Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PC Config:
- Asus P5K SE mobo
- Conroe e6600 CPU
- 2x2048mb DDR2
- Diverse HD's
- Creative SB X-Fi Geluidskaart
- NVidia GF8800 GTS
- Enermax 400W Voeding

Het volgende is het probleem.. paar weken geleden kreeg ik ineens keiharde BSOD's.. die direct een reboot veroorzaakten (dus kon niks van foutcodes achterhalen). Windows XP maar even opnieuw geinstalleerd en alles leek weer ok te werken. Tot een paar dagen geleden ik de PC wilde rebooten. Hij reboot tot aan het 'lopende balkje' van XP, maar zodra je bureaublad dient te verschijnen blijft het beeld zwart. Resetten levert constant hetzelfde resultaat op, het lijkt dus alsof hij helemaal niet meer wilt booten. Echter, als ik de PC een uur of 2 volledig uitzet, en vervolgens weer inschakel, start hij wél weer door en heb ik weer volledige functionaliteit (weliswaar iets trager dan normaal, maar alles werkt). Ik heb het met meerdere tijdsperiodes geprobeerd, maar pas vanaf een uur of 2 werkt dit.

HD's lijken allemaal in orde te zijn en ook een memory check leverde geen corrupties op. Volgens AVG ben ik virusvrij, dus dat zal het ook niet zijn. Iemand dit al eens meegemaakt en enig idee waar het probleem in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:27:
PC Config:
- Asus P5K SE mobo
- Conroe e6600 CPU
- 2x2048mb DDR2
- Diverse HD's
- Creative SB X-Fi Geluidskaart
- NVidia GF8800 GTS

Het volgende is het probleem.. paar weken geleden kreeg ik ineens keiharde BSOD's.. die direct een reboot veroorzaakten (dus kon niks van foutcodes achterhalen). Windows XP maar even opnieuw geinstalleerd en alles leek weer ok te werken. Tot een paar dagen geleden ik de PC wilde rebooten. Hij reboot tot aan het 'lopende balkje' van XP, maar zodra je bureaublad dient te verschijnen blijft het beeld zwart. Resetten levert constant hetzelfde resultaat op, het lijkt dus alsof hij helemaal niet meer wilt booten. Echter, als ik de PC een uur of 2 volledig uitzet, en vervolgens weer inschakel, start hij wél weer door en heb ik weer volledige functionaliteit (weliswaar iets trager dan normaal, maar alles werkt). Ik heb het met meerdere tijdsperiodes geprobeerd, maar pas vanaf een uur of 2 werkt dit.

HD's lijken allemaal in orde te zijn en ook een memory check leverde geen corrupties op. Volgens AVG ben ik virusvrij, dus dat zal het ook niet zijn. Iemand dit al eens meegemaakt en enig idee waar het probleem in zit?
Het zou een warmteprobleem kunnen zijn. Heb je de koeler van je processor gecontroleerd? Zit hij goed aangesloten, ergo wordt hij warm....
Wellicht als hij na 2 uur doorstart met speedfan eens de temperaturen monitoren?

Vaag probleem hoor....

Add: Het zou ook een gare voeding kunnen betekenen die kunnen ook heel onvoorspelbaar gedrag...
Mijn gok is (je noemt de voeding niet bij je specs) dat je zo'n goedkoop standaard ding hebt...

[ Voor 5% gewijzigd door PiRiVi op 19-03-2010 16:34 ]

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, inderdaad vergeten te melden, is een Enermax 400W. Heb dit systeem inmiddels een jaar of 3 (geen recente veranderingen in hardware), dus voeding moet het in principe aankunnen, tenzij die kaduuk is uiteraard. Ik dacht zelf ook aan warmte-problemen.. Echter, zou de pc dan niet vanzelf moeten uitvallen als de temp. een bepaalde treshhold bereikt? Dat is nog niet gebeurd namelijk, zolang de pc aanstaat werkt ie, afgezien van enigzins trager dan normaal, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
Al eens geprobeerd in veilige modus te booten? Zo kun je in ieder geval redelijk veilig uitsluiten dat het een softwarematig probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pixeled schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:45:
Al eens geprobeerd in veilige modus te booten? Zo kun je in ieder geval redelijk veilig uitsluiten dat het een softwarematig probleem is.
Ja dat is ook nog een mooie toevoeging aan het hele verhaal, in veilige modus starten lukt inderdaad wel, echter duurt dat letterlijk 10-15 minuten voordat hij gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:57
Dit kan Heel misschien helpen. Maar mijn oude AMD 2600+ processor had wel eens last van ongeveer hetzelfde. De oplossing was de stekker uit de computer halen en dan de start knop 15sec in te houden(en dan weer aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je geen bolle elcos op je moederbord zitten? Dit leverd ook namelijk de meest rare instabiele situaties op.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:47

ResuCigam

BOFH

freak1982 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:50:
Heb je geen bolle elcos op je moederbord zitten? Dit leverd ook namelijk de meest rare instabiele situaties op.
Mee eens, ik zou eens grondig je moederbord controleren op bolle/open gebarsten condensatoren.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Enermax maakt in het algemeen uitstekende voedingen, dus het lijkt me stug dat daar het probleem ligt.
Dat je pc het na 2 uur wel doet kan volgens mij 2 dingen betekenen:
  • Je hebt ergens kapotte elco's, die blijkbaar na zo'n 2 uur weer vanzelf leeg zijn, waardoor je pc wel weer werkt. Dit kan je, zoals sjaakwortel ook al zegt, testen door je pc uit te zetten, de stroom af te sluiten en de aanknop 10-20sec ingedrukt te houden, en daarna alles weer aan te sluiten en proberen op te starten. Als je pc dan wel wel werkt ligt het zeer waarschijnlijk aan elco's.
  • Temperaturen worden te hoog. Dit kan echter alleen zo zijn als je pc al een tijd aanstaat. Een cold boot zou hier geen last van moeten hebben (overigens zouden de elco's bij een cold boot ook in eerste instantie leeg moeten zijn, waardoor ook dan een cold boot wel zou moeten werken).
Daarom:
Heeft je pc hier ook last van met een cold boot?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:02:
Enermax maakt in het algemeen uitstekende voedingen, dus het lijkt me stug dat daar het probleem ligt.
Dat je pc het na 2 uur wel doet kan volgens mij 2 dingen betekenen:
  • Je hebt ergens kapotte elco's, die blijkbaar na zo'n 2 uur weer vanzelf leeg zijn, waardoor je pc wel weer werkt. Dit kan je, zoals sjaakwortel ook al zegt, testen door je pc uit te zetten, de stroom af te sluiten en de aanknop 10-20sec ingedrukt te houden, en daarna alles weer aan te sluiten en proberen op te starten. Als je pc dan wel wel werkt ligt het zeer waarschijnlijk aan elco's.
  • Temperaturen worden te hoog. Dit kan echter alleen zo zijn als je pc al een tijd aanstaat. Een cold boot zou hier geen last van moeten hebben (overigens zouden de elco's bij een cold boot ook in eerste instantie leeg moeten zijn, waardoor ook dan een cold boot wel zou moeten werken).
Daarom:
Heeft je pc hier ook last van met een cold boot?
Ik heb de pc-kast even geopend, alle fans werken zoals ze horen te werken (aangestuurd door een fancontroller).. de afgevoerde lucht is lauwwarm, zeker niet te warm. Ik monitor de HD's eigenlijk standaard met behulp van HD Inspector, die komen niet boven de 40 graden uit. CPU 31 graden.. wel verontrustend is de temp van de GPU, volgens Speedfan zou die 77 graden zijn. Maar de fan draait gewoon en hoewel hij iets warmer dan de HD's is, lijkt 77 graden me wat overdreven..

Cold boot, naja zolang hij dus een tijdje heeft uitgestaan werkt ie gewoon. Ik heb nog niet geprobeerd om hem dus vers op te starten en dan direct te rebooten. Dat zou ik ook eens kunnen proberen.

Eerste wat ik nu ga proberen is een elco check. Hoop dat ik binnen een kwartiertje terug ben vanaf mijn pc, zoniet dan hebben we nog altijd een laptop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:02:
Gedaan zoals beschreven, start nog niet door. Kreeg echter nu wel de melding "overclocking failed, press F1 for setup, F2 for default values".. die had ik nog niet eerder gekregen.. Heb overigens niks overgeclocked, alles staat default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net de pc weer eens opgestart en direct gereboot, dat werkt dan wel weer. Ik ga de temperaturen eens even goed in de gaten houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier even de cijfers van Speedfan:
GPU: 83C
System: 42C
CPU: 29C
AUX: 26C
CPU 75C
Local: 62C
Remote 2: 75C
HD1: 36C
HD0: 34C

Grafische kaart wordt toch wel erg warm.. zou natuurlijk de reden kunnen zijn waardoor ik geen beeld krijg.. heb volgens mij nog wel een oude GF liggen, die maar eens vervangen en kijken wat ie doet..

Wat is de 2de CPU temp? 75C is ook veel te warm.. net als Local en Remote 2, maar geen idee wat dat moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die GPU temp is heel normaal (zelfs vrij laag voor die gpu) en niks om je zorgen over te maken.

Ter info: mijn 6800GT werd 116 C en dat was vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het verschilt een beetje per serie, maar GPU's kunnen erg heet worden, meestal vinden ze temperaturen tot zo'n 100/110°C wel prima. Pas daarboven kan je je zorgen gaan maken.
83°C zou ik me niet druk om maken, de meeste (nieuwe) graka's worden standaard maximaal zo'n 90°C.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:43
Nu weet ik dat GPU's redelijk wat warmte kunnen hebben maar idle 83, dan heb je waarschijnlijk weinig tot geen airflow in je kast of je koeler rpm staat vrij laag. Want ook de genoemde kaart draait idle normaal zo rond de 50 graden. Ik ben zelf niet zo'n fan van de temperaturen uitlezen met speedfan omdat deze nogal regelmatig helemaal nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:39:
[...]

Gedaan zoals beschreven, start nog niet door. Kreeg echter nu wel de melding "overclocking failed, press F1 for setup, F2 for default values".. die had ik nog niet eerder gekregen.. Heb overigens niks overgeclocked, alles staat default.
Heej dat is een bekend probleem! Ik had een PC die ook opeens spontaan op de raarste momenten begon te rebooten, en BIOS melding begon te geven.

Probleem is heeeel simpel: je CMOS batterij is kapot/leeg. Vervang die en je probleem is voorbij...:P

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totdat er een nieuw batterijtje is zijn deze opties beschikbaar:
1. back up maken
2. CMOS schoonmaken: stekker eruit en batterijtje er voorzichtig uit, schakelaar 5 seconden indrukken en batterijtje na 20 minuten terugzetten
of: jumper gebruiken
of: biosresetknop gebruiken
3. biosinstelling bewaren en biosupdate
4. herinstallatie van Windows XP
5. memtest
6. fabrikant en code van de geheugenmodules doorgeven
7. samenwerking van geheugenmodules en moederbord testen
8, instellingen van de geheugenunits nakijken
9. biosversie nakijken en posten

Andere opties in deze volgorde:
alle stekkertjes loshalen
moederbord kaal maken
voeding aansluiten
processor en processorkoeler aansluiten
grafische kaart aansluiten
1 geheugenmodule in slot A1
1 harde schijf aansluiten

Ook:
AVG verwijderen en andere virusscanner gebruiken
automatische reboot na fout uitzetten
Andere geheugenmodules proberen
andere voeding proberen
andere harde schijf proberen
HD Inspector verwijderen
speedfan verwijderen

De bedoeling van deze suggesties is om de onderdelen 1 voor 1 te testen. En de verwijdering van de extra programma's heeft als doel om een zo eenvoudig mogelijke softwareconfiguratie te krijgen om de werking van de computer makkelijker te maken.

Een slechte installatie van het besturingssysteem kan gecontroleerd worden door Ubuntu te installeren.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:13
8)7 edit

[ Voor 97% gewijzigd door P33R op 20-03-2010 22:20 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 18:27
Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn laptop toen was het de cmos batterij die leeg was (Bijna leeg net genoeg voor een corrupte cmos)
Pagina: 1