt, graphstudio, HCEnc, muxman/ifoedit etc. Tenminste als je acceptabele resultaten wilt hebben. Met andere woorden, het is minder makkelijk mooi te krijgen dan je denkt. Daarnaast vergt het kennis van MPEG2 encoderen etc.
Acceptabel is met ConvertXtoDVD zeker te doen, maar echt goede resultaten krijg je inderdaad alleen met bovenstaande programma's.
Allicht zijn er apps die eea voor je kunnen doen, maar reken dan niet op fatsoenlijke kwaliteit. Aan de andere kant: Leer encoden en video-editen. 't Is een leuke hobby, en wellicht weet je op een gegeven moment zelf MKV's te produceren of iets dergelijks.
Moet zeggen dat ik eem MKV makkelijker vind te maken dan een fatsoenlijke DVD zonder een programma als ConvertXtoDVD. :P
Een media-box, of zoals ik tegenwoordig een HDMI verbinding heb op mijn 2e video-uitgang, is verreweg de makkelijkste optie. En die levert veel betere kwaliteit, want je kijkt in HD en niet meer in SD (wat een beetje passee is :p)
With stupid ;-)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Mojo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:47:
[...]
Dan mag je mij vertellen waarom ik er zeer acceptabele resultaten mee heb gehaald... :-)
[...]
Minder kritisch kijken, gebaseerd op de kennis die ik heb.
Met name de geatomagiseerde import, en toegepaste filtering is een doorn in het oog
Tuurlijk zijn het gedownloade films, ik zie zelden MKV's van andere bronnen. :P
[...]
Daar zit hem een probleem.GoT heeft een policy over warez etc. met name op het bieden van hulp bij het maken, bewerken of gebruiken ervan.
x264 is een codec. Een encoder is een programma zoals bijvoorbeeld MeGUI of x264.exe. Kleinigheidje. :P
[...]
Nee, het is een encoder. x264 == x264.exe. Het codeert naar het H.264/AVC formaat.

Megui is een applicatie die x264 kan aanroepen. Een soort van convert-x-naar-alles bij wijze van spreken. Momenteel in ongebruik geraakt, en wordt niet echt meer verder ontwikkeld vziw.

Een een coder COdeert en een decoder DECodeert. Vandaar ook Codec.
x264 is een CLI-applicatie die alleen maar codeert. Het decodeert niets.

Naja, bij de laatste generatie is FFMS / LAV geintegreerd en kan ie in principe de input-stream rechtstreeks aanbieden zonder dat je AviSynth hoeft te gebruiken. Intern decodeert ie dan de inputstream en doet ie een "ConvertToYV12()". Maar je hebt altijd een H264/AVC decoder nodig om te kunnen kijken, zoals bv. CoreAVC of ffdshow. Het is en blijft dus geen codec.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 18:04 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:52:

Minder kritisch kijken, gebaseerd op de kennis die ik heb.
Met name de geatomagiseerde import, en toegepaste filtering is een doorn in het oog
Dat is waar. Vooral het detecteren van letterboxed of anamorphic content gaat niet echt lekker. Gelukkig is HDTV altijd goed, alleen de manier waarop het op DVD gezet wordt is soms gaar. Zoals vermeld, het is, mits goed ingesteld, acceptabel. Niks meer dan dat!
Daar zit hem een probleem.GoT heeft een policy over warez etc. met name op het bieden van hulp bij het maken, bewerken of gebruiken ervan.
Valt wel mee toch? Downloaden mag (nog) :P
Nee, het is een encoder.

Een een coder COdeert en een decoder DECodeert. Vandaar ook Codec.
x264 is een CLI-applicatie die alleen maar codeert. Het decodeert niets.

Naja, bij de laatste generatie is FFMS / LAV geintegreerd en kan ie in principe de input-stream rechtstreeks aanbieden zonder dat je AviSynth hoeft te gebruiken, intern decodeert ie dan de inuptstream an doet ie een "ConvertToYV12()". Maar je hebt altijd een H264/AVC decoder nodig om te kunnen kijken, zoals bv. CoreAVC of ffdshow. Het is en blijft dus geen codec.
Wat ik bedoel is dat een film in x264 gecodeert is in x264 met een encoder programma. Om diezelfde film te decoderen is een x264 decoder nodig. x264 zelf is dus een "codec".

Overigens pak ik zelf altijd Avisynth, vind het wel zo makkelijk croppen en deinterlacen.

Verwijderd

Mojo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:04:
[...]
Wat ik bedoel is dat een film in x264 gecodeert is in x264 met een encoder programma. Om diezelfde film te decoderen is een x264 decoder nodig. x264 zelf is dus een "codec".
[...]
Nee, nee driewerf nee.

Wat jij bedoelt is een H264/AVC encoderprogramma. H264 is het formaat waarvoor/waarin ze coderen en het formaat wat jij bedoelt. Je hebt dus een H264/AVC decoder nodig.

x264 is dus geen formaat, x264 is zo'n encoderprogramma.

EDIT:
Xvid en DivX waren Codecs. Die konden de door zichzelf gecodeerde video-stromen ook weer decoderen om weer te geven. Dat kan x264 niet, die kan alleen coderen.

Zie ook:
Wikipedia: Codec
Wikipedia: x264
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 18:43 ]

Pagina: 1